Контрольна робота №4 з теми «Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності».

24 запитання
Запитання 1

Мікротема – це

варіанти відповідей

частина тексту, що містить головну думку висловлення

уривок тексту, обмежений абзацом

частина тексту, що містить окрему, відносно закінчену думку; частина загальної теми тексту

вступна частина тексту

Запитання 2

Визначте стиль тексту

Величава і мудра наша мати-трудівниця. До всякого діла здатна, до всякої роботи охоча. Скільки насіяла, скільки зростила — до скону рукам її пам’ятати.

З усіх доріг, звідусюди, через роки і відстані бачу матінку, матусю, неньку. Бачу її завжди в роботі. «Куди не йду, то все роботу доганяю», — повторювала посивіла моя матуся, перегортаючи свої роки, наче книгу життя.

Такою уявляється вона: то в городчику, то в саду, то із сапкою, то з відром, то на подвір’ї, то коло городини — і вічно у клопотах, у праці, у жаданні завершити щось почате, задумане та омріяне. А воно ж у кожного з нас і замислюється, і плекається в душі, у серці. І треба неодмінно завершити, аби на завтра бути спокійною, що воно зроблене, що коли вже посіяне, то обов’язково проросте.

Такою найперше бачу нашу матір-українку. Величаву, невтомну і всюди сущу. Перемиту дощами, у цвіті скупану. Молюся до неї, бо також найперше бачу її над колискою. Над продовженням роду свого. Без колискової нема дитинства. Без дитинства немає народу, його майбутнього. Усе це — мати і материнство. Тож навчимося слухати материну пісню.

варіанти відповідей

офіційно-діловий

публіцистичний

розмовний

художній

Запитання 3

Слова, найбільш значимі у змісті тексту ( абзацу), називаються…

варіанти відповідей

ключовими

тематичними

самостійними

головними

Запитання 4

Виберіть 2 варіанти, у яких є текст

варіанти відповідей

Надворі осінь. Листя падає з дерев. Все таке жовте й червоне навколо. Земля готується до зимового сну.

Учителька зайшла до класу. Учора ввечері я дивився футбол. Мені дуже подобається кататися на роликах. Я отримав 10 балів з геометрії.

Учора я відвідав товариша. Хлопця не цікавить, як він складе іспити. Але зима все одно прийде.

Усього в світі близько п’яти мільйонів озер. Найбільше їх у Фінляндії. Її недарма називають «країною озер».

Запитання 5

Яких розділових знаків не вистачає в тексті?

Гепард найшвидший звір на Землі. За офіційним даними ця тварина може розвивати швидкість 112 км/год. А деякі мисливці запевняють що швидкість бігу гепарда може досягти 140 км/год.

варіанти відповідей

4 коми й тире

тире й 3 коми

кома й тире

2 коми й тире

Запитання 6

Якими видами зв'язку можуть поєднуватися речення в тексті?

варіанти відповідей

Сурядним і підрядним

Однорідним і неоднорідним

Паралельним і однорідним

Послідовним і паралельним

Запитання 7

Вкажіть стиль тексту

З того, як говорить та чи та людина, можна уявити собі загальний розвиток цієї людини, її освіту й культурний рівень. Оселя буття духу – це мова, в оселі мови живе людина. Поводитися з мовою як-небудь – значить і мислити як-небудь: неточно, приблизно, неправильно. Мова – знаряддя мислення: у ній відбивається інтелігентність людини, її повага до інших, її охайність у широкому розумінні цього слова.

варіанти відповідей

розмовний

науковий

публіцистичний

епістолярний

Запитання 8

Речення в тексті пов'язані за допомогою таких засобів зв'язку:

варіанти відповідей

займенників, абзаців, іменників, теми

займенників, синонімів, повторів, вставних слів

синонімів, власних назв, мікротем

розділових знаків, інтонації, сполучників, займенників

Запитання 9

Заголовок тексту повинен відображати...

варіанти відповідей

тип мовлення 

“відоме” та “нове”

тему чи головну думку тексту

стиль мовлення

Запитання 10

Текст - це…

варіанти відповідей

Одне чи кілька речень, пов'язаних між собою за змістом та інтонаційно.

Різновид творів масової культури (прозаїчні твори, кінофільми, комікси), в яких розкривається певна таємниця, пов'язана зі злочином.

Група речень, які описують явища життя.

Група речень,об‘єднаних між собою темою, основною думкою та граматично.

Запитання 11

Вкажіть продовження твердження.

Речення, що визначає в тексті предмет мовлення й окреслює межі речень називається ...

варіанти відповідей

 головним реченням.

 ланцюговим реченням.

тематичним реченням.

складним реченням з різними видами зв'язку.

Запитання 12

Визначте, що таке послідовний зв'язок речень?

варіанти відповідей

Це зв'язок, коли кожне наступне речення пов'язується якимось елементом з попереднім; «нове» стає в наступному реченні «даним».

Це зв'язок, коли «дане» залишається одним і тим самим; кожне наступне речення відносно самостійне. 

 Це зв'язок, коли одне речення стоїть в одній тематиці з наступним.

 Це зв'язок, коли «дане» стає в наступному реченні «новим».

Запитання 13

Який вид зв'язку наявний у даному тексті?

…Горобина і ялина стояли поруч. Зовсім близенько одна до одної. І тому вони часто перешіптувались між собою. На ялинці росли хвоїнки і шишки, а на горобині — листя і грона жовтогарячих плодів. Ялинка дивилась на свою подругу. Горобині було незручно, і вона почервоніла. Кожен плід її спалахнув жаром. Ялинка замилувалась нею. Яка-то гарна горобина!"

варіанти відповідей

 Послідовний.

Паралельний.

Неоднорідний

Підрядний.

Запитання 14

Який вид зв'язку є в даному тексті?


На лісовій галявині серед зеленого різнотрав’я красується скромна квіточка ромашка. Біленькі пелюстки нагадують віночок-хустинку, що облямовує краплинку сонця — жовту серцевину. На тоненькому зеленому стебельці рослина гордо тримає свою голівку-віночок, що тягнеться до яскравого сонечка...

варіанти відповідей

 Сурядний

Послідовний (ланцюговий)

Неоднорідний

Паралельний

Запитання 15

Прочитай текст і визнач тип зв'язку між реченнями: послідовний чи паралельний.

 

"Хворий важко дихав, не міг заснути. Вночі підвівся зліжка і засвітив свічку. Поринувши в глибокі думи, ходив по кімнаті. Невже кінець? Йому лише 31 рік, він ще так мало зробив".

варіанти відповідей

Послідовний

Паралельний

 Неоднорідний

 Однорідний

Запитання 16

Що НЕ є засобом міжфразового зв'язку?

варіанти відповідей

Іменники

Синоніми

Вставні слова

Займенники

Часові форми дієслів-присудків

Сполучники

Прислівники

Вигук

Запитання 17

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Хата мов писанка"?

варіанти відповідей

розповідь

опис

роздум

Запитання 18

До тексту якого типу мовлення підходить заголовок "Як будували хати в наших краях"?

варіанти відповідей

розповідь

опис

роздум

Запитання 19

Визначити тип мовлення поданого тексту.

"Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика й великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності й несвободи. Весь у полоні сумного, і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів. Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло бліде, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Такт любив і шанобливість".

варіанти відповідей

 розповідь

опис

роздум

Запитання 20

До якого стилю належить поданий текст?

"Людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави".

варіанти відповідей

науковий

публіцистичний

документальний

епістолярний

офіційно-діловий

Запитання 21

Кожне наступне речення доповнює попереднє при...

варіанти відповідей

послідовному зв'язку

паралельному зв′язку

однорідному зв'язку

жодному з вказаних

Запитання 22

Речення відносно самостійні, коли між ними ...

варіанти відповідей

безсполучниковий зв'язок

послідовний зв'язок

однорідний зв'язок

всі вище названі

паралельний зв'язок

Запитання 23

Прочитайте текст і визначіть, які засоби міжфразового зв'язку тут наявні:

За джерелами етнографічних досліджень, з давніх-давен люди оцінили смакові, поживні й цілющі якості капусти. Тому вважалося, що вона містить усі сім благ - гаряче і холодне, сухе і вологе, гірке й солодке, а також гостре. Лікарі радили давати капустяний сік дітям, аби ті швидше виростали, радили вживати цілющу капусту при запаленнях та свіжих ранах.

варіанти відповідей

лексичні повтори

займенники

синоніми

вставні слова

сполучники

прислівники

єдність часових форм дієслів-присудків

Запитання 24

Визначте вид зв'язку між реченнями


Усього в світі близько п’яти мільйонів озер. Найбільше їх у Фінляндії. Її недарма називають «країною озер». Від столичного району навколо Гельсінкі аж до Інарі в Лапландії Фінляндія наповнена оазисами чистої блакиті.

варіанти відповідей

паралельний

послідовний

однорідний

сурядний

зв'язок між реченнями відсутній

усі перелічені варіанти правильні

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест