9 КЛ. Контрольна робота №7
Текст. Розділові знаки в простому і складному реченні
1. Виберіть просте речення: A Коли падав із дерев лист і люди збирали картоплю, повернувся додому Оксен Б Тихо-мирно спала зграя лебедина, і даремно лебідь звав, будив її. B Микола пізнавав дівчину і не впізнавав: вона була не вербівська. Г На зорі задививсь хлопчина, але своєї не знайшов .
2. Виберіть просте речення, у якому слід вжити двокрапку : A Усе навколо зелень трав цвіт вишні і краса тюльпанів милує око.
Б То сонце вигляне то знову бризне дощ B Весна прийшла і буйноцвіття так пахне вечорами . Г Хай слово мовлене інакше та суть в нім наша зостається .
3. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – і [ ] (розділові знаки пропущено): A Ще над Дніпром клубочиться задуха і пахне степом сизий деревій. Б Хвилина і табун мов буря понесла . B Повітря тремтить від спеки і в срібнім мареві танцюють далекі тополі Г Ранок стрічав їх холодним дощем і плакав десь вітер в саду за кущем .
4. Позначте розділовий знак, який потрібно поставити в реченні на місці пропуску: Якось обернулася Харитя назад, глянула навкруги … і страх обхопив її . A кома; Б тире; B крапка з комою; Г двокрапка.
5. Позначте речення, у якому потрібно ставити тире (розділові знаки пропущено): A Говорити срібло мовчати золото. Б А ріка життя все шумить і піниться і стогне. В Співаючи про хмари кучеряві не забувай поете про народ. Г Уже весни кругом передчуття і сік березовий утілює життя.
6. Установіть відповідність між реченнями та правилами вживання коми у них:
1. І серцю дано не бідніти, і думам дано не всихать . А звертання
2.О сонце, сили дай і снаги! Б складносурядне речення
3. Ніхто, крім тебе самого, не проживе твоє життя. В вставне слово
4.Стоячи на місці, людина рухається назад. Г відокремлене означення
5.Пісня, здавалось , бриніла у ньому. Ґ відокремлений додаток
6. Світ, оповитий красою, всміхається мені. Д відокремлена обставина
7. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них:
1 кома; 2 крапка з комою; 3 тире; 4 двокрапка
А Знай найбільший друг твій – розум, а найбільший ворог – дур.
Б Весняними вечорами голублять душу і серце людини ніжні степові запахи тихо шепочуть трави .
B Кажуть так, що гнів спочатку безум, потім каяття.
Г Вітерець легкий дихнув поблизу у траві засюрчав коник а десь далеко ударив перепел а там, над шляхом понеслась-полилась, наче срібний дзвіночок, жайворонкова пісня.
8.Установіть відповідність:
ПУНКТОГРАМА ПРИКЛАД
1. Тире між однорідними членами речення А Відвідайте Чигирин -
2. Тире при відокремленій прикладці славне козацьке місто.
3.Тире при вставленій конструкції Б Мар’яна не йшла – летіла додому.
В Хай завжди хліб – совість наша – буде в хаті, як диво!
9.Запишіть текст ( розділові знаки пропущено). Виконайте завдання до нього Осінь
(1) Осінь танула, як воскова свічка, ставала все прозорішою й легшою. (2) Жадна земля випила за літо сонце і воно стало бліде анемічне а земля мусила вмирати од голоду та спраги. (3) Вже блакитний шовк неба покрився мереживом чорних гіллячок наче ажурною мантильєю і потому почалися дощі і вітри. (4) Природа довго боролась шуміла протестувала і не хотіла скоритись. (5) Далина дивилася з-поміж дерев помутнілим оком у покорі плазували дорогами блискучі болотяні колії. (6) Лице неба стало суворим, і його уста дихнули холодом. (7) Потому несподівано зразу труснуло сніжком і земля здавалась аркушем паперу на якім дитина пробувала фарби – зелені, руді, сірі. (За М. Коцюбинським)
10. Позначте всі складносурядні речення.(ССР №….)
11. Позначте речення, ускладнені порівняльним зворотом(№….)
12. Речення , ускладнені однорідними членами речення (№…)
13.Безсполучникові речення (№…) 14. Речення з різними видами зв’язку (№…) 15. Сформулюйте тему тексту.