Мета надати педагогам інструменти, знання та стратегії для забезпечення ефективної психологічної підтримки всіх учасників освітнього процесу (учнів, педагогічного персоналу та батьків) в умовах війни; сприяти розумінню впливу воєнного стресу та травматичних ситуацій на психічне та емоційне становище учасників; продемонструвати методи і техніки, які можуть бути застосовані педагогами для забезпечення психологічної підтримки у воєнний період учнів.
Життя кожної людини змінилось з початком війни в країні, одні намагаються не помічати цих подій щоб зберегти спокій в родині, інші щоденно переглядають новини в очікуванні хорошої звістки. Однак кожному зараз потрібна підтримка, адже стан, в якому знаходиться кожна людина в даний момент є дуже хиткий і ми не можемо вгадати, коли саме людина дійде до психологічної грані. Тому психологічна підтримка та соціально-педагогічний супровід учасників освітнього процесу є дуже важливим видом діяльності.
Головне завдання педагога – створити на своїх уроках довірливу і невимушену атмосферу поваги й взаємної підтримки, де учні не бояться ділитися своїми думками та емоціями. Для цього потрібно підібрати правильні слова, які допоможуть учням відчувати себе в безпеці та знати правду. Потрібно старатись підтримати учнів та не нашкодити їх емоційному стану негативними словами.
Рекомендовано використовувати: Я навчаюся = я захищаю свою країну. Я несу відповідальність за те, якою буде моя країна у майбутньому. Я справляюся. Я обираю стійкість.Єднаємося! Ми здатні вистояти, перемогти! Заборонено!Знецінювати. Фраза «скоро війна закінчиться» Фрази: «Не бійся», «Нічого страшного не сталося», «Все добре». Коментарі «я ж тобі казала, а ти не зробив…». Припини плакати.
Виокремлюють декілька каналів, з яких можна брати ресурси для відновлення. Вони були вивчені та узагальнені у ході дослідження шляхів подолання кризових ситуацій ізраїльським психологом-травматерапевтом Мулі Лаадом. Як результат, була розроблена модель BASIC Ph, згідно з якою розрізняють 6 стратегій відновлення ресурсу
Вправа «Малювання музики» Ця вправа дозволяє задіяти одразу три сенсорних канали: візуальне сприйняття, слух і тактильні відчуття. Вона допомагає вивільнити емоції та візуалізувати їх. Для проведення вправи потрібно взяти аркуш паперу, покласти його горизонтально та скласти втроє, щоб утворилося щось схоже на конверт чи буклет. По черзі прослухати пісні GO_A - Shum, Один в каное - Човен, Андрій Хливнюк і The Kiffness - Ой у лузі червона калина. Під час прослуховування музики необхідно зобразити кольоровими олівцями, фломастерами чи фарбами відчуття, які викликає кожна з пісень, у вигляді абстракції, використовуючи різні лінії, фігури, кольори у довільній формі. Для кожної наступної пісні слід використовувати нову частину аркуша. Корисно обговорити малюнки та емоції, які виникали протягом виконання завдання.
Техніка «Казка про успіх»Техніка «Казка про успіх»Мета: усвідомлення глибинних мотивів та цілей, шляхів та засобів досягнення успіху. Вікові обмеження: 10 +Обладнання: папір А4, фарби, пензлики, олівці. Тривалість виконання: 30 хв. Форма роботи: індивідуальна. Вид арт-терапії: казкотерапія, ізотерапія.Інструкція: Напишіть казку про успіх та його досягнення. Чітко охарак-теризуйте героя та його шлях до досягнення успіху. Орієнтовний початок для складання казки: «В одній чарів-ній країні жив Герой, який хотів досягнути цілі...»Намалюйте ілюстрацію до казки про успіх.
Вправа «Рецепт стресостійкості» Ця вправа спрямована на консолідацію усіх ресурсів людини та їх візуалізацію. Результат її виконання — малюнок, постер, колаж, асамбляж, презентація, мудборд тощо — може бути використаний у подальшому для пошуку ефективного способу швидкого відновлення та заспокоєння. Завдання може виконуватися як індивідуально, так і в групі. Для створення креативного продукту слід виділити достатньо часу. Виконуючи вправу, можна опиратися на наведені нижче інструкції: • Поміркуйте над тим, що дає підтримку у скрутні часи, може потішити та розрадити. Це можуть бути конкретні речі, дії та вчинки (прогулянка, обійми, подарунок другові і т.ін.). • Створіть рецепт стресостійкості у вигляді творчого продукту будь-якого формату. • Обговоріть роботи і прокоментуйте, що саме і як допомагає, у яких ситуаціях найкраще спрацьовує.
Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) є психічними порушеннями, що розвиваються у деяких осіб після травматичних подій, таких як природні та техногенні катастрофи, обстріли, бомбардування та інші загрози життю під час війни, сексуальне або фізичне насилля, дорожньо-транспортні пригоди, тортури тощо, які пов’язані з загрозою для власного життя (або іншої людини) чи фізичної недоторканності та зумовили сильний страх, безпорадність або жах. Інші емоційні реакції пацієнтів включають провину, сором, гнів або емоційне оніміння.
Профілактика ПТСР дозволить запобігти багатьом наслідкам в подальшому. Для профілактики потрібно застосовувати велику кількість інформації, для учасників освітнього процесу, такі як: пам’ятки, буклети, рекомендації, бесіди. Також позитивно впливають заняття з дітьми, тренінги для батьків, семінари-практикуми для педагогів. Дуже корисною та ефективною є вправа «Метелик» та ін.
Вправа «Метелик» Схрестіть долоні, зачепившись великими пальцями — це нагадуватиме метелика. Прикладіть долоні до грудей та по черзі легенько й ритмічно постукуйте по ключиці. Через внутрішні вібрації ви чутимете ці звуки як гучне серцебиття, і саме це заспокоюватиме вас. Продовжуйте цю вправу, поки не відчуєте, що ваше дихання вирівнялося.
Вправа «Глибоке дихання» Глибоке дихання – це ефективний спосіб уповільнення природної реакції організму на стрес. Воно уповільнює серцевий ритм, знижує кров'яний тиск і забезпечує почуття впевненості. Вдихніть глибоко. Затримайте дихання на мить. Повільно видихніть.Продовжуйте дихати глибоко, поки не віднайдете почуття спокою.
Вправа«Квітка та свічка» Вправа для розслаблення та глибокого дихання. Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій — запалена свічка. Повільно зробіть вдих через ніс й уявіть, що відчуваєте запах квітки. Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку. Повторіть кілька разів.https://www.youtube.com/watch?v=h. VTq. EEVUZaw
Вправа «М’яч» Зробіть собі м’ячик для зняття напруги. Наприклад, для цього ви можете наповнити повітряні кульки сухим горохом або рисом. Візьміть м’яч у руку, можете взяти два в обидві руки, стисніть м’яч і розслабте руку. Поекспериментуйте зі стисканням м’яча. Знайдіть спосіб, який підходить саме вам, змінюйте швидкість стискання, силу та тривалість стискань так, як вам буде подобатися.
Вправа «Пір’їнка і статуя» Вправа для зняття м’язового напруження. Уявіть, що ви пір’їнка, що літає в повітрі приблизно десять секунд. Раптом ви завмираєте й перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся! Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на пір’їнку, що літає в повітрі. Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що закінчите пір’їнкою в розслабленому стані.https://www.youtube.com/watch?v=nv. T2vy. Wfa6 I
Гра«Ліниве кошеня» Нехай дитина уявить себе лінивим кошеням. Вона має глибоко позіхнути і потягнутися у різні сторони. Під час таких простих дій тіло напружується ще сильніше, а згодом приходить розслаблення. Для позитивних емоцій можна урізноманітнити гру мурчанням і нявканням.https://www.youtube.com/watch?v=NHBEUd. Oa. Hg8
Гра «Пиріжок» Пограйте з дитиною у гру «пиріжок», коли вона виступає тістом, а ви — пекарем. Тісто мнуть, замішують, розкочують, а потім «запікають у духовці» — накривають ковдрою і нагрівають диханням. Під час тривоги від невизначеності перше, що допомагає — відчути межі свого тіла.
Проходження курсів підвищення кваліфікації за напрямком «Психічне здоров’я та психосоціальна підтримка» Практичні психологи – постійно;педагогічні працівники – згідно ст.51 п.2 Закону України про загальну середню освіту повинні не менше 10% годин приділяти удосконаленню навичок психологічної підтримки.