Вовнянко Тетяна Сергіївна
Практичний психолог
Прогресівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Кіптівської сільської ради
Чернігівської області
Розвиток креативних здібностей
Мета: визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості, покращення креативних та комунікативних здібностей, розвиток творчої уяви, сміливості та гнучкості мислення.
Хід заняття
Знайомство. Вправа « Мій портрет у променях сонця».
Мета: підвищення самооцінки, налаштовування на успіх.
Учасники отримують аркуші паперу, на яких вони малюють сонце з багатьма промінчиками. На промінчиках треба написати свої позитивні якості (добрий, розумний…)
Вступ
Проблему творчості розглядали багато психологів, педагогів, науковців. Вони давали різні визначення цього поняття, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен вчений прагнув розширити трактування понять « творчість» і « творча особистість». Звичайно, в поняття « творчість» немає однозначного визначення, яке б можна було вважати єдиним правильним.
У вузькому сенсі творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Отже, не кожну людину можна назвати творчою особистістю, оскільки тут береться до уваги цінність нового результату.
У широкому сенсі творчість – це практична або теоретична діяльність людини, в якій виникають нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Відповідно цього творчі здібності тією чи іншою мірою властиві кожній людині.
Тому сьогодні саме про них і піде мова на занятті.
Вправа «Моє бачення творчої особистості».
Ви повинні протягом п’яти хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу людину (Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість».)
Т – толерантний, терплячий, трудолюбивий…
В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…
Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…
Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний…
І – ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний…
С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т – товариський, турботливий, тактовний…
Ь .
Існує думка, що творчі здібності є вродженими й не підлягають вихованню. Більшість із нас часто відчуває розчарування від наявності у своєму мисленні блокуючих перешкод до творчості у вирішенні завдань – особливо коли необхідно засвоїти дещо нове. Зникає впевненість у собі. Навіть якщо виникла творча думка, все одно не дає спокою страх бути незрозумілим, в результаті чого ідеї не впроваджуватимуться в життя, а з часом і зникають.
У дорослому житті люди стримують свою творчу уяву, в них зникає бажання експериментувати й досліджувати. Таким чином, не можна реалізувати свій творчий потенціал та подолати перешкоди на шляху до творчості. Це зовсім не означає, що дорослим не вистачає здібностей, просто вони мало використовують свій творчий потенціал. Чим доросліша людина, тим більше знижується рівень її творчих здібностей.
Джордана Айана пропонує 10 стратегій, спрямованих на творче вирішення завдань, пов’язаних із сім’єю , навчанням, роботою, захопленнями:
1.Підтримувати зв’язки з іншими людьми.
2. Створити навколо себе збагачене життєве середовище.
3. Виходити зі свого «футляра» - подорожувати.
4. Розважатися, жартувати.
5. Розширювати свій світогляд – читати.
6.Наближатися до мистецтва.
7. Дати волю своїй альтернативній свідомості.
8.Зазирнути вглиб своєї душі.
Творчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія, оригінальність, швидкість та гнучкість мислення.
Висновок: ці якості притаманні кожному із вас. Головне розвивати їх.
Вправа « Казковий вернісаж»
Мета: активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.
Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які почули вдома, в дитячому садку, школі. Адже казка – це не лише найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело , що дає наснагу кожній творчій людині..
Зараз відгадайте про кого йдеться.
Інформаційне повідомлення
Здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за різних умов успішно опанувати певну діяльність, розв’язати завдання, проблеми; характерні для кожної людини.
Творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю.
Притча « Таємниця зернини»
Кожне зерно жертвує собою заради розвитку життя, наприклад, заради дерева, що виросте з нього. На перший погляд, здається, що зерно, покладене в землю, перестало рости, зникло, принесене в жертву. Проте воно перевтілюється на дерево: його гілки, квіти, плоди.
Що метафорично означає зернятко? Що воно символізує?
Усі зернятка дуже схожі між собою, і якщо зараз ми покладемо їх в одну посудину, то ви навряд чи зможете відшукати своє. Але дерева виростуть із них зовсім різні.
Вправа « Прислів’я»
Завершіть такі прислів’я
Вправа « Розумники й розумниці»
Вправа « Продовж відомий вислів»
Мета: сприяти розвитку сміливості у висловлюваннях, дотепності, допитливості та гнучкості думки.
Прислів’я, приказки, народні прикмети – неоціненна скарбниця народної творчості й мудрості. Є дуже багато влучних висловів, які відображають усі аспекти нашого життя. І ми з вами зараз спробуємо долучитися до цієї скарбниці народної мудрості.
По колу пускають скриньку в якій лежать записані незавершені відомі вислови. Кожен учасник по черзі дістає записку з висловом і намагається оригінально його завершити.
Приклади висловів:
Завершення тренінгу. Легенда.
Будь готовим до нових знань!
Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :
Але юнак не погодився з ним, вирішив, що завдання це невдале, що для початку потрібне зовсім інше. Він казав:
Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився правильніший розв’язок завдання.
Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав наливати в неї вино із глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім по вінця, а вчитель усе наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився, як вино переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:
Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз, власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе пошук нового,іншого, відмінного. Усе, що від нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам бажаю!
Список літератури:
Савельєва Л. Зовнішнє незалежне оцінювання і психологічне здоровя випускників // Психолог.- 2009. - № 13.
Смеречинська Л. Розвиток креативних здібностей педагога // Психолог.- 2011.- № 48.
Сєркіна О. Хто я? Який я? // Психолог.- 2011.- № 26-27.