Пряма мова

Додано: 22 травня 2022
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 1570 разів
30 запитань
Запитання 1

Пряма мова – це







варіанти відповідей

А точне відтворення чужого вислову

Б чуже мовлення, уведене автором розповіді в текст у формі з’ясувальної підрядної частини складнопідрядного речення

В вказівка на те, ким (коли, за яких обставин) було сказано те, що міститься в прямій мові

Г риторична фігура

Д художній троп

Запитання 2

Пунктуаційну помилку допущено в рядку





варіанти відповідей

А Тоді громада загула прелюто: «Вона ж свій злочин визнала прилюдно!»

Б «Се Василь Невольник,— каже тоді піп.— Однаковий і досі.»

В «Одчини перше ворота,— озвався Шрам,— а потім біжи собі, куди хоч.»

Г «Чуєш, мамо! — сказав уже сміливіше хлопець і додав: — Я ледве ту ластівку не зловив! Гарна була ластівка.»



Д «Таке маю враження», — сказала баба. — «Наче тепер і не літо...»

Запитання 3

При заміні прямої мови непрямою допущено помилку в усіх реченнях, окрім






варіанти відповідей

А Коли ми виходили з їдальні, він сказав, роботи багато, розбалувались вони всi.



Б Карпо спитав у Лавріна, чи ми будемо городити тин, чи без тину обійдеться.



В Захар Беркут сказав, доки ми будемо держатися купи, ніяка сила нас не переможе.



Г Сам до себе говорив Тимофій, земля найкраще пахне восени.

Д Андрій запитав у брата, коли вони разом підуть у зоопарк.



Запитання 4

Пунктуаційну помилку допущено в реченні







варіанти відповідей

А «Люди добрі,- благала Соломія, стоячи на колінах,- змилуйтеся, прийміть нас до хати.»

Б Урешті зупинилася, нагнулася до землі й промовила: «Остапе!»

В «Ти, Соломіє?»- поспитав він.

Г «Що ж воно буде?- згодом перепитав Остап,– Там як хто підгледить твій очіпок, не мине нас халепа.»

Д «Про мене й Семене»,- зітхнула Соломія й знялася з місця.

Запитання 5

Пунктуаційну помилку допущено в реченні





варіанти відповідей

А «Да годі тобі розпитувать! — озвався піп. — Бачиш, що не татаре, то і впускай.»



Б «Рано ти, — каже батько, — закінчив науку»

В Та й дивлюсь нишком, чи не пізнаю його де, коли чую: «Ой мені лишенько!» , жахнулася Катря обік мене.

Г « Пізно, Володько, — і додала тим самим легким смішком: — Ех ти, сторож!»



Д У давнину говорили: «Якщо на хаті звив гніздо лелека, то в родині буде лад».

Запитання 6

Пунктуаційну помилку допущено в рядку




варіанти відповідей

А – Така та наша славна Україна, – твердить хлопчина в умі.

Б – Дивна дівчина, – погладив себе козак, – годі її збагнути.



В – Добрий кінь, – кажуть козаки, – День біжить, а три лежить.

Г – Здоров, мій гнідий! – каже козак, погладжуючи гнучку шию коня.

Д «Це наше новосілля, – говорила Мотря, – завтра по дневі роздивимося краще».



Запитання 7

Виберіть помилкове твердження:



варіанти відповідей

А після слів автора перед прямою мовою ставимо двокрапку.

Б якщо слова автора стоять усередині прямої мови, то можливі три варіанти: «Пм,-са,-пм»; «Пм,-са.-Пм», «П.м,-са,-Пм».

В кожну репліку діалогу записуємо з нового рядка, перед нею ставимо тире.

Г епіграф у лапки не беремо

Д слова автора після прямої мови записуємо завжди з малої літери.

Запитання 8

Пунктуаційну помилку допущено в рядку



варіанти відповідей

А «Ай,— зойкнула панночка і стрибнула як несамовита,— Спасі-і-те!»

Б «Христос воскрес, мокрогузи! — весело гукнув мій батько».

В «Брешеш! Сашечко, останься дома,— благає мене мати.— Там так страшно в кущах!»

Г «Що там, дочко? — стріла її мати. — Чого тебе кликали?»

Д «Ото... ото вона! низенька, чорнява... чорним платком голова пов'язана, —чує Мотря позад себе в бабинці.»



Запитання 9

Прочитайте речення. «А ти хто така? — трохи згодом питає він, ковтаючи слова…Де ти взялася? звідкіля сюди прийшла?».


На місці крапок має стояти




варіанти відповідей


А кома

Б тире

В кома й тире

Г крапка й тире

Д двокрапка

Запитання 10

Прочитайте речення.


«Іди собі» … гукнув голова, бачачи, що в неї й річ відтяло. "


На місці крапок має стояти




варіанти відповідей

А кома

Б тире

В кома й тире

Г крапка й тире

Д знак оклику й тире

Запитання 11

Прочитайте речення.

«Ваша усмішка – це посланець вашої доброї волі,- пише Д. Карнегі і продовжує…Ваша усмішка – ніби сонце, що пробивається крізь хмари».

На місці крапок має стояти




варіанти відповідей

А кома

Б тире

В кома й тире

Г крапка й тире

Д двокрапка й тире

Запитання 12

Прочитайте речення.


Народна мудрість говорить… «Не потрібен і клад, коли в сім’ї лад».


На місці крапок має стояти




варіанти відповідей

А двокрапка

Б тире

В кома

Г крапка й тире

Д кома й тире

Запитання 13

Слова автора – це







варіанти відповідей

А особливий стилістичний прийом, за допомогою якого автор розкриває внутрішні почуття героїв, їхні думки, переживання, прагнення

Б вказівка на те, ким (коли, за яких обставин) було сказано, написано чи подумано те, що міститься в прямій мові

В чуже мовлення, уведене автором розповіді в текст у формі підрядної з’ясувальної частини складнопідрядного речення

Г точне відтворення чужого вислову зі збереженням його лексичних, синтаксичних та інтонаційних особливостей

Д речення, яке вказує на манери вести розмову

Запитання 14

При заміні прямої мови непрямою допущено помилку в реченні





варіанти відповідей

А Мати повідомила донечці, що в табір та поїде в серпні.

Б Мій друг повторює, ви одійдіть за хату, а ми виліземо.

В Софійка міркувала, що найяскравішим козаком є Кирило Тур.

Г Марія Олексіївна запитала в нас , хто не виконав домашнього завдання.



Д Батько сказав дітям, що час збиратися в дорогу.

Запитання 15

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


















варіанти відповідей

А «Це наше новосілля,- говорила Мотря : - завтра по дневі роздивимося краще».



Б «Вам здається, що тепер море, як синій птах?» - обізвалася сусіди.

В Промовила конвалія: «Прощай, гаю милий!»





Г «Товаришу, - звернувся враз до нього, - мені треба оглянути рану.»







Д Г. Сковорода наводить слова Плутарха: « Дружба…зменшує страждання».



Запитання 16

Пунктуаційну помилку допущено в рядку







варіанти відповідей

А – Сини падишаха належать державі , – терпляче пояснила султанська мати.

Б – Хто його знає, – зажурився Роман: – Обов’язки на людей накладає життя.

В – Мабуть, краса - найвище з істин , – уважає П.Загребельний і пояснює:- Тому так прагнуть до неї в усі часи.

Г – Що ж хочеш ти? – запитав Феоген тихо.- Що шукаєш?.

Д – Життя, як річку, не перейдеш вбрід, – стверджує Ліна Костенко

Запитання 17

Пунктуаційну помилку допущено в реченні











варіанти відповідей

А Літо осені питає: «Де поділися журавлі?»

Б «На дії і вчинки людей,- говорить Арістотель, - впливають сім чинників: випадок, природа, примус, звичка, розум, бажання, пристрасть».



В «Мова народу,- писав Олесь Гончар,- це найбільший національний скарб».

Г «Помилуйте!, - йому ягнятко каже. – На світі я ще й году не прожив.»

Д Конфуцій писав:«Той, у кого в душі світить сонце, буде бачити сонце в найпохмуріший день».



Запитання 18

Пунктуаційну помилку допущено в реченні





варіанти відповідей

А «Враг його,- каже,- знає, який тепер люд настав!»

Б «Да годi тобi розпитувать! - озвався пiп, - Бачиш, що не татаре, то i впускай»



В «Веди ж нас, Василю, до пана,- каже полковник Шрам.- Де вiн? Чи в

свiтлицi, чи в пасiцi?»



Г «Еге, добродiю,- каже Василь Невольник,- благую честь iзбрав собi пан

Черевань - нехай його Господь на свiтi подержить!»



Д «Ніщо так не красить людину, як натхнення,» - подумала Ярославна.



Запитання 19

НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в рядку







варіанти відповідей

А «То чого ж не озиваєшся, ледащо? – голос у діда лагідний. – Принеси кисет, бо комарі з’їдять».

Б «Чому саме робота?»- запитує професор і відповідає: «Для того, щоб зробити якомога більше добра людям»

В Напередодні своєї смерті Корчак записав у «Щоденнику»: «Якби можна було зупинити сонце, то це треба було б зробити сьогодні».

Г У дипломі С. Крушельницької зазначалося: «Має всі дані, щоб стати окрасою навіть першорядної сцени».

Д Мати Тереза радила: «Отримавши від життя черговий удар, скажіть собі: «Усе могло бути набагато гірше» ».

Запитання 20

Правильно розставлено розділові знаки в реченні











варіанти відповідей

А « Веди ж нас, Василю, до пана,— каже полковник Шрам. Де він? Чи в світлиці, чи в пасіці?»



Б «Та не гавкай хоч ти мені. Чого б ото я гавкав?,— жалівся дід»

В «Побіжу,— думаю:— в малину, та рачки попід тютюном».

Г «Мамо, а чи не принесли б ви мені мисочку узвару? — звернувся він до своєї матері.— Так чогось у животі пече!»

Д «Здрастуйте, діду, сказав я, знявши обома руками шапку»



Запитання 21

Виберіть помилкове твердження:






варіанти відповідей

А слова автора після прямої мови записуємо завжди з малої літери

Б цитата, яка входить до складу речення, пишеться в лапках і з малої літери

В віршований текст у лапки не беремо, оформляємо його як звичайну цитату

Г після слів автора перед прямою мовою ставимо двокрапку

Д під епіграфом пишемо вказівку на джерело й ставимо крапку

Запитання 22

Прочитайте речення.


«Духовне життя нації,─ вважає Г. Лозко…цілком залежить від здоров’я кожної особистості.»


На місці крапок має стояти



варіанти відповідей

А кома

Б тире

В кома й тире



Г крапка й тире

Д двокрапка

Запитання 23

Прочитайте речення.



«А ти хто така? — трохи згодом питає він, ковтаючи слова… Де ти взялася? звідкіля сюди прийшла?»

На місці крапок має стояти








варіанти відповідей

А кома

Б тире

В кома й тире

Г крапка й тире



Д двокрапка

Запитання 24

Прочитайте речення.



«Ні, не розказував, — одказала Мотря, здивувавшись такому питанню, і додала… А що там? Хіба яка чутка прийшла?»


На місці крапок має стояти













варіанти відповідей

А кома

Б тире

В кома й тире

Г крапка й тире



Д двокрапка й тире

Запитання 25

Пунктуаційну помилку допущено в реченні





варіанти відповідей

А Юхим підозріло черкнув мене поглядом і в’їдливо запитав: « У тебе, жовтодзьобе, є баланс у голові?»

Б «Ох, голубе! – Лисиця застогнала, – Бодай би вже й не жить, як отаке терпіть!”

В «На мене хтось-то набрехав (бодай би той добра не знав!), що я хабарики лупила,» – промовила Лисиця

Г «Ти ще смаленого вовка не бачив? – посунув на мене Юхим. – То побачиш! Не тепер, так в четвер.»

Запитання 26

При заміні прямої мови непрямою допущено помилку в реченні





варіанти відповідей

А Батько сказав дітям, що час збиратися в дорогу.

Б Сам до себе говорив Тимофій, що земля найкраще пахне восени.

В Карпо запитав, чи будете ставити паркан, чи без паркану обійдеться.

Г Олена Петрівна запитала , хто купив Ользі таке гарне намисто.



Запитання 27

Установіть відповідність між поняттями та прикладами


1 Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.

2 М. Рильський говорив, що «слово «вчитель» з давніх-давен користується великою шаною у народі».

3– Добридень дідусю! – вітається хлопчик.

- Добридень, синку! – радіє дід. – Сідай, я

тебе яблучком почастую з медом

4 «Та чим же я вам досадив?» – Ягнятко, плачучи, питає.

5 Я трохи здригнувся, очі мимоволі потяглися на північ.

А пряма мова


Б діалог


В непряма мова


Г цитата


варіанти відповідей

А 1 в 2 г 3 б 4 а

Б 1 в 2 а 3 г 4 б

В 1 г 2 а 3 г 4 б

Г 1 б 2 в 3 а 4 г

Запитання 28

Установіть відповідність між схемами та реченнями (окремі розділові знаки в реченнях пропущено)


1 Щось намалював розпитувала Марійка.

2 І голос сильний нам з гори, як грім, гримить Лупайте цю скалу.

3 Мої друзі – вбогі бідолахи говорить Кармелюк От мої друзі

4 Здоров був, любий жінка говорила, а в голосі її сльоза бриніла.

5 За що ж хто-небудь питає Зозуля Півня вихваляє.

А А: «П!»


Б «П!» -а.


В «П, – а, – п?»


Г «П, – а. – П!"


варіанти відповідей

А 1 в 2 а 3 б 4 г

Б 1 а 2 г 3 б 4 в

В 1 б 2 а 3 г 4 в

Г 1 в 2 а 3 б 4 г

Запитання 29

Пунктуаційну помилку в оформленні цитати допущено в реченні




варіанти відповідей

А П’єр Буаст порівнював людей зі словами, адже «якщо не поставити їх на їхнє місце, вони втрачають своє значення».

Б «Антонич такий поет, який вимагає включення дуже серйозних інтелектуальних ресурсів, а в нашій традиції цього немає, бо поезія або має розчулити до сліз, або не цікава», – писав про письменника Юрій Андрухович.

В Особливою і неповторною є інтимна лірика Ліни Костенко, з якої постає лірична героїня, яка вміє любити, відчуває близьку їй людину, яка безкорислива і ніжна, вміє розуміти, прощати, розлучатись і зустрічати:


«Я люблю тебе тихо і боязко,


Я прощально тебе люблю»

Г Олесь Гончар про творчість Кобзаря писав: «Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять своє безсмертя».

Д «Він світив, як сонце, до нього люди тяглися, як до сонця. Він умів гриміти, як грім, і того грому боялись усі плазуни й негідники», – писав про Остапа Вишню Максим Рильський.



Запитання 30

Правильно оформлено цитату в реченні






варіанти відповідей

А «Недостатньо отримувати знання – треба знайти їм застосування»: писав Йоганн Вольфганг фон Гете

Б Іван Карпенко-Карий, виступаючи проти фарсу та оперети, наголошував: «сцена ж – мій кумир, театр – священний храм для мене! Тільки з театру, як із храму крамарів, треба гнати і фарс, і оперетку».

В «Ні, не слава…поривала мене в мої молоді літа до роботи. Моє невеличке серце ще змалечку пестила любов до тебе, мій обездолений краю. І вона оповила мою душу чарівними снами й підбурювала думки до роботи», – у цих словах Панаса Мирного вся правда про його захоплення літературою.

Г Іван Нечуй-Левицький писав, що «Людська особо на Україні не любить щезати в іншій чужій особі, нізащо в світі не відмовиться од свого Я…»

Д З глибини віків лине до нас заклик Т. Шевченка дбати про рідну мову:


«Мова рідна, слово рідне,


хто вас забуває,


той у грудях не серденько,


тільки камінь має»



Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест