Амінокислоти: склад і будова молекул, загальні і структурні формули, характеристичні (функціональні) групи, систематична номенклатура. Пептидна група. Хімічні властивості аміноетанової кислоти. Пептиди.

1. Тест складений для учнів 10 кл, які вивчають хімію на рівні стандарту відповідно Програми з хімії для 10 – 11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту (затверджена наказом МОН України від 23.10.2017 № 1407)

 

2. Тест можна використовувати на уроці при

-  закріпленні нового матеріалу,

- перевірці Д/З,

- підготовці до ЗНО.

 

3. Загальна кількість завдань – 31.

4. На виконання роботи відведено 35-40 хв.

 

5. Робота містить завдання з вибором однієї ( або декілька ) правильної (- них) відповіді ( -дей). 

6. Завдання має основу та чотири варіанти відповіді, з яких:

-  один правильний ( завдання № 1-27, 30,31)

- два правильних ( № 28,29)

 

7. Максимальна кількість балів, що можна набрати, правильно виконавши всі завдання тестової роботи – 65б.

 

8. Тест розроблений за матеріалами підручників та посібників, що входять до «Переліку програм, підручників та навчальних посібників, рекомендованих МОН України для використання у ЗНЗ»


Додано: 17 квітня 2022
Предмет: Хімія, 10 клас
Тест виконано: 892 рази
31 запитання
Запитання 1

Серед запропонованих формул речовин, виділіть окремо амінокислоти:

1) HCOH  2) CH3COOH  3) C6H13OH 4) NH2CH2COOH 

5) C6H6 6) C6H5NH2 7) NH2 (CH2 )5COOH  8) NH2CH3  

9) NH2(CH2)3CH(NH2)COOH   10) C6H5NO2 

     

варіанти відповідей

4,7,9

2, 3,5 

1,6,8 

5,6,10

Запитання 2

Назвіть функціональні групи, що зумовлюють подвійну функцію амінокислот





варіанти відповідей

- OH, - NH2

- COOH, - NH2

- COH, NH2

 - COH, - OH

Запитання 3

Вкажіть назву функціональних груп амінокислот:





варіанти відповідей

Карбонільна, аміногрупа

Карбоксильна, нітрогрупа

Карбоксильна, аміногрупа

Карбонільна, нітрогрупа

Запитання 4

 Будову амінокислот можна розглядати як:





 

варіанти відповідей

похідні алканів, у молекулах яких атом Гідрогену заміщений аміногрупою

похідні карбонових кислот, у яких атом Гідрогену у вуглеводневому радикалі заміщений на нітрогрупу

похідні алканів, у яких атом Гідрогену заміщений на карбоксильну групу

похідні карбонових кислот, у яких атом Гідрогену у вуглеводневому радикалі заміщений на аміногрупу

Запитання 5

 Ізомерія амінокислот зумовлюється:





варіанти відповідей

положенням аміногрупи відносно карбоксильної групи

розгалуженням карбонового ланцюга

положенням аміногрупи відносно карбоксильної групи і розгалуженням карбонового ланцюга

положенням гідроксильної відносно карбоксильної групи

Запитання 6

Назвіть амінокислоту, виражену формулою


CH3 - CH2 - CH - CH2 - CH2 - COOH

                     I

                    NH2

      

  

 


варіанти відповідей

 3-аміногексанова 

 4-аміногексанова   

 4- аміногептанова 

  3-амінопентанова

Запитання 7

 Які властивості аміноетанової кислоти виражені реакцією:

СH2  - COOH + NaOH → СH2  - COONa + H2O

I                                          I

NH2                                  NH2

               

варіанти відповідей

 кислотні  

 основні  

амфотерні 

відновні

Запитання 8

 Назвіть реакцію, виражену рівнянням:

H2N - CH2 - CH2 - COOH + HO - C2H5 → NH2 - CH2 - CH2 - COO - C2H5  + H2O

 

варіанти відповідей

етерифікації 

естерифікації  

поліконденсації

полімеризація

Запитання 9

В якій із реакцій аміноетанова кислота проявляє властивості основи:





варіанти відповідей

H2N-CH2-COOH+KOH→NH2-CH2-COOK+H2O

H2N-CH2-COOH+HO-CH3→NH2-CH2-COO-CH3+H2O

 H2N-CH2-COOH+HСl→[NH3-CH2-COOH]+Cl-

2H2N-CH2-COOH+Na2О→2NH2-CH2-COONa+H2О

Запитання 10

Пептидний зв’язок утворюється внаслідок:





варіанти відповідей

взаємодії карбоксильної та аміногрупи всередині однієї молекули

взаємодії між атомами Карбону й Оксигену

взаємодії між атомами Карбону й Нітрогену

взаємодії між аміногрупою однієї кислоти та карбоксильною групою іншої кислоти

Запитання 11

Назвіть α-амінокислоти, що утворюються внаслідок гідролізу дипептиду складу:

 

                                           O  H

                                           II    I

                        CH3 - CH - C - N - CH - COOH

                                   I                    I

                                 NH2               CH2

                                                       I

                                                       OH

    

варіанти відповідей

 гліцин, аланін 

аланін, серин 

гліцин, цистеїн 

 серин, валін

Запитання 12

Установіть послідовність утворення сполук під час отримання етилового естеру аміноетанової кислоти: 

1) хлороетанова кислота 2) етаналь 3) аміноетанова кислота

4) етанова кислота





варіанти відповідей

2,4,1,3

3,1,4,2

2,3,1,4

4,2,3,1

Запитання 13

Установіть послідовність утворення сполук під час синтезу амінокислоти:

1) етанова кислота 2) етаналь 3) хлороцтова кислота 4) етин





 

варіанти відповідей

3,4,1,2

4,2,3,1

3,1,4,2

4,2,1,3

Запитання 14

Укажіть сіль, що утворюється внаслідок взаємодії гліцину з калій гідроксидом





варіанти відповідей

CH3 - CH2 - CH(NH2) - COOK

CH3 - CH(NH2) - COOK

 NH2 - CH2  - COOK

 NH2 - CH2 - CH(NH2) - COOK

Запитання 15

Визначте невідомі речовини і вкажіть їх назви в реакції 

X + X1 → NH2 - CH2 - CO - O - C2H5 + H2O





 

варіанти відповідей

Х - α- аланін, Х1 - етанол

Х - аміноетанова кислота, Х1 - етанол

Х - β - аланін, Х1 - метанол

Х - пропанова кислота, Х1 - етанол

Запитання 16

 Аміноетанова кислота реагує





варіанти відповідей

з метаналем, етином, етанолом

з метанолом, гідроген хлоридом, калій гідроксидом

з метанолом, бензеном, пропанолом

з натрій гідроксидом, гідроген хлоридом, водою

Запитання 17

Укажіть групу, у якій всі речовини взаємодіють з аміноетановою кислотою





варіанти відповідей

 CH3OH, LiOH, Na2S

KOH, HCl, NaBr

NaOH, HCl, C3H7OH

 H2O, NaOH, C2H5OH

Запитання 18

Укажіть амфотерну органічну сполуку




варіанти відповідей

CH3 - CHNH2 - COOH

CH3  - C(CH3)2 - COOH

CH2OH - (CHOH)4 - COOH

CH3 - CH2 - NH2

Запитання 19

Вкажіть загальну формулу для амінокислот





варіанти відповідей

 R - NO2

 R - NH2

 R - COOH

NH2 - R - COOH

Запитання 20

Які властивості проявляє глутамінова кислота

HOOC - CH2 - CH2 - CHNH2 - COOH . Чому?

  

        

 

варіанти відповідей

кислотні,  кількість карбоксильних груп більша за кількість аміногруп   

 основні, кількість карбоксильних груп менша за кількість аміногруп  

 амфотерні, кількість карбоксильних груп дорівнює кількості аміногруп   

Запитання 21

Які властивості проявляє лізин 

H2N - (CH2)4 - CHNH2 - COOH ( 2,6 - діаміногексанова кислота) . Чому?


         


варіанти відповідей

 кислотні,  кількість карбоксильних груп більша за кількість аміногруп     

основні, кількість карбоксильних груп менша за кількість аміногруп 

амфотерні, кількість карбоксильних груп дорівнює кількості аміногруп  

Запитання 22

Які властивості проявляє аланін  ( 2-амінопропанова кислота) СH3 - CHNH2 - COOH. Чому?

  

      

 

варіанти відповідей

 кислотні,  кількість карбоксильних груп більша за кількість аміногруп   

основні, кількість карбоксильних груп менша за кількість аміногруп   

амфотерні, кількість карбоксильних груп дорівнює кількості аміногруп  

Запитання 23

Біполярний іон - це





варіанти відповідей

йон, який з одного боку має позитивний заряд, а з іншого негативний

сіль, яка утворюється при взаємодії лугу та кислоти

внутрішньомолекулярна сіль, яка утворюється внаслідок переходу протона (Н+) від аміногрупи до карбоксильної групи

внутрішньомолекулярна сіль, яка утворюється внаслідок переходу протона (Н+) від карбоксильної до аміногрупи 

Запитання 24

Вкажіть реакції, які відбуваються за участю аміногрупи

1)  H2N - CH2 - COOH + HCl → [H3N -CH2 - COOH]Cl  

2) H2N - CH2 - COOH + HHSO4 → [H3N -CH2 - COOH]HSO4 

3) 2H2N-CH2-COOH + Na2СO3→2H2-CH2-COONa + H2O + СО2

4) H2N -CH2 - COOH + NaOН → H2N -CH2 - COONa + H2O

5) H2N-CH2-COOH + Н-О-С3Н7→H2N-CH2-CO-O-С3Н7 + HOН

6) H2N-CH2-CO-OH + H-NH-CH2-COOH → H2N-CH2-CO-NH-CH2COOH + HOH

7) 2H2N-CH2-COOH + Na2O → 2H2N-CH2-COONa + H2O

8) H2N-CH2-COOH+Cu(OH)2→утворюється сіль гліцину - комплекс темно - синього кольору

   

варіанти відповідей

1,2  

3,4

5,6

7,8

Запитання 25

Вкажіть реакції, які відбуваються за участю карбоксильної групи

1) 2H2N -CH2 - COOH + Na2O → 2H2N -CH2 -COONa + H2O

2) H2N - CH2 - COOH + HCl → [H3N -CH2 - COOH]Cl  

3) 2H2N -CH2 - COOH + Na2СO3 → 2H2N -CH2 - COONa + H2O + СО2

4) H2N-CH2-CO-OH + H-NH-CH2-COOH → H2N-CH2-CO-NH-CH2COOH + HOH

5) H2N -CH2 - COOH + Н-О -С3Н7  → H2N -CH2 - CO- O- С3Н7 + HOН

6) H2N - CH2 - COOH + HHSO4 → [H3N -CH2 - COOH]HSO4 

7) H2N -CH2 - COOH + NaOН → H2N -CH2 - COONa + H2

    

варіанти відповідей

2,4,6,7

1,3,5,7

1, 2,3, 4

 4,5,6,7

Запитання 26

 Вкажіть реакції, які відбуваються з одночасною участю карбоксильної та аміногрупи 






варіанти відповідей

H2N-CH2-COOH+HHSO4→[H3N-CH2-COOH]HSO

2H2N-CH2-COOH+Na2СO→2H2N-CH2-COONa+H2O+СО2

H2N-CH2-COOH+Н-О-С3Н7→H2N-CH2-CO-O-С3Н7+HOН

H2N-CH2-CO-OH+H-NH-CH2-COOH→H2N-CH2-CO-NH-CH2COOH + HOH

Запитання 27

Вкажіть якісну реакцію на α- амінокислоти





варіанти відповідей

H2N-CH2-COOH+NaOН→H2N-CH2-COONa+H2

H2N-CH2-COOH + HCl→[H3N-CH2-COOH]Cl  

H2N-CH2-COOH+Cu(OH)2→утворюється сіль гліцину - комплекс темно - синього кольору

H2N-CH2-COOH+Н-О-С2Н5→H2N-CH2-CO-O-С2Н5+H2O

Запитання 28

Амінокислоти отримують





варіанти відповідей

під час гідролізу білків, як кінцеві продукти гідролізу

Cl-CH2-COOH + NH3→H2N-CH2 -COOH + HCl

під час взаємодії галогеналканів з амоніаком в лужному середовищі

CH3 - OH + NH3 → CH3 - NH2↑ + H2O

Запитання 29

Амінокислоти використовують для одержання:




варіанти відповідей

барвників

каучуків

синтетичних волокон

лікувальних засобів

Запитання 30

Поліпептид - це





 

варіанти відповідей

молекула побудована із залишків амінокислот

молекула побудована із залишків карбонових кислот

молекула побудована із залишків ненасичених карбонових кислот

молекула побудована із залишків вищих карбонових кислот

Запитання 31

Утворення поліпептидів відбувається за типом реакції





 

варіанти відповідей

кополімеризації

гідрогенізації

полімеризація

поліконденсації

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест