9 клас
Контрольна робота з біології ІІ семестр
ІІ варіант
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь ( кожна правильна - 0,25 бала)
1. Ділянка ДНК, що визначає спадкову ознаку організму:
а) ген;
б) локус;
в) нуклеотид;
г) хроматин.
2. Спосіб запилення рослин, який використовував Г. Мендель для одержання гібридів другого покоління:
а) самозапилення;
б) перехресне запилення;
в) штучне запилення;
г) подвійне запилення.
3. Біологічними мутагенами є:
а) віруси;
б) рентгенівське випромінювання;
в) газ іприт;
г) алкалоїд колхіцин.
4. Елементарна одиниця еволюції:
а) вид;
б) особина;
в) популяція;
г) екосистема.
5. Еволюційне перетворення, пов'язане з підвищенням рівня організації, - це:
а) ароморфоз; в) загальна дегенерація;
б) ідіоадаптація; г) дивергенція.
6.Процес історичного розвитку живої природи - це:
а) еволюція;
б) ізоляція;
в) штучний добір;
г) конвергенція.
7. Організми, що використовують для живлення готові органічні речовини, належать до:
а) редуцентів;
б) консументів;
в) продуцентів;
г) автотрофів.
8. Територію, яку займає популяція, називають:
а) ареалом;
б) біотопом;
в) ландшафтом;
г) лісом.
9. На кожному наступному живильному рівні біогеоценозу засвоюється така частка енергії:
а) 1%;
б) 10%;
в) 100%;
г) 1000%.
10. Теоретичною основою селекції є:
а) генетика;
б) штучний добір;
в) гібридизація;
г) популяція.
11. Назвіть ферменти для поєднання (зшивання) нуклеотидних послідовностей:
а) лігази; в) ревертази;
б) ліази; г) рестриктази.
12. Теорію штучного добору створив:
а) Ч. Дарвін;
б) М. Вавилов;
в) Ж. Б. Ламарком;
г) К. Лінней.
ІІ рівень. Виберіть дві правильні відповіді (повна відповідь - 0,5 бала)
1. Вказати гомозиготну особину за домінантними алелями генів:
а) aabb;
б) AABB;
в) AAbb;
г) BВСС.
2. Г. Мендель сформулював:
а) клітинну теорію;
б) хромосомну теорію спадковості;
в) закон розщеплення;
г) закон чистоти гамет.
3. Прикладами аналогічних органів є:
а) зябра рака та коропа;
б) крила голуба та хруща;
в) передні кінцівки кажана та кита;
г) коренеплід моркви та бульби картоплі.
4. Органічні речовини з неорганічних утворюють:
а) автотрофи;
б) гетеротрофи;
в) продуценти;
г) консументи.
5. До абіотичних факторів належать:
а) вологість; в) взаємозв'язки між особинами в популяції;
б) меліорація; г) грунт.
6. Внутрішньовидове схрещування буває:
а) масовим;
б) спорідненим;
в) неспорідненим;
г) індивідуальним.
ІІІ рівень. Встановити відповідність і послідовність (правильна відповідь -1 бал)
1.У помідорів ген червоного забарвлення плодів (А) домінує над геном жовтого забарвлення (а), ген, що відповідає за високе стебло (В), – над геном карликовості (b). Установіть відповідність між схемою схрещування помідорів та розщепленням ознак за фенотипом у потомстві.
1 АаВb _ ААBВ; А 9 (червоні високі) : 3 (червоні карликові) :
3 (жовті високі) : 1 (жовті карликові);
2 АаВb _ ааbb; Б усі жовті карликові;
3 АaВb _ АаВb; В 1 (червоні карликові) : 1 (жовті карликові);
4 Ааbb _ ааbb. Г усі червоні високі;
Д 1 (червоні високі) : 1 (червоні карликові) :
1 (жовті високі) : 1 (жовті карликові).
2. Установіть відповідність між термінами і визначеннями.
1 |
Ідіоадаптаія |
А |
Один зі шляхів досягнення біологічного прогресу, що супроводжується певними змінами в будові організмів, не порушуючи загального рівня їхньої організації |
2 |
Мімікрія |
Б |
Один зі шляхів досягнення біологічного прогресу, що супроводжується значним ускладненням організації організмів |
3 |
Дивергенція |
В |
Розходження ознак у нащадків як результат пристосування до умов довкілля |
4 |
Ароморфоз |
Г |
Здатність організмів одного виду наслідувати будову, забарвлення чи поведінку організмів іншого виду |
|
|
Д Д |
Фактор еволюції, переважне виживання і розмноження більш пристосованих до умов середовища особин |
3. Встановити відповідність між центрами походження рослин та видами рослин:
А) Середземноморський; 1. вишня, яблуня, соя;
Б) Передньоазійський; 2. груша, абрикос, горох;
В) Середньоазійський; 3. диня, виноград, інжир;
Г) Китайський 4. маслини, буряк, цибуля;
5. гарбуз, квасоля, кукурудза.
ІV рівень. Виберіть і виконайте одне із запропонованих завдань (повна відповідь - 3 бали)
1. Розв’язати задачу з екології. Ланцюг живлення складається з наступних ланок: рослини – миша – змія – орел-змієїд. Визначте масу миші, якщо маса орла-змієїда становить 2 кг.
2. Які перспективи розвитку клітинної інженерії.
3. Що за теорією Ч.Дарвіна є первинним матеріалом і передумовою еволюційних змін у природі? Чим погляди Ч.Дарвіна на цю проблему відрізнялись від поглядів Ж.-Б. Ламарка.