Тест Трансактний аналіз Е. Берна (Тест дитина, дорослий, батько).
Рольові позиції в міжособистісних відносинах по Е. Берну Основоположником трансактного (транзактного) аналізу спілкування є Ерік Берн.
Теорія трансактного аналізу Е. Берна виходить з того, що транзакція - одиниця акту спілкування, протягом якої співрозмовник знаходяться в одному з трьох станів '' Я ".
У процесі взаємодії можуть в більшій чи меншій мірі проявлятися такі стани людини: стан "батька", "дорослого", "дитини". Ці три стани супроводжують людину все життя. Зрілий чоловік вміло використовує різні форми поведінки, гнучко проявляючи себе в тому чи іншому стані в залежності від його цілей і життєвих обставин.
Тест Трансактний аналіз Е. Берн а (Тест дитина, дорослий, батько). Рольові позиції в міжособистісних відносинах по Е. Берну:
Інструкція до тесту:
1 Спробуйте оцінити, як поєднуються ці три "Я" у вашій поведінці. Для цього оцініть наведені висловлювання в балах від 0 до 10. 1. мені часом не вистачає витримки.
2. Якщо мої бажання заважають мені, то я вмію їх придушувати.
3. Батьки як більш дорослі люди повинні влаштовувати сімейне життя своїх дітей.
4. Я іноді перебільшую свою роль в які-небудь події .
5. Мене провести нелегко.
6. Мені б сподобалося бути вихователем.
7. Буває, мені хочеться подуріти, як маленькому.
8. Думаю, що правильно розумію всі події, що відбуваються.
9. Кожен повинен виконувати свій обов'язок.
10. Нерідко я роблю не як треба, а як хочеться.
11. Приймаючи рішення, я намагаюся продумати його наслідки.
12. Молодше покоління має вчитися у старших, як йому слід жити.
13. Я, як і багато людей, буваю уразливий.
14. Мені вдається бачити в людях більше, ніж вони говорять про себе.
15. Діти повинні безумовно слідувати вказівкам батьків.
16. Я - захоплюється.
17. Мій основний критерій оцінки людини - об'єктивність.
18. Мої погляди непохитні.
19. Буває, що я не поступаюся в суперечці лише тому, що не хочу поступатися.
20. Правила виправдані лише до тих пір, поки вони корисні.
21. Люди повинні дотримуватися всіх правил незалежно від обставин.
Ключ до Тесту Трансактний аналіз Е. Берна (Тест дитина, дорослий, батько).
Рольові позиції в міжособистісних відносинах по Е. Берну I (стан '' дитина ''): 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19. II (стан '' дорослий ''): 2, 5, 8, 11 , 14, 17, 20. III (стан '' батько ''): 3, 6, 9, 12, 15, 18, 21.
Інтерпретація, обробка результатів Тесту Трансактний аналіз Е. Берна (Тест дитина, дорослий, батько).
Рольові позиції в міжособистісних відносинах по Е. Берну. Підрахуйте окремо суму балів по рядках. Е. Берн виділяє наступні три складові особистості людини, які обумовлюють характер спілкування між людьми: батьківське, доросле, дитяче.
Батьківське (Батько - Р) стан Я підрозділяється на дбайливе батьківське стан Я, критичне батьківське стан Я. Батьківські Я, що складається з правил поведінки, норм, дозволяє індивіду успішно орієнтуватися в стандартних ситуаціях, "запускає" корисні, перевірені стереотипи поведінки, звільняючи свідомість від завантаженості простими, повсякденними завданнями.
Крім того, Батьківські Я забезпечує з великою ймовірністю успіху поведінка в ситуаціях дефіциту часу на роздуми, аналіз, почерговий розгляд можливостей поведінки. Доросле (Дорослий - В) стан Я сприймає і переробляє логічну складову інформації, приймає рішення переважно обдумано і без емоцій, перевіряючи їх реальність.
Доросле Я, на відміну від Батьківського, сприяє адаптації не в стандартних, однозначних ситуаціях, а унікальних, вимагають роздумів, що дають свободу вибору і, разом з цим, необхідність усвідомлення наслідків і відповідального прийняття рішень. Дитяче (Дитя - Д, або Дитина) стан Я слід життєвому принципу почуттів. На поведінку в сьогоденні впливають почуття з дитинства. Дитяче Я також виконує свої, особливі функції, не властиві двом іншим складовими особистості. Воно '' відповідає '' за творчість, оригінальність, розрядку напруги, отримання приємних, іноді '' гострих '', необхідних певною мірою для нормальної життєдіяльності вражень.
Крім того, Дитяче Я виступає на сцену, коли людина не відчуває достатньо сил для самостійного вирішення проблем: не здатний подолати труднощі або / і протистояти тиску іншої людини.
Це Я підрозділяється на: природне дитяче Я (спонтанні реакції типу радості, печалі і т.д.), що пристосовуються дитяче Я (пристосовується, прислужувати, боязкий, винуватий, що коливається і т.п.), яка заперечує дитяче Я.
Ознаки актуалізації різних его-станів.
1. Его-стан дитина Вербальні ознаки: а) вигуки: ось тобі й маєш !, фу ти !, Боже !, хай йому грець !; б) слова егоцентричного кола: хочу, не можу, а мені яке діло, не знаю і знати не хочу і т.д .; в) звернення до інших: допоможи мені, ти мене не любиш, ти будеш шкодувати; г) самопринизливі вираження: я дурень, у мене нічого не виходить і т.д. Звернення Ви - Ти і Ти - Ти. Поведінкові (невербальні) ознаки: мимовільні поежіванія, ерзанье, знизування плечима, тремтіння рук, почервоніння, закочування очей, опущений погляд, погляд знизу вгору; інтонація яка просить, ниючий, швидкий і гучний голос, сердитий і вперте мовчання, поддразніваніе, зловтішно, схвильованість і т.д.
2. Его-стан дорослий Вербальні ознаки: в утвердженні висловлюється думка, а не безапеляційне судження, використовуються вирази типу: таким чином, ймовірно, щодо, порівняно, доцільно, альтернатива, на мою думку, наскільки можливо, давай розглянемо причини і т.д . Звернення Ви - Ви і Ти - Ти. Поведінкові (невербальні) ознаки: поза пряма (але не застигла); особа звернено до співрозмовника, відкрито, зацікавлене: природна жестикуляція в розмові; контакт очей на одному з партнером рівні; голос виразний, чіткий, спокійний, рівний, без надмірних емоцій.
3. Его-стан батько Вербальні ознаки - слова і вирази типу: а) повинен, не можна, ніколи, зобов'язаний, тому що я так сказав, не став питань, що люди подумають (скажуть); б) оціночні судження: впертий, дурний, нікчемний, бідолаха, розумниця, чудовий, здатний. Звернення Ти - Ви (зі мною поводяться на ВИ, я звертаюся на ти). Поведінкові (невербальні) ознаки: вказуючий жест (звинувачення, загроза), піднятий вгору палець, поплескування по спині, щоці; авторитарні пози (руки на стегнах, схрещені на грудях), погляд зверху вниз (голова відкинута), стукіт по столу і т.д .; тон голосу глузливий, гордовитий, хто засуджує, заступницький, співчуваючий. Зрілий чоловік вміло використовує різні форми поведінки, аби вони були доречні.
Самоконтроль і гнучкість допомагають йому вчасно повернутися в "доросле" стан, що, власне і відрізняє зрілу особистість від молодика, нехай навіть солідного віку.
Сполучення Его-станів Розташувавши відповідні символи в порядку убування ваги (в залежності від кількості набраних балів), отримуємо формулу. Для оптимального функціонування особистості, з точки зору Е. Берна, необхідно, щоб в особистості були гармонійно представлені всі три стани Я.
Якщо у вас вийде формула II, I, III, або ВДР то це означає, що ви володієте почуттям відповідальності, в міру імпульсивні і не схильні до повчань і по¬ученіям. Якщо у вас вийшла формула III, I, II, або РДВ то для вас характерна категоричність в судженнях і діях, можливо зайвий прояв самовпевненості при взаємодії з людьми, частіше за все говорите без сумніву те, що думаете або знаєте, не піклуючись про наслідки ваших слів і дій. Якщо на першому місці у формулі стан I або Д-стан ( '' дитина ''), то ви можете проявити схильність до наукової роботи, хоча і не завжди вмієте управляти своїми емоціями
Вправа «Ваш сценарій»
Візьміть олівець і папір і напишіть відповіді на наступні питання. Працюйте швидко та інтуїтивно, записуючи перший відповідь, який прийде в голову.
Яку назву у вашого сценарію? Що це за сценарій? Веселий або сумний? Переможний або трагічний? Інте-вій або нудний? Потім опишіть останню сцену: чим закінчується ваш сценарій? Збережіть ваші відповіді, до яких можна повернутися знову, отримавши додаткову інформацію про сценарії життя.
Вправа «Розшифровка вашого сценарію»
Сни, фантазії, казки і дитячі розповіді можуть приріст-ти до розгадки нашого сценарію. Чи не стримуйте вашої уяви при їх виконанні. Не думайте про те, для чого вони потрібні і що означають. Чи не контролюйте себе і не намагайтеся
вгадати, що вам потрібно сказати. Просто уявіть якісь образи і відчуєте пов'язані з ними почуття. Після цього можна приступити до аналізу і розшифровки. Найкращий результат досягається в тому випадку, якщо ви працюєте в групі або з партнером. При роботі в групі або індивідуально було б непогано записувати ваші відповіді на магнітофон. Після цього прослухайте плівку кілька разів і дайте простір вашої інтуїції. Ви будете, безсумнівно, здивовані тому, як багато ви дізналися про себе і своє сценарії.
Можливо, в процесі Виконання вправ ви будете відчувати сильні емоції, що відображають ваші дитячі почуття, які виплили на поверхню поряд з вашими сценарними враженнями. Якщо ви будете відчувати подібні почуття, то в будь-який момент можете вирішити, припинити або продовжити вправу. Якщо ви захочете зупинитися, припиніть вправу і сконцентруйте увагу на якомусь предметі в кімнаті. Скажіть собі (або вашому партнерові), що це за предмет, якого він кольору і для чого він потрібен. Подумайте про звичайну темі для дорослого розмови, наприклад, що у вас буде на обід або коли вам наступного разу потрібно бути на роботі. Виконуючи вправи, сидите або стійте прямо.
Вправа «Виявлення драйвера»
Відомі п'ять драйверів: Будь кращим, Радуй інших, Намагайся, Будь сильним, Поспішай. Кожен з них характеризується певним набором слів, тоном голосу, жестами, положенням тіла і виразом обличчя.
Для виявлення драйверів в аналізі его-станів потрібна певна практика, так як драйверна поведінка зазвичай проявляється протягом від половини до однієї секунди. Однак з плином часу вміння спостерігати процес за такий короткий проміжок стане вашою другою натурою.
Не брати до уваги свої спостереження, аналізуйте те, що ви реально бачите або чуєте. Наприклад, при спостереженні за кимось вам, можливо, захочеться сказати, що він виглядає суворим. Які зміни, що дозволили вам зробити висновок про суворість, відбулися з його особою, тілом і голосом? Чи бачите ви, де у нього напружені м'язи? Який у нього голос (низький, високий, гучний, різкий)? Підняті або опущені брови? На що спрямований погляд? Що він робить руками? Щоб навчитися виявляти драйвери, спостерігайте за цими сигналами.
Вправа «Практикум у виявленні драйверів»
Подивіться яке-небудь телеінтерв'ю, використовуючи його для безперервного спостереження драйверного поведінки. Якщо у вас є відеомагнітофон, запишіть цю передачу, а потім, використовуючи повільне програвання і стоп-кадри, порівняйте ваші спостереження з отриманими раніше результатами.
Визначте, чи виявляють телекоментатори різні головні драйвери. Чи відрізняється головний драйвер у вашого улюбленого телеведучого від драйвера неприємного вам політичного діяча? Що ви думаєте про свого головного драйвер? Запишіть відповідь. Після цього проведіть об'єктивну перевірку. Це можна зробити за допомогою людини, знайомого з драйверного сигналами, який буде спостерігати за вами, або записати себе на відео і переглянути зроблений запис. Чи були ви маєте рацію в первісній оцінці вашого головного драйвера?
Якщо ви працюєте в групі, розбийтеся на підгрупи по три людини. Вирішіть, хто буде пацієнтом, хто терапевтом, а хто спостерігачем. «Пацієнт» протягом трьох хвилин розповідає що-небудь «терапевта». «Терапевт» слухає, при необ-хідності відповідає і стежить за часом. Спостерігач записує виявлені ним драйвери «пацієнта» і «терапевта». Для спрощення вправи спостерігач може спочатку сконцентруватися лише на драйверного поведінці пацієнта. Після закінчення трьох хвилин спостерігач повідомляє про виявлені ним драйверних сигналах. Після цього учасники міняються ролями і повторюють вправу.
Відзначайте будь-які прояви драйверного поведінки в повсякденному житті. Практикуйтеся у виявленні драйверів на роботі, в магазині, в транспорті, при спілкуванні з друзями. Не кажіть людям про ваші спостереженнях, поки не будете впевнені в тому, що їх це цікавить.
Вправа «П'ять дозволів»
Для кожного драйверного послання є протиотрута, яке називається дозволом, наприклад: Драйвер Будь кращим Ти і так досить гарний Радуй інших Радуйся сам Будь сильним Відкрито говори про свої бажання Намагайся Роби Поспішай Не поспішай Якщо вам пощастило з батьками, то деякі дозволу ви отримали від них. Якщо немає, то можете придумати їх самі.
Кожен раз, коли ви свідомо виходите з драйверного поведінки і ведете себе вільно, то підкріплюєте дозвіл невербально. Дозвіл можна також повторювати перед сном і вранці після пробудження. Напишіть його великими літерами і повісьте на видному місці.
Якщо ви будете відчувати неприємні почуття чи дискомфорт при закріпленні вашого дозволу, не практикуйте його деякий час. Відчуття дискомфорту сигналізує про те, що драйвер вашого контрсценарія приховує під собою якесь серйозне сценарну рішення. Тому, перш ніж продовжити свій вихід з драйвера, рекомендується виявити і нейтралізувати це серйозне рішення
Вправа «Послання батьків»
Опишіть детально свою матір і батька. Ім'я матері (батька).
Опис: пацієнт описує, психолог записує дослівно, включаючи всі повторення і застереження.
Пацієнта просять сказати, що йому особливо подобається в матері (батька). Потім - що особливо не подобається.
Пацієнту зачитують кожен вислів про матір (батька), запитують його, чи є щось негативне для нього в цій характеристиці, і якщо так, то яке приховане послання лежить під цим якістю. Пацієнт формулює накази сам.
Пацієнт закриває очі, а терапевт з усім драматизмом, на який він здатний, зачитує накази, що виходять від батька і від матері (не роблячи перерв). Пацієнта просять виділити ті послання, які актуальні для нього зараз.
Вправа «Куди веде сценарій?»
Подумайте і напишіть відповіді на наступні питання:
Вправа «Сценарний запитальник»
Щоб ясно уявити собі сценарій, ми повинні зрозуміти кожен його аспект, історію цього аспекту і його зв'язок з усіма іншими аспектами. Це зручніше за все робити, маючи в своєму розпорядженні сценарні проблеми в хронологічному порядку. По кожній темі дається одне питання, що дозволяє витягти максимум можливої інформації. Включені також додаткові питання, які допомагають, коли потрібен більш поглиблений аналіз якийсь із тим.
Альтернативні питання даються для тих випадків, коли основні або не можна задати, або на них важко осмислено відповісти. «Р» після номера питання буде означати, що питання адресується не самому пацієнту, а його батькам.
Запропонуйте пацієнту заповнити наступний сценарний запитальник.
I. Допологового впливу.
II. Раннє дитинство.
Середній вік.
Пізніше дитинство.
V. Юність.
Зрілість.
Біологічні фактори.
Вибір психолога.