Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини "У неділю ми обов'яково поїдемо до Києва..." додати
Анезважаючи на люті морози.
Бякщо купимо квитки на потяг.
Вбо вже скучили за рідним містом.
Гтак що неодмінно відвідаємо Лавру.
Дщоб краще дізнатися історію столиці.
Завдання 3 з 94
Неправильно побудовано речення
АЗавжди будуть питання, на які людство, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.
БПершим розповів європейцям про Єгипет мандрівник та історик Геродот.
ВЗа дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам’яток.
ГПисьменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.
Складнопідрядним з підрядним причини є речення
АКоли ідеш ранковим полем, то грають бризки від роси.
БНіч була довга, думалося, що ніколи вже сонце не зійде.
ВЛюблю людей землі своєї, бо й я землі своєї вірний син.
ГДень такий, що жалітися грішно на невдачі, нестачі, біду.
ДЗдалося, що якийсь чарівник, як у казці, позолотив дерев
Завдання 8 з 94
Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку
АРадують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.
БЗнову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.
ВМи зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.
ГЦе був тільки сон, що наснився навесні.
ДЛедь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.
Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати
Анезважаючи на погану погоду.
Бщоб відвідати ботанічний сад.
Втому що були вихідні дні.
Гчерез задушливі дні в Києві.
Дтак що відпочинок був цікавий.
Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
АСергій був дуже задоволений, що поборов своє хвилювання.
БКоли згадую улюблені пісні, ноги самі пускаються в танок.
ВЩойно дівчина вийшла на сцену, її зустріли бурхливими оплесками.
ГТреба бути обережним, якщо не хочеш потрапити в халепу.
ДЛиш ми вирушили в дорогу, став накрапати дрібненький дощик.
Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати
Аоскільки вчора була сильна хуртовина.
Бхоча надворі вже була рання весна.
Вніби лежала товста пухова перина.
Гтому що не була розчищена від заметів.
Дтак що не можна було доїхати до міста.
Завдання 13 з 94
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати
Анезважаючи на люті морози.
Бякщо купимо квитки на потяг.
Вбо вже скучили за рідним містом.
Гтак що обов’язково відвідаємо Поділ.
Дщоб краще дізнатися історію столиці.
ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення
1Щоб гарно жити, …
2Мені здалося, що…
3.., могли б запам’ятати.
4Я чула пісню, що…
Вид підрядного речення
Аозначальне
Бмети
Вз’ясувальне
Гумови
Дчасу
Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Вид підрядного речення
1з’ясувальне
2означальне
3допустове
4наслідкове
Фрагмент речення
АЦе був такий день, що ...
БТам, де …, листя було прозоре.
ВПогода стояла сонячна, так що ...
ГУпав додолу перший лист, хоча …
ДЗдавалося хлопцю, що ...
’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.
Фрагмент речення
1… понад усе хотіли, щоб …
2… зайшов до магазину, щоб …
3… дуже сподобалася книга, що її …
4… настільки досвідчена, що …
Вид підрядного речення
Аозначальне
Бз’ясувальне
Вумови
Гмети
Дступеня та способу дії
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
Аякось журливо ставало на душі.
Бненаче занурюючи все в темряву.
Воднак на ґанку ще точилася розмова.
Гтак що все птаство затихло.
Днасувався лячний присмерк.
З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення
1…минуло п’ять хвилин, як…
2…тішать око півонії, що їх…
3…цікаво слухати про те, як…
4…її пісня лилася, як …
Вид підрядного речення
Аозначальне
Бз’ясувальне
Вчасу
Гпорівняльне
Думови
Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати
Або були вони щасливими.
Бщоб ненадовго повернутися назад.
Вхоч і швидко вони промайнули.
Гдоки буду топтати ряст.
Ддарма що вони були дуже давно.
Сполучник умови вжито в реченні
АПринеси води, бо дуже хочу пити.
БЗ’явились хмари, так що буде дощ.
ВКоли бажання добре, то й дорога легка.
ГНа те коня кують, щоб не спотикався.
ДХоч була пізня осінь, день стояв погожий.
З’ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах
1означальне
2з’ясувальне
3обставинне часу
4обставинне умови
АТвій дух не став приниженим і плюсклим, хоч слала доля чорні килими.
БВи знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?
ВБачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.
ГКоли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять каштани, угору підіймаючи правиці.
ДКоли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.
Розділові знаки правильно розставлено в реченні
АОтут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.
БСонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.
ВУявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.
ГПроміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.
ДВисоко поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.
З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.
Головне речення
1Ця подія сталася саме тоді, …
2… однак студенти склали іспит.
3Це не та зупинка, …
4Журналістка повідомила, …
Вид підрядного речення
Аозначальне
Бз’ясувальне
Вобставинне часу
Гобставинне місця
Добставинне допустове
Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом складного речення.
1означальне
2з’ясувальне
3допустова
4наслідку
АЩе не прийшла весна, хоч ...
БЯк гарно тут восени, коли ...
ВБуло тихо, так що ...
ГПовела стежка в поле, де ...
ДЯ не маю наміру розповідати, що ...
Завдання 36 з 94
Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
АДе б хор не виступав, скрізь його радо вітали.
БКоли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.
ВЯк купуєте товар, вимагайте від продавця чек.
ГВідколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.
ДЯкщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.
Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати
Або були вони щасливими.
Бщоби ненадовго повернутися назад.
Вхоч і швидко вони промайнули.
Гдоки буду топтати ряст.
Ддарма що вони були дуже давно.
Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку
АБерести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба.
БНезважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й жарко.
ВЯсний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного ранку.
ГСонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими плавнями.
ДОстанні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій, знесилено зникали.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире.
1тире при відокремленому означенні
2тире в складносурядному реченні
3тире при однорідних членах речення
4тире між підметом і присудком
Приклад
АЯ усміхнусь – і все навкруг сміється.
БПечаль пече – гаряча і нестримна.
ВДля гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
ГНепереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
ДНа річці, у лісі, на полі – усюди німа
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку
Акоми 1 і 7 виділяють відокремлені означення
Бкома 2 розділяє головну й підрядну частини
Вдвокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова
Гкоми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення
Дна місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними
Завдання 44 з 94
Визначте вид підрядного речення
Підрядне речення
1з’ясувальне
2обставинне умови
3обставинне причини
4обставинне допустове
Приклади
АМені завжди здавалося,що в Греції навіть статуї теплі.
БТому веселиками звуться журавлі, що прилітають до веселої землі.
ВЯкби Данило був маляром, то змалював би дівчину із сонцем на плечі.
ГНехай будинок не дуже затишний, та теплішого в них немає.
ДВізерунки, що густо заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.
З’ясуйте, яким компонентом ускладнено просте речення.
Речення (розділові знаки пропущено)
1Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.
2Зовні однак ніщо не віщувало рясної травневої грози.
3Під вечір годині о сьомій самотній блукав я в саду.
4Де він там зачепився старий бурлака.
Ускладнювальний компонент
Ауточнювальна обставина
Бзвертання
Ввставне слово
Годнорідні означення
Двідокремлена прикладка
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
1перед узагальнювальним словом
2між підметом і присудком
3при відокремленій прикладці
4у безсполучниковому реченні
АДмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
БМемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.
ВСоловей співає - серце завмирає.
ГУ будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.
ДЧасом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.
З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.
Випадок уживання тире
1перед узагальнювальним словом
2між підметом і присудком
3при відокремленій прикладці
4у безсполучниковому реченні
Приклад
АДмухнув вітрець - і мрії ті пропали.
БНі сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.
ВСоловей співає - серце завмирає.
ГУ будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.
ДЧасом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.
Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні
АКраплі дощу, який щойно випав, мерехтіли на пелюстках.
БСеред квітів, що стояли у вазі на вікні, були й волошки.
ВВона дивилася на білу орхідею, яку подарували друзі.
ГЯ милуюся барвистими квітами, що ростуть біля будинку.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире
1тире при відокремленій прикладці
2тире в реченні з однорідними членами
3тире між підметом і присудком
4тире в неповному реченні
Приклад
АНайбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість
БДівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.
ВЗацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.
ГКласична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.
ДЗображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.
Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні
АДо кімнати весело вбігли близнюки, які міцно трималися за руки.
БУгорі тужливо озвалися журавлі, які вже взяли літо на свої крила.
ВДо годівниці прибігала сарна, яка потоваришувала з нашим козеням.
ГМою увагу привернули комахи, що яскраво світилися серед трав.
ДНадвечір ожили яскраві квіти, що прив’яли за день на сонці.
Букву і треба писати на місці обох пропусків у рядку
Аневідомий інду..зм, переможний ф..ніш
Бвеликий еліпсо..д, беззаперечний тр..умф
Внадміцний т..тан, радіоактивний цез..й
Гнеповторна грац..я, визнаний пр..оритет
Подвоєння літер відбувається в усіх словах рядка
Аі..раціональний, груп..а, Гол..андія
Бас..иміляція, і..новація, священ..ий
ВПікас..о, примадон..а, рот..ердамець
Ггодин..ик, інтел..ект, га..льський
Ддік..енсівський, буд..ист, ал..ея
Помилку в написанні слова допущено в рядку
Аінженер, скепсис, символіст
Бкипарис, азимут, косінус
Вдивізіон, антагонізм, шкіпер
Гпартитура, афоризм, акціонер
Даквамарин, сюїта, шифон
Подвоєні літери треба писати на місці пропусків у всіх словах рядка
Амас..а, Гол..андія, барок..о
БТал..ін.., ван..а, телеграм..а
ВАс..ирія, брут..о, бравіс..имо
Гір..еальний, Ахіл..ес, тон..а
ДЖан..а, марок..анець, клас..
Подвоєння літер у всіх словах іншомовного походження НЕ відбувається в рядку
Анет..о, інтел..ект, шас..і
Бнер..аціональний, ір..аціональний, тер..иторіальний
Вем..іграція, ім..іграція, ап..еляція
Гбарок..о, коміс..ія, тер..ор
Два..на, кор..ектура, грам..
Подвоєння літер НЕ відбувається в усіх словах рядка
Агруп..а, нет..о, коміс..ія
Бклас.., тер..аса, сю..реалізм
Вап..аратура, і..раціональний, крос..ворд
Гмас..аж, оперет..а, донба..ський
Дкол..егія, ман..а, коміс..ія
Правильно написано всі слова іншомовного походження в рядку
АГолландія, тона, метал
БРоссіні, ванна, комісія
Вколектив, нето, Яффа
ГРуссо, філіпінка, сума
ДМіссурі, інтелект, шассі
Помилку в написанні слова допущено в рядку
Афініш, силікон, дісконт
Баудитор, вінегрет, стиліст
Впрестиж, риторика, діалог
Гпріоритет, лібрето, симптом
Ддиригент, грація, дисплей
Помилку в написанні слова іншомовного походження допущено в рядку
ААпенніни, каса, касета
БДіккенс, манна, комісія
ВКанни, колектив, брутто
ГБрюссель, буддист, хоббі
ДМіссурі, іммігрант, тонна
Подвоєні літери треба писати на місці пропуску в усіх словах рядка
Аіл..юмінація, ім..іграція, Брюс..ель
Бал..о, гол..андець, Дарданел..и
ВАпол..он, ал..егорія, брут..о
Гмадон..а, ан..отація, Ген..адій
ДСтел..а, сюр..еалізм, апел..яція
Помилку в написанні слова допущено в рядку
Апрестиж, риторика, діалог
Бпаритет, вінегрет, стиліст
Вдиректор, силікон, дісконт
Гдиригент, симфонія, дисплей
Букву и на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
Ад..рижабль, през..дент, п’єд..стал
Бс..нус, Ват..кан, дез..нформація
ВПак..стан, прив..лей, к..парис
Греч..татив, симпоз..ум, Ч..лі
Дрец..див, Флор..да, кр..тичний