ІМЕННИК
1. Закінчення –ю мають усі іменники у формі кличного відмінка в рядку (пробне 2015)
А учитель, боєць, Настя
Б Олеся, кобзар, мудрець
В хлопець, лікар, Сергій
Г край, знавець, каменяр.
2. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього. (ЗНО 2015 пробне)
(1) За/багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела наділяючи їх цілющими і магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3)У/загалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чи/мало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам'ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) На/приклад, у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління у Вірменії, Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.
Форму однини має в тексті іменник
А джерела
Б криниці
В стилі
Г покоління
3. Подовження приголосних відбувається у формі Ор. в. однини всіх іменників рядка (основна 2015)
А міць, стать, продаж
Б сталь, дріб, суміш
В поміч, сіль, доповідь
Г вісь, мить, ступінь
Д путь, річ, шампунь
4. Подовження приголосних відбувається у формі Ор. в. однини всіх слів рядка (додаткова 2015)
А верф, паралель, подорож, мазь
Б пам’ять, сіль, велич, лазур
В вуаль, буденність, суміш, папороть
Г кров, заметіль, емаль, світлотінь
Д магістраль, ціль, мігрень, мідь
5. Закінчення -е (-є) у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку (пробне 2014)
А друг, Григорій, пісня, Київ
Б земля, Зоя, директор, подруга
В художниця, козак, Степан, мрія
Г Надія, школяр, добродій, Віктор
Д хлопець, Іван, площа, товариш
6. Правильно утворено форму кличного відмінка іменників у всіх рядках, ОКРІМ (2014 1 сесія)
А Насте, Наталю, Стефаніє
Б учителю, лікарю, викладачу
В Олександре, Дмитре, Юріє
Г бабусю, хлопче, сестро
7. Прочитайте текст і виконайте завдання (2014 1 сесія).
(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!
У називному відмінку вжито в тексті іменник
А світанки
Б катастрофи
В школи
Г конфітюри
8. Прочитайте фрагмент телевізійного анонсу, у якому пропущено окремі слова (2014 1 сесія).
У нашій програмі – цікаво про роботу кожного ... української економіки. Сьогодні спілкуємося з... Петренком – експертом з оплати праці. Чи знаєте ви, що багато хто з наших ... має право на доплату за стаж, яка різниться в кожній із ... господарства?
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А коліща, Ігорем, співгромадян, галузей
Б коліщати, Ігором, співгромадян, галузей
В коліщати, Ігорем, співгромадянів, галузей
Г коліщати, Ігорем, співгромадян, галузей
Д коліщати, Ігорем, співгромадян, галузів
9. Прочитайте текст і виконайте завдання (2014 2 сесія).
(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи, сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.
З маленької букви в тексті треба писати слово
А (В,в)ерхня
Б (К,к)иївської
В (П,п)івденних
Г (3,з)емлі
10. Помилку у відмінюванні іменників допущено в рядку (2014 2 сесія).
А вдячність Ірині Савченко
Б концерт Олега Білоноженко
В офіс Марини Козачук
Г практикум Івана Ющука
Д роман Олександра Дюма
11. Прочитайте текст і виконайте завдання (2013 1 сесія).
(1) Прилинули не/зліченні теплі молдавські вітри, насунуло з півдня велике жовте одноманіття. (2) Наставали дедалі кращі й леткі наче мильні бульбашки дні, і кожний видавався так до краю шляхетним, що всяка хвиля тривання була чудом надмірним і ще не/звіданим. (3) У тиші глибоких і гарних днів змінювалась не/помітно тканина листків. (4) Аж певного дня дерева постали в солом’яному вогні цілком здематеріалізованого листя, у красі легкій, як відцвілі пелюстки, як прекрасні пави й фенікси, котрі мусять лишень схитнутись і затріпотіти, щоб струсити те злиняле та не/потрібне пір’я.
Роль підмета виконують слова, виділені в усіх рядках, ОКРІМ
А молдавські вітри
Б кожний видавався
В хвиля тривання
Г не/потрібне пір’я
12. Прочитайте фрагмент тексту(2013 1 сесія).
Уперше ступаючи на стародавню бруківку (1)В/вічного міста навесні 1837 року, Гоголь стає обожнювачем (2)Р/рима, його чудовим знавцем. Працюючи над (3)«М/мертвими душами», він часто полишає перо на своєму вузенькому пюпітрі й відвідує пам’ятки минувшини, розкішні (4)Р/римські палаци, а до улюбленого друга й порадника (5)К/колізею йде з мольбертом і фарбами.
З малої букви треба писати слово після цифри
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
13. Подвоєння приголосних відбувається у формі Ор. в. однини всіх слів рядка(2013 1 сесія).
А верф, паралель, подорож, мазь
Б пам’ять, сіль, велич, лазур
В вуаль, буденність, суміш, папороть
Г кров, заметіль, емаль, світлотінь
Д магістраль, ціль, мігрень, пастель
14. Неправильно утворено форму слова у варіанті(2013 2 сесія).
А тривалих подорожів
Б менш досвідчений пілот
В на твоїм моніторі
Г хочуть долучитися
15. Правильно утворено жіноче ім’я по батькові (2013 2 сесія)
А Юрійовна
Б Ігоревна
В Андріївна
Г Валерієвна
Д Марковна
16. Правильно узгоджено прикметник з іменником (2012 1 сесія)
А далека путь
Б десяткова дріб
В наукова ступінь
Г нестерпна біль
Д хронічна нежить
17. Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку(2012 1 сесія)
А Григорівна, Савович
Б Олексіївна, Миколайович
В Павлівна, Антонович
Г Андрієвна, Васильович
Д Юліанівна, Ілліч
18. Неправильно утворено форму слова у варіанті (2012 2 сесія)
А їздити по понеділкам
Б вісім десятих кілограма
В виголосить промову
Г задля спільної вигоди
19. Правильно утворено всі імена по батькові в рядку (2012 2 сесія)
А Юрійович, Петрівна, Валерієвич
Б В’ячеславівна, Євгенович, Кузьмич
В Святославович, Матвійович, Ігоревна
Г Іванівна, Іллінічна, Геннадійович
Д Арсенівна, Яківович, Романівна
20. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього (2011 2 сесія).
(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.
Форму однини має в тексті іменник
А поля В смуги
Б оси Г полотнища
В смуги
Г полотнища
21. Помилку в написанні імені по батькові допущено в рядку (2011 1 сесія)
А Тарасович, Євгенович, Юрійович
Б Віталієвич, Ігорович, Степанівна
В Андрійович, Миронівна, Васильович
Г Анатолійович, Микитович, Савівна
Д Григорович, Іллівна, Миколайович
22. Прочитайте текст і виконайте завдання (2011 2 сесія)
(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].
У називному відмінку вжито в тексті іменник
А хвилі
Б бджоли
В руки
Г подих
23. Неправильно утворено форму слова у варіанті (2011 2 сесія)
А кілограм помідор
Б недбале ставлення
В тритомне зібрання
Г з усякого приводу
Д зробити навпаки
24. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього. (ЗНО 2016 основна)
(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).
У називному відмінку вжито виділене в тексті слово
А роль
Б руки
В серце
Г постаті
25. Прочитайте фрагмент учнівського твору, у якому пропущено окремі слова. (ЗНО пробне 2016)
Невдовзі Сергій з … виїхали на заміську трасу. До … залишалося два … . Хлопці провели в дорозі майже добу, але це аж ніяк не робило менш … їхню подорож.
Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А Ігором, Львову, кілометра, цікавою
Б Ігорем, Львова, кілометри, цікавою
В Ігорем, Львова, кілометри, цікавішою
Г Ігорем, Львову, кілометра, цікавою
Д Ігором, Львову, кілометри, цікавішою
26. Однакове закінчення в орудному відмінку однини матимуть усі слова в рядку (ЗНО 2015 пробне)
А посуха, душа, повага, миша
Б книжка, неділя, круча, м'ята
В проща, сотня, вишня, Олена
Г Франція, новина, оселя, мрія
Д тополя, легеня, пуща, стаття
27. Правильно узгоджено прикметник з іменником (2017 пробне)
А широка степ
Б нестерпна біль
В оптова продаж
Г далека путь
28. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього. (2017 пробне)
Київський Музей-квартира Павла Тичини відкриває завсідникам унікальні, нікому не/відомі шедеври живопису з приватної колекції геніального українського митця. (2) Тут також упорядковано неабиякі експонати: рукописи, картини, особисті речі, пов’язані з поетом, зокрема музичні інструменти. (3) Хранителі закладу кажуть, що як/би доля повернула автора «Сонячних кларнетів» у якесь інше русло, то він став би, можливо чудовим художником. (4) Життя ж вирішило інакше, то/ж ми маємо геніального поета, про/те живопис супроводжував письменника постійно. (5) У його квартирі на вулиці Терещенківській зібрані не тільки унікальні автографи та книжки, а й малюнки самого поета.
У формі знахідного відмінка вжито іменник
А шедеври
Б хранителі
В автографи
Г малюнки
29. Іменником є виділене слово в реченні (2018 пробне)
А Яке добре гостювання було завжди в бабусі!
Б З усіх іспитів він отримав «добре».
В Мені давно не було так добре й затишно.
Г У нього було добре, щире серце.
30. Прочитайте текст і виконайте завдання (2018 пробне).
(1) Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки…
У формі називного відмінка вжито іменник
А фрази
Б події
В вчинки
Г знаки
31. Закінчення -ю у формі орудного відмінка однини треба писати в усіх іменниках рядка (2018 пробне)
А папороть, лють, насип
Б бандероль, ступінь, путь
В радість, емаль, нежить
Г вісь, подорож, накип
Д ваніль, розкіш, мігрень
32. Прочитайте текст і виконайте завдання до нього (2018 основна).
(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.
З великої літери в тексті треба писати слово
А (З,з)емлю
Б (І,і)ндійці
В (Б,б)ога
Г (Б,б)огородиця
33. Помилку у відмінюванні іменника допущено в рядку
А розмова з Олегом Плющ
Б гаманець Мар’яни Гриців
В телефон Артема Сидька
Г зустріч з Ганною Гончарук
Д робота Данила Федоренка
34. Прочитайте фрагмент тексту, у якому пропущено окремі слова.
Керівника туристичного гуртка Олексія … повідомили про те, що за півтора … занять група учнів … орієнтуватися …
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків (2018 додаткова)
А Пономаренко, місяці, навчилась, по зірках
Б Пономаренка, місяця, навчилась, за зірками
В Пономаренка, місяці, навчились, по зіркам
Г Пономаренко, місяця, навчились, за зірками
Д Пономаренка, місяця, навчились, по зіркам
34. Дотримано норми узгодження прикметника з іменником у рядку (2019 основна)
А рожеве фламінго
Б прудке кенгуру
В учена ступінь
Г високий насип
35. Прочитайте текст і виконайте завдання (2019 основна).
(1) Люко Дашвар пише неприкриту правду про чоловіків, жінок, дітей, тобто про нас із вами. (2) Авторка «зліплює» людей до/купи в одне неймовірне ціле – і виходять, здавалося б, фантастичні, а насправді цілком реальні історії. (3) Її романи ніби знаєш на/пам’ять, адже «ковтаєш» за одну ніч, а потім вони ще довго звучать у твоїй голові. (4) Іноді читати стає важко, але ти примушуєш себе рухатися вперед, сторінка за сторінкою, на/зустріч болю й захвату. (5) Разом з героями ми підіймаємося на/гору людських страждань, і падаємо вниз, чудово розуміючи, що все в цих книгах справжнє.
У формі знахідного відмінка в тексті вжито всі виділені слова, ОКРІМ
А жінок
Б людей
В історії
Г романи
36. НЕПРАВИЛЬНО узгоджено прикметник з іменником у рядку (2020 основна)
А дорожній насип
Б небезпечний кір
В прозорий тюль
Г запашний ваніль
37. Помилку в написанні власної назви допущено в рядку (2020 основна)
А Картина Леонардо да Вінчі «Залізний птах» наштовхнула киянина Ігоря Сікорського на винахід гвинтокрила.
Б Небесний тихохід відомого конструктора вперше здійнявся над землею напередодні Першої світової війни.
В Чотиримоторний аероплан «Ілля Муромець» київського інженера згодом став справжньою легендою.
Г Ще один цікавий факт: літак названо на честь славного воїна Іллі з Моровійська на Чернігівщині.
Д Це цілком реальна людина, мощі якої нині покояться в Києво-Печерській Лаврі.
38. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова. (2020 основна)
Старшокласники подякували ... за хорошу новину й розбіглися по ..., лише ... залишилися й розпочали планувати майбутню поїздку.
Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків
А Людмилі Володимирівні, класах, троє учениць
Б Людмилу Володимирівну, класах, три учениці
В Людмилі Володимирівній, класам, троє учениць
Г Людмилі Володимирівні, класах, три учениці
Д Людмилі Володимирівні, класам, три учениці
39. Прочитайте діалог (цифри позначають номери реплік). (2020 основна)
— (1) Добрий день, Ольго Козаченко, не бачила тебе з випускного вечора. Як справи?
— (2) Вітаю, Жанно Сергіївна! Дякую, у мене все гаразд. А у Вас що нового?
— (3) Я, Олю, як завжди, уся в шкільних клопотах. Цікаво, що ти робиш, моя дівчино?
— (4) Я, пані вчителько, працюю фітнес-тренером, і мені це до вподоби.
— (5) Молодець, юна тренерко! Це прекрасно, що знайшла заняття до душі. Успіхів тобі!
НЕПРАВИЛЬНО утворено форму кличного відмінка в репліці
А1
Б2
В3
Г4
Д5