Розвиток креативних здібностей

Про матеріал
Мета: визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості, покращення креативних та комунікативних здібностей, розвиток творчої уяви, сміливості та гнучкості мислення.
Перегляд файлу

Вовнянко Тетяна Сергіївна

Практичний психолог

 Прогресівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Кіптівської сільської ради

Чернігівської області

 

Розвиток креативних здібностей

Мета: визначення рис творчої особистості  та умов, що заважають виявленню творчості, покращення креативних та комунікативних здібностей, розвиток творчої уяви,  сміливості та гнучкості мислення.

Хід заняття

Знайомство. Вправа  « Мій портрет у променях сонця».

Мета: підвищення самооцінки, налаштовування на успіх.

  Учасники отримують аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з багатьма промінчиками. На промінчиках  треба написати свої позитивні якості (добрий, розумний…)

Вступ

 Проблему творчості розглядали багато психологів, педагогів, науковців. Вони давали різні визначення цього поняття, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен вчений прагнув розширити трактування понять « творчість» і « творча особистість». Звичайно, в поняття « творчість» немає однозначного визначення, яке б можна було вважати єдиним правильним.

 У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Отже, не кожну людину можна назвати творчою особистістю, оскільки тут береться до уваги цінність нового результату.

 У широкому сенсі творчість – це практична або теоретична діяльність людини, в якій виникають нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Відповідно цього творчі здібності тією чи іншою мірою властиві кожній людині.

 Тому сьогодні саме про них і піде мова на занятті.

Вправа «Моє бачення творчої особистості».

Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу людину  (Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)

Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…

Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…

І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…

С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т – товариський, турботливий, тактовний…

Ь .


Існує думка, що творчі здібності є вродженими й не підлягають вихованню. Більшість із нас часто відчуває розчарування від наявності у своєму мисленні блокуючих перешкод до творчості у вирішенні завдань – особливо коли необхідно засвоїти дещо нове. Зникає впевненість у собі. Навіть якщо виникла творча думка, все одно не дає спокою страх бути незрозумілим, в результаті чого ідеї не впроваджуватимуться в життя, а з часом і зникають.

У дорослому житті люди стримують свою творчу уяву, в них зникає бажання експериментувати й досліджувати. Таким чином, не можна реалізувати свій творчий потенціал та подолати перешкоди на шляху до творчості. Це зовсім не означає, що дорослим не вистачає здібностей, просто вони мало використовують свій творчий потенціал. Чим доросліша людина, тим більше знижується рівень її творчих здібностей.

Джордана Айана пропонує 10 стратегій, спрямованих на творче вирішення завдань, пов’язаних із сім’єю , навчанням, роботою, захопленнями:

1.Підтримувати зв’язки з іншими людьми.

2. Створити навколо себе збагачене життєве середовище.

3. Виходити  зі свого «футляра» - подорожувати.

4. Розважатися, жартувати.

5. Розширювати свій світогляд – читати.

6.Наближатися до мистецтва.

7. Дати волю своїй альтернативній свідомості.

8.Зазирнути вглиб своєї душі.

Творчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення.

Висновок: ці якості притаманні кожному із вас. Головне розвивати їх.

Вправа « Казковий вернісаж»

Мета: активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.

  Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які почули вдома, в дитячому садку, школі. Адже казка – це не лише найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело , що дає наснагу кожній творчій людині..

 Зараз відгадайте про кого йдеться.

  1. В якій відомій казці сіра непривітна особа здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре. ( « Червона шапочка»)
  2. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі? І все було б добре, якби до помешкання його попередній власник зі своїм охоронцем. Тому героям казки довелося залишити незаконно зайняту територію. ( « Рукавичка»).
  3. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, хоч би як він намагався задовольнити амбіції своєї супутниці , вона щоразу підвищує рівень вимог. Врешті вони опиняються на початковому етапі задоволення власних потреб. ( « Про Липку та зажерливу бабу»).
  4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто робив їй добро? А коли вона , тікаючи від покарання , незаконно зайняла чуже помешкання, то різні впливові особи намагалися  провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. ( «Коза-дереза»)
  5. Назвіть казку , де йдеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка дозволили йому дуже близько підійти до фінішу , проте фінал -  трагічний. Виявивши занадто велику самовпевненість він гине. ( « Колобок»)
  6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого судженого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призводять до тривалої розлуки з нареченою. Та долаючи різні перешкоди , двоє коханих усе ж таки єднають свої долі. ( « Царівна-жаба»).

Інформаційне повідомлення

Здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за різних умов успішно опанувати певну діяльність, розв’язати завдання, проблеми; характерні для кожної людини.

Творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю.

 

Притча « Таємниця зернини»

 Кожне зерно жертвує собою заради розвитку життя, наприклад, заради дерева, що виросте з нього. На перший погляд, здається, що зерно, покладене в землю, перестало рости, зникло, принесене в жертву. Проте воно перевтілюється на дерево: його гілки, квіти, плоди.

 Що метафорично означає зернятко? Що воно символізує?

 Усі зернятка дуже схожі між собою, і якщо зараз ми покладемо їх в одну посудину, то ви навряд чи зможете відшукати своє. Але дерева виростуть із них зовсім різні.

 

Вправа « Прислів’я»

Завершіть такі прислів’я

  1. Вовків боятися – ( до лісу не ходити)
  2. Курка тому воду сварить, що …( плавати не вміє)
  3. Чужого не бажай, але свого…( не втрачай).
  4. Сам не навчишся - … ( ніхто не навчить)
  5. Під лежачий камінь …( вода не тече).
  6. Мало хотіти - … ( треба знати і вміти).

 

Вправа « Розумники й розумниці»

  1. Щоб зварити одне яйце , потрібно 3 хвилини. Скільки варитимуться 5 яєць? ( 3 хвилини)
  2. Скільки пальців на одній руці? А на двох? А на десяти? ( 5, 10, 50).
  3. Троє поросят, доганяючи Вовка, пробігли за годину 18 км..Скільки кілометрів пробігло кожне з поросят? ( 18)
  4. На чому літав на Місяць барон Мюнхаузен? ( На гарматному ядрі)
  5. Який фрукт допоміг Ньютону зробити відкриття сили тяжіння? ( Яблуко).
  6. Що можна готувати, але не можна з’їсти? ( Уроки)

Вправа « Продовж відомий вислів»

Мета: сприяти розвитку сміливості у висловлюваннях, дотепності, допитливості та гнучкості думки.

 Прислів’я, приказки, народні прикмети – неоціненна скарбниця народної творчості й мудрості. Є дуже багато влучних висловів, які відображають усі аспекти нашого життя. І ми з вами зараз спробуємо долучитися до цієї скарбниці народної мудрості.

  По колу  пускають скриньку в якій лежать записані незавершені відомі вислови. Кожен учасник по черзі дістає записку з висловом і намагається оригінально його завершити.

Приклади висловів:

  1. Водить очима, наче злодій…. ( по ярмарку)
  2. Якби не ти і не я, то не було б …( весілля)
  3. Кому місяць світить, тому й … (зорі всміхаються)
  4. Гречана каша хвалиться, ніби вона… ( з маслом родилася)
  5. У народі кажуть, що наука – срібло, а практика - …( золото)
  6. Три речі швидко минають: луна, веселка і… ( дівоча краса)
  7. Не бійся розумного ворога, а бійся… ( нерозумного приятеля)
  8. Глибока річка, як і розумна думка… ( плине спокійно)
  9. Не знаємо ціну водиці, доки не …( висохла криниця)
  10. Ліпше, щоб дитина плакала тепер, як.. ( батьки опісля)
  11. Під добрим кущем трава зеленіє, за хорошим чоловіком ..( жінка молодіє)
  12. Не той молодець, який за водою пливе, а той, який ..( проти води)
  13. Добрий чоловік надійніший від.. ( кам’яного мосту)
  14. Коли тебе шанують добрі люди, то…( шануйся й сам)
  15.  Будь сильний духом, а не …( новим кожухом)
  16. І хороша , і вродлива, тільки шкода, що… ( сварлива)
  17. Під дощ хати не криють, а коли ясно - .. ( вона не тече)
  18. Не сунься середа наперед четверга, бо ще й …(п’ятниця буде)
  19. Добрий лікар має орлине око, левове серце і .. ( жіночу руку)
  20. Дорогі ліки добре допомагають: як не слабому, то…( лікареві)
  21. Молодість летить вільною пташкою, а старість …( повзе черепашкою)
  22. Як ідеш , дивись під ноги: хоч грошей і не знайдеш, але й ..( носа не поб’єш)
  23. Витрачай менше чим заробиш, тоді …( боргів не наробиш)
  24. Чоловік має два вуха, щоб багато слухати, і один язик, щоб ..( менше говорити)

Завершення тренінгу. Легенда.

Будь готовим до нових знань!

Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :

  •         Я хочу, щоб ти був моїм учителем. Допоможи мені пізнати життєву мудрість.
  •         Гаразд, - погодився вчитель, - розкажи мені про себе. Учень розповідав про свої достоїнства, про те, як багато він знає  й скільки всього вміє. Учитель вислухав, а потім дав йому перше завдання.

Але юнак не погодився з ним, вирішив, що завдання це невдале, що для початку потрібне зовсім інше. Він казав:

  •         Я вже багато чому навчився, досяг чималих успіхів у житті. Так, можливо в інших галузях. То чому б їх не перенести на вказану ситуацію!

Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився правильніший розв’язок  завдання.

Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав наливати в неї вино із глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім по вінця, а вчитель усе наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився, як вино переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:

  •         Досить лити! Ми лишень намарно витрачаємо вино!
  •         Точнісінько так само, як і я намарне гаю свій час. Я міг би навчити тебе багатьом речам, але ти вже переповнений, наче ця склянка.
  •         Юнак запитав:
  •         То що, мій минулий досвід  нічого не вартий?
  •         Ти володієш сьогодні достатнім багажем знань. Але якщо ти прагнеш більшого він не приведе тебе до творчої мети. Йди собі! І повертайся лише тоді, коли спорожнієш. Коли будеш готовим до нових знань!

Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз, власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе пошук нового,іншого, відмінного. Усе, що від  нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам бажаю!

Список літератури:

Савельєва Л. Зовнішнє незалежне оцінювання і психологічне здоровя випускників // Психолог.- 2009. - № 13.

Смеречинська Л. Розвиток креативних здібностей педагога // Психолог.- 2011.-  № 48.

Сєркіна О. Хто я? Який я? // Психолог.- 2011.- № 26-27.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вовнянко Таня
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
27 січня 2022
Переглядів
440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку