Проведення фізкультхвилинок на уроках
у початкових класах.
Актуальною проблемою сьогодення є збереження здоров’я дітей, формування у них світогляду, спрямованого на його збереження, оволодіння навичками здорового способу життя та безпечної поведінки, створення умов для гармонійного розвитку душі і тіла, тобто умов психічного здоров’я і творчості дитини в майбутньому. Здоров’я – найбільша цінність не лише окремої людини, а й всього суспільства.
Конституцією України визначено, що найвищою цінністю у державі є людина, її життя і здоров’я.
Саме від учителів початкових класів значною мірою залежить яким буде здоров’я дитини у подальшому житті. Діти повинні засвоїти, що на 50% наше здоров’я залежить від поведінки, способу життя, вміння взаємодіяти з навколишнім середовищем.
Урок є основною формою організації навчання в школі. Властиве для сучасного уроку інформаційне перевантаження учнів, його висока інтенсивність, надмірна нервово-емоційна напруга, недостатня рухова активність школярів - все це призводить до втрати здоров’я дітей. Важливим засобом підтримки загальної навчальної працездатності учнів є проведення на кожному уроці фізкультхвилинок. Вони короткі за часом і ефективні своїм результатом. Вибір часу проведення фізкультхвилинки на уроці залежить від фізичної підготовленості дітей, їхнього віку, індивідуальних відмінностей у межах одного і того ж віку. Тому одним із важливих критеріїв є спостереження вчителя не тільки за поведінкою дітей, їхніми руховими неадекватними діями, а і зниженням уваги в процесі навчання. Доцільно варіювати різноманітні форми проведення фізкультхвилинки – комплекси загально розвивальних вправ, ігрові завдання, нескладні ігри малої інтенсивності, вправи з музичним супроводом. Фізкультхвилинка проводиться протягом 1-2 хвилин. У першому класі на уроках письма необхідно проводити дві фізпаузи по 2 хвилини кожна на десятій хвилині заняття. Вправи повинні в основному охоплювати великі м’язові групи і бути простими за виконанням. У комплексах рекомендується використовувати потягування, згинання тулуба, напівнахили і нахили, напівприсідання і присідання з різними рухами рук.
Комплекс рухливої хвилинки забезпечує зняття втоми кистей рук, підвищує тонус центральної нервової системи, активізує дихання, переключає увагу від розумової праці на фізичні рухові дії, запобігає розвитку остеохондрозу.
Наприклад.
Що ж , мабуть, прийшла пора
Всім нам відпочити.
Хочу на фізкультхвилинку
Усіх запросити.
Раз, два – всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три, чотири – нахилились,
Зі струмочка гарно вмились.
П’ять, шість – всі веселі
Летимо на каруселі!
Сім, вісім – в потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Девять, десять – відпочили
І за парти дружно сіли.
Як відомо, розвиток мови дитини тісно пов'язаний з розвитком моторики рук. Як зазначав В.О.Сухомлинський, «… розум дитини на кінчиках її пальчиків». Гімнастика для пальців сприяє розвитку тонко-координовнаних рухів руки.
Наприклад.
-Пальчику, пальчику
Де ти бував?
-Я з цим братом в ліс ходив,
А з цим братом борщ варив,
З цим кашки скуштував,
А з найменшим заспівав.
В період навчання грамоти швидко втомлюються очі. Адже через органи зору в мозок поступає більше інформації, ніж через всі разом узяті органи чуття. Тому очам також потрібен відпочинок.
1.Вправи для очей.
Сплять маленькі совенята.
Раз – розкрили оченята,
Подивилися навколо,
Потім вгору і додолу.
Оченята - блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо працювати.
2. Рухати очима за годинниковою стрілкою і проти неї.
3. Подивитись в далечінь ( 10 секунд), а тоді на парту.
4. Подивитися вгору, вниз (2-3 секунди).
5. Намалювати очима число вісім.
6. «Маятник»
7. « Зигзаг»
8. « Кілечко»
Уроки, на яких застосовують фізкультхвилинки проходять, як правило, з великим інтересом і більш результативні. Діти швидше і міцніше засвоюють матеріал, не відчувають утоми.
Бережіть здоров’я власне,
Поки є на це ще час.
Бо життя таке прекрасне
І воно одне у нас.