Тема уроку. Ознаки подільності на 3 та 9.
Мета уроку.
Дидактична: сформувати уявлення про ознаки подільності натуральних чисел на 3 та 9, засвоїти ознаки подільності на 3 і 9, застосовувати ознаки подільності на 3 та 9 до розв'язування вправ.
Розвивльна: розвивати логічне та критичне мислення учнів, навички співпраці в мінігрупах.
Виховна: виховувати культуру математичних записів, наполегливість, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Дата: Клас: 6 Урок № 6\1 Рівень стандарту
Тема уроку. Ознаки подільності на 3 та 9.
Мета уроку.
Дидактична: сформувати уявлення про ознаки подільності натуральних чисел на 3 та 9, засвоїти ознаки подільності на 3 і 9, застосовувати ознаки подільності на 3 та 9 до розв'язування вправ.
Розвивльна: розвивати логічне та критичне мислення учнів, навички співпраці в мінігрупах.
Виховна: виховувати культуру математичних записів, наполегливість, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Дидактичне забезпечення: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів “Математика 6 клас” О. С. Істер.
Структура уроку I. Організаційний момент (2 хв).
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання (6 хв).
III. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності (8 хв).
IV. Сприйняття і засвоєння навчальної інформації (20 хв). V. Підсумки уроку (5 хв).
VI. Оголошення і пояснення домашнього завдання (4 хв).
Хід уроку
I. Організаційний момент (2 хв). Привітання з дітьми. Перевірка присутніх на уроці.
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання (6 хв). Кожен учень отримує картку активності на уроці, за підсумками якої в кінці уроку він отримає оцінку. Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання здійснюється у формі математичного диктанту. Учні мають відповідати так або ні. Одна правильна відповідь — 0,25 бали.
Питання математичного диктанту
1. Кратним натуральному числу а називається натуральне число, яке ділиться на а.
2. Число 189 кратне 3.
3. Число 135 кратне 3.
4. Число 205 кратне 10.
5. Число 1051 кратне 6.
6. Число 1000 кратне 10.
7. На 5 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується на цифрою 0 або цифрою 5.
8. На 2 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується непарною цифрою.
Очікувані відповіді: 1. Так. 2. Так. 3. Так. 4. Ні. 5. Ні. 6. Так. 7. Так. 8. Ні.
Обмінявшись зошитами та здійснивши взаємоперевірку, учні виставляють отримані бали у свою картку активності на уроці.
Приклад картки активності учня на уроці
ПІБ учня___________________________________________________ Клас_____________ |
|
Завдання |
Бали |
1. Математичний диктант |
|
2. Робота в мінігрупах |
|
3. Робота біля дошки |
|
Всього: Оцінка: |
III. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності (8 хв). Як вам вже відомо, в математиці існують ознаки подільності чисел, це такі правила, які допомагають по вигляду числа встановити, чи ділиться воно на заданий дільник чи ні. Сьогодні на уроці ми вивчатимемо ознаки подільності на 3 та 9 та навчимося як встановити чи ділиться число на 3, на 9 без виконання дії ділення.
Вправа “Прогнозування”. Кожен учень, виконуючи вправу, повинен у вигляді таблиці в зошиті оформити чого він навчився на попередніх уроках та чого очікує від сьогоднішнього уроку. Наприклад,
Я знаю (я навчився) |
Я хочу знати (я хочу навчитися) |
Ознаку подільності на 2 |
Ознаки подільності на 3 та 9 |
Ознаку подільності на 5 |
Як встановити чи ділиться число на 3 без виконання дії ділення |
Ознаку подільності на 10 |
Як встановити чи ділиться число на 9 без виконання дії ділення |
Таблиця №1. Вправа “Прогнозування”
IV. Сприйняття і засвоєння навчальної інформації (20 хв). Пропонуємо учням заповнити таблицю.
Число |
Чи ділиться задане число на 3 ? |
Сума цифр заданого числа |
Чи ділиться сума цифр заданого числа на 3 ? |
114 |
Так |
6 |
Так |
678 |
Так |
21 |
Так |
45609 |
Так |
24 |
Так |
113 |
Ні |
5 |
Ні |
529 |
Ні |
16 |
Ні |
89503 |
Ні |
25 |
Ні |
Таблиця №2. Подільність натурального числа на 3
Після заповнення таблиці разом з учнями робимо висновок, що натуральне число ділиться на 3 тоді і тільки тоді, коли сума його цифр ділиться на 3. Пропонуємо учням сформулювати та записати правила.
Правило № 1 (Ознака подільності на 3)
На 3 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 3. Якщо сума цифр числа не ділиться на 3, то це число не ділиться на 3.
Правило № 2 (Ознака подільності на 9)
На 9 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 9. Якщо сума цифр числа не ділиться на 9, то це число не ділиться на 9.
Об'єднуємо клас в 2 групи, кожна з яких має виконати окреме завдання.
Необхідні матеріали: картки із завданнями.
Час на виконання завдання: 7 хв.
Перша група. Учні мають з'ясувати чи діляться на 3 задані числа.
Число |
Сума цифр заданого числа |
Чи ділиться на 3 задане число ? |
53 |
|
|
345 |
|
|
12654 |
|
|
34897 |
|
|
56789 |
|
|
103101 |
|
|
506112 |
|
|
Таблиця №3. Приклад картки із завданням для першої групи Друга група. Учні повинні з'ясувати чи діляться на 9 задані числа.
Число |
Сума цифр заданого числа |
Чи ділиться на 9 задане число ? |
49 |
|
|
468 |
|
|
14508 |
|
|
48878 |
|
|
67788 |
|
|
109999 |
|
|
180009 |
|
|
Таблиця №4. Приклад картки із завданням для другої групи
Після вичерпання часу на виконання завдання один учень від кожної з двох груп має на дошці представити результати роботи групи, які потім перевіряються вчителем. Одна правильна відповідь — 1 бал.
Робота з підручником. Колективне виконання вправ на закріплення нового навчального матеріалу. Учні по черзі виходять до дошки та розв'язують приклади. Одна правильна відповідь — 1 бал.
№ 49 с. 13
Число: 135, сума цифр: 9.
Число: 207, сума цифр: 9.
Число: 396, сума цифр: 18.
Число: 1086, сума цифр: 15.
Число: 12002, сума цифр: 5.
Число: 576, сума цифр: 18.
1) діляться на 3: 135, 207, 396, 1086, 576.
2) діляться на 9: 135, 207, 396, 576.
№ 50 с. 13
1) діляться на 3: 180, 2109, 4590, 111102.
2) діляться на 9: 180, 4590.
3) діляться на 2 і на 3: 180, 4590, 111102.
4) не діляться на 3: 541, 7891.
5) діляться на 3, але не діляться на 9: 2109, 111102.
№ 51 с. 13
1) діляться на 3: 582, 450, 3105.
2) діляться на 9: 450, 3105.
3) діляться на 3 і на 2: 582, 450.
4) діляться на 9 і на 5: 450, 3105.
№ 54 с. 13
1) *=7, отримаємо число 2700, сума цифр якого ділиться на 9; 2) *= 3, отримаємо число 3375, сума цифр якого ділиться на 9; 3) *= 0, отримаємо число 8019, сума цифр якого ділиться на 9.
V. Підсумки уроку (5 хв). Учні по черзі мають продовжити речення.
1. Сьогодні я навчився (-лася) ...
2. Мені було складно ...
3. Мені було легко ...
4. Мені сподобалося ...
Учні підраховують свої бали, вчитель виставляє оцінки за роботу на уроці.
VI. Оголошення і пояснення домашнього завдання (4 хв).
Домашнє завдання: § 3 читати, виконати №: 48, 60 с. 13, 14. Під час виконання домашнього завдання вам необхідно, користуючись ознаками подільності на 3 та 9, заповнити таблицю, попередньо встановивши, чи ділиться число на 3 або на 9, також підставити замість зірочок такі цифри, щоб утворені числа ділилися на 3 і на 5, на 2 і на 9.