Розділові знаки в складному реченні

Додано: 30 квітня 2020
Предмет: Українська мова, 9 клас
Тест виконано: 326 разів
14 запитань
Запитання 1

Позначте складносурядне речення

варіанти відповідей

Пілот повернув голову й кинув погляд на наручний годинник, залишений на тумбочці (М. Кідрук).

На сонце набігла хмара, і з ущелини ривком піднеслася пітьма (М.Кідрук).

Знижуватися на північ не можна було: ущелина попереду звужувалася і, зрештою, впиралася у схил піка (М. Кідрук).

Ліворуч насувався морок провалля, праворуч і трохи попереду вороже поблискував льодяним оком замерзлий схил (М. Кідрук).

Запитання 2

Позначте складносурядне речення, у якому на місці (?) кома не ставиться

варіанти відповідей

Я співаю пісню морю (?) і воно мені співа (Олександр Олесь).

Чарівне море (?) та наймиліша серцю таки земля (О. Іваненко).

На хвилину раптом стихли голоси (?) і спинилися тіні (Ю. Смолич).

А літо йде полями і гаями (?) і вітер віє, і цвіте блакить (А. Малишко).

Запитання 3

 Позначте складносурядне речення, у якому на місці (?) потрібно поставити тире.


варіанти відповідей

Мене хтось піснею широкою стрічає (?) і квіти кидає захоплена юрба (Олександр Олесь).



Всім серцем любіть Україну свою (?) і вічні ми будемо з нею (В. Сосюра).


Вдяг ясен-князь кирею золоту (?) а дика рожа буйнії коралі (Леся Українка).


А дощ шумить (?) і вітер волохатий у шиби б’є (Є. Плужник). 

Запитання 4

Позначте складносурядне речення, у якому на місці (?) ставиться крапка з комою.


варіанти відповідей

Усе навколишнє здавалося прекрасним сад город соняшники і мак і ниви за городом (О. Довженко).


Дерева стиха хилилися від вітру, тріпочучи листям (?) і місяць, відбиваючись у річці, милувався своєю вродою (О. Гончар).



Тільки за поріг переступіть (?) і цілий світ одкриється для вас (Г. Чубач).


І от у синій глибині небес затріпотіли зорі (?) й виплив місяць (Є.Маланюк).

Запитання 5

Позначте схему, що відповідає поданому реченню.

Прозориться душа, і кольориться врода, і поглядом весни затаєна природа охоплює твій шал і серця біг, даруючи чуття мандрівок і доріг (А. Малишко).


варіанти відповідей

[ ], і [ ].


[ ], і [ ], і[ ].


[ ], і [ ], і [ ], і [ ].


 [ ], і [ ], [ ], і [ ].

Запитання 6

Позначте складнопідрядне речення з підрядним часу.


варіанти відповідей

Мати розповідала, коли почалася негода (О. Гончар).

Люблю пору, коли в Києві запалюють свічки каштани (О. Гончар).

Коли б не повернувся ти, я все чекатиму незмінно (О. Гончар).

 Коли лелеки прилітають, вони приносять нам тепло (О. Гончар).

Запитання 7

Позначте складнопідрядне речення з підрядним порівняльним.


варіанти відповідей

Час летів, немов на крилах, і, мов сон, життя минало (Леся Українка).

Як сонце сховається за гаєм, тоді соловей заводить свою пісню (Ю.Смолич).

Зацвіла в долині червона калина, наче засміялась дівчина-дитина (Т.Шевченко).

 Як діти, так і дорослі чекали цього дня (О. Гончар).

Запитання 8

Позначте складнопідрядне речення, що є синонімічним до поданого речення з відокремленою обставиною.

Незважаючи на вечірню пору, надворі було спекотно.


варіанти відповідей

Коли настав вечір, надворі все одно було спекотно.

Хоч настав вечір, надворі було спекотно.

Було спекотно, так що й не скажеш, що вже вечір.

Як настав вечір, було спекотно.

Запитання 9

Позначте складнопідрядне речення з однорідною підрядністю.


варіанти відповідей

Людям потрібне лише те слово художника, яке чарує, яке бентежить, яке здатне сколихнути і серце, і розум (О. Гончар).

Якщо ви хочете, щоб рідне слово назавжди ввійшло в духовне життя дитини, не забувайте про народну пісню (В. Сухомлинський).

Мова – зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав (М. Рильський).

Слово – це великий дар, що підносить на небо, і могутня зброя, що вірно служить (П. Мовчан).

Запитання 10

Позначте схему, що відповідає поданому безсполучниковому складному реченню.

Зажурився сивий сад осінній в переддень снігів і холодів, мерехтить на жовтих травах іній, на гілках – ні листя, ні плодів (М.Луків).


варіанти відповідей

 [ ], [ ].

[ ], [ ], [ ].

[ ], [ ] [ ] – [ ].

 [ ], [ ], [ ] – [ ], [ ].

Запитання 11

Після частини Гамір умить стих… треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів  продовження безсполучникового складного речення вибрати…


варіанти відповідей

стало чути навіть політ бджоли.

навіть дерева стоять безшелесно.

пролунав дзвоник на урок.

усе навколо принишкло.

Запитання 12

 Позначте складне речення із безсполучниковим і сурядним зв’язком.


варіанти відповідей

Люто наступає гусак, а воно, мале хлоп'я, стиснувши кулачки, іде на того гусака (О. Гончар).

Мине час, і вже буде тут русло, блискотітиме аж за обрій світла дніпровська вода, тихо линучи в степ (О. Гончар).

А життя йде, і новою красою розквітає степ, і вже мовби у відповідь всім збанкрутілим завойовникам світу лунає цей молодий сміх (О. Гончар).

Вечорова голуба красуня, що найперше зіходить на їхньому обрії і освітлює степ, вона ніби єднає їхні помисли, і вабить невідомістю, і пробуджує в душі солодку жагу мандрів, польотів, відкриттів... (О.Гончар).

Запитання 13

Прочитайте текст. 

(1) Тієї весни жодна чайка не гніздилася на луках а всі вони тулилися на островах хоч як було тісно. (2) Люди і раділи цьому і сумували бо щось було не так коли птахи покинули місця в яких жили віками. (3) І виявилися що що це сталося недаремно птахи бачили далі ніж люди. (4) Навесні влітку й восени сонце палило на полях пшеницю на городах висохла картопля і скрізь потягнуло страшенно воду наче хтось висмоктав її із землі. (5) Дужче припікало сонце більше міліла річка зникала вода в криницях. (6) Чайки показували людям де вода помалу просочувалася з джерел крізь торф’янинистий ґрунт (А. Кримчук).

Позначте складнопідрядне речення з послідовною підрядністю.

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

6

Запитання 14

Установити відповідність

Вид складного речення

1 складне речення із сурядним і підрядним зв’язком

2 складне речення із безсполучниковим і сурядним зв’язком

3 складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком

Приклади

А Проспівали півні опівнічні, і село потонуло у сні, тільки ніч, безовидна, як вічність, не дає забутися мені (І. Гнатюк).

Б Вітер на травах квітне, і хвиля у берег б’є, бо в серці моєму рідне було і сьогодні є... (В. Підпалий).

ВГілки покидає останній листочок, верба шукає забуття й покори в холодах, у снігах, бо ці речі для життя неприйнятні (В. Думанський).

Г Шкільне минуле в пам’яті озвалось: писав я «мати» в зошиті, й мені таким широким слово це здавалось, що думав я — воно у множині (А. Бортняк).

варіанти відповідей

1-А, 2-В, 3-Б


1-Б, 2-В, 3-А


1-Б, 2-А, 3-В


1-А, 2-Б, 3-В


Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест