Уроки № 17-18
Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому. Підрядні сполучники і сполучні слова у СПР.
Мета: дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; формувати вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи, розряди сполучників сурядності, якими з’єднуються частини складносурядного речення; виховувати любов до краси осінньої природи; формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати вміння працювати з таблицею, розвивати увагу, логічне й образне мислення, усне й писемне мовлення, емоційну сферу
Хід уроку
І. Організаційна частина
Сьогодні серед випускників шкіл та студентів набувають популярності різноманітні підготовчі курси. Підвищити рівень знань можуть всі, хто прагне бути освідченою, грамотною, дипломатичною людиною.
Я запрошую вас на курси з мовознавчства, які мають назву « Складнопідрядне речення».
Опанувавши їх ви ви знатимете:
Також ви вмітимете:
Перш, ніж ми почнемо з вами набувати нових знань, я прошу вас прикріпити на дошці реакцію, яка передасть ваше налаштування на вивчення курсу.(смайлики)
Мілена
Кароліна
Анна
Анна
Ксенія
Юлія
Артем
Сергій
Данило
Данило
Вадим
Андрій
Наш курс складатиметься із теоретичної та прктичної частини. За правильне виконання практичних завдань ви будете накопичувати бали, які потім дадуть змогу отримати ПОДЯКУ за прослуховування курсу, СВІДОЦТВО про участь, або ж СЕРТИФІКАТ про успішне опанування курсу.
ІІ. Актуалізація знань.
Щоб розпочати нашу роботу, ми повинні з вами пройти опитування, якщо відповіді будуть правильними, переходимо до теоретичної частини.
Наше завдання відокремити правдиву інформацію від фейкової.
https://learningapps.org/display?v=ptkapt6ma22
ІІІ. Вивчення теоретичного матеріалу.
Опрацювання теоретичного матеріалу, робота з презентацією.
1)Будь-яка праця стає творчістю, якщо ти вкладаєш у неї душу (В.Сухомлинський). ЗА ЯКОЇ УМОВИ?
2) Де господар добре робить, там і поле буйно родить (Нар. тв.).ДЕ?
Міні-висновок
ІV.ПІДВОДИМО ПІДСУМОК ТЕОРЕТИЧНОЇ ЧАСТИНИ.
1)Складнопідрядним називається складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з'єднані підрядними сполучниками чи сполучними словами
2) У складнопідрядному реченні обов'язково є одна головна частина та одна або кілька підрядних.
3) Частина складнопідрядного речення, від якої ставимо питання, називається головною
4) Частина, яка відповідає на поставлене питання, називається підрядною.
5) Підрядна частина може стояти перед, після або в середині головної.
6) Підрядна частина завжди має у своєму складі підрядний сполучник або сполучне слово.
7)У схемі речення головну частину позначаємо квадратними дужками, а підрядну - круглими.
8) Складнопідрядні речення поширені в усіх стилях мовлення, особливо в художньому, публіцистичному, науковому.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
Практична частина
Завдання: слухаємо мелодію, називаємо виконавця та назву, записуємо складнепідрядне речення із слів пісні.
Де ще є така земля, щоб дерева так родили?
Де ще є така земля, що дівчата так любили?
Мам, ти мене вибач, що я став дорослим
«Із закритими очима я знайду свій двір, бо де би не був, не забуду дім».
«Я завжди серцем відчував, що ми зустрінемось».
«Навчи мене жити як ти, щоб не кипіла моя кров»
« Знаєш, добре знаєш, як я люблю тебе без тями»
«Тому що я – Україна, я витримаю біль!
Я захищу тебе від куль, що в мене цілять звідусіль!
Тому що я сильна, подолаю все, бо ти мене у своїх руках несеш!»
«Хай буде весна, поки ми стоїмо до кінця»
«Там, де біля тополі кадина росте, мамині очі чекають тебе…»
VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ.
-Яке речення називається складнопідрядним?
- Як повязу.ться частини складнопідрядного речення?
- Яка схема складнопідрядного речення?
Гра «ЛОТО»
V. Виставлення рівнів навчальних досягнень (подяка, свідоцтво, сертифікат)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Повторити теоретичний матеріал підручника ст