1
Четвертнянський ліцей
Колківської селищної ради Волинської області
«Вибір завжди є у кожного з нас»
Розробка занять з елементами тренінгу для формування здорового способу життя
Автор
Матвійчук К.П.
Четвертня - 2021
Назва навчального (навчально - методичного) видання цикл занять з елементами тренінгу.
Тип навчально - методичного видання методична розробка. Повна назва навчального закладу Четвертнянський ліцей Колківської селищної ради Волинської області.
Кількість сторінок 33.
Анотація.
Цикл занять з елементами тренінгу розроблено з метою формування у дітей здорового способу життя шляхом підвищення рівня обізнаності молоді та посилення інформаційно-просвітницької, освітньо-профілактичної роботи з учнівською молоддю. Кожна розробка вирізняється насиченістю інноваційних прийомів і методів.
Для соціальних педагогів, класних керівників.
Розробник
Матвійчук Катерина Петрівна – соціальний педагог, педагог-організатор,
спеціаліст І категорії
Рецензент
Каліс Ніла Павлівна - методист,
методист методичного кабінету відділу освіти,
смт. Маневичі
Навчально - методичне видання затверджено радою методичного кабінету
Маневицького району
Протокол №4 від 07.04.2017 року
Зміст
Вступ
Обов'язковим компонентом національної освіти мають бути знання про формування, збереження і зміцнення здоров’я людини. Тим більше, що за останнє десятиріччя внаслідок різких негативних явищ, в першу чергу, еколого-економічної кризи, способу життя, стан здоров’я населення різко погіршився. Насамперед, це стосується дітей та підлітків. Потребою кожної людини є здоровий стан організму у поєднанні зі здоровими умовами довкілля.
Діти й підлітки ще не замислюються, що здоров'я слід берегти і для цього потрібні знання і навички здорового способу життя.
Вирішення проблеми здоров'я людини закладено у самій людині, у знанні і розумінні нею проблем формування, збереження, зміцнення і відновлення власного здоров'я, а також в умінні дотримуватися правил здорового способу життя. Дітям необхідно усвідомити, що наше майбутнє за здоровими людьми, бо лише фізично і морально здорова людина здатна творити і приносити користь людям.
Особливу шкоду здоров'ю наших дітей завдають тютюнопаління, вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин, поширення інфекційних хвороб (ВІЛ/СНІД). Ці негативні явища можуть увійти практично в кожен дім, кожну сім'ю.
Навчання здорового способу життя в загальноосвітньому навчальному закладі передбачає систематичний комплекс заходів, спрямованих на усвідомлення здорового способу життя як цінності шкільного колективу, що сприятиме гармонійному розвиткові психофізичних здібностей учнів.
Шкода від паління та вживання алкоголю
|
Тема. Шкода від паління та вживання алкоголю.
Мета: формувати в дітей прагнення займати активну життєву позицію, вести здоровий спосіб життя; інформувати про негативний вплив реклами алкогольної та тютюнової продукції;
Повідомити про руйнівний вплив тютюнопаління та алкоголізму на організм людини, формувати в учнів негативне ставлення до шкідливих звичок.
Обладнання: плакат з правилами, папір, ручки, олівці, фломастери, дошка, скотч, стікери у формі корабликів, ватмани,
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
1. Вступне слово педагога: усі ми буваємо дітьми, усі ми стаємо батьками, а потім – дідусями і бабусями. Кожен хоче бачити своїх дітей щасливими.
Як навчитися бути щасливими? У справжнього щастя два боки. Перший – щастя людського спілкування, щастя взаєморозуміння. Другий бік – це щастя творчої праці, у якій самостверджується особа. І того і іншого можна і треба вчитися. На жаль, не уміючи творчо виразити себе, але бажаючи самоствердитися будь-яким способом, багато підлітків (та і дорослих) звертаються до цигарок та алкоголю. Ця проблема і буде темою нашого заняття.
ІІ. Основна частина
Мета: ознайомити з правилами взаємодії у групі, створити робочу атмосферу.
Матеріали: ватман із правилами роботи групи.
Ведучий ознайомлює з правилами (зачитує їх).
Педагог: Правила – це певні норми поведінки, потрібні для того, щоб можна було порозумітися, спільно виконувати роботу і досягати мети. Давайте на занятті дотримуватись таких правил:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- зберігати конфіденційність;
- поважати думку іншого;
2. Вправа «Знайомство»
Мета: познайомитися з учасниками тренінгу, створити умови для ефективної співпраці, комфортну атмосферу, сприйняття згуртованості групи.
Учасники по черзі закінчують речення, розповідають, «Я, Світлана, цінністю для мене є….»
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи
Учасники на стікерах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на дошку, де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.
4. Інформаційне повідомлення
Паління — це найшкідливіше заняття, яке не можна кинути без зусиль. Це справжня наркоманія, і тим більше небезпечна, що багато хто не сприймає цю проблему серйозно.
Нікотин — одна з найнебезпечніших отрут рослинного походження. Птахи (горобці, голуби) гинуть, якщо до їх дзьоба всього лише піднести скляну паличку, змочену нікотином. Кролик гине від 1/4 краплі нікотину, собака — від 1/2 краплі. Для людини смертельна доза нікотину складає від 50 до 100 міліграмів, або 2–3 краплі.
Саме така доза надходить щодня в кров після викурювання 20–25 сигарет (в одній сигареті міститься приблизно 6–8 міліграмів нікотину, з яких 3–4 міліграми потрапляють у кров).
Систематичне поглинання невеликих, несмертельних доз нікотину викликає звичку, пристрасть до паління.
Нікотин включається в процеси обміну, що відбуваються в організмі людини, і стає необхідним.
Паління підлітків насамперед позначається на нервовій і серцево-судинній системах. У 12–15 років вони вже скаржаться на необхідність відпочинку в разі фізичних навантажень. Паління впливає на успішність школяра. Число неуспішних зростає в тих класах, де більше учнів палять.
Паління школярів уповільнює їх фізичний і психічний розвиток. Стан здоров’я, підірваний палінням, не дозволяє вибрати рід занять до душі, добитися успіху (наприклад, хлопцям стати льотчиками, спортсменами, дівчатам — балеринами, співачками і т. ін.)
Висновки
Паління і школяр несумісні. Шкільні роки — це роки зростання як фізичного, так і розумового. Організму потрібно багато сил, щоб справитися зі всіма навантаженнями. Як відомо, навики, звички, засвоєні в шкільному віці, найміцніші. Це стосується не тільки корисних, але і шкідливих звичок. Чим раніше діти, підлітки, хлопці, дівчата познайомляться з палінням і почнуть палити, тим швидше звикнуть до нього, і надалі відмовитися від паління буде дуже важко.
До шкідливих звичок окрім паління відноситься ще згубніша — споживання алкоголю. Багато лікарів приділяють увагу великій небезпеці алкоголю для дітей і підлітків. Боротьба з алкоголізмом – одна з найбільших соціальних і медичних проблем будь-якої держави. Шкідливість вживання спиртних напоїв доведена. Навіть малі дози алкоголю можуть стати небезпечними і призводять до травм, автомобільних катастроф, розпадів сімей, втрати людиною духовних потреб та вольових рис, працездатності. Алкоголь у вигляді яскравого винного напою чи охолодженого пива здається цілком не шкідливим. Про те смак і вигляд обманливі. Алкоголь – це наркотик, причому сильнодіючий. Дослідження учених довели, що у хлопців і дівчат алкоголізм як важка, важко виліковна хвороба виникає і розвивається в чотири рази швидше, ніж у дорослих. Руйнування особистості відбувається набагато швидше.
5. Вправа «Чому та як починають палити?»
Матеріали: аркуш паперу кожному учаснику, олівці, фломастери, ручки.
Усі отримують аркуші паперу, на яких мають написати причини, які на їхню думку, спонукають людину почати палити, змальовують, за яких обставин відбулося знайомство з тютюном (власне або в знайомих). Обговорення в широкому колі.
6. Вправа «Наслідки вживання алкоголю»
Матеріали: два аркуші ватману, олівці, фломастери, ручки.
Сформувати дві команди. Одній потрібно перерахувати можливі позитивні наслідки вживання алкоголю, другій – негативні. Міркування мають стосуватися не лише залежного від алкоголю, а і його оточення, дітей, навколишнього середовища. Коли обидві команди завершать роботу, відбувається обговорення.
7. Вправа «Що найдорожче в житті?»
- Діти, що для вас найдорожче в житті? (здоров’я.)
- Чому?
- Для кого важливе здоров’я?
- Чому це важливо для всіх? Для дітей, дорослих, ваших рідних і близьких?
- На жаль часто трапляється так, що люди, особливо діти і молодь, знаючи про важливість здоров’я, власноруч шкодять йому.
- Хто з вас знає запах тютюнового диму?
Отож зробимо висновки, курець шкодить не лише собі а й навколишнім, людям які його оточують.
8. Вправа «Почуй мене»
Складіть девіз чи висловлювання, пов’язане з курінням. Вправа проводиться за принципом гри «Нісенітниця». Кожен учасник пише одне слово, яке в нього асоціюється з курінням та алкоголем, складає його «гармошкою» і передає його наступному учасникові в групі. В кінці гри «гармошку» розкривають, і з написаних слів складають висловлювання чи девіз. Наприклад: «Куріння - це отрута, втрачена юність, підірваний бюджет, шлях від здоров’я тощо».
ІІІ. Підсумок заняття
Отож, наше заняття підходить до завершення, і ми хочемо почути, чи справдились ваші очікування, та сподівання, підійдіть будь ласка до своїх корабликів та переправте їх на протилежний берег - «Берег реалізованих сподівань».
Педагог. На завершення хотілося б додати, що сучасна мода одна – здоров’я. Бути здоровим – модно, стильно, красиво класно. По – справжньому сучасний еталон краси – людини, яка обирає здоровий спосіб життя.
1. Прикінцеве слово „Все залежить від тебе”.
Педагог. Колись давно у стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий мандарин. Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про власний розум і спогадів про минулу зустріч з імператором. Так ішли дні за днями, роки за роками...
Аж ось пройшов усією країною розголос, що неподалік від кордону з’явився чернець, розумніший за усіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі? Але вигляду нікому про своє обурення не подав, а запросив ченця до себе у палац. Сам же задумав обдурити його: „Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я роздушу метелика, а якщо мертве – випущу його...”
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралося багато людей, усім хотілося подивитися двобій найрозумніших людей на світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов маленький невеличкий, худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?” Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів:
„ВСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!”
Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
Отже, лише від вас залежить, чи будете ви піклуватись про своє здоров’я, і чи буде ваше майбутнє щасливим і безтурботним.
Скажемо «НІ» наркотикам
|
Тема. Скажемо «НІ» наркотикам
Мета: сконцентрувати увагу учнів на проблемі наркоманії - споконвічному питанні, що цікавило, цікавить буде цікавити людство; підвищити рівень поінформованості підлітків з проблем, пов’язаних із наркотиками; відпрацювати та розвинути навички, що запобігають уживанню психоактивних речовин; виховувати в підлітків розуміння ціннісного, відповідального ставлення до свого здоров’я та готовності дотримуватися законів здорового способу життя.
Обладнання: ватман, стікери (квіточки та листочки), ручки, ватман із зображенням «Дерева здоров’я»,
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
І. Організаційна частина
ХХІ століття - це століття величезних швидкостей. Не кожній людині вдається встигати за життям, де її усюди підстерігають стреси. Люди рятуються по різному: одні знаходять себе в різних добрих справах, захопленнях, хобі, інші – на жаль, в алкоголі і наркотиках, тобто у смерті.
Отож давайте пригадаємо правила за якими ми сьогодні будемо працювати:
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- зберігати конфіденційність;
- поважати думку іншого;
2. Вправа «Очікування»
Мета: надати можливість учасникам визначити свої очікування від заняття.
Обладнання: стікери, ручки, ватман із зображенням «Дерева здоров’я».
Хід вправи
Педагог роздає кожному учаснику стікери у вигляді квіточки, на якому написані незакінченні речення:.
«Від тренера я очікую…»
«Від учасників я очікую…»
«Від себе я очікую…»
Першим свої очікування приклеює тренер «Від учасників тренінгу я очікую продуктивної праці, яка б мала позитивний результат»
Учасники за 2 -3 хвилини закінчують речення. Кожен учасник зачитує вголос свої очікування та наклеюють на гіллячки дерева.
3. Вправа «Мозковий штурм» «Чим ризикує підліток, коли починає вживати наркотики?»
Мета: надати можливість учасникам узагальнити знання з даної теми.
Хід вправи
Учасників заняття об’єднати в дві групи (з’єднати розрізані листівки ) Перед кожною групою ставиться завдання – відповісти на питання :
«Чим ризикує підліток, коли починає вживати наркотики?»
Варіанти відповідей записати на аркуші.
Кожна група зачитує інформацію, не повторюючи уже сказане. Інформацію вивісити на ватмані.
4.Міфи стосовно вживання наркотиків.
Педагог розвіює відомі міфи стосовно наркотиків.
Міф 1. Спробуй – пробують усі.
Це не так: Більш ніж 70% підлітків ніколи не пробували наркотиків.
Міф 2. Спробуй – шкідливих наслідків не буде.
Це неправда. До деяких наркотиків залежність виникає від першого – другого разу. Крім того, залежно від індивідуальних особливостей можлива загибель під час першої ж ін’єкції.
Міф3. Спробуй – якщо не сподобається, то припиниш вживання.
Ні, під час уживання страждає воля, навіть за допомогою лікарів позбавитися від наркотичної залежності складно.
Міф 4. Існують «нешкідливі» наркотики.
Ні, таких не існує. Усі наркотики отруйні для організму.
5. Вправа "Шприц"
Учасники сідають у колі. Завдання: придумати 10 варіантів пропозиції вжити наркотик і 10 варіантів відмови від прийняття наркотику. Відмова повинна бути тактичною, але твердою. Час, відведений на роботу пари, З хвилини.
Обговорення:
5. Інформаційне повідомлення
Мета: Розширити знання про історію виникнення і поширення наркоманії на території України .
Педагог. Термін наркоманія походить від грецьких слів narke - «заціпеніння», і mania– «сказ, безумство». Традиційно «наркоманія» - це медичний термін, захворювання що виявляється у фізичній і психічній залежності від наркотичних засобів, поступово призводить до глибокого виснаження фізичних і психічних функцій організму. Наркоманія – це хвороблива, непереборна пристрасть до наркотичних засобів, ліків, пігулок. Організм, що звик до наркотиків, відчуває таке сильне непереборне бажання уникнути больових відчуттів, що людина йде на все: обман, злодійство, навіть на вбивство, щоб дістати наркотики. Наркоман позбавляється всіх інших радощів життя і прирікає себе до ранньої болісної смерті. В ХХІ столітті підліток ризикує потрапити в компанію, яка вживає наркотики. Ризик – це ситуація чи обставини, за яких вам і вашому здоров’ю або навіть життю загрожує небезпека. Він виникає в результаті вживання наркотиків .
Наркотики – хімічні сполуки, які впливають на центральну нервову систему, викликаючи спочатку приємні відчуття (ейфорію) та залежність людини (звичку) від них.
Наркоманія – група тяжких захворювань, спричинених систематичним вживанням наркотичних речовин.
Кількість наркоманів зростає в усьому світі, в тому числі і в Україні. Наркоманія в Україні набула ознак епідемії. Середній вік початку прийому наркотиків – 13-15 років. Наркоманія – це важка хвороба, яка дуже швидко розвивається. Середня тривалість життя людини після початку регулярного прийому наркотиків становить 7 років. Наркомани рідко доживають до 30 – річного віку.
Раніше наркотики були десь далеко – в інших країнах, десь на Сході… Потім ми почули, що вони з’явилися в деяких містах нашої країни, згодом - в області та і в районі.
Учень: Читання вірша «Монстр»
Його спочатку « пригостили».
З цікавості він уколовсь.
А вдруге просто захотілось,
Хоч заплатити довелось.
Купив і втретє, і вчетверте…
Були приємні відчуття,
Хоч розум вже казав відверто:
Занапастиш своє життя!
А далі вже не міг без цього:
Нестерпний біль жалю не знав!
Ломило спину, руки, ноги…
Все з дому виніс. Все продав.
А монстр, який сидів у ньому,
Все вимагав: іще давай!
Де взяти гроші? Пусто в домі.
Проси, грабуй, кради, вбивай!
І він убив. Щоб гроші взяти.
Ні, то не він – то монстр убив.
А він за зілля те прокляте
Криваві гроші заплатив.
А потім, як прийшов до тями,
Жахнувсь і поки мав ще час,
Взяв папірець і «Вибач, мамо!»
Черкнув, відкривши в кухні газ.
Коли квартиру відчинили,
Вже монстра в ньому не було.
Було лише холодне тіло –
Фінал за скоєне ним зло.
Педагог. До яких тяжких і непоправних наслідків можуть привести наркотики?
6. Об’єднати учасників у дві групи:
І група.
Продовжити фразу: «Я знаю, що наркотики можуть…(убити людину, довести до самогубства, скалічити долю, розорити…)
2 група
Продовжити фразу: «Я знаю, що наркотики не можуть…(зробити дорослим, розв’язати проблеми, допомогти знайти друзів, зробити життя цікавим…)
7.Вправа «Зворотній зв’язок»
Мета: отримати зворотній зв’язок від учасників щодо проведеного тренінгу та поданої інформації.
Обладнання: стікери, ватман.
Хід вправи
Педагог роздає стікери у вигляді листочків.
Кожен учасник закінчує речення: « На занятті я дізнався, що…»
і прикріплює листочок на ватман, утворюючи «Дерево здоров’я»
Педагог: А зараз уявіть собі таку картину: пташка сидить на гілці цього дерева. Раптом - налетів вітер, гойднув гілку - і пташка, і листок кружляють у повітрі. Але є суттєва різниця у їхньому польоті.
Ось так і ви можете прожити своє життя або активно, як пташка, і бути творцем своєї долі, долі своєї сім’ї, своєї країни, або ж пасивно, як листок, летіти за вітром, щоб згодом упасти на землю.
Я бажаю вам стати «пташками», а не «листочками» - справжніми творцями своєї долі, які вміють критично оцінювати свої і чужі погляди, відповідати за свої вчинки, бути толерантними, не мати шкідливих звичок.
СНІД – невиліковна хвороба
|
Тема. СНІД – невиліковна хвороба.
Мета: ознайомити учнів із достовірною інформацією про ВІЛ та СНІД ; розкрити значення здорового способу життя для профілактики передачі ВІЛ; навчити правильно оцінювати різні життєві ситуації, знаходити оптимальні шляхи вирішення проблем; формувати високоморальні якості особистості; виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих.
Обладнання: ватман із зображенням піщаного годинника, стікери, картки з твердженнями «так», «ні», маркери, ватмани.
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
1. Повторення правил уроку
Педагог. Давайте з вами повторимо правила поведінки на уроці.
Кожен учасник проговорює «Я вважаю, що правило (називає правило ) дуже важливе тому, що ….».
В історії людства, що є «багатою» на різні катастрофи і катаклізми знайдеться не так багато явищ, подібних до СНІДу. Ця хвороба не залишає байдужим нікого вже кілька десятиріч поспіль. Вона вселяє в кожного свідомого громадянина тривогу та жах. Кожен рік 1 грудня світ відзначає Всесвітній день боротьби з СНІДом. Як відомо, СНІД – одна з найважливіших проблем, з якою зіткнулося людство у ХХ столітті і з якою ми ввійшли в ХХІ століття. Багато про СНІД вже відомо, але кожного дня з’являється нова інформація стрімко росте кількість інфікованих, хворих та померлих від СНІДу.
Епідемічна ситуація, яка склалася в нашій країні, вражає будь–яку людину, бо Україна, за доповіддю ООН, посідає п’яте місце у світі за рівнем поширення епідемії ВІЛ/СНІДу і перше місце в Європі.
3. Очікування
Я познайомила вас з темою та метою нашого заняття. А зараз хочу попросити написати на стікерах ваші очікування від сьогоднішнього заняття і розмістити їх на нашому піщаному годиннику вгорі.
Учні пишуть свої очікування і озвучують їх.
4. Інформаційне повідомлення
Педагог. Ніколи не забувайте дбати про своє здоров’я. Бо лише при здоров’ї можна подолати будь-які труднощі, випробування, знайти гідне місце в житті.
Один мудрець сказав:
«Якщо ти не знаєш ні себе, ні супротивника, - ти програєш. Якщо ти знаєш тільки себе, - можливо, ти виграєш. Якщо знаєш і себе, і супротивника, - перемога на твоєму боці.» |
Під супротивником сьогодні ми маємо на увазі ВІЛ-інфекцію та СНІД, і наша мета – пізнати свого супротивника якомога краще.
Давайте визначимо поняття, які будуть використовуватися на занятті. Як розшифровуються скорочення ВІЛ і СНІД? (педагог пише на аркуші слова, а учні їх розшифровують, педагог доповнює).
ВІЛ - це вірус імунодефіциту людини, який розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати захисних сил організму та розвитку СНІД.
Як уже зазначалося, СНІД - це синдром набутого імунодефіциту, тобто хвороба імунної системи, викликана вірусом.
СНІД вперше було зафіксовано в США у 1983 році. Протягом двох місяців хворий помер. Сьогодні щодоби в світі цією хворобою інфікується чотириста тисяч чоловік. Збудником є вірус, що має вигляд спіральки у трикутній серцевині. Він носить назву ВІЛ і має три типи : ВІЛ 1 та ВІЛ 2 , що є дуже поширеними в Західній Європі, та ВІЛ 3, на який страждають переважно американці та африканці. Вірус вражає Т-лімфоцити, що служать для його розмноження, та макрофаги, що розносять його по організму. Сам по собі СНІД не є смертельною хворобою, але функціонування його вірусу в організмі впливає на імунну систему так, що навіть звичайний нежить може призвести до смерті людини. ВІЛ руйнує Т-лімфоцити, і це призводить до втрати організмом захисних реакцій, в наслідок чого активізується так звана умовно патогенна флора організму й різко підвищується ймовірність смертельних запалювань, уражень нервової системи, розвитку онкологічних захворювань. Джерелом інфекції є безпосередній носій ВІЛу. Зараження можливе лише під час статевого контакту з інфікованим чи у випадку кровообміну з ним. Якщо ВІЛ-інфікована жінка народжує дитину, то, за останніми дослідженнями, ця дитина зовсім необов’язково має бути носієм вірусу. Після проведення антиретровірусної терапії ризик передати вірус від матері до дитини знижується аж до 6 % . Інкубаційний період триває від двох місяців до 10 років. Основними симптомами є збільшення лімфовузлів, лихоманка, втрата 10 % ваги тіла протягом двох місяців, слабкість. Оскільки ранній період ВІЛ-інфекції часто є безсимптомним, лікарі можуть виявити його лише за допомогою дослідження крові пацієнта на наявність у них антитіл.
На сьогодні існує багато лікувальних препаратів для боротьби з інфекціями, зумовленими СНІД, Правда, за допомогою цих ліків неможливо вилікувати СНІД, але вони продовжують життя хворих. Існують також деякі ліки, за допомогою яких вдається стримати розвиток ВІЛ-інфекції в організмі людини, хоча вони теж не виліковують СНІД, Усі зусилля знайти ефективні ліки поки що марні.
Крім того вчені та лікарі всього світу постійно намагаються знайти вакцину, яка б могла захистити людей від ВІЛ, але поки що безрезультатно. Можливо, це буде зроблено найближчим часом.
Та ми живемо сьогодні і повинні добре знати шляхи передачі цієї інфекції для того, щоб захистити себе.
5. Вправа «Шляхи передачі ВІЛ»
Зараз нам знадобляться ваші картки з твердженнями «так», «ні». Я буду зачитувати твердження анкети про шляхи передачі ВІЛ, а ви маєте підняти ту картку, яка на вашу думку є відповіддю (в разі виникнення суперечностей педагог повертається до відповідного моменту інформаційного повідомлення).
ВІЛ передається через |
Відповіді |
||
Так |
Ні |
||
1. |
Рукостискання |
|
|
2. |
Спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом |
|
|
3. |
Обійми |
|
|
4. |
Спільне користування фонтанчиком для питної води |
|
|
5. |
Спільне користування голками та шприцами для ін’єкцій |
|
|
6. |
Чхання і кашель |
|
|
7 |
Плавання в басейні |
|
|
8 |
Рушники, мочалки, мило |
|
|
9 |
Статеві зносини без використання презерватива |
|
|
10 |
Домашніх тварин |
|
|
11 |
Посуд, їжу |
|
|
12 |
Туалет (унітази) |
|
|
13 |
Статеві зносини з використанням презерватива |
|
|
14 |
Спільне користування голками для проколювання вух |
|
|
15 |
Монети та паперові гроші |
|
|
16 |
Постільну та натільну білизну |
|
|
17 |
Переливання крові |
|
|
18 |
Дверні ручки та спортивне знаряддя |
|
|
19 |
Поцілунки |
|
|
20 |
Комарів та інших комах |
|
|
21 |
Годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованою матірю |
|
|
22 |
Народження від ВІЛ-інфікованої матері |
|
|
(Правильні відповіді «так» на запитання 5, 9, 14, 17, 21, 22)
6. Мозковий штурм як запобігти ВІЛ інфікуванню?
Що необхідно робити для того, щоб запобігти ВІЛ інфікуванню?
(всі відповіді записуються на аркуші паперу)
Педагог. Червона стрічка – це всесвітній символ
солідарності з ВІЛ-позитивними та тими,
хто живе зі СНІДом.
Жоден захід щодо ВІЛ/СНІДу зараз не обходиться без «червоної стрічки» - шматочка шовкової стрічки, складеного петлею. Червона стрічка – міжнародний символ боротьби зі СНІДом, як логотип його використовують ВООЗ, агенції ООН та незлічена кількість благодійних фондів.
Американському художнику Франку Муру судилося ввійти в історію як творцю «червоної стрічки». Проблема СНІДу була для художника близькою (він помер від СНІДу через три роки).
Педагог. Ми часто говоримо, що потрібно бути толерантним у відношенні до інших. ВІЛ-інфікований чи хворий на СНІД – це насамперед людина, наділена тими самими бажаннями, почуттями, надіями, що й здорові люди.
Тому основна допомога полягає у психологічній підтримці. Як правило, люди, дізнавшись, що вони ВІЛ-інфіковані, відчувають потребу поділитись з кимось своїми почуттями, відчути себе не самотнім у боротьбі з недугою. Тому ми повинні бути толерантними у відношенні до людей, які мають таку проблему.
7. Вправа «Мій острів»
- Щоб підняти вам настрій пропоную об’єднатись у групи і намалювати ваш острівець мрій, на який ви візьмете найкраще: улюблених друзів, тварин. І обов’язково придумайте захист від негативних впливів, хвороб, впливу шкідливих речовин.
Потім кожна група представить свій острів.
8. Вправа «Чи справдилися ваші очікування?»
- Перемістіть ваш стікер на піщаному годиннику вниз, якщо справдилися ваші очікування стосовно сьогоднішнього заняття.
Отже, ми з вами сьогодні дізналися про ВІЛ та шляхи його передачі. То ж будьте пильними та обачними, бережіть себе і своїх близьких від біди. Кожна людина сама відповідає за свої вчинки.
Вибір є завжди у кожного з нас
|
Тема. Вибір є завжди у кожного з нас
Мета: з'ясувати сутність понять «здоров'я» та «здоровий спосіб життя»; поглибити знання, уміння і навички здорового способу життя підлітків з метою попередження небезпечної поведінки; розвивати вміння роботи в групах; формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, сприяти визначенню власних духовних цінностей та орієнтацій на здоровий спосіб життя.
Обладнання: плакати з правилами, папір, ручки, маркери, дошка, скотч, роздатковий матеріал, м’яка іграшка.
Життя-це те, що люди більше
всього бажають зберегти і менше
всього оберігають»
(Жан де Лабрюйер)
Зміст заняття:
I. Організаційна частина
1.Вправа «Знайомство».
Мета: створення невимушеної атмосфери.
Педагог пропонує учасникам представитися так, як їм хотілося б, щоб їх називали в групі (наприклад, використовувати псевдоніми або ім’я, яке подобається дитині).
2.Вправа. «Скринька очікувань».
Усі записують свої очікування на стікерах і вкидають їх у «Скриньку очікувань» (за бажанням озвучують).
Педагог. Тема сьогоднішнього заняття: «Вибір є завжди у кожного з нас» і поговоримо ми про здоров’я, про активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя.
Стан здоров'я населення України викликає серйозне занепокоєння. Майже 90% дітей та підлітків мають певні відхилення, понад 50% студентів та призовників мають незадовільну фізичну підготовку. Щороку зростає кількість молодих людей, що вживають наркотики. На сьогоднішньому занятті ми спробуємо дати відповідь на наступні запитання: що таке здоров'я? Від чого воно залежить? Як його зберегти?
3.Вправа «Наші правила».
Мета: обґрунтувати необхідність вироблення та дотримання певних правил роботи в групі, що сприятимуть продуктивній роботі.
Хід проведення.
Педагог пропонує групі назвати основні правила для всіх учасників, щоб спільна робота була успішною. Під час обговорення цих правил педагог їх записує на дошці.
- дотримуватись регламенту (пунктуальність);
- слухати і чути;
- бути активним;
- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;
- не критикувати: кожен має право на власну думку;
- зберігати конфіденційність;
- поважати думку іншого;
4.«Мозковий штурм». «Здоров’я – це …»
Учитель. Що таке здоров’я? Які визначення, асоціації, думки виникають у вас при цьому слові?
(Діти говорять, усі ідеї записуються на дошці, обговорюються.)
Учитель. Яке місце у вашому житті посідає піклування про своє здоров’я, та про здоров’я близьких людей?
5. Інформаційне повідомлення «Що таке здоров’я?»
Педагог. «Здоров’я – це нічого, але все без здоров’я – ніщо».
Такий афоризм дійшов до нас іще з давніх часів,і він не потребує коментарів. Але існує ще одне класичне визначення: «Здоров’я – стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або вад». Здорова людина – така, яка життєрадісно й охоче виконує обов’язки, що їх покладає на неї життя, та повністю реалізує свої фізичні і розумові здібності.
Людське здоров’я та життя – найбільші життєві цінності, вартість яких складно оцінити. Відповідальне ставлення до їх збереження та покращення – найбільше, що людина може зробити для себе та оточуючих.
Наше здоров’я залежить від таких основних чинників:
спадковість - на 20%
рівня медицини - на 10%
екології – на 20%
способу життя – на 50%.
Спосіб життя – це той чинник здоров’я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Тож, що здоров’я залежить від тебе, тому своє здоров’я можна поліпшувати або псувати.
Упродовж усього існування людства здоров’я цінувалось понад усе. Наші пращури добре розуміли значення здоров’я. У народних приказках і прислів’ях збереглося безліч порад:
Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
Здоровий злидар щасливіший від багача.
Бережи одяг, доки новий, а здоров’я – доки молодий.
Як здоров’я хочеш мати, мусиш рано вставати, а звечора рано лягати.
-Які ще приказки про здоров’я ви знаєте?
Так, здоров’я треба берегти, бо його дуже важко відновити. А ви все робите, щоб зберегти здоров’я?
6.Вправа «Вільний мікрофон».
Пропоную продовжити фразу, користуючись мікрофоном.
7.Вправа «Модель здоров’я»
Учні об’єднуються у дві групи, групам пропонується створити модель здоров’я, в яку можуть входити всі складові здоров’я. Групи представляють свою модель.
Після представлень групам пропонується обмінятися своїми моделями. Далі група, яка має чужу модель, «руйнує» її, тобто, імпровізує чинники, що руйнують здоров’я.
Педагог. Що ви відчували коли руйнували чужу модель здоров’я?
Чи легко відновити зруйноване?
Висновок: відновити зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.
Педагог. Це завдання проведене не випадково, одним із чинників здоров’я, що руйнує його, є шкідливі звички.
8.Притча “Найважливіші речі”
Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.
Заповнивши глечик по вінця, запитав:
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:
Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:
Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі»
9.Вправа «Переваги здорового способу життя»
Педагог. Нині в усьому світі все більшого поширення набуває рух за здоровий спосіб життя, поширюється мода на здоров’я. Бути здоровим стає не тільки модно, але й економічно вигідно. Все більше молоді у світі та нашій країні вважають: «Краще бути здоровим і багатим, ніж хворим».
Учасники об’єднуються в групи. Кожній групі пропонується скласти пам’ятку «Кроки до успіху». Подається орієнтовний варіант пам’ятки:
-зовнішні дані;
-талант;
-здоровий спосіб життя;
-освіта тощо.
Педагог. Назвіть складові вашого успіху. Чи вважаєте ви себе успішною людиною?
10.Закінчення Гра «Побажання».
Продовжити фразу «Бажаю тобі і собі…»
11.Вправа. «Завершення очікувань»
Отже, наш тренінг завершується, і ми хочемо почути, чи справдилися наші очікування. Напишіть на стікерах, що ви побачили, відчули, змінили, та вкиньте відповідь у скриньку.
12.Завершення тренінгу. Ритуал прощання
Вправа «Чаша»
Мета: завершити роботу на емоційному піднесенні.
Хід вправи
Учасники беруться за руки. Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром , додайте якомога більше віри,все це добре перемішайте, намажте на шматок ,відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму щляху.
Література
– К.: «Шкільний світ» 2008.
2. Л.В. Туріщева «Класні години із соціальним педагогом». - Х.: «Основа» 2013