Тематичний урок присвячений постаті Бориса Грінченка
Тема: Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку. 9 клас
Мета і завдання: сприяти закріпленню знань учнів про особливості будови складних речень із різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку; створити умови для формування вмінь пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами; допомогти навчитися пояснювати розстановку розділових знаків у реченнях; спонукати до розвитку логічного мислення, творчих вмінь моделювати складні речення, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; розвивати культурну компетентність та вміння вільно спілкуватися державною мовою; сприяти вихованню поваги до постаті Бориса Грінченка.
Цілі навчання:
- учні знатимуть: правильну розстановку розділових знаків в складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку;
- учні розрізнятимуть: складні речення з різними видами зв’язку, основні ознаки й будову їх;
- учні оцінюватимуть: виражальні можливості складних речень з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку в усних і письмових висловленнях.
Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність»
Тип уроку: перевірка досягнення компетентностей.
Методи і прийоми: бесіда, інтерактивні ігри, рефлексія.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Етап орієнтації, мотивації
Звучить спокійна мелодія - https://www.youtube.com/watch?v=EELHlWw-Jpo
Вправа «Серветка»
Кожен учень отримує серветку і заплющує очі. Далі учитель говорить:
- Візьміть серветку в руки.
- Складіть її вдвоє і відірвіть правий нижній кут.
- Знову складіть серветку вдвоє, відірвіть лівий нижній кут.
- Перегорніть серветку ще раз і відірвіть лівий верхній кут.
- Розплющте очі.
- Розгорніть серветку.
Уважно погляньте на свою серветку. Чи є у когось однакові серветки? Ні, усі різняться між собою. Так же і ви – усі різні. Кожен із вас – індивідуальний, особливий. Тому нехай кожен працює так, як він може. І це обов’язково принесе вам успіх.
ІІ. Етап цілевизначення і планування
Слово вчителя: Дорогі діти! Ви знаєте, що сьогодні ми святкуємо 159-у річницю дня народження великого письменника, лексикографа, літературознавця, історика, педагога - Бориса Дмитровича Грінченка. Тому давайте сьогоднішній урок ми присвятимо його постаті.
1. Вправа «Бесіда»
Проблемне запитання: Як ви вважаєте, у чому полягає особливість творчості Бориса Грінченка? (Відповіді учнів повинні містити складні речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку).
Слово вчителя: На попередніх уроках ми вивчили складносурядні, складнопідрядні та безсполучникові речення. А сьогодні ми перевіримо, як ви засвоїли матеріал за допомогою різних завдань, інтерактивних вправ. Тому темою нашого уроку є «Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку».
2. Вправа «Найспритніший»
1. Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.
2. Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.
З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.
5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.
6. Який вид складного речення відображено на схемі?
[ ], але [ ], ( бо ).
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
ІІІ. Етап цілереалізації
1. Робота з картками
Учням роздаються картки з різними реченнями з творів Б. Грінченка. Завданням є з’ясувати, який вид речення на картці та позначити на дошці схематично.
Картка 1
Істинна правда, що каже Григорій Павлович, наш господин старшина: ніякого покорства тепер у мужика нема. (Борис Грінченко)
[ ,(що ....), ] : [ ]
Картка 2
Тесть та кум Терешко — то старі приятелі Денисові, з їми він здавна в спілці, він їм, а вони йому пособляють. (Борис Грінченко)
[ ], [ ], [ ], а [ ]
Картка 3
Він і радий був, що пішов од їх: ому вже давно треба було хазяїном бути. (Борис Грінченко)
[ ], (що … ): [ ]
2. Вправа «Знайди пару»
Учитися, щоб знати, як запобігти лихові, як зробити, щоб не кривда, а правда правдувала! (Борис Грінченко)
[ ], (щоб … ), ( як … ), ( як … ), (щоб … ).
Купив собі арифметику, щоб і далі вчити її, купив географію, бо хотів знати про всякі землі... (Борис Грінченко)
[ ], (щоб … ), [ ], ( бо … ).
Учитель сам не дуже дбав за книги; [ ]; [ ]; [ ], ( що … ), [ ]
батюшка не любив розмовляти з
селянами ні про що, опріч церковних
справ; панок Глушківський (поблизу жив)
тільки й знав, що ганяв з хортами за
зайцями, то Зінько й не сподівавсь там
нічого доброго почути... (Борис Грінченко)
Таки були деякі товариші, що він міг з [ ], ( що … ), ( що … )
ними розмовляти про те, що турбувало
його розум і серце. (Борис Грінченко
3. Інтерактивна гра «Пазл»
Пройти її можна за покликанням:
https://learningapps.org/watch?v=pciah37a522
4. Робота в парах
У парі один студент обирає перший стовпчик вірша Б. Грінченка «Моє щастя» і будує до нього схему. Інший учень обирає другий стовпчик і робить те ж саме завдання. Далі вони обмінюються зошитами і перевіряють відповіді одне одного.
Але ж я усе це віддам без вагання
За те, чого краще ніколи не знав,
Що вище од влади, од слави й кохання,
Що раз тільки й мав би, якби я придбав.
І хоч після того не міг би я жити,
І хоч я на мить тільки й бачив би рай,
Але ж я віддав би усе на цім світі
За змогу умерти за рідний свій край!
5. Творче завдання
Складіть міні-висловлення про постать Бориса Грінченка, використовуючи речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.
6. Інтерактивна гра «Перший мільйон»
Пройти її можна за покликанням:
https://learningapps.org/watch?v=p54z2nd7j22
ІV. Етап рефлексивно-оцінювальний
1. Вправа «Бесіда»
- Як ви вважаєте, навіщо ми вивчали цю тему? Чи має вона місце у вашому житті? Чи необхідна вона вам сьогодні?
- Чи вдалося нам поєднати тему сьогоднішнього уроку з постаттю Бориса Грінченка?
2. Рефлексія
Оберіть цеглинку відповідного кольору:
помаранчева – на уроці мені дуже сподобалось;
зелена - на уроці мені сподобалось;
синя – на уроці мені не сподобалось.
Створімо із цеглинок піраміду нашого настрою.
3. Оцінювання
Слово вчителя: Кожен із вас сьогодні добре попрацював. Ви – молодці. Адже усі старалися та наполегливо працювали. І тому кожен заслуговує на високий бал.
V. Етап повідомлення домашнього завдання.
Повторити вивчений матеріал. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Складне речення».
На завершення лунає вірш Б. Грінченка «Україна»:
Заквітчали безщасну терновим вінком,
Закували в тяжкі кайдани,
І в темницю її під залізним замком
Заховали од світу вони.
І з темниці тої лине пісня сумна,-
У їй горе і мука тяжка...
Чи ви чуєте, браття кохані, вона
Вас до бою ізнов заклика...