Технічне використання критичного мислення
на уроках з англійської мови
Тетяна Кравченко
учитель англійської мови
Краматорської ЗОШ I-III
ступенів №25 з профільним
навчанням
Той, у кого є комп’ютер,
володіє всіма
опублікованими знаннями.
Фідель Кастро
Середня школа є важливим фактором формування нових життєвих установок особистості. Гуманістична педагогіка ставить своєю метою максимально реалізувати можливості особистості, здібної на свідомий і відповідальний вибір у різних життєвих ситуаціях, на відміну від формалізованої передачі знань в традиційній педагогіці. Метою навчання іноземній мові є розвиток у учнів здібностей до міжкультурної взаємодії і до використання іноземної мови як інструмента цієї взаємодії. Співставлення нового, набутого учнем досвіду, з тими знаннями, які вже в нього є, супроводжуються набуттям його індивідуального досвіду. Набуття індивідуального досвіду учня відбувається за рахунок активізації процесу навчання. А це досягається шляхом використання педагогічних технологій, спрямованих на розвиток педагогічних технологій, однією із яких технологія розвитку критичного мислення шляхом використання комп’ютера та Інтернету на уроках з англійської мови.
Сьогодні в різних джерелах можна знайти різні визначення критичного мислення. Джуді А. Браус і Девід Вуд визначають критичне мислення як свідоме рефлексивне мислення, яке сфокусоване на вирішенні того, у що вірити і що робити. Критичне мислення, на їх думку, це пошук здорового сенсу – як мислити об’єктивно і вчинити логічно з урахуванням як своєї точки зору, так і думки інших, вміння відмовитися від власних переконань. Діана Халперн визначає критичне мислення наступним чином «…використання таких когнітивних навичок і стратегій, котрі збільшують вірогідність отримання бажаного результату. Вирізняється виваженістю, логічністю та цілеспрямованістю. Інше визначення – спрямоване мислення».
Таким чином, при всьому різнобарв’ї цих та інших визначень критичного мислення можна побачити їх близький смисл. Критичне мислення означає мислення оціночне, рефлексивне. Це відкрите мислення, яке розвивається шляхом нашарування нової інформації на власний життєвий досвід. Слід підкреслити, що в даній технології принципово змінюється роль викладача. Він стає партнером, який активізує та задає напрямок навчальному процесу. Учні вчаться безконфліктному обміну думками. Дана технологія свідомо відмовляється від традиційного авторитарного підходу до процесу навчання. Замість цього відбувається особистісно орієнтоване навчання, при якому кожен учень не просто отримує черговий об’єм готових знань, а включається в процес конструювання знань на основі рівноправних партнерських стосунків.
У світовій практиці розроблена структура технології використання комп’ютера та Інтернету, яка складається з трьох стадій: виклик, осмислення та рефлексія.
Перша стадія – актуалізує наявні знання учнів, пробуджує інтерес до теми і саме зараз визначаються дидактичні задачі вивчення матеріалу.
Друга стадія – осмислення нового матеріалу, нової інформації, ідеї, поняття і саме тут відбувається основна змістовна робота з обробки отриманої інформації.
Третя стадія – роздум або рефлексія, де учень осмислює вивчений матеріал і формує власну думку, ставлення до матеріалу, що вивчається.
Якщо мати на увазі предмет нашого обговорення – Інтернет, то важливо визначитися, для яких цілей ми збираємося використовувати його можливості та ресурси. Наприклад,
Всі ці задачі різні, але об’єднані єдиною метою навчання-формування комунікативної компетенції, а все інше реалізується в процесі відтворення цієї головної мети. Комунікативний підхід має на увазі навчання спілкуванню та формуванню здібності до міжкультурної взаємодії, що є основою функціонування Інтернету. Підключаючись до нього на заняттях з англійської мови, ми створюємо модель реального спілкування.
Спілкуючись у справжньому мовному середовищі, забезпеченим Інтернетом, учні опиняються в справжніх життєвих ситуаціях. Втягнуті до вирішення широкого кола значних, реалістичних, цікавих і досяжних задач, учні навчаються спонтанно й адекватно на них реагувати, що стимулює розвиток критичного мислення і створення оригінальних висловів, а не шаблонну маніпуляцію мовними формулами. Первинне значення надається розумінню, передачі змісту і вираженню смислу, що мотивує вивчення структури й словника англійської мови, які слугують цій меті. Таким чином, увага учня концентрується на використанні форм, а не на них самих, і навчання граматиці, наприклад, відбувається опосередкованим способом, в безпосередньому спілкуванні, виключаючи чисте вивчення граматичних правил.
Розвиток освіти в наші дні органічно пов’язано з підвищенням рівня її інформаційного потенціалу. Для більш успішного орієнтування у світовому інформаційному просторі учням необхідно оволодіти інформаційною культурою, а також комп’ютерно-екранною культурою, оскільки пріоритет в пошуку інформації все більше і частіше віддається Інтернету. Як інформаційна система, Інтернет пропонує своїм користувачам різноманітність інформації та ресурсів:
- електронну пошту (е-mail);
- телеконференції (telnet);
- новинну мережу (use-net);
- можливість публікації власної інформації, створення власної домашньої сторінки (home page);
- доступ до інформаційних ресурсів (access to information resources);
- довідкові каталоги (Yahoo!, InfoSeek/UltraSmart, LookSmart, Galaxy);
- пошукові системи (search engines);
- розмови в мережі (Chat).
Ці ресурси можуть бути активно використані на заняттях. Володіння комунікативною та міжкультурною компетенцією неможливо без практики спілкування, і використання ресурсів Інтернету на заняттях з англійської мови в цьому розумінні просто незамінне: віртуальне середовище Інтернет дозволяє вийти за часові й просторові рамки, надаючи його користувачам можливість аутентичного спілкування з реальними співрозмовниками на актуальні для всіх теми. Однак не можна забувати про те, що Інтернет - лише додатковий технічний засіб навчання, і для досягнення оптимальних результатів необхідно грамотно інтегрувати його використання в процес занять.
Наприклад, при навчанню аудіюванню сайт компанії, її підрозділ, дозволяє почути як звучить будь-яка фраза англійською мовою. При вивченні будь-якої теми можна запропонувати учням знайти слова, вирази та фрази з даної теми, прослухати їх і створити проблемну ситуацію, викликаючи у учнів спогади, звертаючись до власного досвіду. Учні обмінюються ситуаціями, доповнюючи один одного. Відкривши в Інтернеті аналогічний текст і прослухавши його, викладач пропонує учням порівняти свої ситуації й критично оцінити свій підхід щодо даної роботи.
Інтернет – надзвичайно важливий засіб отримання інформації про останні події в світі. Таким чином, за допомогою Інтернету можна перетворити клас в агенцію новин, а учнів – у першокласних репортерів. Такий вид діяльності включає в себе об’ємне читання, мистецтво інтерпретації, вільне читання. Практично всі значні газети в світі мають свої web-сторінки. В плані оволодіння міжкультурною компетенцією онлайнова газета є незамінним помічником. Вона дозволяє учням пірнути в глибину світових подій у дану хвилину і побачити все, що відбувається, з різних точок зору. Особливо цінним є посилання – send us feedback, яке відтворює інтеракцію читача з видавництвом.
Для навчання письму спілкування у віртуальній реальності відбувається за допомогою електронної пошти, яка заради оволодіння міжкультурною компетенцією може використовуватися наступним чином:
е-mail питання, які вас цікавлять;
Комунікативний підхід – стратегія, яка моделює спілкування, направлена на створення психологічної та мовної готовності до спілкування. Для користувача реалізація комунікативного підходу в Інтернеті не є складною. Комунікативне завдання повинно пропонувати учням проблему чи питання для обговорення, де учні не просто діляться інформацією, але й критично оцінюють її. Основним критерієм, який дозволяє визначити цей підхід від інших видів навчальної діяльності є те, що учні самостійно обирають мовні одиниці для оформлення своїх думок. Вони мають можливість презентувати себе і свій досвід через англійську мову як ОСОБИСТІСТЬ, адже саме особистість поставлена в центр теорій освіти для майбутнього.
Висновки:
Таким чином, розглянувши деякі прийоми й стратегії технології розвитку критичного мислення на прикладах використання комп’ютера та Інтернету, можна зробити висновок, що вони здатні озброїти учнів різноманітними ресурсами в роботі з абсолютно всіма типами інформації. Учні, які вміють критично мислити, володіють різними способами інтерпретації та оцінки інформаційного повідомлення, вони здатні виділити в конкретному матеріалі протиріччя й типи структур, із яких він складається, аргументувати свою точку зору, спираючись не тільки на логіку, але й на уявлення співбесідника. Критично мислячі учні можуть приймати багатополярність оточуючого світу, можливість співіснування різних точок зору в рамках загальнолюдських цінностей.