Інтегрований урок з використанням біоадекватних технологій.
Не наділяйте дітей готовими формулами,
формула – порожнеча,
збагатіть їх образами й картинками,
не обтяжуйте дітей мертвим вантажем фактів,
навчіть їх прийомам, способам, які допоможуть їм
розуміти світ.
Антуан де Сент-Екзюпері.
Образотворче мистецтво та алгебра у «6» класі
урок був проведений 08.12. 2010р.
вчителями: обр. м-во Ящишин Т.І.
та математики Орос Н.Т.
6 клас. Інтегрований урок з використанням
біоадекватних технологій.
«Теорія ймовірності»
Не наділяйте дітей готовими формулами,
формула – порожнеча,
збагатіть їх образами й картинками,
не обтяжуйте дітей мертвим вантажем фактів,
навчіть їх прийомам, способам, які допоможуть їм
розуміти світ.
Антуан де Сент-Екзюпері.
Тема . «Теорія ймовірності»
Випадкові, вірогідні та неможливі події.
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст таких понять, як теорія ймовірностей, випадкова, вірогідна та неможлива подія ; навчитись наводити приклади випадкових подій, класифікувати події за ступенем ймовірності того, що вони відбудуться ; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу ; виховувати наполегливість, працелюбність; розвивати вміння аналізувати інформацію.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
ХІД УРОКУ.
І. Розминка.
Слово вчителя :«Сьогодні на уроці ми працюватимемо разом і кожному з вас я хочу побажати , щоб на уроці ви були :
У –усміхненими,
С- сміливими,
П – прогресивними,
І – ініціативними,
Х – хоробрими.
Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ!
Які ж складові успіху ?»
Діти висувають пропозиції: «співпраця», «увага», «самоконтроль». Вчитель підводить учнів до розуміння того, що ці рецепти можна використати на уроці для досягнення успіху.
ІІ.Обгрунтування навчання.
Для досягнення успіху нам потрібно сформулювати мету .Вона полягає в тому, щоб познайомитись із змістом таких понять, як теорія ймовірностей, випадкова, вірогідна та неможлива подія, та навчитись їх розрізняти.
Мотивація навчання.
Вступна бесіда за планом:
вчитель образотворчого м-ва; зачитує текст,демонструє малюнки;
Коли мав я шість років, у книжці під назвою «Билиці» — там про тропічні ліси розповідалося — побачив якось химерний малюнок. На малюнку здоровезний удав ковтав якогось хижака. Ось копія того малюнка.
У книжці було написано: «Удав ковтає свою жертву цілою, не прожовуючи. Після цього він не може й ворухнутися, спить собі півроку, аж поки перетравить їжу».
Я чимало думав про сповнене пригод життя в джунглях та й собі намалював кольоровим олівцем мій перший малюнок. Малюнок № 1. Ось що я зобразив.
Я показав цей твір дорослим і спитав, чи не лякає він їх.
А мені на те:
— Чого б то капелюх нас лякав?
Але ж то був не капелюх. То був удав, що проковтнув слона. Тоді я зобразив удава в розрізі, аби дорослим було зрозуміліше. Їм завжди треба все тлумачити. Ось мій малюнок № 2.
Дорослі порадили мені не малювати більше гаддя ні в натурі, ні в розрізі, а краще цікавитися географією, історією, математикою та граматикою. Отак і сталося, що я в шість років зрікся блискучої малярської кар'єри. Зазнавши провалу з малюнками № 1 і №2, я геть зневірився в собі. Дорослі такі нетямовиті, а діти просто не в змозі розжовувати їм усе.
Вч. Обр. М-ва. Для того , щоб виконати наступний етап уроку нам потрібно створити фарби. З допомогою цих фарб вам необхідно буде створити творчу роботу технікою кляксографії. Беремо наступні інгредієнти:
Беремо муку ( мука це хліб, а хліб всьому голова);
Додаємо сіль ( всім відомо , що навчаючись скоштуємо не один пуд солі);
Щоб все в нас в роботі клеїлось добавляємо клей ПВА;
Щоб в роботі було все як по маслу потрібно додати олії;
І на кінець , щоб втамувати спрагу доливаємо води.
До приготованої суміші добавляємо барвників. Ось і готові наші чарівні фарби для того , щоб створити роботи нетрадиційною технікою – кляксографією. Абсолютно вільно, безглуздо водячи рукою фарбами по аркушу паперу ,використовуючи різні кольори, малюємо складний малюнок із клякс, пробуємо «розгледіти» в «каляки-маляки» якийсь образ і усвідомлено розвиваємо його - використовуючи певні фарби виділяємо контури, замальовує ділянки, пишемо короткий коментар або розповідь. Коли все буде готово, спробуйте описати свої творіння, давши кожному малюнку назву і невелику характеристику.
Учні виконують завдання, а вчитель зачитує наступний уривок.
II
.Уявіть собі мій подив, коли на зорі мене збудив якийсь чудний голосочок.
Він сказав:
— Прошу... намалюй мені баранця.
— Га?
— Намалюй мені баранця...
Я скочив, наче мене громом ударило. Старанно протер очі. Пильно роззирнувся навкруг. I побачив дивовижного хлопчика, що поважно мене розглядав. Ось його найкращий портрет, якого мені пощастило згодом намалювати.
Та, звісно, на моєму малюнку він далеко не такий гарний, як був насправді. Не я тут виною. Коли я мав шість років, дорослі відбили у мене охоту до того, щоб стати художником, і я тільки й навчився, що малювати удавів — у натурі та в розрізі.
Отож я виряченими від подиву очима дивився на цю прояву. Не забувайте, що я був за тридев'ять земель, на безлюдді. А проте зовсім не здавалося, щоб це хлоп'я заблукало або вкрай зморилося чи вмирає з голоду, спраги або зі страху. На око годі було сказати, що це дитина, яка загубилася серед пустелі, запропастилася край світу. Нарешті до мене вернулася мова, і я сказав:
— А... що ти тут робиш?
Та він знову попросив тихо й вельми поважно:
— Прошу... намалюй мені баранця...
Таємнича поява так вразила мене, що я не посмів одмовитися. I хоч яким безглуздям це могло здатися тут, за тридев'ять земель від людей, коли на мене чигала смерть, я добув із кишені аркуш паперу та самописку. Але одразу ж згадав, що вчився передусім географії, історії, математики та граматики, і сказав хлопцеві (трохи навіть сердито), що не вмію малювати. Він одмовив:
— Байдуже. Намалюй мені баранця.
Я зроду не малював баранів і тому відтворив для нього один із двох малюнків, що тільки й умів малювати: удава в натурі. I здивувався непомалу, коли хлоп'я одмовило:
— Та ні! Я не хочу слона в удаві. Удав дуже небезпечний, а слон надто здоровенний. У мене все маленьке. Мені треба баранця. Намалюй баранця.
I я намалював.
Він глянув пильно та й каже:
— Ні! Цей баранець зовсім хирявий. Намалюй іншого.
Я намалював.
Мій приятель усміхнувся лагідно й поблажливо:
— Ти ж добре бачиш — це не баранець, а баранисько. Ще й рогатий...
Тоді я зобразив ще одного.
Та він забракував і цей малюнок:
— Це надто старий. Я хочу такого баранця, щоб жив довго.
I тут мені терпець урвався — адже треба було якнайхутчій розбирати й лагодити двигун, — і я награмузляв такий малюнок.
I заявив:
- Ось тобі ящик. А в ньому той баранець, який тобі до вподоби.
Я був неабияк вражений, побачивши, як заяснів мій юний суддя:
— Саме такого я й хотів! Як ти гадаєш, багато паші треба для цього баранця?
— А хіба що?
— Таж у мене вдома все маленьке.
— Йому, певне, вистачить. Я дав тобі зовсім маленького баранчика.
Хлопчик схилив голову над малюнком.
— Не такий він і маленький! Гляньно, він заснув...
Так я познайомився з маленьким принцом.
По завершенню роботи учні демонструють свої витвори, розглядають, діляться враженням від побаченого.
Далі вч. математики продовжує розглядати з учнями події теорія ймовірності.
Випадкові досліди в повсякденному житті. Приклади таких дослідів.
Розділ математики, що вивчає випадкові досліди – теорія ймовірностей.
Історична довідка.
ІІІ. Актуалізація.
Нагадати учням, що на запитання про події, які відбуваються в нашому житті, не завжди можна дати коротку відповідь «так» чи «ні». Частіше відповіді можна сформулювати так: «можливо, так», «мабуть, ні» .Наприклад, як ви відповідатимете на запитання:
1.Чи викличуть вас завтра на уроці математики ?
2. Чи піде до вечора дощ ?
3.Чи виграє у черговому футбольному матчі команда «Шахтар» ?
4. На столі лежать жовті і червоні яблука. Чи можна навмання, не дивлячись,
взяти червоне яблуко ?
Очевидно, що на більшість запитань ви дали відповідь: «може бути», або
«мабуть, ні». Тобто події, про які йде мова, можуть відбутися, або не відбутися.
ІV. Усвідомлення змісту.
Фронтальна бесіда :
1. Теорія ймовірностей як наука. Що вивчає теорія ймовірностей ?
2. Основні поняття теорії ймовірностей : подія, випробування.
3. Приклади випробувань і подій.
4. Враховуючи тему уроку , визначте, як називаються події, які можуть відбутися за певних умов, або не відбутися ?
5. Як, на вашу думку, називаються події, які ніколи не відбуваються ?
6. Як називаються події, які завжди відбуваються ?
Отже, в теорії ймовірності ми маємо справу з трьома видами подій:
а) вірогідні;
б) неможливі;
в) випадкові.
Наше завдання –навчитися їх розрізняти.
V. Осмислення нового матеріалу.
1. Розв’язування задач.
Усно (кожне завдання оцінюється в 1 бал)
У скриньці лежать 2 білих, 2 чорних і 2 червоних кулики. Чи можна вийняти кулі всіх трьох кольорів, якщо:
а) вийняти одну чи дві кульки ?
б) вийняти 5 чи 6 кульок ?
в) вийняти 3 чи 4 кулі ?
Дайте відповідь , використовуючи слова «так точно», «ні потім», «можливо, так», або «ні».
Які види подій відтворені в питаннях а), б), в) ?
Письмові вправи :
1.Які з наступних подій є випадковими, вірогідними, неможливими ?
а) песик говорить людським голосом ;
б) потяг на станцію прибув за розкладом;
в) у Харкові опівночі світить сонце;
г) у Донецьку опівдні світло ;
д) вода при 1000 С кипить ;
е) після літа настає весна.
2. Із 17 троянд, 8 волошок і 9 ромашок складено букет. Чи є в цьому букеті троянди, якщо букет містить :
а) 7 квіток ;
б) 20 квіток ?
в) 17 квіток ?
3. Вказати випадкові, вірогідні і неможливі події, які можуть відбуватись під час випробувань, записаних у таблиці :
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІ. Рефлексія. Метод «Сюрприз».
В яскраву « чарівну скриньку» поміщають картки із завданнями, які в стислій формі ілюструють матеріал уроку. Учень витягає картку і наводить потрібний коментар.
1. Вказати події і випробування :
а) тягнемо екзаменаційний білет, випадає білет № 13;
б) відкриваємо поштову скриньку і знаходимо лист ;
в) стріляємо і влучаємо в ціль.
2. Чи є випадковою подія : «У результаті підкидання грального кубика випало число 3 »?
3. Чи є вірогідною подія : «Число , що закінчується цифрою 5, ділиться на 5 без остачі»?
4. Чи є неможливою подія : «Після ранку настане ніч»?
VІІ. Оцінювання роботи класу.
VІІІ .Домашнє завдання . Вивчити с. 122 – 123 (підручник)
Навести по 3 приклади :
а) вірогідних подій;
б) неможливих подій ;
в) випадкових подій.
2. Чи можна стверджувати, що в класі напевно знайдеться хоча б два учні, прізвища яких починаються з однієї і тієї самої літери, якщо в класі :
а) 23 учні ;
б) 36 учнів ?
3. У ящику 7 червоних яблук і 10 зелених. Щоб серед вийнятих яблук обов’язково було принаймні одне зелене, досить узяти…
а) 5 яблук;
б) 6 яблук ;
в) 7 яблук;
г) 8 яблук .
4. Чи буде нинішній рік у Донецькій області врожайним ? Яку з наведених
відповідей ви вважаєте правильною ?
а) напевно так;
б) ні ; в) можливо, так – можливо ні .