Тематичний урок з навчання грамоти до Дня українського козацтва

Про матеріал

Тематичний урок з навчання грамоти в 1 класі до Дня українського козацтва. «Козацькому роду - нема переводу» Тема: «Козацькому роду нема переводу» Мета: : закріплення артикуляції звука [і], позначення його буквою І; розвивати навички читання складів та слів з буквою і; збагачувати активний словник учнів;розширити знання учнів про славне минуле українського на¬роду, роль козачини; формувати уявлення про життя на Запорозь¬кій Січі; зацікавити учнів історією українського народу; виховувати шанобливе ставлення до запорозьких козаків; спонукати до наслідування їх кращих рис — таких, як доб¬родушність, безкорисність, товариськість, героїзм.

Перегляд файлу

Тематичний урок з навчання грамоти в 1 класі

до Дня українського козацтва.

«Козацькому роду - нема переводу»

 

Тема:  «Козацькому роду нема переводу»

Мета: : закріплення артикуляції звука [і], позначення його буквою І; розвивати навички читання складів та слів з буквою і; збагачувати активний словник учнів;розширити знання учнів про славне минуле українського на­роду, роль козачини; формувати уявлення про життя на Запорозь­кій Січі; зацікавити учнів історією українського народу; виховувати шанобливе ставлення до запорозьких козаків; спонукати до наслідування їх кращих рис — таких, як доб­родушність, безкорисність, товариськість, героїзм.

 

ХІД ЗАХОДУ

  1.       Вступна частина. Повідомлення теми і мети тематичного дня.

Учитель.

14 жовтня в Україні відзначають День українського козацтва. Це дуже важливе свято для нашого народу, адже козацтво відіграло вирішальну роль у становленні на­шої держави.

Зараз відроджуються традиції українського козацтва. Бути представником козацької організації зараз цікаво та почесно.

Ще 14 жовтня християни святкують день Покрови Пресвятої Бо­городиці.

Запорозькі козаки вважали своєю покровителькою саме Святу Покрову.

Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками історії, ви дізнаєтесь багато цікавого з життя козаків.

Розпочинається наш день з навчання грамоти. Адже найбільше цінувалися серед козаків люди досвідчені, а найповажнішим був писар війська Запорізького.

ІІ Основна частина

1. Актуалізація опорних знань.

 «Сторінками історії»

►► Хто такі козаки? (Загальні відомості)

Козак — значить «вільний чоловік». Дуже важко жити самому по собі, до того ж в умовах поневоленої держави. Тому козаки об’єднувались в курені (загони), кожен курінь обирав собі отамана (ватажка). Козаки суворо дотриму­валися дисципліни, успішно розвивали власну військову вправність, створили свій флот, що складався з легких і швидких човників — «чайок». 

Відеозапис Це наше і це твоє. Козацькі чайки.

  • удосконалення навичок робити звуко-буквений та звуко-складовий аналіз слів:

429 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • зробити звуковий аналіз слів;
  • назвати односкладові слова, двоскладові;
  • визначити місце звука І в словах;
  • назвавши слово, в якому три звука, ви дізнаєтесь, хто був вірним другом козака.

Правильно. Це кінь. Але не просто кінь, а бойовий, адже основним за­вданням козаків була боротьба з Туреччиною та кримськими татарами. Козаки дуже успішно справлялися зі своїми історично важливими завданнями, захи­щаючи не тільки Україну, але й, власне, Європу від войовничої Туреччини, ря­тували з полону християн, проданих у рабство, здобували багатство.

  • Гра «Впіймай звук». Як почуєте звук І, плескайте в долоні:

Козак — чесна, смілива людина.

Найдорожча йому Батьківщина!

Козак — слабкому захисник.

Цінити побратимство звик!

Козак — усім народам друг,

І лицарський у нього дух!

Козак вкраїнську любить мову,

Він завжди здержить своє слово!

«Або перемога, або смерть».

Вони вели велику визвольну боротьбу. Відвага і хоробрість козаків були ві­домі всій Європі.

►► Звичаї козаків

Хто хотів стати козаком, мусив наперед служити три роки в старого ко­зака за слугу й помічника. Він робив усяку роботу й носив за козаком другу рушницю й потрібні клунки. Коли вивчався від того козака орудувати зброєю й набував спритності у битвах, ставав справжнім козаком і діставав зброю: рушницю, спис, луки і стріли.

Гра «Кидаю «стрілу-склади»
Учитель називає «тверді» склади, а учні — «м’які».
Ти — ті
ни — ні
ми — мі
ри — рі
ви — ві
ди — ді

Робота в Супутнику Букваря. Друкування літери І . Читання відкритих і закритих складів.

►► Як одягалися козаки

Козаки одягалися просто: в грубу сорочку, в кирею — довгий плащ без ру­кавів. За широким поясом носили пістолі і люльку, через плече — торбинку з харчами і кулями, а до пояса на ремінець прив’язували ще й порохівницю з порохом.

Голови голили... Та ще й таку моду дивну мали: чуприну носили, та таку довгу, що на вухо намотували.

. Фізкультхвилинка. Гра "Показуха".

 Покажіть рухами:
1. Оселедець козака.
2. Козак скаче на коні.
3. Козак б'ється з ворогами.
4. Підкрадається, щоб захопити ворога.
5. Козак у дорозі.

►► Козацький дозор

З ким тільки не билися козаки, захищаючи рідну землю свою! Дні й ночі чатували дозорці на дерев’яних спорудах, які називалися «хвіругами». Як по­бачать десь орду ворожу, відразу й підпалять «хвіругу»:

— Гори, рідно, сповіщай братів!

Читання пірамідок «хвіруг»

 

На іншій могилі побачать вогонь — і собі підпалять. Так мудрі козаки лише за одну годину сповіщали весь край про наближення небезпеки. З усіх боків ішли на лютого ворога запорожці. Так зустрінуть, що бусурмани й дорогу до­дому забудуть!

» ►► Як козаки жили

Жінок на Січі не було, і ніхто не смів мати на Січі жінку, навіть сам ота­ман. За це призначалася кара — смерть. Коли козак був жонатий, то жінка й діти жили у селі — на «зимівниках». Там жив і козак, коли не було війни. Він господарював, вів пасіку, ловив звірів і завжди частину з того віддавав на Січ. Там, звичайно, й зимував. А коли кошовий отаман оголошував військовий похід, то козацькі гінці роз’їжджалися по тих хуторах-зимівниках і закликали козаків на Січ, на війну.

 

Конкурс «Як жили запорожці на Січі»

Славне військо запорозьке Ти, наш лицарю, зібрав,

На острові, на Хортиці,

Січ переславну збудував.

Командам видаються малюнки із зображенням козацького посе­лення. Гравці мають скласти зображення.

 

ІІІ Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності.

 

Конкурс «Ерудит»

За дніпровськими порогами,

За південними дорогами,

За стенами за широкими Наші прадіди жили.

Мали Січ козацьку сильну,

Цінували волю вільну.

Україну свою рідну,

Як зіницю, берегли.

Дати відповіді на запитання

  • Кого називали козаком? (Вільну людину)
  • Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман)
  • Як називали хати, у яких жили козаки? (Курінь)
  • Назвіть, з якими країнами вели війни за незалежність козаки. (Туреччина, Польща, Росія)
  • Як називалась козацька зачіска? (Оселедець)
  • Як називалась козацька каша? (Куліш)
  • Що таке хоругва? (Прапор)
  • Що таке шаблі? (Холодна зброя із загнутим сталевим лезом і гострим кінцем.)
  • Що таке ятагани? (Старовинна холодна зброя, середня між шаблею і кинджалом, має фігурний вигін, увігнуте лезо)
  • Що таке частокіл? (Огорожа, паркан з кілків, жердин, які вбиті у землю густо один біля одного.)
docx
Додано
28 липня 2019
Переглядів
1867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку