Презентація спрямована на ознайомлення зі стадіями стресу та методами, техніками саморегуляції; визначення ресурсів для підтримки педагогічних працівників щодо профілактики стресових станів та емоційного вигорання під час війни
Теоретико-практичний семінар для вчителів«Емоційне вигорання під час війни та методи саморегуляції»Підготувала:практичний психолог Габрієлян А. Е.
Номер слайду 2
Мета: ознайомлення зі стадіями стресу та методами, техніками саморегуляції; визначення ресурсів для підтримки педагогічних працівників щодо профілактики стресових станів та емоційного вигорання під час війни
Номер слайду 3
Мій стан та ресурс сьогодні1………5………..10
Номер слайду 4
Вправа “Три позитивні речі”Назвіть три позитивні речі, які відбулись сьогодні з вами.
Номер слайду 5
“Корабль не тоне, коли він у воді . Він тоне коли водапотрапляє в нього”. “Не так важливо, що зовні. Важливо, що ми пускаємо в себе”
Номер слайду 6
Актуальність Ось уже більше 8-ми місяців у нас в Україні іде війна, яку розпочала Росія. І ця війна змінила життя кожного українця іУкраїни вцілому. Все те, що відбувається зараз у нашій країні в реальному житті, а це і ракетні обстріли, і руйнування будинків, і смерті наших мирних людей, особливо дітей, і постійне гудіння сирен – все це підвищує у кожного з нас тривожність і призводить до надмірних стресів. Усім зараз страшно і боязно. І мені страшно. І це нормально. Боятися, це взагалі нормально, а особливо зараз, коли довкола відбуваються страшні речі, які ніколи раніше не відбувалися у нашому житті. Але ми можемо вибирати: боятися, чи щось з цим робити . Якщо ми не можемо вплинути на те, що відбувається навколо нас, то на те, що відбувається всередині нас ми точно можемо вплинути. Тож сьогодні на тренінгу ми будемо говорити про те, як зарадити надмірним стресам і на практиці опануємо техніками стресостійкості .
Номер слайду 7
Пираміда потреб
Номер слайду 8
Інформаційне повідомлення. Що таке стрес? Стрес – це захисна реакція нашого організму на несприятливі зовнішні подразники чи руйнівні чинники. Що відбувається в організмі під час стресової реакції? Наш мозок, сприймаючи загрозу, сигналізує наднирникам виділяти гормони стресу — адреналін і кортизол. При цьому внутрішні резерви нашого організму стають активними: підвищується м’язова сила, швидкість реакції, витривалість та больовий поріг. Це важливі реакції, що допомагають організму боротися з джерелом небезпеки або втікати від неї. Коли загроза зникає, тіло повертається у розслаблений стан.
Номер слайду 9
Інформаційне повідомлення. Якими бувають реакції організму на стрес?На фізичному рівні це: головний біль, втрата апетиту, труднощі зі сном,блювота, утруднене дихання, тремор, потіння, пришвидшене серцебиття; На емоційному рівні: страх, сльози, почуття невпевненості, гнів, небажання говорити;На когнітивному рівні (розумовому): складнощі з концентрацією уваги, сплутаність думок, байдужість, труднощі в спілкуванні та розумінні; На поведінковому рівні: завмирання або перезбудження.
Номер слайду 10
Інформаційне повідомлення. Що таке симпатична і парасимпатична нервова система? Симпатична відповідає за збудження. Вона даєнам можливість бігти та захищатися. Парасимпатична відповідає за заспокоєння, гальмування. В нормальному нестресовому стані вони мають чергуватися в нашому організмі. У такий спосіб вони стабілізують одна одну. Коли ми відчуваємо страх чи перебуваємо в стані травматизації, ми можемо “зависати” або в симпатичній або в парасимпатичнійреакції. Парасимпатична нервова реакція – це завмирання (ступор), а симпатична – сильне збудження (коли підвищуються тиск, темп серцебиття чи дихання).
Номер слайду 11
Стадії стресу
Номер слайду 12
Психотравма
Номер слайду 13
Вправи на емоційну саморегуляцію. Вправи на дихання. Квадратне дихання 4х4х4х4
Номер слайду 14
Зняття м’язової напруги
Номер слайду 15
Номер слайду 16
Мокра собака ( струшування)Лісоруб ( руки ніби тримають сокиру, замахуються, опускають з різким видихом)Запали вогонь (тертя рук)Знайди і порахуй усі предмети зеленого кольору, 5 предметів квадратної форми. Я - дерево
Номер слайду 17
Вправа для зняття панічної атаки
Номер слайду 18
Вправи на пошук власних джерел (ресурсів) для відновлення сил
Номер слайду 19
Вправа “Намалюй собі сонце”Завдання:з’ясувати якої саме підтримки у житті Ви потребуєте;відшукати джерело відновлення власних сил;визначити стратегії підтримки життєвої енергії
Номер слайду 20
І етап. Намалюйте сонце та запишіть:яке воно? (5 прикметників)що мені дає? (5 іменників/дієслів)Підкресліть 1 прикметник та 1 іменник, який більш значимий для Вас.
Номер слайду 21
ІІ етап. Згадайте, що або хто у Вашому найближчому оточенні дарує Вам такі самі теплі відчуття. Намалюйте своє власне “Сонце” поруч. Запишіть:яке воно? (5 прикметників);що мені дає? (5 іменників/дієслів)Підкресліть 1 прикметник та 1 іменник, який більш значимий для Вас.
Номер слайду 22
ІІІ етап. Відчуйте, яку підтримку Ви отримуєте від Сонця на небі і свого “Сонця” поруч. Запишіть 5 дій:що я можу зробити для “Сонця” поуч? (конкретно, щоденно, щоб отримати заряд);Що для себе Ви відмітили?
Номер слайду 23
Вправа “Мій портрет”
Номер слайду 24
Вправа “Чарівна квітка”
Номер слайду 25
Притча про бамбук. Його автор – засновник боротьби джиуджицу. Існує легенда про нього. Коли він прогулювався по засніженому саду ,то звернув увагу, що могутні гілки бамбука під товстим шаром снігу швидко ламаються, а тонкі ведуть себе по–іншому. Вони прогинаються, завмирають, ніби зважують вагу снігу, мобілізуються і пружинять. Таким чином скидають свій вантаж, відновлюючи власне положення Сила бамбука в тому, щоб під натиском не жорстко протистояти, а відступити, зважити вагу, зібрати всі свої резерви, скинути вантаж та відновити свої сили. Висновок: на Сході дітей вчать такій рисі, як бамбуковість – вміння бути поміркованим, гнучким, здатним «скидати з себе вантаж» , на руйнувати себе, вміння знаходити власні резерви для відновлення. Сила бамбука– в його гнучкості, сила людини –у вмінні керувати власним стресовим станом, у вмінні використовувати власні резерви. Таке вміння не тільки додає здоров’я, а й додає позитивного досвіду, впевненості в собі, самоповаги, збереження особистості.
Номер слайду 26
Мій стан та ресурс після семінару. Що для Вас сьогодні було самим головним?Що для Вас було корисним?Як себе почуваєте?