Працюємо з «особливою» дитиною у «звичайнійшколі»(слайд 1)
…На щастя ,сучасне суспільство відмовляється відподілудітей на «нормальних» і «ненормальних», адже й у «звичайних» дітей може спостерігатися відставання в розвитку, якщо їм не приділеноналежної уваги з боку батьків, вчителів і суспільства загалом.
Діти з особливими потребами – це діти, чиї потреби залежать від різної фізичної чи розумової недостатності або труднощів, пов’язаних із навчанням, засвоєнням знань, умінь і навичок.
Як показує статистика Міністерства охорони здоров’я: в Україні на 1000 дітей припадає 1460 різних захворювань. Зі 100 новонароджених тільки 20 мають задовільний стан здоров’я; 70% новонароджених мають патологічні відхилення в розвитку; 60 – 70% дітей мають соматичні порушення ще на початку свого розвитку; приблизно у 80% дітей, які йдуть до школи, наявні відхилення у стані здоров’я: 10% з них мають мовленнєві вади; у 25 – 30% спостерігаються порушення розвитку моторних функцій; у 30 – 35% - порушення зорово-просторового сприйняття та зорово-моторної координації.
Адекватного рівня шкільної зрілості у 6-річному віці досягають від 17 до 50% дітей, а низький розвиток пізнавальних здібностей виявлено у кожної десятої дитини шкільного віку. Отже, до школи приходить приблизно 30% здорових дітей, а серед випускників таких лише 10%.
Особливі освітні потреби – це поняття, яке має поступово витіснити з масового вжитку такі терміни, як аномальний розвиток, порушення розвитку, відхилення в розвитку. Цей термін (особливі освітні потреби) не визначає нормальності чи ненормальності дитини, а акцентує увагу на тому, що вона має потребу у створенні особливих умов для її навчання і виховання, аби зробити своє життя біль комфортним і максимально наближеним до життя «звичайних» людей. Зокрема, освіта таких дітей має здійснюватися за допомогою специфічних засобів.
(слайд 2)
Дітей, що мають особливі освітні потреби, сучасна наука розподіляє на три групи:
(слайд 3)
Для кожної дитини з особливими освітніми потребами характерні свої особливості. За цією ознакою дітей об’єднують у такі групи:
Затримка пихічного розвитку - під цим терміном розуміють синдром тимчасового відставання психіки загалом або окремих її функцій – моторних, мовленєвих, емоційно – вольових зокрема цей характер відставання з часом долають, і тим успішніше, чим раніше виявлять причину. Дуже важливо створити необхідні умови коригування, які забезпечують нормальне навчання і виховання дітей цієї категорії. Характер затримки психічного розвитку обумовлює зміст та глибину порушень структури навчально-пізнавальної діяльності цієї категорії учнів.
(слайд 4)
Затримку психічного розвитку може зумовити багато чинників, зокрема:
Саме діти із затримкою психічного розвитку навчаються в наших класах ІПК:
У цьому навчальному році відбувся перший випуск класу ІПК: 4 клас ІПК закінчило 13 учнів, які навчалися в спеціальному класі протягом п’яти років. Саме на п'ять років розрахована программа початкової школи: підготовчий, перший, другий, третій, четвертий класи. Кожного року дітей обстежували спеціалісти обласної ПМПК, які відстежували научуваність, зв’язне мовлення, розвиток уваги, пам’яті. Підсумкове обстеження підвело перші підсумки – результати роботи нашого колективу: шести учням за висновками комісії рекомендовано навчання у п’ятому класі за програмою загальноосвітньої школи. Ще шість учнів продовжать навчання у спеціальному класі за програмою рекомендованою для дітей із ЗПР. У цих учнів на момент першого обстеження у 2014 році стояв пограничний діагноз між легкою розумовою відсталістю та затримкою психічного розвитку. Так як на цей момент у нашому закладі відкривався спеціальний клас ІПК, батьки відмовилися від направлення їх дітей до спеціального закладу (спецінтернату) і виявили бажання залишити своїх дітей у нашому закладі в класі ІПК. Ці учні на достатньому рівні засвоювали програмовий матеріал: вони читають, розуміють прочитане відповідають на питання, таблички множення напам’ять не вивчили, але коли вона лежить поруч – вони добре знають для чого вона потрібна і як нею користуватися: множать і ділять багатоцифрові числа, ну звичайно додають і віднімають. А найбільше їх досягнення – це виявлені їхні таланти і здібності.Деяким із них немає рівних у малюванні, танцях, декламуванні віршів, театральному мистецтві, хореографії.(Слайди 5, 6, 7,8) Саме це їм дає можливість відчувати себе повноцінними особистостями. Все це завдяки особливим освітнім потребам, які ми створювали протягом років навчання:
(Слайд 9)
Порівняння традиційної моделі освіти з моделлю орієнтованою на дітей з особливими освітніми потребами (фрагмент)
Традиційна модель |
Особистісно орієнтована модель |
Рішення щодо навчальної програми приймає вчитель, який керується рекомендаціями державних навчальних програм |
Рішення щодо навчальної програми базуються не лише на рекомендаціях державних навчальних програм, а й на спостереженнях вчителя за дітьми |
Навчання відбувається за лінійною прогресією через набуття узагальнених умінь і навичок |
Навчання розглядають як спіраль, зміст якої дедалі глибшає і ширшає |
Вчителі дають вказівки учням щодо виконання завдань і учні виконують їх одночасно |
Учителі визнають, що кожна дитина розвивається у власному темпі і має індивідуальні особливості |
Учителі здебільшого подають інформацію учням у дидактичній манері |
Манера спілкування вчителів і учнів залежить від умов і оточення
|
Наголос робиться на результаті навчання |
Навчання – це постійний процес, який приносить задоволення: я зміг, зробив, в мене вийшло |
(Слайд 10)
Крокуючи як «першопроходьці», методом спроб, власного досвіду, інтуїції ми беззаперечно дотримувалися принципів:
(Слайд 11)
Це:
Поле нашої діяльності не обмежувалося. З яким би проханням моральним чи матеріальним ми не звернулися до адміністрації закладу – відповідь була завжди позитивною: буде. зробимо, творіть. На сьогоднішній день з ініціативи адміністрації в закладі створюються кімнати сенсорного розвантаження: світла і темна, не тільки для дітей з особливими освітніми потребами, але й для всіх учнів закладу.
В народі кажуть, що перший млинець не вдасться, а ми вважаємо, що ця приказка не про нас.
Пропонуємо вашій увазі із нашого багатого творчого архіву фрагмент підсумкового інтегрованого заняття:розвиток мовлення, корекція розвитку, ритміка
Фрагмент відео