Класифікація речень
Спонукальним є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.
Простим є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/ має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі — ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.
Простим є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.
Простим є речення
Приєднайте до частини «Хмари вкрили весь небосхил…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення:
1) … і рясна злива не забарилася.
2) … та й зависли над принишклим містом.
3) … навіть клаптика світлого не лишилося.
4) … дарма що недавно вигрівало сонце.
Тип речення:
А) просте з відокремленими членами
Б) просте з однорідними членами
В) складнопідрядне
Г) складносурядне
Д) складне безсполучникове
Приєднайте до частини «Лелеки повернулися до рідного гнізда…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення:
1) … як заструменіли весняні ручаї.
2) … і заходилися його лагодити.
3) … і враз ожила простора садиба.
4) … перелетівши сині моря.
Тип речення:
А) просте з відокремленими членами
Б) просте з однорідними членами
В) складнопідрядне
Г) складносурядне
Д) складне безсполучникове
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
Складним є речення
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати
Спонукальним є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.
Безособовим є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.
Складнопідрядним є речення
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
Неповним є речення
Складним є речення
Поширеним є речення
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Зранку ми почали непокоїтися…» обрати
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.
Простим є речення
Поширеним є речення
Установіть відповідність між характеристикою речення та прикладом.
Перший стовпчик:
1) складнопідрядне реченню
2) складносурядне речення
3) складне безсполучникове речення
4) складне речення з різними видами зв’язку
Другий стовпчик:
А) Сонце блищить і горить, гаї зеленіють, садки зацвітають.
Б) Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну.
В) Погода стояла тепла й сонячна, так що шибки на вікнах аж миготіли.
Г) Небо вже геть розмерзлося, і тепер його було видно наскрізь.
Д) Тонуть у золоті принадні простори і закликають усе в степу до спокою.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) За/багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела наділяючи їх цілющими і магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) У/загалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чи/мало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам'ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) На/приклад, у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління у Вірменії, Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.
Складносурядним є речення
Простим є речення
Поширеним є речення
Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим):
Простим є речення
Поширеним є речення
Простим є речення
Поширеним є речення
Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складне речення з різними типами синтаксичного зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим):
Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складнопідрядне речення з однорідною підрядністю:
Складним є речення
Поширеним є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево чисте, прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосами тисячі тендітних мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.
Складним є речення
Доберіть приклад до кожного виду складного речення.
Вид складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Стояла ніч, красива, мов Кармен, червоні й чорні міряла троянди.
Б) Іронія – це блискавка ума, яка освітить всі глибини смислу.
В) Візьми від життя все, що зможеш, і воно засяє всіма барвами.
Г) Зіграй мені мелодію любові і обернеться хай на щастя розпач!
Д) Завалились мости кам’яні – подорожні шукають веселку.
Прочитайте текст і виконайте завдання.
(1) Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки…
Спонукальним є речення
Неповним є речення
Доберіть приклад до кожного виду складного речення.
Вид речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) складне з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Значна частина птахів видає своєрідні мелодійні звуки, які ми традиційно називаємо співом.
Б) Для кожного виду характерна особлива пісня, і за допомогою цих звуків птахи спілкуються між собою.
В) Учені з’ясували: для певних ситуацій той самий птах використовує різні звукові сигнали.
Г) Звуками птах повідомляє, що шукає пару, попереджає про небезпеку, і, навіть ізольований від свого виду, він усе одно співатиме, як і його родичі.
Д) Деякі пернаті навчилися наслідувати окремі штучні звуки, пісні інших видів птахів, а іноді й звуки людської мови.
Приєднайте до частини речення «Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві…» запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення:
1) оскільки були створені власне для цього.
2) й полегшувати життя в інформаційному світі.
3) але надмірна залежність від них є небезпечною.
4) їхня важлива функція – пошук інформації.
Тип речення:
А) просте з однорідними членами
Б) просте з відокремленими членами
В) складнопідрядне
Г) складносурядне
Д) складне безсполучникове
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…
Простим є речення
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) складне з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.
Б) Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.
В) Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.
Г) Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.
Д) Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.
Складним є речення
З’ясуйте тип складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв‘язку
Приклад речення:
А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1988 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров‘я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
Г) Це диспетчерська, що з‘єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».
Речення з однорідними членами можна утворити, якщо до частини «Я обожнюю теплі травневі вечори…» додати
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак). Уважалося,(1) що рондель,(2) традиційна форма французької літератури,(3) придатний лише для пейзажної чи інтимної лірики,(4) однак Павло Тичина створив свій різновид цього жанру,(5) що увійшов у поетичний світ революційним фанфарним маршем,(6) сповненим самобутніх рефренів.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.
Умова вживання тире:
1) тире між підметом і присудком
2) тире на місці пропущеного члена речення
3) тире при відокремленій прикладці
4) тире в безсполучниковому складному реченні
Приклад речення:
А) Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.
Б) Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.
В) Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.
Г) Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.
Д) Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.
Приєднайте до фрагмента «Візьміть за правило щодня читати кілька сторінок книжки…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення:
1) і ви помітно збільшите свій словниковий запас.
2) щоб отримати справжню насолоду від занурення у світ образів.
3) обираючи її з-поміж запропонованих для позакласного читання.
4) зокрема твори сучасної літератури.
Тип речення:
А) просте речення з відокремленим означенням
Б) просте речення з відокремленим додатком
В) просте речення з відокремленою обставиною
Г) складносурядне речення
Д) складнопідрядне речення
Складним є речення
З’ясуйте тип кожного речення в тексті (цифра позначає наступне речення).
Речення (текст)
(1) Японія традиційно була сільськогосподарською країною:самé існування її мешканців і їхній добробут залежали від довкілля.(2) Японці вирішили не боротися з природою, а любити її, гармонізуватиз нею своє життя, навчитися пильно спостерігати за найменшими змінами.(3) Народження й умирання людини поєдналися з пробудженням і згасаннямприроди, так що істота й усе навколо стали рівними перед вічними небесами.(4) Пори року проникли й у звичайне спілкування: навіть у сучасному листуванніяпонці обов’язково мають згадати поточний сезон, щоб показати свою ґречність.
Тип речення:
А) просте ускладнене
Б) складносурядне
В) складнопідрядне
Г) складне безсполучникове
Д) складне з різними видами зв’язку
Прочитайте діалог.
— Марічко, роздрукуй нарешті пакет потрібних документів, – укотре емоційно нагадав тато.— На жаль, сьогодні не зможу: треба замінити картридж, а новий привезуть лише завтра, – відповіла донька.
Точно передає зміст діалогу речення
З’ясуйте тип кожного речення.
Речення:
1) До кожного лікарського засобу додано інструкцію; спочатку може здатися, що інформація в ній призначена лише для фахівців, але це не так.
2) Насамперед потрібно впевнитися, чи назва препарату на упакуванні збігається з назвою в інструкції, що містить надзвичайно важливі для пацієнта розділи.
3) У частині «Показання до застосування» має бути зазначено захворювання чи стан, проте в будь-якому разі треба з’ясувати в лікаря доцільність уживання цього засобу.
4) Ліки, як і продукти харчування, мають властивість псуватися: за неправильного зберігання їх ефективність істотно знизиться, застосування ж може завдати більше шкоди, ніж користі.
Тип речення:
А) просте ускладнене
Б) складносурядне
В) складнопідрядне
Г) складне безсполучникове
Д) складне з різними видами зв’язку
Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
А) Кожен охочий може взяти собі такий пакетик і посіяти його вміст біля своєї домівки, а завдяки цьому вдасться виростити 36 000 польових рослин, які, приваблюючи метеликів, сприятимуть збереженню популяції.
Б) Навіть такий незвичний спосіб підтримки комах має насправді величезне значення, оскільки від диких запилювачів залежить як сільське господарство Великої Британії, так й екосистема Британських островів загалом.
В) Ці постери, кожен з яких має 3 000 відривних пакетиків з насінням польових рослин, розмістили в різних районах Лондона.
Г) Щоб хоч якось зарадити цій небезпеці, один з косметичних брендів, як повідомляє видання «The Drum», створив оригінальні рекламні постери з насінням.
Д) Після потужних весняних штормів, у Великій Британії майже двадцять відсотків видів метеликів опинилися під загрозою зникнення.
Простим є речення, позначене
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома