Тестові завдання допоможуть учителю перевірити знання учнів з теми "Складне речення" Корисно використовувати для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.
Завдання і тести
для перевірки знань із синтаксису
Тема: Складне речення»
Типи питань за структурою
1. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити пунктограми.
Й чудно було дивитись, як жайворонок, тріпочучи крильцями, підібгавши кострубаті ніжки, завмер у просторі (Є.Гуцало):
а) складне, складносурядне;
б) складне, складнопідрядне;
в) просте, ускладнене відокремленим означенням;
г) просте, ускладнене відокремленою обставиною.
Відповідь:б).
2. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити пунктограми. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Є вогонь, запалений у пам’ять про тих, хто віддав своє життя за щастя людства (З календаря):
а) просте, ускладнене відокремленим означенням;
б) складне, складнопідрядне;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
Відповідь: б).
3. Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Хоча вже й не весна, але марево ще й зараз по-весняному щедро затоплює степові простори, тече струмує всюди ( О.Гончар):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) складне, складносурядне;
в) складне, складнопідрядне;
г) складне, безсполучникове.
Відповідь: в).
4. Поставити потрібні розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Ясне сонце почало підніматись десь далеко за лісом, і на опушених інеєм високих гілках стрибало його проміння, висвічуючи то жовто-зеленими, то червоно-синіми іскорками (П.Мирний):
а) просте, ускладнене відокремленим означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне.
Відповідь: в).
5. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити пунктограми.
На яблуні переливчасто заспівала іволга і, війнувши яскравим пір’ям, перелетіла на друге дерево; легко, наче продовжуючи пісню іволги, задзвеніли срібні ноти дитячого чистого голосу (М.Стельмах):
а) просте, ускладнене відокремленим означенням;
б) просте, ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне;
д) складне, безсполучникове.
Відповідь: д).
6. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь; пояснити орфограми у виділених словах.
Над обжатими масивами стиглих пшениць линула тепла мелодія женців, на жовтому фоні рясніли білі сорочки, мигтіли граблі (О. Десняк):
а) просте, ускладнене відокремленою обставиною;
б) просте, ускладнене однорідними членами речення;
в) складне, безсполучникове;
г) складне, складносурядне.
Відповідь: в).
7. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Виконати синтаксичний розбір за членами речення.
Василько їхав лісом, коні глибоко поринали в сніг, ледве-ледве переступаючи з ноги на ногу (М.Коцюбинський):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте, ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
Відповідь: г).
8. Розставити розділові знаки, пояснити їх; вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Гай, згинаючись під важкою плитою, не лінується нагнутись, щоб зірвати кущик чебрецю (О.Гончар):
а) просте, ускладнене відокремленим додатком;
б) просте, ускладнене відокремленою обставиною;
в) складне, складнопідрядне;
г) складне, складносурядне;
9. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Пояснити правопис виділених слів.
Там, за кам’яними стінами заводу, стоїть терпка вереснева тиша, струменіє вгорі ніжною небесною блакиттю (За І.Цюпою):
а) просте, ускладнене уточню вальною обставиною та однорідними членами речення;
б) просте, ускладнене уточнювальною обставиною;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
Відповідь: а).
10. Розставити потрібні розділові знаки; вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Пояснити орфограми у виділених словах.
Нас оточувала безпросвітня темрява; холодні дрібненькі сніжинки люто сікли по обличчю, залітали за комір, в рукава (Ю.Збанацький):
а) просте, з однорідними членами речення;
б) просте, з відокремленими обставинами;
в) складне, складносурядне;
г)складне, безсполучникове.
Відповідь: г).
11. Вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь. Записати фонетичною транскрипцією виділені слова.
Він стояв, а хвиля гралась навкруги нього, плюскала в боки, бризкала піною й потиху ледве помітно односила в море (М.Коцюбинський):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте, ускладнене відокремленими додатками;
в) складне, складносурядне;
г) складне, безсполучникове.
Відповідь: в).
12. Розставити розділові знаки, пояснити їх, вказати тип речення за структурою, вибравши правильну відповідь.
Поволі танула над річкою хмара диму, а над селом, навпаки, вона росла, розбухала (Ю.Збанацький):
а) просте, ускладнене однорідними членами речення;
б) просте, ускладнене однорідними членами речення і вставними словами;
в) складне, складносурядне;
г) складне, складнопідрядне;
д) складне, безсполучникове.
Відповідь: в).