ПРЯМА й НЕПРЯМА МОВА. ЦИТАТА. ДІАЛОГ

Додано: 24 жовтня 2021
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 1617 разів
14 запитань
Запитання 1

Укажіть речення з прямою мовою (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Брат сказав я йду до міста а ти залишайся вдома.

Усе іде але не все минає над берегами вічної ріки.

Вгамуйся думко не літай так буйно.

Лелеки щовесни прилітали виводили діток знову відлітали.

Запитання 2

Укажіть речення з непрямою мовою (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Не говори печальними очима те що бояться вимовить слова.

Передай Андрію щоб зайшов під вечір.

Мудрість кажуть приходить із роками.

Колись почула вислів Батьківщина може прожити без будь-кого з нас а ми без неї ні.

Запитання 3

Оберіть рядок, у якому схема відповідає реченню

варіанти відповідей

«Чи ж буває Вкраїна без верби й калини?»-- дивуються наші земляки.                       «П?»:а.

«Прощавайте, люди добрі! Прощавайте!— голосно прощався з козаками бранець.— Мені, мабуть, не судилося вже повернутися в рідні краї».                      «П» -- а — «П».

«Ой на морі хвиля грала, -- сумно дівчина співала,-- у долині роса впала».                            «П, -- а,-- п».

А весна говорила: «Послухай мене! Усе кориться міцній владі моїй».                                        «А»: П.

Запитання 4

Правильно поставлені розділові знаки при прямій мові в реченні

варіанти відповідей

Син у захопленні спитав у матері: «Звідки взялися ці квіти в нашому саду?»

Жінка спитала, чого він мовчить.

«Гарно і затишно на серці стало», стиха мовив хлопчик.

«Яка ти розкішна, земле», - думала Маланка. – «Весело засівати тебе хлібом, прикрашати тебе зелом, заквітчати квітками».

Запитання 5

Укажіть речення з пунктуаційною помилкою при прямій мові

варіанти відповідей

«Отже, тут кращі хліба, ніж під селом, – подумав сам собі та додав:  – Тут, мабуть, сильніший дощ пройшов».

Мірошник повів сивою од років і борошна головою на розчинені двері: «Ще хтось молоти під’їхав».

«Не чуєш, як літо пішло нашим народом?» – дивується мати.

 «Михайле, ти ще не в хаті?! – гримнув з катраги дід, – гляди: перепаде нам обом за лебедів!»

Запитання 6

Віднайдіть правильний варіант заміни речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою

«Невже я й справді мавка лісова?»-- спитала дівчина грайливо.

варіанти відповідей

Дівчина грайливо запитала, невже я й справді мавка лісова.

Дівчина грайливо запитала, невже вона й справді мавка лісова.

Дівчина грайливо запитала, що вона й справді мавка лісова?

Невже вона й справді мавка лісова, дівчина грайливо запитала.

Запитання 7

Прочитайте діалог.

– Назаре, обов’язково забери сестру з дитсадка, – попросила мати.

– На жаль, не зможу: я пропустив багато репетицій, – відповів син.

Точно передає зміст діалогу речення

варіанти відповідей

Назар знову відмовився забирати сестру з дитсадка, хоч мати вчергове просила про це.

Назар поскаржився, мовляв, пропустив багато репетицій через те, що мама постійно доручала йому забирати сестру з дитсадка

Мама не вважає репетиції Назара важливою справою, тому просить його все-таки забрати сестру з дитсадка.

Мати просила Назара забрати сестру з дитсадка, але він відмовився, бо пропустив багато репетицій.

Запитання 8

Укажіть варіант правильного оформлення діалогу

варіанти відповідей

-- «Як ти учишся, Семене» – «„Трійки в табелі у мене...» – 

– Як ти учишся, Семене?

– Трійки в табелі у мене... 

– Як ти учишся; Семене?

– «Трійки в табелі у мене..»

 – Як ти учишся, Семене?  – Трійки в табелі у мене.

Запитання 9

У якому рядку правильно оформлено цитату

варіанти відповідей

У статті про О. Кобилянську сказано, що «Класичним зразком алегоричної мініатюри є поезія в прозі «Рожі».

«Борітеся — поборете!» — цими словами Т. Шевченко став на захист усіх поневолених.

Сухомлинський вважав, що: «вміння читати — означає бути чут­ливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків».

Важливу композиційну роль відіграє монолог Мавки, що починається словами

«О, не журися за тіло!

Ясним вогнем  засвітилось воно,

Чистим, палючим, як добре вино,

Вільними іскрами вгору злетіло».

Запитання 10

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

«Веди ж нас, Василю, до пана, — каже полковник Шрам. — Де він? Чи в світлиці, чи в пасіці?»

«Нащо ви одв'язали нашого коня та заперли в свій хлів? — крик­нула Мотря: Не святі ж прийшли з неба та одв'язали його!»

«Це — кінець!» — нестерпною іскрою пронеслося у свідомості.

Сидить на поріжку і обриває пелюстки на ромашці, шепочучи: «Є — нема, є — нема, є...»

Запитання 11

(1) Як добре, що люди не забули прекрасного звичаю. (2) Як не стануть писанок писати та й на Юрія класти вогнища то згине світ їм каже мені писанкарка Анна Коб’юк. (3) Сидить вона в чистій хаті, убрана у вишиту сорочку, з писачком у руках, з молитвою на вустах. (4) «Мама мені наказували, що писанку треба писати з побожними думками, відганяючи од себе злість і нечисть», - стиха мовила Анна. (5) Слухала Анниця маминого слова, слухався Анницю писачок…

Розділові знаки при прямій мові треба поставити в реченні

варіанти відповідей

першому

другому

третьому

п'ятому

Запитання 12

Установіть відповідність

Схеми речень                     

1 «П», - а.                           

2 «П, - а. – П».                   

3  А: «П!».                          

4 «П,- а,- п».    

Приклад із прямою мовою

А «Українська мова, - писав І. Срезневський, - може рівнятися з освіченими мовами гнучкістю й багатством синтаксису». 

Б «Краще слухати, ніж говорити», - наполягав ще стародавній філософ Епіктет.                  

В Моя мама, учителька, каже: «Школа вимагає від людини всього життя».

Г З чайки, на якій перебував кошовий, передано наказ: «Виплисти у відкрите море і прямувати просто на південь!»

Д «Це все від сонця, - подумав юнак.- Від утоми, від поганого харчування».

варіанти відповідей

1Б , 2А, 3Г, 4Д

1Б, 2Д, 3В, 4А

1Б, 2Д, 3Г, 4А

1В, 2А, 3Г, 4Д

Запитання 13

Установіть відповідність

Способи введення цитати у текст        

1 як пряма мова                               

2 як частина речення                     

3 наводиться не повністю            

4 як епіграф  

Приклад 

А Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова. В.Сухомлинський

Б М.Ломоносов зазначав: «…Учитель повинен не тільки словами навчати, а й вчинками добрий  приклад показувати учням».                              

В «Українські простори – столиця ліричної поезії»,- стверджував А. Міцкевич.

Г Т.Шевченко говорив, що «оживе добра слава, слава України».

Д Народна мудрість гласить, що правду говорить не язик, а душа.

варіанти відповідей

1Б, 2Д, 3Г, 4А

1В, 2Г, 3Б, 4А

1В, 2Д, 3Г, 4Б

1Б, 2А, 3Д, 4Г

Запитання 14

Установіть відповідність

Спосіб передачі чужого мовлення                            

1 пряма мова                    

2 непряма мова               

3 діалог                                              

4 цитата  

Приклад

А За словами І.Кочерги, «береться мудрість не їз заповітів, а із шукань і помилок гірких».  

Б «Ось і принесли нам лебеді на крилах життя»,-- говорить мій дід Дем’ян.                         

В Я сказала йому, що прийду, та вночі заблудила в саду.

Г Недобра мова йшла про побратима, а ти мовчав і знизував плечима.

Д – Добридень, дідусю!— вітається хлопчик.

    -- Добридень, синку!— радіє дід.— Сідай, я тебе яблучком почастую з медом.

варіанти відповідей

1А, 2Г, 3Д, 4Б

1Б, 2Г, 3Д, 4В

1А, 2Г, 3В, 4Б

1Б, 2В, 3Д, 4А

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест