Матеріали
до уроків природознавства
3 клас
( тести, ігри, цікавинки )
Вступ
Сучасний урок вимагає форм, методів та технологій, що дозволять дітям впливати на те, що вони вивчають і те, як вивчають. Тестовий контроль є однією з таких технологій. Виконання тестів допомагає виробляти навички критичного мислення: вміння самостійно аналізувати матеріал, оцінювати варіанти відповідей, робити вибір правильної відповіді. Крім того, тестові технології розвивають увагу, кмітливість, пам’ять, спостережливість, мислення, вміння робити висновки. Тести дають змогу швидко і якісно перевірити знання всіх учнів. Такий вид перевірки не перенавантажує дітей, знижує рівень психологічної тривожності, стресовий стан, дозволяє одразу виконати корекційну роботу. Вчитель перестає бути наставником та контролером, а більше допомагає дітям вчитися самостійно.
У посібнику запропоновано тести для поточної перевірки знань учнів до підручника з природознавства для 3-го класу, автори: Гільберг Т. Г., Сак Т. В. 2014 рік, а також ігри, які допоможуть урізноманітнити навчання та зробити урок цікавішим. Адже засвоювати навчальний матеріал можна і граючись. Ігри «Природоматематика» та « Віднови слова» є не тільки засобом підвищення пізнавальної діяльності молодших школярів, а й розвивають логічне мислення, спостережливість, увагу, кмітливість.
1. Різноманітність природи. Пізнання природи людиною
1. Природознавство – це знання про…
а) рослини і тварини;
б) живі організми;
в) природу.
2. Природа – це …
а) дерева, кущі, трави;
б) все те, що створила людина;
в) все, що нас оточує, крім створеного людиною.
3. Природа буває…
а) жива і мертва;
б) жива і нежива;
в) жива і створена людиною.
4 До живої природи належать…
а) люди;
б) тварини і рослини;
в) люди, тварини і рослини.
5. Живі організми…
а) вміють дихати;
б) дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають;
в) живляться, ростуть, розмножуються, ходять і розмовляють.
6. До неживої природи належать…
а) Сонце, зорі, каміння, вода, повітря;
б) гриби, риби, звірі;
в) їжа, одяг, автомобіль.
7. Обери методи вивчення природи.
а) експерименти;
б) спостереження і вимірювання;
в) спостереження, експеримент і вимірювання.
8. Що потрібно для експерименту?
а) світло і тепло;
б) термометр і гномон;
в) спеціально створені умови
9. Що допомагає людині проводити спостереження?
а) спеціально створені умови;
б) органи чуття;
в) вимірювальні прилади.
10. Запиши, що природа дає людині.
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Віднови слова:
(природознавство, тварини, рослини, людина, організми)
2. Вода в природі. Світовий океан, його частини
1. Що займає більшу частину земної поверхні?
а) суходіл;
б) вода;
в) ліси.
2. На глобусі і картах водойми нашої планети позначають … кольором.
а) коричневим;
б) зеленим;
в) голубим.
3. Увесь водний простір земної кулі за межами суходолу називають…
а) морем;
б) океаном;
в) Світовим океаном.
4. На скільки частин поділяють Світовий океан?
а) 2;
б) 3;
в) 4.
5. Найбільшим океаном є …
а) Тихий;
б) Індійський;
в) Атлантичний.
6. Найменший океан – …
а) Індійський;
б) Атлантичний;
в) Північний Льодовитий.
7. Чим океани відмежовуються один від одного?
а) горами;
б) материками;
в) чітких меж між океанами не існує.
8. Обери водойми із солоною водою.
а) річки, болота;
б) водосховища, ставки;
в) моря, океани.
9. Обери штучні водойми для зберігання води.
а) річки болота
б) водосховища канали
в) озера моря
10. Напиши, до чого призводить діяльність людини в Світовому океані.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Властивості води. Вода – розчинник
1. У яких станах може перебувати вода в природі?
а) рідкому і твердому;
б) рідкому, замерзлому і газоподібному;
в) рідкому, твердому і газоподібному.
2. Обери рядок, в якому правильно зазначено властивості води.
а) холодна, прозора, смачна;
б) текуча, білого кольору, з різким запахом;
в) текуча, безбарвна, без запаху, не має власної форми.
3. Іній – це вода в … стані.
а) твердому;
б) рідкому;
в) газоподібному.
4. Вода, в газоподібному стані у вигляді пари, в природі знаходиться в…
а) землі;
б) повітрі;
в) на вершинах гір.
5. У рідкому стані вода знаходиться в …
а) річках, озерах, надрах;
б) повітрі;
в) на вершинах гір.
6. Що таке розчин?
а) вода з розчиненою в ній речовиною;
б) вода з осадом;
в) каламутна вода з частинками речовин.
7. Усі речовини можна розділити на…
а) тверді і рідкі;
б) сухі і мокрі;
в) розчинні і нерозчинні.
8. Усі розчини…
а) білого кольору;
б) блакитного кольору;
в) прозорі.
9. Життя в водоймах існує завдяки…
а) теплу і світлу;
б) розчиненим у воді речовинам;
в) розчиненому у воді кисню.
10. Напиши, як людина використовує властивість води розчиняти деякі речовини у повсякденному житті.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Віднови слова:
(текуча, прозора, безбарвна, розчинник, речовина, розчин)
4. Робота води в природі. Використання і охорона води
1. Що таке конденсація?
а) перехід водяної пари в рідкий стан;
б) перехід води-рідини в пару;
в) замерзання води.
2. Завдяки чому відбувається кругообіг води в природі?
а) завдяки конденсації;
б) завдяки випаровуванню;
в) завдяки здатності води переходити з одного стану в інший під дією Сонця.
3. Причинами утворення печер та ущелин є…
а) діяльність людини;
б) дія води, кругообіг;
в) вирубування лісів.
4. Як запобігти утворенню яру?
а) засипати його піском;
б) вирубувати на його схилах дерева і кущі;
в) висаджувати дерева і кущі.
5. Скільки води повинна випивати людина на день?
а) 2 літри;
б) 1 літру;
в) 5 літрів.
6. Організм людини складається з води на …
а) 20%;
б) 50%;
в) 70-80%.
7. Яку воду люди використовують для приготування води?
а) прісну;
б) солону;
в) будь-яку.
8. З кожним роком кількість забрудненої води…
а) зменшується;
б) зростає;
в) не змінюється.
9. Обери правильне твердження.
а) Вода – це джерело життя на Землі, тому до неї потрібно ставитися дбайливо.
б) Вода – це джерело життя на Землі, тому її не потрібно охороняти.
в) Вода – це джерело життя на Землі, тому що вона не вичерпується.
10. Напиши, як охороняти воду від забруднення.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
Болт – т + острів – стрів + торф – рф = … (болото).
Стан – н + вовк – вк + кінь – інь = … (ставок).
Качка – чка + нарцис – рцис + ліс – іс = … (канал).
Рідина – дина + чай – ай + кава – ва = … (річка).
Око – ко + зебра – бра + рослина – слина = … (озеро).
Ворона – рона + доска – ка + ховрах – рах + ище = … (водосховище).
Морж – ж + есе – се = … (море).
Озеро – зеро + кепка – пка + Антон – тон = … (океан).
Тиша – ша + хижа – жа + й = … (Тихий).
Індія – я + йод – од + ськ + ий = … (Індійський).
Атлас – с + низ – из + тичинка – инка + ний = … (Атлантичний).
Льон – н + довжина – жина + итий = … (Льодовитий).
Віднови слова:
(кругообіг, випаровування, конденсація, перехід, використання, забруднення)
5. Повітря
1. Де знаходиться повітря?
а) у воді;
б) під землею;
в) заповнює все навколо.
2. Властивості провітря:
а) буває тверде, рідке, газоподібне;
б) без запаху, без смаку, синього кольору;
в) безбарвне, прозоре, пружне, заповнює все навколо.
3. Як повітря проводить тепло?
а) добре;
б) погано;
в) взагалі не проводить.
4. Через яку властивість повітря м’яч може підстрибувати?
а) пружність;
б) прозорість;
в) безбарвність.
5. Де повітря найтепліше?
а) під землею;
б) високо над землею;
в) біля земної поверхні.
6. Повітря складається з …
а) кисню;
б) кисню, вуглекислого газу і азоту;
в) кисню і водяної пари.
7. Звідки в повітря потрапляє вуглекислий газ?
а) з людського організму;
б) з ґрунту;
в) з води.
8. Скільки часу людина може прожити без повітря?
а) тиждень;
б) декілька хвилин;
в) годину.
9. Що таке вітер?
а) хитання дерев;
б) піднімання теплого повітря вгору;
в) рух повітря вздовж земної поверхні.
10. Напиши, як ти можеш дбати про чистоту повітря.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
Кидок – док + секунда – кунда + нь = … (кисень).
Вугор – ор + лев – в + кислота – ота + ий = … газ (вуглекислий газ).
Вікно – кно + терка – ка = … (вітер).
Азбука – бука + от = … (азот).
6. Гірські породи та способи видобування
1. Гірські породи – це природні тіла, які знаходяться…
а) в глибинах Землі;
б) на поверхні;
в) можуть знаходитися в глибинах або на поверхні Землі.
2. З якої кількості різних гірських порід складається Земля?
а) 2000;
б) 1000;
в) 100.
3. Що таке корисні копалини?
а) гірські породи, які люди видобувають і використовують для своїх потреб;
б) гірські породи, які люди використовують для прикрашання свого житла;
в) гірські породи, які люди ніколи не використовують.
4. Що таке родовище?
а) місце, де колись були гірські породи;
б) місце, де гірські породи залягають у невеликій кількості;
в) місце, де гірські породи залягають у великій кількості.
5. Хто такий геолог?
а) це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.
б) це людина, яка видобуває гірські породи;
в) це людина, яка транспортує корисні копалини.
6. Корисні копалини бувають в …
а) тільки в твердому стані;
б) в твердому і рідкому стані;
в) в твердому, рідкому і газоподібному стані.
7. Тверді корисні копалини добувають у …
а) кар’єрах;
б) кар‘єрах і шахтах;
в) для їх видобутку будують свердловини.
8. Рідкі корисні копалини добувають у …
а) кар’єрах;
б) кар‘єрах і шахтах;
в) для їх видобутку будують свердловини.
9. Який спосіб видобутку корисних копалин вважається найбільш небезпечним?
а) кар’єрний;
б) шахтний;
в) свердловина.
10. Напиши, які корисні копалини видобувають у нашій місцевості.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Види корисних копалин. Використання корисних копалин у
господарській діяльності людини
1. На які групи поділяють корисні копалини?
а) рудні і нерудні корисні копалини;
б) рудні корисні копалини, горючі корисні копалини і будівельні;
в) рудні, горючі і негорючі корисні копалини.
2. Найбільшу групу корисних копалин становлять:
а) рудні корисні копалини;
б) горючі корисні копалини;
в) будівельні корисні копалини.
3. Познач рудні корисні копалини.
а) залізо, мідь, цинк, золото;
б) торф, буре та кам’яне вугілля, нафта і природний газ.
в) пісок, глина, вапняк.
4. З якої рудної корисної копалини виплавляють чавун і сталь?
а) мідна руда;
б) залізна руда;
в) срібло.
5. Познач горючі корисні копалини.
а) золото, срібло, мідь;
б) граніт, мармур, глина;
в) торф, буре та кам’яне вугілля, нафта і природний газ.
6. Бензин, гас, машинні масла, пластмасу, фарби, лаки, ліки виготовляють з …
а) нафти;
б) природного газу;
в) торфу.
7. Яка корисна копалина потрапляє по трубопроводах відразу з родовища у міста, села, в наші домівки?
а) нафта;
б) природний газ;
в) кам’яне вугілля.
8. Яка будівельна корисна копалина утворилася зі скам’янілих черепашок давніх морських молюсків?
а) пісок;
б) вапняк;
в) гіпс.
9. На території України немає родовищ …
а) рудних корисних копалин;
б) горючих корисних копалин;
в) є родовища всіх груп корисних копалин.
10. Напиши, як удома члени твоєї родини економлять корисні копалини.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Віднови слова:
(рудні, горючі, будівельні)
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
спосіб є найбільш безпечним?
Карта – та + є + ріка – іка = … (кар’єр).
Шахи – и + танець – нець = … (шахта).
Светр – тр + р + д + лото – то + вина = … (свердловина).
Грань – нь + ніч – ч + ток – ок = … (граніт).
Марка – ка + мука – ка + рис – ис = … (мармур).
Глибина – бина + назва – зва = … (глина).
Півень – вень + сорока – рока + к = … (пісок).
Вапно – но + нянька – нька + к = … (вапняк).
Крем – м + й + дата – та = … (крейда).
8. Ґрунт
1. Що таке ґрунт?
а) шар землі, що складається з піску;
б) верхній шар землі, на якому нічого не росте;
в) верхній родючий шар землі, на якому ростуть рослини і де живуть різні живі організми.
2. Для чого рослинам потрібний ґрунт?
а) щоб триматися за ґрунт корінням;
б) щоб через коріння транспортувати в ґрунт поживні речовини;
в) щоб корінням вбирати воду і розчинені в ній поживні речовини.
3. Що надає ґрунту темного кольору?
а) перегній;
б) відсутність води;
в) наявність великої кількості живих організмів.
4. Обери рядок, в якому склад ґрунту позначено правильно.
а) пісок, глина, перегній, каміння;
б) пісок, глина, перегній, мінеральні солі, повітря, вода;
в) пісок і перегній.
5. Як довести, що в складі ґрунту є повітря?
а) сильно стиснути ґрунт;
б) вкинути у склянку з водою грудочку ґрунту;
в) полити ґрунт водою.
6. Яка основна властивість ґрунту?
а) вологість;
б) пухкість;
в) родючість.
7. Що означає сірий чи світло-жовтий колір ґрунту?
а) в ньому багато води;
б) в ньому багато перегною;
в) в ньому мало перегною.
8. Скільки часу потрібно для виникнення шару ґрунту завтовшки 1–2 см?
а) 500 років;
б) 50 років;
в) 5 років.
9. Що допоможе зберегти ґрунт?
а) розпалювання багаття на ґрунтовій поверхні;
б) перешкоджання спалюванню стерні та опалого листя;
в) використання хімічних речовин проти шкідників на ґрунті.
10. Поясни, чому ґрунти потребують охорони і догляду?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
9. Енергія. Джерела енергії
1. Що таке енергія?
а) це здатність будь-якого тіла виконувати роботу;
б) сила, яку дає людина природі;
в) здатність людини брати силу в природи.
2. Джерела енергії бувають:
а) сильні і слабкі;
б) гарячі і охолоджувальні;
в) відновлювані і невідновлювані.
3. Познач відновлювані джерела енергії.
а) Сонце, нафта, кам’яне вугілля;
б) нафта, рухома вода, вітер;
в) Сонце, рухома вода, вітер.
4. Джерелами невідновлюваної енергії є …
а) будівельні корисні копалини;
б) горючі корисні копалини;
в) руди металів.
5. Що є найголовнішим джерелом енергії на Землі?
а) Сонце;
б) вітер;
в) вода.
6. Основним недоліком сонячної енергії є…
а) вона забруднює навколишнє середовище;
б) недоступність у хмарну погоду і в нічний час;
в) недоступність у світлу пору доби.
7. Вкажи на недоліки енергії вітру.
а) вона дуже потужна;
б) забруднює навколишнє середовище;
в) непередбачуваність вітру (затихає або досягає такої сили, що ламає вітряки).
8. Скільки вітроустановок нині працює у світі?
а) понад 30 тисяч;
б) понад 300 тисяч;
в) 3 тисячі.
9. Найбільша гідроелектростанція України –
а) Дністровська ГЕС;
б) Дніпровська ГЕС;
в) Київська ГЕС.
10. Напиши, як зберегти тепло в будинку.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
Віднови слова:
(здатність, енергія, джерело, відновлювані, невідновлювані)
10. Різноманітність рослин. Рослини – організми
1. На які царства вчені поділили живі організми
а) дерева, кущі, трав’янисті рослини;
б) люди, тварини, ролини;
в) Рослини, Тварини, Гриби, Бактерії.
2. Науку про рослини називають …
а) ботанікою;
б) природознавством;
в) археологією.
3. Царство Рослини поділяють на такі групи:
а) дерева, кущі, трав’янисті рослини, хвойні та квіткові рослини;
б) водорості, мохи, папороті, хвойні та квіткові рослини;
в) водорості, мохи, папороті.
4. Вони не мають справжніх органів: кореня, стебла, листків, квіток, плодів з насінням. Хто вони?
а) водорості;
б) мохи;
в) папороті.
5. Вони розмножуються за допомогою спор. Хто це?
а) водорості і мохи;
б) папороті і хвойні рослини;
в) мохи і папороті.
6. Хвойні рослини мають усі органи, крім …
а) квіток і плодів;
б) листків;
в) плодів і шишок.
7. Яких рослин на Землі найбільше?
а) мохів;
б) квіткових рослин;
в) хвойних рослин.
8. Рослини – організми …
а) бо вони дихають і живляться;
б) бо вони ростуть, розмножуються і рухаються;
в) бо вони ростуть, розмножуються, дихають, живляться.
9. Головна умова утворення в рослинах поживних речовин (цукру і крохмалю) – це …
а) наявність кисню;
б) наявність світла;
в) наявність тепла.
10. Напиши, коли рослини виділяють кисень, а коли вбирають?
________________________________________________________________________________________________________________________________________
11. Квіткові рослини
1. Як відомо, квіткових рослин на Землі найбільше. Скільки саме?
а) 24 тисячі видів;
б) 240 тисяч видів;
в) 10 тисяч видів.
2. Продовж речення. Квіткові рослини …
а) не мають плодів і насіння;
б) не мають листків;
в) мають всі органи.
3. Квіткові рослини поділяються на …
а) дерева, кущі, трав’янисті рослини;
б) дерева, кущі, квіти;
в) високі, середні і низькі рослини.
4. Плід з насінням утворюється з квітки …
а) лише після запилення пилком;
б) після розквітання квітки;
в) після декількох днів хорошої погоди.
5. Нектар – це …
а) пилок;
б) солодкий сік;
в) дрібні насінинки.
6. Квіткові рослини поширюються за допомогою…
а) бджіл, джмелів, метеликів;
б) людини і птахів;
в) вітру, тварин, людини.
7. У плодів якої рослини є крильця, що допомагає їй розповсюджуватись за допомогою вітру?
а) клена;
б) лопуха;
в) кульбаби.
8. У плодів якої рослини є маленькі гачечки. Ними плоди чіпляються за шерсть звірів, одяг людини і розносяться повсюди.
а) клена;
б) лопуха;
в) кульбаби.
9. Вибери правильне твердження.
а) Бджоли, джмелі, метелики – це комахи-запилювачі. Вони допомагають рослинам розмножуватися.
б) Бджоли, джмелі, метелики – це комахи-запилювачі. Вони допомагають рослинам розповсюджуватися.
в) Бджоли, джмелі, метелики – це комахи-запилювачі. Вони допомагають рослинам рости.
10. Наведи приклади квіткових дерев, кущів, трав’янистих рослин.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Віднови слова:
(мак, троянда, ромашка, волошка, незабудка, хризантема, айстра, маргаритки, тюльпан)
12. Різноманітність культурних рослин
1. Пригадай, які рослини називають культурними.
а) Це рослини, які людина вирощує тільки в декоративних цілях;
б) Це рослини, які людина вирощує лише на своєму городі;
в) Це рослини, які людина сіє і вирощує для отримання продуктів харчування.
2. Продовж речення. Город – це …
а) невелика ділянка, на якій люди вирощують різні овочеві, зернові та інші культури;
б) велика ділянка, на якій люди вирощують різні овочеві, зернові та інші культури;
в) велика ділянка землі засаджена деревами.
3. Зернові культури – це …
а) дерева;
б) кущі;
в) трав’янисті рослини.
4. До зернових культур належать …
а) соняшник, цукровий буряк;
б) вишня, яблуня, черешня;
в) жито, пшениця, кукурудза.
5. В Україні найпоширенішою технічною культурою є …
а) цукровий буряк;
б) льон;
в) соняшник.
6. З якої технічної культури виготовляють нитки?
а) цукровий буряк;
б) льон;
в) соняшник.
7. Скільки видів овочевих культур вирощують в нашій країні?
а) понад 700;
б) понад 70;
в) більше 1000.
8. Як називають рослини, що вирощують у садах?
а) плодові;
б) ягідні;
в) плодово-ягідні.
9. У нашій державі найбільш поширена серед плодово-ягідних культур –
а) яблуня;
б) абрикоса;
в) полуниця.
10. Напиши, які овочеві культури вирощують у нашій місцевості.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
13. Хвойні рослини. Значення хвойних рослин для природи
1. Хвойні рослини – це вічнозелені …
а) дерева і кущі;
б) трави;
в) дерева, кущі і трави.
2. Скільки існує видів хвойних рослин?
а) понад 60;
б) понад 600;
в) понад 1000.
3. Основна ознака хвойних рослин:
а) шишки;
б) плоди з насінням;
в) листки-хвоїнки.
4. Як називаються соснові ліси?
а) хащі;
б) чагарники;
в) бори.
5. Скільки років живуть соснові листки-хвоїнки?
а) 2-3 роки;
б) 7-8 років;
в) понад 10 років.
6. Скільки років живуть ялинові хвоїнки?
а) 2-3 роки;
б) 7-8 років;
в) понад 10 років.
7. Ці дерева вважають цілющими. Вони виділяють особливі речовини, які перешкоджають розвитку хвороботворних організмів. Хто вони?
а) сосни;
б) ялини;
в) ялівець.
8. Насіння сосни та ялини утворюється…
а) між хвоїнками;
б) в шишках;
в) вони не мають насіння.
9. Хвойні ліси, як і листяні …
а) ніяк не впливають на танення снігу;
б) прискорюють танення снігу;
в) затримують танення снігу.
10. Яке значення хвойних рослин у природі? Напиши.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
Водолаз – лаз + рослина – лина + тінь – нь = … (водорості).
Мороз – роз + хижа – жа = … (мохи).
Паспорт – спорт + по + робота – бота + ті = … (папороті).
Квітень – ень + коза – за + вівця – вця = … (квіткові).
Хвіст – іст + ой + ніжка – жка = … (хвойні).
14. Тварини. Різноманітність тварин
1. Науку про тварин називають –
а) природознавство;
б) ботаніка;
в) зоологія.
2. Шість ніг – це істотна ознака …
а) риб;
б) комах;
в) звірів.
3. Пригадай, яка істотна ознака риб.
а) Риби дихають розчиненим у воді киснем.
б) Вміють плавати.
в) Тіло у них вкрите лускою.
4. Частину життя вони проводять на землі (на суші), а частину життя – у воді. Хто вони?
а) риби;
б) плазуни;
в) земноводні.
5. Ящірки, змії, черепахи – це …
а) риби;
б) плазуни;
в) земноводні.
6. Тварини, які вигодовують малят молоком – це …
а) птахи;
б) земноводні;
в) звірі.
7. Істотна ознака птахів:
а) крила;
б) вкрите пір’ям тіло;
в) гострий зір.
8. За чим можна визначити, чим живиться птах?
а) за кольором пір’я;
б) за розміром тіла;
в) за формою дзьоба.
9. Істотна ознака звірів – це …
а) вони дуже швидко пересуваються;
б) тіло звірів вкрите шерстю;
в) вони розносять плоди і насіння рослин.
10. Наведи приклади диких і свійських тварин.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
Різноманітність тварин:
Рись – сь + битва – тва = … (риби).
Земля – ля + новина – вина + вода – да + дні = … (земноводні).
План – н + зубр – бр + ни = … (плазуни).
Комар – р + хижак – жак = … (комахи).
Парк – арк + таран – ран + хи = … (птахи).
Звістка – стка + ріпка – пка = … (звірі).
Віднови слова:
(жаба, квакша, тритон, крокодил, змія, черепаха, ящірка)
15. Гриби – організми. Їстівні і отруйні гриби
1. Чому гриби вчені виділили у окрема царство, а не віднесли до царства Рослини чи Тварини?
а) В тілі грибів є речовини, яких немає в тварин.
б) В тілі грибів є речовини, яких немає в тварин, однак вони є в рослинах.
в) В тілі грибів є речовини, яких немає в рослин, однак вони є в тілі тварин.
2. Царство грибів дуже різноманітне. Скільки видів воно налічує?
а) 100 видів;
б) 1000 видів;
в) 100 тисяч видів.
3. Скільки видів їстівних грибів трапляється в Україні?
а) 30 видів;
б) 300 видів;
в) 500 видів.
4. Як називається підземна частина гриба?
а) плодове тіло;
б) грибниця;
в) ніжка.
5. Звідки гриби отримують поживні речовини?
а) Поглинають поживні речовини з решток рослин і тварин, що є в ґрунті.
б) Самостійно виробляють поживні речовини.
в) Отримують поживні речовини з води.
6. Гриб їстівний, шапинка знизу біла або жовтувата, на ніжці малюнок, що нагадує білу сіточку, м’якуш на зламі залишається білим.
а) Печериця.
б) Опеньок.
в) Білий гриб.
7. Шапинка знизу біла, на ніжці внизу розірваний мішечок. Смертельно отруйний гриб!
а) Бліда поганка.
б) Несправжній опеньок.
в) Мухомор.
8. Отруйний гриб, шапинка рівна, червонувато-оранжева, з надламаної шапинки виділяється білий сік.
а) Бліда поганка.
б) Несправжня лисичка.
в) Мухомор.
9. Обери правильне твердження.
а) Збирай тільки ті гриби, які добре знаєш.
б) Збирай гриби, які бачив на малюнку.
в) Збирай ті гриби, які тобі сподобались.
10. Як правильно збирати гриби? Напиши.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
Віднови слова:
(печериці, лисички, опеньки, маслюки, сироїжки)
16. Бактерії. Віруси
1. Найменші організми, які існують на Землі – це …
а) гриби;
б) бактерії;
в) віруси.
2. Скільки видів бактерій відомо?
а) 25 видів;
б) 100 видів;
в) 2500 видів.
3. Слово «бактерія» в перекладі з грецької мови означає …
а) «паличка»;
б) «хвороба»;
в) «небезпека».
4. Скільки нових бактерій може за добу утворити одна бактерія?
а) 2;
б) тисячі;
в) мільярди.
5. Більшість бактерій живиться рештками рослин і тварин. Вони очищають ґрунт і воду від забруднення, збагачують ґрунт поживними речовинами. Як їх називають?
а) очисниками природи;
б) «лікарями» природи;
в) «санітарами» природи.
6. Обери правильне твердження.
а) Бактеріям не властиві усі ознаки організмів.
б) Бактерії існують скрізь у природі і приносять їй користь.
в) Людина ніколи не використовує бактерії для власних потреб.
7. Збудників багатьох хвороб людини, тварин і рослин учені виділили в окрему групу –
а) віруси;
б) гриби;
в) бактерії.
8. Вчені відносять віруси до …
а) живої природи;
б) неживої природи;
в) вчені ще не вирішили, до якої природи (живої чи неживої) їх відносити.
9. Коли віруси «оживають»?
а) коли потрапляють у тепле середовище;
б) коли потрапляють в організм;
в) коли знаходяться в холодному середовищі.
10. Чим небезпечні віруси? Напиши.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
17. Організм людини
1. Чому людина належить до живої природи?
а) Людина народжується, живиться, дихає, рухається, росте, ромножується.
б) Людина вміє ходити.
в) У людини добре розвинений головний мозок.
2. Тіло людини складається з …
а) частин;
б) організмів;
в) органів.
3. Обери правильне твердження.
а) Усі органи не залежать один від одного.
б) У тілі здорової людини органи взаємодіють злагоджено, узгоджено.
в) Не всі органи однаково важливі для організму людини.
4. Органи, які виконують спільну роботу, утворюють …
а) системи органів;
б) тіло людини;
в) травну систему.
5. Злагодженою роботою всього організму керує …
а) травна система;
б) кровоносна система;
в) нервова система.
6. Людина може рухатися завдяки …
а) скелету;
б) злагодженій роботі рук і ніг;
в) узгодженій роботі кісток і м’язів.
7. До органів травлення належать:
а) ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, печінка, тонка кишка, товста кишка, пряма кишка;
б) ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, хребет, ребра і грудна кістка;
в) ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, печінка, лопатки і ключиця.
8. Продовж речення. Дихальна система …
а) забезпечує злагоджену роботу всіх органів;
б) забезпечує організм киснем і допомагає виводити з організму вуглекислий газ;
в) допомагає організму зігріватись.
9. Кровоносна система. Великі кровоносні судини називають …
а) капілярами;
б) м’язами;
в) артеріями і венами.
10. Напиши, як зміцнювати і берегти серце.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
18. Органи чуття. Гігієна органів чуття
1. До органів чуття належать …
а) рот, ніс, вуха, руки;
б) шкіра, м’язи, язик;
в) очі, вуха, ніс, язик, шкіра.
2. Який орган допомагає розрізняти колір, форму, розмір предметів, визначати відстані до них, встановити рухомі предмети чи нерухомі?
а) ніс;
б) око;
в) язик.
3. На якій відстані від очей мають бути зошит і книжка?
а) 10–20 сантиметрів;
б) 30–35 сантиметрів;
в) 40–50 сантиметрів.
4. Світло повинне падати на робоче місце …
а) з лівого боку;
б) з правого боку;
в) прямо.
5. За допомогою якого органу людина чує звуки навколишнього світу?
а) шкіра;
б) очі;
в) вуха.
6. Продовж речення. Тривале прослуховування гучної музики призводить до…
а) погіршення слуху і стомлення людини;
б) покращення слуху;
в) ніяк не впливає на слух.
7. Орган нюху, за допомогою якого ми розрізняємо запахи – це …
а) вуха;
б) очі;
в) ніс.
8. Орган смаку визначає якість продукту, і це може врятувати тебе від харчового отруєння. Як називається цей орган?
а) язик;
б) рот;
в) ніс.
9. Обери правильне твердження.
а) Завдяки органу дотику – шкірі ми розпізнаємо відстань до предметів.
б) Шкіра допомагає нам розрізняти смак їжі.
в) Завдяки органу дотику – шкірі ми розпізнаємо форму та поверхню предметів.
10. Напиши, яких правил треба додержуватися, щоб мати добрий слух.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Цікаві факти про…
«Природоматематика»
Середа – еда + цемент – мент = … (серце).
Молоко – локо + з + окунь – унь = … (мозок).
Перець – рець + чіпси – пси + н + каток – ток = … (печінка).
Нитка – тка + ріка – іка + ки = … (нирки).
Шнур – нур + лупа – па + нога – га + к = … (шлунок).
Віднови слова:
(травна, дихальна, нервова, кровоносна, шкіра)
Для нотаток
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Список використаних джерел:
1