Тематичний урок присвячений постаті Бориса Грінченка

Про матеріал
Тематичний урок присвячений постаті Бориса Грінченка Тема: Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку. 9 клас
Перегляд файлу

Тематичний урок присвячений постаті Бориса Грінченка

Тема: Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку. 9 клас

Мета і завдання: сприяти закріпленню знань учнів про особливості будови складних речень із різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку; створити умови для формування вмінь пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами; допомогти навчитися пояснювати розстановку розділових знаків у реченнях; спонукати до розвитку логічного мислення, творчих вмінь моделювати складні речення, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; розвивати культурну компетентність та вміння вільно спілкуватися державною мовою; сприяти вихованню поваги до постаті Бориса Грінченка.

Цілі навчання:

- учні знатимуть: правильну розстановку розділових знаків в складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку;

- учні розрізнятимуть: складні речення з різними видами зв’язку, основні ознаки й будову їх;

- учні оцінюватимуть: виражальні можливості складних речень з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку в усних і письмових висловленнях.

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність»

Тип уроку: перевірка досягнення компетентностей.

Методи і прийоми: бесіда, інтерактивні ігри, рефлексія.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Етап орієнтації, мотивації

Звучить спокійна мелодія - https://www.youtube.com/watch?v=EELHlWw-Jpo

Вправа «Серветка»

Кожен учень отримує серветку і заплющує очі. Далі учитель говорить:

- Візьміть серветку в руки.

- Складіть її вдвоє і відірвіть правий нижній кут.

- Знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут.

- Перегорніть серветку ще раз і відірвіть лівий верхній кут.

- Розплющте очі.

- Розгорніть серветку.

Уважно погляньте на свою серветку. Чи є у когось однакові серветки? Ні, усі різняться між собою. Так же і ви – усі різні. Кожен із вас – індивідуальний, особливий. Тому нехай кожен працює так, як він може. І це обов’язково принесе вам успіх.

ІІ. Етап цілевизначення і планування

Слово вчителя: Дорогі діти! Ви знаєте, що сьогодні ми святкуємо 159-у річницю дня народження великого письменника, лексикографа, літературознавця, історика, педагога - Бориса Дмитровича Грінченка. Тому давайте сьогоднішній урок ми присвятимо його постаті.

1. Вправа «Бесіда»

Проблемне запитання: Як ви вважаєте, у чому полягає особливість творчості Бориса Грінченка? (Відповіді учнів повинні містити складні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку).

Слово вчителя: На попередніх уроках ми вивчили складносурядні, складнопідрядні та безсполучникові речення. А сьогодні ми перевіримо, як ви засвоїли матеріал за допомогою різних завдань, інтерактивних вправ. Тому темою нашого уроку є «Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку».

2. Вправа «Найспритніший»

1. Складним називається речення, яке складається з:

а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;

б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;

в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.

2. Складні речення утворюються:

а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;

б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;

в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.

З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:

а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;

б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;

в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.

4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:

а) складносурядне;

б) складнопідрядне;

в) безсполучникове;

г) складнопідрядне з кількома підрядними;

д) складне речення з різними видами зв'язку.

5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:

а) кому;

б) крапку з комою;

в) двокрапку;

г) тире.

6. Який вид  складного речення відображено на схемі?

[ ], але [ ], ( бо  ).

а) складнопідрядні з кількома підрядними;

б) складносурядні;

в) безсполучникові;

г) складні речення з різними видами зв'язку.

ІІІ. Етап цілереалізації

1. Робота з картками

Учням роздаються картки з різними реченнями з творів Б. Грінченка. Завданням є з’ясувати, який вид речення на картці та позначити на дошці схематично.

Картка 1

Істинна правда, що каже Григорій Павлович, наш господин старшина: ніякого покорства тепер у мужика нема. (Борис Грінченко)

[  ,(що ....),  ] : [    ]

Картка 2

Тесть та кум Терешко — то старі приятелі Денисові, з їми він здавна в спілці, він їм, а вони йому пособляють. (Борис Грінченко)

[    ], [    ], [    ], а [    ]

Картка 3

Він і радий був, що пішов од їх: ому вже давно треба було хазяїном бути. (Борис Грінченко)

[    ], (що …  ): [    ]

2. Вправа «Знайди пару»


Учитися, щоб знати, як запобігти лихові, як зробити, щоб не кривда, а правда правдувала! (Борис Грінченко)

[    ], (щоб …  ), ( як …  ), ( як …  ), (щоб …  ).


Купив собі арифметику, щоб і далі вчити її, купив географію, бо хотів знати про всякі землі... (Борис Грінченко)

[    ], (щоб … ), [    ], ( бо …  ).


Учитель сам не дуже дбав за книги;            [    ]; [    ]; [    ], ( що … ), [    ]

батюшка не любив розмовляти з

селянами ні про що, опріч церковних

справ; панок Глушківський (поблизу жив)

тільки й  знав, що ганяв з хортами за

зайцями, то Зінько й не сподівавсь там

нічого доброго почути... (Борис Грінченко)


Таки були деякі товариші, що він міг з       [    ], ( що … ), ( що … )

ними розмовляти про те, що турбувало

його розум і серце. (Борис Грінченко

3. Інтерактивна гра «Пазл»

Пройти її можна за покликанням:

https://learningapps.org/watch?v=pciah37a522

4. Робота в парах

У парі один студент обирає перший стовпчик вірша Б. Грінченка «Моє щастя» і будує до нього схему. Інший учень обирає другий стовпчик і робить те ж саме завдання. Далі вони обмінюються зошитами і перевіряють відповіді одне одного.

Але ж я усе це віддам без вагання

За те, чого краще ніколи не знав,

Що вище од влади, од слави й кохання,

Що раз тільки й мав би, якби я придбав.

І хоч після того не міг би я жити,

І хоч я на мить тільки й бачив би рай,

Але ж я віддав би усе на цім світі

За змогу умерти за рідний свій край!

5. Творче завдання

Складіть міні-висловлення про постать Бориса Грінченка, використовуючи речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.

6. Інтерактивна гра «Перший мільйон»

Пройти її можна за покликанням:

https://learningapps.org/watch?v=p54z2nd7j22

ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний

1. Вправа «Бесіда» 

- Як ви вважаєте, навіщо ми вивчали цю тему? Чи має вона місце у вашому житті? Чи необхідна вона вам сьогодні?

- Чи вдалося нам поєднати тему сьогоднішнього уроку з постаттю Бориса Грінченка?

2. Рефлексія

Оберіть цеглинку відповідного кольору:

помаранчева – на уроці мені дуже сподобалось;

зелена - на уроці мені сподобалось;

синя – на уроці мені не сподобалось.

Створімо із цеглинок піраміду нашого настрою.

усний рахунок з LEGO | Тест з математики – «На Урок» усний рахунок з LEGO | Тест з математики – «На Урок» усний рахунок з LEGO | Тест з математики – «На Урок»

3. Оцінювання

Слово вчителя: Кожен із вас сьогодні добре попрацював. Ви – молодці. Адже усі старалися та наполегливо працювали. І тому кожен заслуговує на високий бал.

V. Етап повідомлення домашнього завдання.

Повторити вивчений матеріал. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Складне речення».

На завершення лунає вірш Б. Грінченка «Україна»:

Заквітчали безщасну терновим вінком,

Закували в тяжкі кайдани,

І в темницю її під залізним замком

Заховали од світу вони.

І з темниці тої лине пісня сумна,-

У їй горе і мука тяжка...

Чи ви чуєте, браття кохані, вона

Вас до бою ізнов заклика...

docx
Додав(-ла)
Когут Галина
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку