ПЕРЕДМОВА
Які «гнучкі» мета-навички потрібно розвивати вже сьогодні.
Що таке м'які навички.
М'якими, гнучкими навичками або метанавичками (soft skills) називають вміння, які виробляються протягом життя людини. Це так звані особистісні якості, які не піддаються вимірюванню. Сюди можна віднести соціальні навички, емоційний інтелект, силу волі, завзятість, креативність, вміння протистояти стресам і знаходити спільну мову з оточуючими, здатність адаптуватися до змін в умовах життя й праці, здатність до навчання й т.д. Але головною складовою таких навичок є здатність до подальшого саморозвитку.
Мета навчання дитини полягає в тому, щоб зробити її здатною розвиватися далі без допомоги вчителя (Елберт Хаббард).
soft skills, що потрібні учням, як повітря
Здавалося б, ну що складного в тому, щоб бути успішним учнем— бери та вчися. Однак тут не все так просто.
Наприклад, деякі здібні учні, які легко опановують предмети, можуть бути непосидючими чи ледачими. І ось їх, талановитих та амбіційних, спостерігає неуспішність. А їхні менш талановиті, але більш мотивовані однокласники досягають успіхів у навчанні та професії. То ж які саме soft skills необхідні учням?
Внутрішня мотивація. Уміння віднайти мотивацію — це особлива навичка. Іноді батьки купують своїм дітлахам подарунки за гарні оцінки. Це зовнішня мотивація, що не є надто дієвою. Однак настав час віднайти власну мотивацію до навчання. Потрібно поставити перед собою чітку мету і відповісти на запитання: чому необхідно здобувати знання, і що треба для того, щоб стати успішним.
Здатність навчатися протягом усього життя – Life long learning. Адже неможливо раз і назавжди чомусь навчитися. В наші дні освіта та розвиток – безперервний процес. І дитина засвоює це вміння, якщо постійно бачить приклади самонавчання і розвитку дорослих, які її оточують, – у школі та у сім’ї. Тому школа має навчати не тільки дітей, навчання має проходити й для вчителів, й бажано так, щоб учні могли спостерігати за цим процесом. Вчителі мають показувати дітям, що вони теж разом навчаються чомусь новому, демонструючи, що ніхто не може бути носієм усіх знань світу.
Критичне мислення ― здатність робити неупереджені висновки на основі аналізу. Для цього важливо вміти чути протилежну точку зору, вміти абстрагуватися від свого попереднього досвіду – ставити під сумнів вхідну інформацію й власні переконання чи запропоновану до вивчення догму. Основи критичного мислення закладаються у дитинстві, коли малеча у пошуках відповідей ставить багато запитань. Тому тут завдання батьків – підтримувати допитливість. Також вчіть дитину чітко доносити свою точку зору, аргументувати та відстоювати її. «Сімейний клуб з дебатів» може стати чудовою платформою для розвитку критичного мислення у дитини і у вас.
Креативне мислення, здатність постійно й оригінальним чином продукувати нові ідеї для вирішення конкретних проблем. Найкращий спосіб допомогти дитині у цьому – реалізувати ідею або задум на практиці за вашого супроводу як дорослого. Так тренується навичка пошуку вирішення проблем, прийняття рішень й відповідальності за результат. Звісно, паралельно необхідно розвивати творчість і мислення «поза шаблонами» і чим краще вони «прокачані», тим оригінальніший результат креативного процесу дитина отримає. Тому дитині потрібен творчий простір та умови для експериментів й пізнання себе. Це можуть бути студії, місця, де передбачаються різні формати вільного спілкування. Вона має право на помилку, на свободу вибору і можливість зробити щось по-іншому, в інший спосіб і на свій розсуд. Має право на те, щоб спробувати себе у чомусь новому.
Швидко знаходити вихід з нестандартної ситуації й бачити оптимальний варіант рішення – адаптивність. Ця навичка не формується в умовах навчання «за інструкцією». На мій погляд, адаптивність – це про відкритість до нового, про здатність бачити складну ситуацію не як проблему, а як можливість розвитку. Сучасний світ – найкращий тренер з адаптивності, тому що саме життя штовхає нас до зони постійного розвитку. Ви як батьки маєте допомогти дитині сформувати позитивне ставлення до змін в цілому. І в першу чергу завдяки позитивному сприйняттю помилок – без осуду, емоцій та страхів.
Емоційний та соціальний інтелект – новий вид лідерства. Тут важливими аспектами є уважність та самоусвідомлення, співчуття до себе та інших, вміння взаємодіяти з іншими, вміння довіряти та говорити відверто й без критики. Щоб допомогти дитині у розвитку емоційного та соціального інтелекту, започаткуйте вдома традицію рефлексії, наприклад, під час вечері. Це час, коли ви можете поділитися своїми думками й емоціями, які отримали за день, підвести підсумки, почути себе і свої рідних та обов’язково подякувати їм. Цей сімейний ритуал з часом допоможе дитині навчитися розпізнавати свої емоції та емоції інших, розуміти свою мотивацію й мотивацію інших та створювати міцні соціальні зв’язки.
Стресостійкість. Процес навчання завжди був пов’язаний зі стресом. Розумове навантаження, іспити... Саме в цей час емоції можуть значно заважати. Але навіть у складні дні можна досягти внутрішнього спокою і зібраності. Цьому зарадять вправи на релаксацію, зокрема нервово-м’язова релаксація по Джекобсону, фарбування розмальовок,арт-терапія.
Адаптивність та гнучкість. Уміння пристосуватися до обставин і знаходити позитивні моменти навіть у непростих ситуаціях дуже допомагає у навчанні та житті. Що швидше людина звикає до нових умов, то більш плідно вона працює. Для того щоб розвивати навички особистісної адаптованості, потрібно частіше залишати зону комфорту, не боятися викликів, пробувати різні заняття та не уникати нового для себе досвіду.
Самопрезентація. Це одна з найважливіших навичок, що допомагають у житті. Будь-яка успішна людина, як правило, вміє себе презентувати. Мистецтво самопрезентації складається з декількох елементів: упевненості в собі, вмінь розповісти про свої досягнення, мати гарний вигляд і викликати симпатію, а також майстерності говорити.
Можемо виділити найважливіші компетенції: особистісні (вміння приймати рішення, логічно організувати свою діяльність, правильно розподіляти час, критично, нестандартно мислити, виходити за рамки комфорту, продукувати інноваційні та корисні ідеї) і соціальні (уміння спілкуватися, працювати в команді, знаходити консенсус та йти на компроміс).
Залежно від цього поступово змінюється і місія школи. Сьогодні виникає потреба не тільки давати учням знання з певних предметів (жорсткі навички), але й формувати і розвивати життєво необхідні компетентності, так звані навички 4К: креативність, критичне мислення, кооперація та комунікація.
Сучасні учні НУШ не тільки отримують знання, а й вчаться їх застосовувати: шукати інформацію, критично до неї ставитися, уміти працювати в команді та навчатися впродовж життя. «М’які» або «гнучкі» навички) – це комплекс неспеціалізованих, але важливих для успіху в житті навичок, які відповідають за високу продуктивність і є «наскрізними», тобто не пов’язані з конкретним предметом. Вони суб’єктивні і їх важко виміряти. Згідно методичним рекомендаціям надати характеристику особистісних досягнень навчальної діяльності здобувача освіти учителю пропонується за педагогічними спостереженнями. Але слід зазначити суб’єктивність та деяку обмеженість цього методу. Адже спостереженню доступні лише зовнішні прояви педагогічного процесу. Спостерігати можна тільки те, що піддається сприйняттю органів чуття. Можна простежити за зовнішніми діями учнів; прослідкувати за системою взаємодії всіх учасників педагогічного процесу. Але за допомогою спостереження неможливо виявити мотив діяльності, емоційний стан, хід думок, величину інтелектуального чи фізичного навантаження, не говорячи вже про суттєві зв'язки, виявити котрі стає можливим лише завдяки цілому комплексу дослідницьких методів, включаючи і тестування.
Щоб уникнути суб’єктивізму в оцінювальних судженнях пропоную більш об’єктивний спосіб визначення особистісних досягнень учня за допомогою технології тестувань.
Проводити дослідження можна шляхом індивідуальної співбесіди чи анкетування за кожним окремим блоком або в цілому. Але:
Будь ласка, уважно прочитай питання, прислухайся до себе. Постарайся відповісти не так, щоб сподобатись іншим, а так, щоб зрозуміти самого себе. Почнемо?
Тест I. Навчання протягом життя/ внутрішня мотивація/.
1. Навіщо ти ходиш до школи
А. Щоб спілкуватися з друзями
Б. Навчатись
С. Щоб пізнавати більше нового та спілкуватись з друзями
Д .« Бо так треба», - кажуть батьки
2. Працюючи на уроці, я
А. Впевнений в успіху
Б. Сподіваюсь на успіх
С. Сумніваюся в успіху
Д. Не вірю в успіх
3. Мій успіх у навчанні залежить від
А. Контролю батьків
Б. Від моїх здібностей
С.Від моєї цілеспрямованості та наполегливості
Д. Від того, чи мені легко та цікаво
4. Якщо навчальне завдання дуже важке та незрозуміле, я
А. Звернусь за допомогою до вчителя
Б. Зачекаю, поки виконають інші та попрошу списати
С. Важкі завдання мене не цікавлять, відмовлюся виконувати його
Д. Намагатимусь розібратись та виконати самостійно
5. Коли необхідно виконати не дуже цікаву роботу. Твої дії
А. Складу план роботи і буду щодня робити по-трохи
Б. Зроблю усе в останній день
С. Зроблю відразу та залишу собі вільний час до строку виконання
Д. Відмовлюся виконувати нецікаву роботу
КЛЮЧ ДО ТЕСТУ:
|
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
А |
2 |
4 |
1 |
3 |
3 |
Б |
3 |
3 |
3 |
2 |
2 |
С |
4 |
2 |
4 |
1 |
4 |
Д |
1 |
1 |
2 |
4 |
1 |
Тест II. Емоційний інтелект.
1. Коли мене критикують, я :
А. Не звертаю увагу на критику
Б. Прислухаюсь
С. Захищаюсь
Д. Злюся
2. Якщо у мене виникають труднощі, я :
А. Засмучуюся і можу розгубитися
Б. Відступлю та зачекаю
С. Буду намагатися зберегти добрий настрій
Д. Зачекаю, щоб цю проблему вирішили інші
3. Виконуючи будь-яку роботу я можу бути дисциплінованим та виявляю бажання .
А. Ніколи
Б. Іноді
С. Часто
Д. Завжди
4 У неприємних ситуаціях я дуже серджуся, але можу стримати свої емоції.
А .Ніколи
Б. Іноді
С .Часто
Д .Завжди
5. Навіть, якщо знаю, що я правий у чомусь, все рівно вислухаю думки інших.
А. Ніколи
Б. Іноді
С. Часто
Д. Завжди
6. Якщо на мене ображаються , я
А. Знаю, як помиритися
Б. Не буду звертати увагу, пройде час, і само якось розв’яжеться
С . Не погоджуся зі своєю виною
Д. Попрошу інших примирити нас
7. Два твоїх друга сваряться Твоя реакція на це …
А. Постараюсь допомогти кожному порозумітися
Б. Зачекаю, поки розберуться самі
Д. Оберу сторону одного з друзів
С. Переключу їх увагу на себе
8. У твоїй подруги загубилося кошеня, вона дуже засмучена. Твоя відповідь на це …
А. Дозволю подрузі виразити свої емоції, запропоную свою підтримку
Б. Запропоную їй куди-небудь сходити з друзями, щоб відволіктися від втрати
С. Дам їй можливість побути самій
Д. Буду з нею поруч, але не буду заводити розмову про її втрату
КЛЮЧ ДО ТЕСТУ:
|
№1 |
№2 |
№3 |
№4 |
№5 |
№6 |
№7 |
№8 |
А |
3 |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
4 |
4 |
Б |
4 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
1 |
С |
2 |
4 |
3 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2 |
Д |
1 |
3 |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
ТЕСТ III. Критичне мислення.
Оцінюються наступні групи вмінь:
-вміння знаходити недостатню інформацію; -вміння робити та оцінювати логічні умовиводи; -вміння аналізувати та оцінювати інформацію; -вміння знаходити головну інформацію на фоні надмірної інформації.
Проаналізуй ситуації та надай аргументовані відповіді:
1. Денис купив три коробки олівців. Про що ще потрібно знати, щоб визначити, скільки олівців купив Денис?
Відповідь--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Дано два твердження та висновок: 1 Деякі садові рослини мають красиві квіти. 2 Деякі дерева – садові рослини. Висновок: деякі дерева мають красиві квіти.
Чи правильно зроблений цей висновок?
Обгрунтуй свою відповідь-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
3. Друг розповів тобі про засіб, що вилікував його від застуди лише за 3 дні. Але ти хочеш перевірити, наскільки це правда. Яке з цих запитань ти обереш для перевірки цього факту?
А Хто рекомендує цей препарат?
Б А скільком ще людям допоміг цей препарат?
С Чи доведена його ефективність клінічними дослідженнями?
Д Чи допомагає він, якщо температура вища за 38?
Правильна відповідь: С
4.Припустимо, що ти – водій автобусу. На першій зупинці до автобусу зайшли 6 чоловіків та 2 жінки. На другій 2 чоловіки вийшли і одна жінка увійшла. На третій зупинці вийшов один 1 чоловік, а зайшли 2 жінки. На четвертій – зайшли 3 чоловіків та 3 жінок, на п’ятій зупинці 2 чоловіків вийшли, 1 жінка вийшла і 2 жінки зайшли. Як звали водія?
Правильна відповідь: Ім’я самого учня
5.Прочитай текст та визнач речення, яке не пов’язане із основною темою, не відноситься до неї. Обгрунтуй свою відповідь.
«Виє завірюха. Холодно. Крига. У кризі промоїна. В промоїні риба ходить. Забрався білий ведмідь у промоїну, шумить, лапами воду товче. Це він так рибу ловить. Приголомшить рибину, зачепить її кігтями та відправить до роту. Смачно.»
Відповідь------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Правильна відповідь : « Виє завірюха». У тексті йдеться про ведмедя, який ловить та їсть рибу. А те, що виє завірюха, до основної теми не відноситься. Помилкова відповідь: « Смачно», « Не знаю»
Тест IV. Комунікативні можливості.
1. Намалюйте 8 кружечків. Подивіться на них і визначте, де ви. Поставте в обраному колі галочку
2.Тут дві групи гуртків - дев'ять і два. Знайдіть серед них себе. Відзначте галочкою або хрестиком.
1. Галочка зліва - ви добре себе почуваєте в колективі, людина компанійська і один на один зі складною машиною (наприклад, з комп'ютером або з розібраним пилососом) довго не протягнете - вам потрібна компанія.
Галочка праворуч - з оточенням у вас явна невдача, ви віддаєте перевагу самотність, а якщо вас і витягують на захід, то вести себе там ви намагаєтеся непомітно.
Галочка посередині - все залежить від настрою. У класі ви особливо не виділяєтеся, не рветеся в лідери, але і відверті ізгої не прагнете потрапити
2. Тест на визначення того, наскільки добре ви себе відчуваєте в «зграї».
Ви знайшли себе серед дев'яти кружечків - «зграя» приймає вас, ви можете в ній загубитися і бути одним з її членів. Ви відчуваєте себе трохи вище «зграї» (верхній ряд), рівноправним членом (середній ряд), не самим сильним і популярним бійцем (нижній ряд).
Ви вибрали гурток осторонь. Колектив вас вигнав, або ви самі пішли. А може, ви пишете вірші і літаєте далеко-далеко? Значить, ви усвідомлюєте свою індивідуальність.
Чорний кружок. Не найкраща позиція.
3.А тепер - увага! Перед вами п'ять фігур - квадрат, трикутник, прямокутник, коло і зигзаг. Виберіть з них ту фігуру, щодо якої можете сказати: «Це - я!» - ту, що сподобалася найбільше. Потім виберіть ту, що не подобається найбільше ( ДІЯЧ,СЛУХАЧ, ГЛЯДАЧ) .
Чим складніше ви обрали фігуру, тим більш багатогранною людиною ви себе відчуваєте. Творчі люди вибирають зірку - вона вся така хитромудра і загадкова. П'ятикутник пов'язаний з цифрою п'ять, а це саме по собі багато про що говорить. Пряма лінія - ви натура скритна, ревно зберігайте свої секрети. Або навпаки, ви занадто легковажні і прості. Для вас в житті не існує труднощів, горизонт чистий.
Тест V. Креативне / творче / мислення.
1. Прочитай ланцюжок з трьох слів, між якими немає жодного зв’язку. Тобі потрібно знайти четверте слово, яке б об’єднувало ці три слова.
Наприклад: Падіння – Актор – Пил, можно дібрати слово Зірка. Відповідь: падаюча зірка – кінозірка – зоряний пил
Завдання: ЧАС – ВОЛОССЯ – ДОРОГА
БІЛЬ – МИСЛИВЕЦЬ – КАПУСТА
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.Газета використовується для читання, ти можеш придумати інші
способи використання газети. Що з неї можна зробити? Як її можна використовувати?
Завдання. Перелічити якомога більше способів використання предмета.
Слід звернути особливу увагу на термін «доречні відповіді». Потрібно виключити з числа врахованих ті відповіді, які згадувалися в інструкції, - очевидні способи використання газет: читати газету, дізнаватися новини і т. Д.
Число класів (категорій) відповідей.
Всі відповіді можна віднести до різних категорій. Наприклад, відповіді типу: «з газети можна зробити шапку, корабель, іграшку» і т. Д. Відносяться до однієї категорії - створення виробів та іграшок.
категорії відповідей
1. Використання для записів (записати телефон, вирішувати приклади, малювати).
2. Використання для ремонтних і будівельних робіт (заклеїти вікна, наклеїти під шпалери).
3. Використання в якості підстилки (постелити на брудну лавку, покласти під взуття, постелити на підлогу при фарбуванні стелі).
4. Використання в якості обгортки (загорнути покупку, обернути книги, загорнути квіти).
5. Використання для тварин (підстилка кішці, хом'якові, прив'язати на нитку бантик з газети і грати з кішкою).
6. Використання як засобу для витирання (витерти стіл, протирати вікна, мити посуд, як туалетний папір).
7. Використання як знаряддя агресії (бити мух, карати собаку, плюватися кульками з газети).
8. Здача в макулатуру.
9. Отримання інформації (дивитися рекламу, давати оголошення, робити вирізки, перевірити номер лотерейного квитка, подивитися дату, подивитися програму TV і т. Д.).
10. Використання в якості покриття (укритися від дощу, сонця, прикрити щось від пилу).
11. Спалювання (для розпалювання, для розведення багаття, зробити факел).
12. Створення виробів, іграшок (зробити корабель, шапку, пап'є-маше).
Слід приписати кожної відповіді номер категорії з вищенаведеного списку, потім, якщо кілька відповідей будуть відноситися до однієї і тієї ж категорії, то враховувати тільки першу відповідь з цієї категорії, тобто враховувати кожну категорію тільки один раз.
Потім слід підрахувати число використаних дитиною категорій. В принципі, число категорій може змінюватися від 0 до 12 (якщо не буде дано відповідей, віднесених до нової категорії, якої немає в списку).
За відповіді, що не підходять до жодної з перерахованих категорій, додається по 3 бали за кожну нову категорію. Таких відповідей може бути кілька. Але перш ніж привласнювати нову категорію, слід дуже уважно співвіднести відповідь з наведеним вище списком.
За одну категорію нараховується 3 бали.
3. Короткий тест. Фігурна форма. Скорочений варіант образотворчої (фігурною) батареї тесту креативності П. Торранса є завдання «Закінчи малюнок».Завдання «Закінчи малюнок» являє собою другий субтест фігурної батареї тестів творчого мислення П. Торранса.
Складання зображень
Завдання. Намалювати задані об'єкти, користуючись певним набором фігур.
Інструкція. Намалюй певні об'єкти, користуючись наступним набором фігур: коло, прямокутник, трикутник, півколо. Кожну фігуру можна використовувати кілька раз, змінювати їх розміри, але не можна додавати інші фігури або лінії.
У першому квадраті намалюй людину, в другому - будинок, у третьому - клоуна, а в четвертому - те, що ти хочеш. Підпиши четвертий малюнок.
4.« Закінчи малюнок»
На цих двох сторінках намальовані незавершені фігури. Якщо ти додаси до них додаткові лінії, у тебе вийдуть цікаві предмети або сюжетні малюнки .
Спробуй уявити такий малюнок або історію, яку ніхто інший не зможе вигадати, зроби її повною та цікавою, додай до неї нові ідеї.
Придумай цікаву назву до кожного малюнка.
Приклади малюнків
Від складності малюнку та назви виставляється кількість балів від 0 до 12
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:
Гупаловська В., Левус Н. Психологічні особливості мотиваційного інтелекту. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2014. Вип. 1. С. 31–35. 182 62.
Гуров А. В.Дерев’янко С. П. Актуалізація емоційного інтелекту в емоціогенних умовах. Соціальна психологія. 2008. № 1. С. 96–104. 68. Дерев’янко С. П. Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.05. Київ, 2009. 20 с. 69.
Дерев’янко С. П. Роль емоційного інтелекту в соціально-психологічній адаптації особистості. Вісник Чернігівського державного педагогічного 183 університету імені Т.Г.Шевченка. Психологічні науки. Зб. наук. праць у 2-х т. Чернігів, 2008. Вип. 59. Т. 1. С. 94–98. 71.
Жигайло Н. І. Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Львів : Новий Світ-2000, 2007. 256 с. 79.
Жигайло Н. І. Становлення творчої особистості в контексті психології сімейного виховання. Львів : Світ, 1999. 25 с. 80.
Журавльова Л. П. Психологічні основи розвитку емпатiї людини : дис. ... доктора психол. наук: 19.00.07. О., 2009. 391 с. 81.
Журавльова Л. П. Психологія емпатії : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. 328 с. 184 82.
Журавльова Л. П., Шпак М. М. Саморегуляція в структурі емоційного інтелекту молодших школярів. Педагогічний процес: теорія і практика (серія: психологія). 2016. № 3 (54). С. 52–57. 83. Зарицька В. В. Взаємозв’язок афекту та інтелекту в наукових психологічних теоріях. Социальные технологии: актуальные проблемы теории и практики : Междунар. межвуз. сб. науч. работ. Киев ; Москва ; Одеса ; Запорожье, 2008. Вып. 37. С. 135–141. 84.
Зарицька В. В. Необхідність розвитку емоційного інтелекту особистості в процесі її підготовки до професійної діяльності. Вісник Одеського національного університету. Психологія. 2010.
Гупаловська В., Левус Н. Психологічні особливості мотиваційного інтелекту. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2014. Вип. 1. С. 31–35. Пашнєв Б.К.Психодіагностика обдарованості : - Х.: Вид. група “ Основа”: “ Тріада+”,2007.-129с.- ( Психологічна служба школи).
Пономарева Р. А. Креативный потенциал технически одаренной личности: природа, структура, критерии, развитие. Українська психологія: сучасний потенціал. Т.ІІ — К., 1996. — С.352 – 361;
Барко В. І., Тютюнников А. М. Як визначити творчі здібності дитини? — К., 1991;
Гнатко М.М. Психологічні передумови організації роботи з обдарованими індивідумами: Метод. реком. — Луцьк: ВВ МАНУ, 1996;
Пашнєв Б.К.Психодіагностика обдарованості : - Х.: Вид. група “ Основа”: “ Тріада+”,2007.-129с.- ( Психологічна служба школи)
Роменець В. А. Психологія творчості.. — К: Либідь, 2001. — 288с.;
Стаття «Тести оцінки критичного мислення» Психологія і методологія освіти 2013-2021, Ю Ф Гущин,
Ю.Ф.Гущин «Концептуальные основания социализации учащихся» – www.allbest.ru Ю.Ф. Гущин, И.И. Ильясов. Опыт разработки теста оценки критического мышления школьников. – см. раздел сайта «Тесты критического мышления» Ю.Ф.Гущин «Концептуальные основания социализации учащихся» – www.allbest.ru Ю.Ф. Гущин, И.И. Ильясов. Опыт разработки теста оценки критического мышления школьников. – см. раздел сайта «Тесты критического мышления». Загашев И.О., Заир-Бек С.И. Критическое мышление: технология развития. СПб.: Альянс «Дельта», 2003.
Педагогічне оцінювання і тестування. Правила, стандарти, відповідальність. Наукове видання / Я. Я. Болюбаш, І. Є. Булах, М. Р. Мруга, І. В. Філончук. — К.: Майстер-клас, 2007.— розділ4, 58 с. ЦЕНТР ТЕСТУВАННЯ при МОЗ УКРАЇНи© Центр тестування при МОЗ України, 2007 © ТОВ «Видавництво «Майстер-клас», 2007 ISBN 978-966-471-041-8 © М. К. Линник, дизайн обкладинки, 2007 РЕКОМЕНДОВАНО Вченою радою Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України Рецензенти: В. В. Олійник — доктор педагогічних наук, професор, ректор Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України, член-кореспондент АПН України Н. Г. Протасова — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри управління освітою Національної академії державного управління
Модифіковані креативні тести Вільямса. Модифіковані тести Гілфорда. Посібник. Є.Тунік
Основи педагогічного оцінювання: [навчальнометодичний посібник] / Т.М.Канівець. – Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М., 2012. — 102 с.
Додаток. Роздруковка для учнів.
l
Будь ласка, уважно прочитай питання, прислухайся до себе. Постарайся відповісти не так, щоб сподобатись іншим, а так, щоб зрозуміти самого себе. Почнемо?
1. Навіщо ти ходиш до школи?
А. Щоб спілкуватися з друзями
Б. Навчатись
С. Щоб пізнавати більше нового та спілкуватись з друзями
Д .« Бо так треба», - кажуть батьки
2. Працюючи на уроці, я :
А. Впевнений в успіху
Б. Сподіваюсь на успіх
С. Сумніваюся в успіху
Д. Не вірю в успіх
3. Мій успіх у навчанні залежить від:
А. Контролю батьків
Б. Від моїх здібностей
С.Від моєї цілеспрямованості та наполегливості
Д. Від того, чи мені легко та цікаво
4. Якщо навчальне завдання дуже важке та незрозуміле, я:
А. Звернусь за допомогою до вчителя
Б. Зачекаю, поки виконають інші та попрошу списати
С. Важкі завдання мене не цікавлять, відмовлюся виконувати його
Д. Намагатимусь розібратись та виконати самостійно
5. Коли необхідно виконати не дуже цікаву роботу. Твої дії:
А. Складу план роботи і буду щодня робити потроху
Б. Зроблю усе в останній день
С. Зроблю відразу та залишу собі вільний час до строку виконання
Д. Відмовлюся виконувати нецікаву роботу
ll
1. Коли мене критикують, я :
А. Не звертаю увагу на критику
Б. Прислухаюсь
С. Захищаюсь
Д. Злюся
2. Якщо у мене виникають труднощі, я :
А. Засмучуюся і можу розгубитися
Б. Відступлю та зачекаю
С. Буду намагатися зберегти добрий настрій
Д. Зачекаю, щоб цю проблему вирішили інші
3. Виконуючи будь-яку роботу я можу бути дисциплінованим та виявляю бажання .
А. Ніколи
Б. Іноді
С. Часто
Д. Завжди
4. У неприємних ситуаціях я дуже серджуся, але можу стримати свої емоції.
А .Ніколи
Б. Іноді
С .Часто
Д .Завжди
5. Навіть, якщо знаю, що я правий у чомусь, все рівно вислухаю думки інших.
А. Ніколи
Б. Іноді
С. Часто
Д. Завжди
6. Якщо на мене ображаються , я :
А. Знаю, як помиритися
Б. Не буду звертати увагу, пройде час, і само якось розв’яжеться
С .Попрошу інших примирити нас
Д. Не погоджуся зі своєю виною
7. Два твоїх друга сваряться. Твоя реакція на це …
А. Постараюсь допомогти кожному порозумітися
Б. Зачекаю, поки розберуться самі
Д. Оберу сторону одного з друзів
С. Переключу їх увагу на себе
8. У твоєї подруги загубилося кошеня, вона дуже засмучена. Твоя відповідь на це …
А. Дозволю подрузі виразити свої емоції, запропоную свою підтримку
Б. Запропoную їй куди-небудь сходити з друзями, щоб відволіктися від втрати
С. Дам їй можливість побути самій
Д. Буду з нею поруч, але не буду заводити розмову про її втрату
III
Проаналізуй ситуації та надай аргументовані відповіді:
1. Денис купив три коробки олівців. Про що ще потрібно знати, щоб визначити, скільки олівців купив Денис?
Відповідь--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Дано два твердження та висновок: 1 Деякі садові рослини мають красиві квіти. 2 Деякі дерева – садові рослини. Висновок: деякі дерева мають красиві квіти.
Чи правильно зроблений цей висновок?
Обгрунтуй свою відповідь------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Друг розповів тобі про засіб, що вилікував його від застуди лише за 3 дні. Але ти хочеш перевірити, на скільки це правда. Яке з цих запитань ти обереш для перевірки цього факту?
А Хто рекомендує цей препарат?
Б А скільком ще людям допоміг цей препарат?
С Чи доведена його ефективність клінічними дослідженнями?
Д Чи допомагає він, якщо температура вища за 38?
4.Припустимо, що ти – водій автобусу. На першій зупинці до автобусу зайшли 6 чоловіків та 2 жінки. На другій 2 чоловіки вийшли і одна жінка увійшла. На третій зупинці вийшов один 1 чоловік, а зайшли 2 жінки. На четвертій – зайшли 3 чоловіків та 3 жінок, на п’ятій зупинці 2 чоловіків вийшли, 1 жінка вийшла і 2 жінки зайшли. Як звали водія?
Відповідь-----------------------------------------------------------------------------------
5.Прочитай текст та визнач речення, яке не пов’язане із основною темою, не відноситься до неї. Обгрунтуй свою відповідь.
«Виє завірюха. Холодно. Крига. У кризі промоїна. В промоїні риба ходить. Забрався білий ведмідь у промоїну, шумить, лапами воду товче. Це він так рибу ловить. Приголомшить рибину, зачепить її кігтями та відправить до роту. Смачно.»
Відповідь---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IV
1. Перед тобою 8 кружечків. Подивись на них і визнач, де ти. Постав в обраному колі галочку.
2.Тут дві групи гуртків - дев'ять і два. Знайди серед них себе. Відзнач галочкою або хрестиком.
3.А тепер - увага! Перед тобою п'ять фігур - квадрат, трикутник, прямокутник, коло і зигзаг. Обери з них ту фігуру, щодо якої можеш сказати: «Це - я!» - ту, що сподобалася найбільше.( v)
Потім обери ту, що не подобається найбільше.( x)
1. Прочитай ланцюжок з трьох слів, між якими немає жодного зв’язку. Тобі потрібно знайти четверте слово, яке б об’єднувало ці три слова.
Наприклад: Падіння – Актор – Пил, можна дібрати слово Зірка. Відповідь: падаюча зірка – кінозірка – зоряний пил
Завдання: 1) ЧАС – ВОЛОССЯ – ДОРОГА
2) БІЛЬ – МИСЛИВЕЦЬ – КАПУСТА
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.Газета використовується для читання, ти можеш придумати інші
способи використання газети. Що з неї можна зробити? Як її можна використовувати?
Завдання. Перелічити якомога більше способів використання предмета.
3. « Складання зображень»
Завдання. Намалювати задані об'єкти, користуючись певним набором фігур.
Інструкція. Намалюй певні об'єкти, користуючись наступним набором фігур: коло, прямокутник, трикутник, півколо. Кожну фігуру можна використовувати кілька раз, змінювати їх розміри, але не можна додавати інші фігури або лінії.
У першому квадраті намалюй людину, в другому - будинок, у третьому - клоуна, а в четвертому - те, що ти хочеш. Підпиши четвертий малюнок
Приклад
4.« Закінчи малюнок»
На цих двох сторінках намальовані незавершені фігури. Якщо ти додаси до них додаткові лінії, у тебе вийдуть цікаві предмети або сюжетні малюнки .
Спробуй уявити такий малюнок або історію, яку ніхто інший не зможе вигадати, зроби її повною та цікавою, додай до неї нові ідеї.
Придумай цікаву назву до кожного малюнка.