Для того, щоб краще зрозуміти значення і користь фізичного виховання знайомимось із скелетом людини! Даний урок був проведений з учнями третіх класів.
Теоретико-методичний урок фізичної культури на тему: «Скелет людини».
Місце проведення: спортивний зал.
Інвентар: макет скелету людини, міні-деталі скелету ( схему скелета додаю нижче), гімнастичні мати.
Завдання уроку:
1.Оздоровчі- сформувати дозвілля для відпочинку.
2.Освітні- скласти уявлення про будову скелета людини, закріпити набуті знання.
3. Виховні - сприяти формуванню інтересу , мотивації до занять фізичної культури.
Хід роботи
1. Шикування, привітання,ознайомлення дітей із завданнями уроку.
2. Розподіл дітей для розминки (розминку вчитель проводить відповідно своїх можливостей),розминка в русі, ЗРВ…Важливо, щоб підхід до розминки був комплексний.
3. Діти розміщаються на гімнастичних матах.
4. Вчитель виносить макет скелета людини і ознайомлює дітей із основними компонентами.(Скелет взятий із кабінету біології, можливий варіант з плакатом!)
- Скелет людини — це тверда структура, утворена сукупністю кісток, яка служить опорою людського тіла. При народженні скелет людини містить близько 270 кісток; до досягнення дорослого віку кількість кісток зменшується приблизно до 206, за рахунок зрощення ряду дрібних кісток.
Функції:
- Череп - побудованим з окремих кісток, які з'єднані між собою (окрім нижньої щелепи і під'язикової кістки) за допомогою швів. У порожнинах черепа розміщені різні за походженням і функцією органи: головний мозок, органи зору, слуху і рівноваги, нюху і смаку; початкові відділи травної і дихальної систем. Череп забезпечує їм опору і захист.
- Ключиця —зігнута невелика трубчаста кістка у поясі верхніх кінцівок, З'єднує лопатку з грудною кісткою плечового поясу .
Ключиця виконує кілька функцій:
- Лопа́тка — кістка поясу верхніх кінцівок, яка забезпечує з'єднання плечової кістки з ключицею. В людини це плоска кістка приблизно трикутної форми.
- Грудна клітка — утворюється грудиною, ребрами, грудним відділом хребта. Грудна клітка має форму конуса, широка частина якого знаходиться знизу, а вужча зверху.
Грудна клітка — це наш щит, котрий закриває, розташовані під ним, життєво важливі структури — серце, легені, печінку, нирки, шлунок підшлункову залозу, селезінку які необхідно оберігати від різного роду травм і пошкоджень.
- Плече - (найближчий до тулуба) сегмент верхньої кінцівки.
- Передпліччя — частина руки від кисті до ліктя яка складається з променевої та ліктьової кісток. Розташоване між ліктьовим суглобом і кистю. Виконує рухи супінації і пронації.
- Кисть— частина вільної верхньої кінцівки, яка складається із зап'ястя, п'ястя і фаланг пальців.
- Хребет — частина скелета, яка є головною віссю та опорою тіла. Хребетний стовп виконує опорну (передає масу тіла на кінцівки, зв'язує частини тіла), захисну (захищає спинний мозок) і рухову функції (повертає тулуб).
Хребет поділяють на 5 відділів:
- Таз -натомічна будова таза людини нагадує велику чашу, яка утворена двома тазовими кістками, куприком і крижами. Органи черевної порожнини, розташовані в кільці тазу, захищені цими кістками і м'язами від зовнішніх впливів.
- Стегнова кістка- найдовша в людському тілі, стегном вважається частина ноги, що починається від коліна і вгору до тазостегнового суглоба.
- Гомілка складається з двох кісток — великогомілкової й малогомілкової.
- Скелет стопи утворюють 26 кісток ,що входять до складу передплесна, плесна і пальців.
5. Після теоретичної інформації вчитель пропонує дітям спробувати з вивчених компонентів зібрати скелет самостійно. Роздає заздалегідь заготовлені деталі.
6. Діти самостійно складають скелет в одне ціле (зразком слугує макет скелета). Вчитель слідкує і при потребі допомагає,підказує.
7. Підведення підсумків, відзначити дітей які впорались із завданням (скласти скелет). Організований вихід із залу.
Схема