Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності.

Додано: 17 травня 2020
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 759 разів
24 запитання
Запитання 1

Виділіть складне речення:

А Вже тиха осінь ходить берегами і трусить на вербах листячко руде.

 Б Садок уже одцвітав, густо вкриваючи землю пелюстками.

 В День погас, і все спочило.

варіанти відповідей

 Вже тиха осінь ходить берегами і трусить на вербах листячко руде.

Садок уже одцвітав, густо вкриваючи землю пелюстками.

День погас, і все спочило.

Запитання 2

Укажіть складне речення


варіанти відповідей

  Зникає мова – зникає нація. 

Знов стелеться переді мною шлях через терни, байраки, дике поле.


  Над селами, над нивами, лугами та долинами велика хмара йшла.

Запитання 3

   Познач складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.


варіанти відповідей

    До польового стану вони під’їхали саме в обідню пору, коли притомлені люди сідали на землю, а здивовані соняшники придивлялись до них… (М. Стельмах)


 І чого він такий лихий, ти не знаєш? (О. Довженко)

 Обридло жабам, як на гріх, в болоті жити самостайно… (Л. Глібов)

Запитання 4

  Познач безсполучникове речення

варіанти відповідей

 Ти нам шлях показала, який під зірницями блиска… (А. Малишко)


Відчутно облисіли дерева, в дібровах замовк пташиний згук, ставки та озерця вкрилися бляшаним падолистом. (З журналу)

Знаєш ти, що таке Батьківщина?(А. Костецький)


Запитання 5

 Сполучне слово в складнопідрядному реченні Хлопці хотіли сміятися з того, що побачили виконує синтаксичну роль


варіанти відповідей

підмета

додатка

означення

обставини.

Запитання 6

  До складнопідрядного з підрядним означальним належить речення.


варіанти відповідей

Нарешті татарин зачув гомін за лісом і прожогом мчався туди, щоб мерщій до земляків добратися.

Хлопців так зломив сон, що не в силі були сидіти.

Турок вийшов з людьми на вали й показав місця, де копати рови.

Хлоп’ята, дізнавшись від челяді, що приїхали школярі із Січі, трохи не попадали з воза.

Запитання 7

 До складнопідрядного з підрядним з’ясувальним належить речення.


варіанти відповідей

Івась не знав, що з радощів робити.

Хлопчик був так знеможений, що, мов неживий, лежав під вербою в холоді із заплющеними очима.

Один керманич, що хотів веслом здержати пором, утратив рівновагу і пірнув у воду.

Пором захитався так, що московські посли аж попадали.

Запитання 8

 До складнопідрядного з підрядним обставинним мети НЕ належить речення.

варіанти відповідей

Хлопці всю ніч перекликалися, щоб не заснути.

Самі татари боялись погоні і тому втікали щосили до свого табору, щоб чимшвидше забрати своїх коней та й утекти.

Люди йшли, щоб сюди більше не вертатися.

Дозорці дали знак, щоб веслярі рух весел припинили.

Запитання 9

Знайдіть три складнопідрядні речення з підрядними означальними

варіанти відповідей

Молодіжні громади – традиційні об’єднання молоді, що організовувалися за статево-віковою ознакою і діяли на засадах норм громадського життя. 

Складалися вони з неодруженої молоді – парубків і дівчат, котрі досягнули повноліття й утворювали самостійні товариства. 

Соціально організованими були й дівочі громади, хоча й не мали виборної «старшини».

Повноправними членами громади дівчата ставали в 15-16 років, коли починали ходити на вечорниці. 

Дівча, яке вступало до громади, прохало когось із старших членів бути її приятелькою. 

Якщо раніше парубок, будучи підлітком, займався дрібними хатніми справами, слухав накази братів, то відтепер він виконував традиційно чоловічі роботи .

Запитання 10

Порівняльний сполучник виступає засобом зв’язку частин у складнопідрядних реченнях.

варіанти відповідей

Хлопці стрепенулися, наче з чарівного сну прокинулися.

У селі всіх огорнув смуток, мов градова хмара.

Хлопці так зжилися, мов рідні брати.

Бранці, бачачи свою загибель, боронилися, мов леви.

Запитання 11

До складнопідрядних з підрядними міри і ступеня належать речення.

варіанти відповідей

Татари підступили під вал так, що їх з лука не можна було досягти.

Тарас був такий охлялий, що ледве ноги волік.

Вози розміщували колом так, що один стояв коло другого.

Хлопці порозміщувалися так, що кожний держав свого коня за поводи і куняв.

Запитання 12

Знайдіть складнопідрядне речення з підрядним наслідковим

варіанти відповідей

Долом було повно снігу, так що не можна була зміркувати про перехід на інший бік.

Тарас був такий сумний, що не привітався з козаками.

У хлопця затремтів голос так, що й говорити далі нездужав. 

Треба було поводитися тихо, бо вже можна було стрінути татарських чабанів

Хоч як небезпечно лишатися в чужому краю, неможливо було йти серед ночі далі.

Запитання 13

 Тире ставиться у складносурядному реченні (розділові знаки випущено).


варіанти відповідей

Іноді вітер усе-таки нишпорив своєю довгою рукою в жару і тоді з ями зводився жовто-червоний хвіст 

Найменший шелест або стук і моє серце падає і завмирає 

Аж над самим вечором усі замовкло і люди пішли вечеряти

Аж десь близько опівночі за валами села почувся тихий гомін а опісля тричі закричав пугач 

Отаман перехрестився і всі козаки поскидали шапки й почали хреститися 

Запитання 14

  Тире слід поставити між частинами безсполучникового складного речення (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Переконатися пора зробивши зло не жди добра.

Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду.

У товаристві лад усяк тому радіє.

Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості.

Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю. 

Запитання 15

 Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.

Сашко задихався та зморився більше години вони бігли із Сіроманцем.

Сонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.

Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.

Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.

Запитання 16

 Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати

варіанти відповідей

...незважаючи на погану погоду.

...щоб відвідати ботанічний сад.

... тому що були вихідні дні.

...через задушливі дні в Києві.

...так що відпочинок був цікавий.

Запитання 17

 Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка

варіанти відповідей

... коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.

... кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі.

... у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання.

... час пробудження природи від тривалого зимового сну.

... ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів.

Запитання 18

Визначте тему та головну думку тексту.


Понад 300 років помідори були лише декоративною рослиною, вони навіть вважалися отруйними. З історії відомо, що особистий кухар американського президента Джорджа Вашингтона був підкуплений британською розвідкою і намагався отруїти голову держави, додаючи йому в їжу... помідори. Сьогодні відомо, що вони багаті на вітаміни, каротин, мінеральні речовини.

варіанти відповідей

Історія помідорів. Помідори багаті на поживні речовини

Помідори. Помідори є отруйними.

Спроба отруїти президента. Роль британської розвідки.

Історія помідорів. Помідори є отруйними.

Запитання 19

Визначте правильне твердження:

варіанти відповідей

Частини складного речення з різними видами зв'язку поєднуються тільки сполучниками сурядності.

Частини складного речення з різними видами зв'язку ніколи не поєднуються сполучниками.

Частини складного речення з різними видами зв'язку поєднуються тільки сполучниками підрядності.

Частини складного речення з різними видами зв'язку можуть поєднуватися сполучниками сурядності, підрядності, сполучними словами та інтонаційно.

Запитання 20

Заголовок тексту повинен відображати:

варіанти відповідей

тему та головну думку тексту

“відоме” та “нове”

стиль мовлення

тип мовлення

Запитання 21

Не може бути головною думкою тексту:

варіанти відповідей

те, заради чого створено текст (задум його автора)

те, чого текст навчає, що схвалює або засуджує

його зміст, те, про що в ньому розповідається

висновок, що робить автор

Запитання 22

Мікротема тексту - це:

варіанти відповідей

частина загальної теми

ідея тексту

те, про що розповідається в тексті

підсумок усього сказаного

Запитання 23

Текст – це :

варіанти відповідей

група речень, об'єднаних темою, головною думкою та граматично

кілька мікротем

кілька речень

група слів, словосполучень та речень

Запитання 24

З яких частин складається текст?

варіанти відповідей

вступу (зачину), основної частини, кінцівки

вступу (зачину), теми, мікротеми, кінцівки

теми, основної думки, мікротеми, абзацу

теми, основної думки, кінцівки

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест