Виступ " Організація нового освітнього простору"

Про матеріал
Виступ на методичному об"єднанні вчителів" Організація нового освітнього простору"
Перегляд файлу

Організація нового освітнього простору

 У 2017—2018 навчальному році 100 шкіл тестували новий Стандарт, з 2018—2019 навчального року усі перші класи навчаються за ним.

  Однією зі складових Нової української школи є створення сучасного освітнього середовища, зокрема багатофункціональних гнучких просторів, що сприяють різним формам роботи, мотивують до навчання. На підтримку освітньої реформи Мінрегіон ініціював проект “Новий освітній простір”, що передбачає оновлення шкільних будівель на принципах енергоефективності, мотивувального та креативного дизайну, технологічності та інклюзивності.

Так , і в нашому районі ведеться робота по заміні  склопакетів та дверей у школах. У нашій школі цю роботу завершено повністю. З метою енергоефективності утеплено  та змінено дизайн Розівської ЗОШ 1. Матимемо надію, що така робота буде проведена в найближчому часі і в інших школах району

Новий освітній простір – це не обов’язково реконструкція чи капітальний ремонт усієї шкільної будівлі. Англійські дослідники доводять, що найбільше на успішність учнів впливає простір класу. Загальношкільний дизайн також має значення, але якщо немає змоги переоблаштувати одразу всю школу, оновлення простору класу (а також, бажано, прилеглої рекреації) – розумне рішення, що матиме значний ефект.

На 2018 рік, як і в цьому році, у державному бюджеті передбачено мільярд гривень на обладнання перших класів НУШ. Та чи вистачило б нам  виділених державою коштів? Кажу, ні.  Кошти із державного бюджету плюс значне  співфінансування з боку місцевих органів самоврядування, плюс спонсорські кошти , робота керівника закладу, яка весь час вела перемовини, оббивала пороги, ненормований робочий день директора та вчителя дозволили не лише наповнити приміщення новими меблями та обладнанням, але й створити в класах комплексний сучасний дизайн на основі принципів нового освітнього простору. Хоча навчальний рік у минулому році, попри всі наші спільні зусилля, ми почали без меблів та дидактичних матеріалів. Отримали ми їх тільки у жовтні. Цього року ситуація краща.Перший клас повністю облаштований і  вже готовий до прийому першокласників.

Що слід брати до уваги, створюючи дизайн шкільного класу?

Починати треба із художнього рішення

Найпомітніший та найвагоміший чинник художнього рішення класу – колір. Він створює емоційну атмосферу, моделює настрій, сприяє навчальній діяльності чи, навпаки, заважає та демотивує.

Питання колірного рішення слід розглядати цілісно. Кожна деталь інтер’єру має певний колір, але лише гармонійне поєднання кольорів може створити ту загальну атмосферу, що зробить приміщення комфортним для перебування. Колір стін чи підлоги, дверцят шаф чи ніжок столів – усі елементи простору треба підбирати на основі єдиного підходу, не протиставляти, а взаємно доповнювати одне одного.

Найвідомішою є рекомендація робити приміщення початкових класів у теплих кольорах (червоний, жовтогарячий, жовтий), Теплі кольори у початкових класах створюють затишну атмосферу, сприяють спілкуванню, заохочують різні види активності.

 

У класах основної школи рекомендується віддавати перевагу зеленому кольору як перехідному від теплих до прохолодних. У старшій школі учні віддають перевагу легким прохолодним кольорам:

 

Організація. Сучасний освітній простір ґрунтується на поєднанні двох принципів – гнучкості та стабільності. Гнучка організація дозволяє швидко змінювати простір залежно від потреб освітнього процесу, впроваджувати різноманітні форми роботи. Стабільність забезпечує безперервність процесу, послідовність сприйняття та діяльності, підтримує порядок у просторі та керованість у роботі.

 

Гнучкість та стабільність поєднуються через відповідне зонування. У класі слід виділити незмінні стаціонарні осередки, що становлять його основу – “каркас” За вимогами їх 8.

 Хоча концепція зонування навчальних приміщень аж ніяк не є новою. Навіть сучасний типовий клас ділиться на кілька осередків: є зона учнівських столів, класної дошки, робоче місце вчителя, зона зберігання матеріалів( шафи, полиці) , зона наочності ( стенди, плакати, мапи).

Сучасний освітній простір має давати можливість для різних форм навчальної діяльності. Щоб ставити меблі у різних конфігураціях, на учня повинно припадати 2,5 кв.м. Будівлі ж наших шкіл  переважно зведені в 1950- 80 роках. Тому нам елементарно не вистачає площі.

  Стосовно осередківу мене виникає питання  навіщо чіпляти назви осередків? Варто,щоб діти  усвідомили призначення цих місцин, а не напружувалися у читанні назв.

    Меблі ми отримали гарні. Вони мають яскраву кольорову гаму. Якщо раніше шафи були закритими, то тепер вони відкриті. Діти мають вільний  доступ до будь-якого навчального матеріалу. Кожна дитина має власну шафу для зберігання верхнього одягу. Окрему шафу для зберігання спортивної форми. Власний бокс для  дидактичних  матеріалів.

Учнівські робочі місця класу повинні  бути мобільними, забезпечувати гнучкість, можливість швидкої реорганізації. У класі розміщено  одномісні парти . Вони легкі,мобільні, мають виріз переднього краю стільниці. Такий  виріз компенсує неприродню позу, що вимушено набуває дитина, сидячи за столом.Сучасні  парти мають індивідуальну регульовану висоту,що просто чудово. Вони придатні для штабелювання, що дозволяє легко звільнити простір класу для, скажімо, рухливих вправ.. Під час парної та групової роботи ми легко здвигаємо їх або ж групуємо.

  Та я абсолютно не підтримую ідею постійного розміщення парт по 3-4-5. Для тимчасової роботи в групі добре, але не для постійної роботи, як нам нав’язували спочатку. Всі ми пам’ятаємо сюжет ТСН, у якому  Міністр освіти сварила вчительку за розміщення парт. Сідають в групи- хтось лицем, а хтось спиною до дошки. Одна дитина дивиться на дошку прямо,а інша – збоку, тобто косить очима. У будь якому класі вікна розташовані з лівої сторони, бо світло має падати зліва.А коли діти постійно сидять за зміщеними партами і в групах, то цього не відбувається. Санітарн ж норми ніхто не відміняв.Тому вимагати від вчителя постійно такого розміщення парт- це злочин по відношенню до  здоровʹя дітей.Та і чи сам вчитель в змозі здвинути і роздвинути 30 парт?

 

Для індивідуальних та групових завдань вибираємо різні  робочі місця: і згруповані стандартні столи, і пуфи, , і низенькі столики, що дозволяють працювати, сидячи на підлозі.

 

Основу оформлення в сучасній школі становлять роботи учнів. Втім,  закликаю не експонувати їх безладно, накопичуючи різноманітні малюнки та вироби на всіх поверхнях стін та меблів. Для експозицій учнівських виділили одну стіну, облаштувавши їх відповідними стендами та кріпленнями; для об’ємних робіт  - окрема полиця. Такі експозиції  регулярно змінюємо: виставляючи нові роботи, прибираємо попередні.

Загалом рекомендується слідкувати, щоб плакати, таблиці, виставки вкривали не більше ніж половину площі стін, бажано – менше .

Освітнє середовище – це не тільки облаштований простір класної кімнати. Ним може стати ігровий майданчик, паркова зона,шкільне подвіря і навіть коридор.

 У Новій українській школі зростає частка проектної, командної, групової діяльності у педагогічному процесі.

Урізноманітнювати діяльність допомагають нові засоби навчання. На уроках  багато використовуємо ЛЕГО-конструктор, який є гарною альтернативою  рахунковим паличкам, фішкам для звукового аналізу. “Родзинка” ЛЕГО в тому, що дитина поєднує розумові та практичні дії. На уроках з предмету «Я досліджую світ» маємо можливість використати мікроскоп, гербарії,які допомагають зробити вивчення матеріалу більш практичним. Щодо методів та прийомів навчання, на уроках переважно використовуються  такі: «мозковий штурм»,«асоціативний кущ (гронування)»,метод «фішбоун» , кубик Блума,.дидактичні ігри,використання фольклору (казки та загадки),робота в групах, рольові ігри.. Організація освітнього простору навчального кабінету дозволила широке використання нових ІТ-технологій, нових мультимедійних засобів навчання, оновлення навчального обладнання тощо.Говорячи про самих здобувачів освіти, відмічу, що навчання для них є цікавим, вони з задоволенням пізнають і вчаться новому і в цьому простежується великий прогрес .

Наостанок хочу висловити свою особисту думку. Я вважаю, що реформування школи – це відповідальний та довготривалий процес. Ми ж почали реформу після  одного  року апробації  в 100 пілотних школах і вже наступного року ввели реформу в дію, не провівши моніторинг, не проаналізувавши наслідків.

 

  «Жив мудрець, який знав усе. Один чоловікзахотів довести, щомудрецьзнає не все. Заховавши в долоняхметелика, він запитав: «Скажи, мудрець, якийметелику мене в руках: мертвийчиживий?» А сам думає: «Скажеживий - я йогоумертвлю, скажемертвий - випущу». Мудрець, подумавши, відповів: «Усе у твоїх руках».

Бажаю нам, щоб ми досягли  головної мети реформи – створили школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання,  а й вміння застосовувати їх у житті. Виховали наших учнів достойними громадянами України, чесними, відкритими, доброзичливими, сердечними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.  Але  то ще не так страшно. Гірше було те, що підручники  теж надійшли тільки у листопаді.

Хоча із затримкою, але освітнє середовище у нашій школі облаштоване на відмінно. Меблі за новим стандартом ми отримали  гарні. Всі вони мають яскраву кольорову гаму. Коли заходиш, то ,як говорять, «око радіє», настрій піднімається. Якщо раніше шафи були закритими, то тепер вони відкриті. Діти мають доступ до будь-якого навчального матеріалу. Кожна дитина має індивідуальну шафу для одягу. У класі є окремі шафи для спортивної форми. Також маємо щафи для зберігання навчального матеріалу.Це і зручно ,і економія часу. Ні вчитель, ні учні, ми не порпаємося в шафі і не шукаємо підписані навчальні матеріали.

Окремо хочу сказати про одномісні парти. Вони легкі, мобільні. Мають виріз переднього краю стільниці. Такий виріз компенсує неприродню позу,що вимушено набуває дитина, сидячи за партою. Сучасні парти  та стільці мають індивідуальну регульовану висоту . Вони придатні для штабелювання, що дозволяє легко змінити простір класу для, скажімо , рухливих вправ. Під час парної та групової роботи ми легко здвигаємо  їх або ж групуємо .

Неперевершеним є пелюстковий стіл, який легко трансформується у індивідуальні столи, або складається у формі квітки. За цим столом ми займаємося творчістю( малюємо, виготовляємо поробки, аплікації , а ще проводимо досліди. Діти сидять за круглим столом і це дозволяє бачити один одного, дивитися в очі, можемо легко дотягнутися один до одного,надати допомогу.

Ми отримали необхідну техніку: ноутбук, принтер, ламінатор, телевізор. Тепер ми маємо можливість швидко отримувати інформацію з інтернету, переглядати презентації, навчальні мультфільми, слухати медіа казки, співаємо під караоке. Крім цього закачали всі піручники. На екрані телевізора учні бачать завдання, задачі. Вчителеві легше наголосити на важливому, показати та вказати наочно.

Для відпочинку маємо килим та чудові м’якенькі пуфи

Добре облаштований простір класу створює можливості для різноманітних форм навчальної діяльності, забезпечує сприятливу емоційну атмосферу, мотивує та налаштовує на продуктивну роботу. За вимогами НУШ у класі повинно бути розміщено 8 осередків. Створення тих чи інших осередків як стаціонарних чи тимчасових залежить від площі класного приміщення. У перерахунку на одного учня вона повинна становити 2 -2,5 кв. м . Реалії зовсім інші. Будівлі українських шкіл переважно зведені  в 1950-  80 роках. Площі наших класів непридатні для гнучкої організації і такі форми роботи,скажімо бесіда в колі на килимі або рухові  вправи потребують звільнення простору від основних меблів. Нам елементарно не вистачає площі.

Ще хочу поставити запитання. Навіщо чіпляти назви осередків? Варто, щоб діти усвідомлювали призначення цих місцин, а не напружувалися у читанні назв.

А ще я не підтримую ідею  розміщення парт по 3-4-5.Для роботи в групі так, але не для постійної роботи, як нам нав’язували спочатку. Всі ми пам’ятаємо сюжет у програмі ТСН, коли Міністр  освіти сварила вчительку.

Сідають у групи – хтось лицем, а хтось спиною до дошки. Одна дитина дивиться на дошку прямо, а інша – збоку, тобто косить очима.

У будь-якому  класі вікна розташовані  з лівої сторони, бо світло має падати зліва. А коли учні постійно сидять за зміщеними партами і в групах,то цього не відбувається. Тому вимагати від вчителя постійно такого розміщення парт – це злочин по відношенню до здоровʹя дітей.  Та і чи сам вчитель в змозі здвинути і роздвинути 30 парт?

Хвилює і викладання у 2 класі НУШ. Нам обіцяли , що проведуть навчання для вчителів 2 класів. Результат – тиша. Ми знову починаємо рік без підручників. Тому мимоволі виникає думка. А чи не занадто швидко ми почали реформу. Можливо, треба було опробувати реформу у пілотних школах протягом 4 років. Провести моніторингроаналізувати результати, зробити висновки, залишити краще і відсіяти непотрібне. 

Та загалом,все ,що стосується організації освітнього середовища, мені подобається,адже  новий освітній простір – це значуща складова сучасного  освітнього середовища. Інтер’єр та облаштування класів формуються насамперед заради розвитку учнів.

 

Легенда «Усе у твоїх руках»

  «Жив мудрець, який знав усе. Один чоловік захотів довести, що мудрець знає не все. Заховавши в долонях метелика, він запитав: «Скажи, мудрець, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?» А сам думає: «Скаже живий - я його умертвлю, скаже мертвий - випущу». Мудрець, подумавши, відповів: «Усе у твоїх руках».

Шановні колеги, бажаю Вам  , щоб ми досягли головної  мети  НУШ – створили школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання,а й вміння застосовувати їх у житті. Хай учні, яких ми навчаємо, стануть гідними громадянами України, чесними, доброзичливими, людяними.  А вам , прекрасні мої колеги, особистого щастя. Адже все в наших руках . У  тому числі і облаштування сучасного освітнього простору

 

 

docx
Додано
10 грудня 2020
Переглядів
809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку