Романенко Олена Володимирівна
СИЛА НЕБАЙДУЖИХ ЛЮДЕЙ В ЇХ ЄДНОСТІ!
Про дистанційне навчання під час карантину
Дистанційне навчання — сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ. У XXI столітті доступність комп'ютерів та Інтернету роблять поширення дистанційного навчання ще простішим і швидшим. Інтернет став величезним проривом, значно більшим, ніж радіо і телебачення. З'явилася можливість спілкуватися і отримувати зворотний зв'язок від будь-якого учня, де б він не знаходився. Поширення «швидкого інтернету» дало можливість використовувати «онлайн» семінари (вебінари) для навчання.
Перші віртуальні школи з'явилися в США та Канаді в середині 1990-х років. Наприклад, приватна віртуальна школа в Онтаріо (Virtual High School) вже в 1996 році запропонувала два онлайн-класу — з біології та канадської літератури. У великій віртуальної школі у Флориді (Florida Virtual School) навчаються близько 30 тис. студентів. В даний час віртуальні школи існують у всьому світі, але в Сполучених Штатах вони особливо широко поширені (наприклад, в Кентуккі, Луїзіані, Мічигані, Міссісіпі, Техасі, Вісконсині і т. д.). Ці навчальні заклади інтегровані в систему середньої освіти: учні можуть робити завдання з предметів, сидячи в комп'ютерних класах «звичайної» школи. Іноді навчання приймає заочну форму, іноді поєднує в собі елементи очного та заочного.
В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом № 40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання», яке поклало початок запровадженню нових технологій у галузі освіти.
Дистанційне навчання? Зараз це питання актуальне як ніколи. Карантин і навіть запровадження надзвичайної ситуації в деяких областях через поширення коронавірусу не залишили вчителям вибору – вони мали терміново, прискорено та екстремально підвищувати свою кваліфікацію й опановувати цифрову грамотність для дистанційного навчання своїх учнів. Тим паче, що розвиток ситуації в інших країнах дав зрозуміти – карантин з великою ймовірністю подовжать і надовго. Однак, цей карантин, як і будь-яка криза, – це хороший привід почати робити те, що давно потрібно було зробити. Бо ті ж карантини через сезонні ГРВІ бувають щороку.
Уміти ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним – надважливі навички ХХІ століття. Зараз перед кожним учителем України постало випробування, як відпрацювати ці навички разом з учнями в реальному часі під час дистанційного навчання. Завдання для молодших школярів на період карантину допоможуть розвинути навички аналітичного, логічного та творчого мислення дитини, а також сприятимуть формуванню у дітей позитивного ставлення до навчання, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, навички самостійної роботи, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини.
Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія» активно впроваджує хмарні сервіси в управлінні та навчальній діяльності учнів. Заклад має своє власне хмарне середовище на домені mga.in.ua. Упровадження хмарних сервісів сприяє створенню єдиного інформаційного простору, що забезпечує доступ до цих сервісів усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, учнів, батьків). Перевагами їх використання в освітньому процесі у порівнянні з іншими технологіями навчання й управління є, насамперед, можливість створення «віртуальної учительської», «віртуального методичного кабінету», «віртуального класу», «віртуального документообігу», організації дистанційної та самостійної роботи учнів тощо.
Один з найбільших викликів – організація дистанційного навчання для найменших школярів. Першачки ще не є достатньо організованими, щоб вчитися самостійно. Для них більшою мірою потрібна залученість батьків – щоб організувати процес.
Важливо розуміти, що більшість батьків не мають досвіду дистанційного навчання та самоорганізації такого рівня. Необхідно підтримувати їх і налаштувати на те, що треба організувати саме самостійне навчання дитини, а не зробити завдання за неї. Але й завдання від вчителів мають бути посильними для самостійного виконання дітьми. Впевненість вчителя, чіткі поради та інструкції, доброзичливість і терпіння – запорука того, що батьки співпрацюватимуть з вами.
Наш головний помічник – педагогічна свобода, вона передбачена новими Законами “Про освіту”( https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text) і “Про повну загальну середню освіту”(https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text). Карантин – це час навчитися нею користуватися. Оскільки нам необхідно вибрати найголовніше для дистанційних уроків – подумати, що важливо дати дітям саме зараз? Без чого їхні знання будуть неповними, а від чого можна відмовитися? Переставте теми і спростіть завдання, враховуючи, що вас не буде поряд з дітьми, коли вони їх виконуватимуть. Сучасні онлайн-інструменти – дуже інтуїтивні, тому навчитися ними користуватися можна легко і швидко. Якщо відкинути традиційний вчительський страх “не вмію” чи “ не чула про це лекцій і не вчила цього в інституті” і повірити в себе – то все вдасться. У ситуації, в якій сьогодні опинилася Україна і весь світ, ми бачимо, наскільки важлива автономія шкіл та вчителів, що прописана у новому Законі "Про повну загальну середню освіту”. Хочу поділитися досвідом роботи учителів початкової школи. Певні особливості, а саме маленький вік учасників освітнього процесу, робота за програмами «Інтелект України», «На крилах успіху» надихають вчителів постійно експериментувати.
Вчителі початкових класів розпочали дистанційне навчання одразу після оголошення карантину. Перш ніж обрати зручний формат, провели опитування серед батьків щодо зручної форми спілкування, обміну інформацією. Спілкування з учнями та батьками відбувається в групі Viber (є у всіх): надаються консультації, відправляються відеоматеріали до уроків, методичні рекомендації. До групи приєднані більшість дітей через номери своїх телефонів, а решта - через номери батьків (для дітей у яких телефони не підтримують Вайбер). Щодня вчителі створюють для своїх учнів відеопрезентації з потрібними відео- та аудіофайлами та відправляють батькам усі потрібні матеріали на день. Під час дистанційного навчання важливий зворотній зв'язок: треба зрозуміти хід і правильність виконання завдання. В основному, перевірка робіт здійснювалася через фото, яке надсилають батьки в особисті повідомлення у Viber чи Classroom.
Вчителі використовують різні підходи (залежить від вікової групи учнів):
- першокласники самі обирають роботи, якими б вони хотіли поділитися з учителем і батьки відправляють фотозвіт; вчитель оцінює вербально, кожен отримує медаль за кожну роботу ;
- якщо учні 2-х класів помиляються або виконують неправильно у програмі Paint підкреслює, пише, щоб скоригувати відповіді. Для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи, вчителі використовують сервіс онлайн-тестів «На Урок». Діти проходять тест, одразу бачать свій результат;
- учні 3-х перевірені роботи з коментарем вчителя отримують щоденно на електронну пошту батьків або вчитель робить скриншот сторінок; у редакторі Paint - перевіряє та відправляє дітям. Учні зеленим кольором у зошитах виправляють помилки за отриманими повідомленнями.
Вимушене дистанційне навчання (ДН) поставило вчителів і батьків перед непростими викликами: як організувати навчання дітей в умовах карантину, коли вчитель не може бути поруч. І як зрозуміти, чи вивчила щось дитина, коли традиційні способи оцінювання недоступні. Щойно оголосили карантин, ми з батьками почали думати, як краще організувати навчання. Спершу почали спілкуватися і проводити навчання через Viber. Готувала уроки, орієнтуючись на розклад, який ми розробили, щоденно проводили по 3 уроки. Готуватися довелося довше, ніж до звичайних занять, враховуючи, що мене не буде поруч з дітьми. Ми працюємо за програмою «Інтелект України». На сайті проекту з перших днів карантину були виставлені всі матеріали (зошити-посібники, аудіо-та відеоматеріали), необхідні для навчання. Виявилося, що багато батьків, незважаючи на карантин, працюють, тому діти знаходяться дома з бабусями, старшими дітьми, тому в синхронному режимі організувати складно і ми з батьками вирішили навчатися асинхронно, в зручний для кожного час. До кожного уроку я створюю озвучену презентацію в PowerPoint з аудіо- та відеоматеріалами, поясненнями. Особливу увагу звертаю на здоров’язбереження та формування навичок здоров’я, використовую різноманітні відеофізхвилинки, створюю позитивний настрій за допомогою пісень і хвилинок релаксації. А починалася наша робота так: «Доброго дня мої любі діти! Нажаль, зараз ми не можемо з вами ходити до школи і дуже сумуємо. Але вихід є! Ми можемо запросити школу прямо додому! Пропоную відкрити нашу «Віртуальну школу»!
День розпочинається з привітань, створення гарного настрою, коротких щоденних новин та ознайомлення з розкладом нашої роботи. Працювати в такому режимі можна з будь-якого гаджету і в зручний час.
Щоб залучити дітей до читання з цікавістю, запропонувала дітям казку перед сном. Спочатку записала відео сама, діти дуже раділи кожній зустрічі, а потім запропонувала дітям почитати для інших. Діти з задоволенням стали читати на відео і викладати їх в групу. Кожен отримав медаль «Найкращого читача» І мене не обійшло нагородження.
Щотижня в понеділок записую відео звернення, розповідаю їм про наші плани, даю цікаву інформацію. Щоп’ятниці обов’язкова година спілкування і творчості. Розповідаю дітям про календарні свята, події, а потім створюємо творчі роботи і ділимося ними в групі. Так ми взяли участь у всеукраїнському флешмобі малюнків «Все буде добре!», склали казку «Про Бяку-вірусяку» і навчилися правильно мити руки, створили аплікації на Вербну неділю і малювали писанки, вітали матусь весняними букетами, робили голуба миру та маки пам’яті.
Діти з батьками брали активну участь у створенні загальношкільних відео газет до Днів пам’яті і примирення, матері, вишиванки.
Ми провели три онлайн екскурсії. Під час однієї відвідали Запорізький ботанічний сад. Другу ми провели до Дня Європи, під час якої мандрували Європою, дізнавалися про Євросоюз, згадували авторів казок і казкових героїв з різних країн, висловлювали підтримку у боротьбі з пандемією, малювали листи підтримки.
Поступово нашу роботу (разом зі всією школою) ми розширили з використанням Google Classroom. Діти здають фотозвіти своїх кращих робіт, відеовірші, співають пісень і танцюють. Так я можу мати зворотній зв’язок, бачити, чого навчилися мої учні, надавати поради дітям і батькам, вести індивідуальну корекційну роботу.
Знаю одне. Наші учителі знайдуть вихід з будь-якої ситуації. І зроблять від себе усе можливе, щоб дати дітям знання. Можливо, за дистанційною освітою майбутнє, але не в початковій школі. Для такого навчання потрібні певні знання і навички, висока мотивація, сучасна техніка. В такій ситуації, як склалася сьогодні, дистанційна освіта стала єдиноможливим способом вчити і вчитися. Але вона не зможе замінити живого спілкування, блиску дитячих очей, відчуття успіху й перемоги! Тому всі ми з нетерпінням чекаємо того дня, коли знову можемо зібратися разом і нарешті сядемо за парти.
Скоро кінець навчального року, ми закінчуємо 1 клас. І як завжди буде свято, квіти, повітряні кульки, грамоти дітям і подяки батькам. Але все он-лайн…
ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ
http://osvita.ua/school/71999/
mga.in.ua.
https://uk.wikipedia.org/wiki/