Вивчення частин мови в 6-7 класах
( практичні завдання )
Морфологія вивчається в 6 – 7 класах. Учні повинні опанувати вчення про частини мови як граматичні класи слів, що характеризуються спільним частиномовним значенням, граматичними категоріями і синтаксичною роллю в словосполученні і реченні.
Знання з морфології створюють базу для вироблення орфографічних навичок учнів: школярі навчаються правильно вживати слова та їх форми в реченні, передавати на письмі.
Посібник містить практичні завдання з морфології. Учитель української мови на власний розсуд може використати на уроці матеріал, відповідно до підготовки учнів.
Частини мови
( загальні поняття )
Питання для обговорення
- Як пов'язані між собою слова в реченні?
-Для чого словам потрібне граматичне значення?
-Чи всі слова мови мають граматичне значення?
-Що об'єднує слова, які відносяться до однієї частини мови?
-Як довести, що в українській мові є кілька частин мови?
-Скільки слів належить до однієї частини мови: одне, кілька, багато? Доведіть.
-Чи можна визначити частину мови, не розуміючи змісту слова? Доведіть.
Тестові завдання
1.Іменник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;
в) означає назви предметів;
г) означає кількість предметів або порядок при лічбі.
2. Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а) стіл;
б) будинок;
в) дорога;
г) кошеня.
Вивчення частин мови в 6-7 класах
( практичні завдання )
Морфологія вивчається в 6 – 7 класах. Учні повинні опанувати вчення про частини мови як граматичні класи слів, що характеризуються спільним частиномовним значенням, граматичними категоріями і синтаксичною роллю в словосполученні і реченні.
Знання з морфології створюють базу для вироблення орфографічних навичок учнів: школярі навчаються правильно вживати слова та їх форми в реченні, передавати на письмі.
Посібник містить практичні завдання з морфології. Учитель української мови на власний розсуд може використати на уроці матеріал, відповідно до підготовки учнів.
Частини мови
( загальні поняття )
Питання для обговорення
- Як пов’язані між собою слова в реченні?
Іменник
Питання для обговорення
- На що вказують іменники?
- Іменники, які належать до однієї відміни, мають однакове лексичне та граматичне значення? Доведіть.
Контрольні завдання
Пожежа, двері, блокнот, кмітливість, рукавиці, пісок, людина, дитинство, шафа,
Зіньків, колір, шахи, переїзд, сірник, ножиці.
Сокіл, клас, майданчик, світ, туман, курінь, інститут, Харків, вівторок, снігопад, берег, гектар, водень, хліб, вуж.
Корінь, курча, мати, Максим, тінь, телятко, природа, зілля, ялина, базіка.
Місто, ластівка, Київ, вулиця, лоша, молодість, груша, комар.
Малина, слива, яблуня, доброта, гуща, чаша, серія, вечеря, кобза, діжа, Юлія.
Н.в. Рись Наталія Миколаївна, Рись Микола Федорович
Н.в. Симоненко Тамара Михайлівна, Симоненко Тарас Якович
Пані Ярослава, друг Микола, колега Шевчук, панна Олеся , товаришка Ольга, Іван Олексійович.
Катерина, Ігор, молодість, земля, друг, нива, юнак, вітер, учень, радість.
Двері, чари, ножиці, духи, Ромни, дрова, сани, штани.
Тестові завдання
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;
в) означає назви предметів;
г) означає кількість предметів або порядок при лічбі.
2. Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а) стіл;
б) будинок;
в) дорога;
г) кошеня.
3. Знайдіть іменник, який означає назву неістоти:
а) собака;
б) дівчина;
в) стілець;
г) комар.
4. Знайдіть загальну назву:
а) (Д,д)ніпро;
б) (О,о)ксана;
в) (П,п)етро;
г) (Р,р)ічка.
5. Знайдіть власну назву:
а) (О,о)зеро;
б) (С,с)обака;
в) (Д,д)митро;
г) (М,м)істо.
6. Знайдіть іменник чоловічого роду:
а) книга;
б) собака;
в) дорога;
г) суддя.
7. Знайдіть іменник жіночого роду:
а) біль;
б) путь;
в) Сибір;
г) накип.
8. Знайдіть іменник спільного роду:
а) сирота;
б) тополя;
в) адреса;
г) дріб.
9. Знайдіть іменник твердої групи:
а) пісня;
б) межа;
в) машина;
г) поле.
10. Знайдіть іменник мішаної групи:
а) тиша;
б) земля;
в) книга;
г) староста.
11. Знайдіть іменник, який належить до 3 відміни:
а) гора;
б) черга;
в) мати;
г) село.
12. Знайдіть іменник, який належить до 4 відміни:
а) листя;
б) ягня;
в) сім’я;
г) полум’я.
Діагностична робота з теми “ Іменник “
Мета для учнів: визначити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
(Оцінки за роботу не виставляються. Аркуш із надрукованим текстом роздається кожному учневі.)
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити іменник у реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до іменника |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати іменники |
|
|
|
4. |
Визначити рід іменника |
|
|
|
5. |
Розказати, як визначити рід іменника |
|
|
|
6. |
Визначити число іменника |
|
|
|
7. |
Швидко перевірити орфограму в корені іменника |
|
|
|
8. |
Швидко виділити значущі частини в іменника |
|
|
|
9. |
Довести, що правильно виділив значущі частини |
|
|
|
10. |
Зрозуміти, що зустрілася “ пастка “ у завданні |
|
|
|
11. |
Придумати своє завдання (з “ пасткою “ і без “ пастки “) |
|
|
|
12. |
Розповісти, як придумав завдання |
|
|
|
(Потрібно попередити учнів про те, що бали за роботу не будуть виставлятися, щоб вони об’єктивно і чесно розказали про свої досягнення й труднощі, пов’язані з вивченням іменника.)
Проаналізувати результати роботи можна за допомогою таблиці
№
|
Прізвище, ім’я учня
|
Номер питання |
||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||||||||||||||||
в |
л |
н |
в |
л |
н |
в |
л |
н |
в |
л |
н |
в |
л |
н |
в |
л |
н |
в |
л |
н |
||
1
|
Абрамов А.
|
|
+
|
|
|
|
+
|
+
|
|
|
|
+
|
|
+
|
|
|
+
|
|
|
|
+
|
|
Прикметник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається прикметником? Наведіть приклади.
Контрольні завдання
Дзвінкий (голос), тонка (тканина), гарне (обличчя).
Близька (дорога), солодкий (напій), вузька (стежка).
Віталій, Ольга, дід, учитель, Василь, Соломія.
Ліля, Джеря, Оксана, столяр, внучка, орач.
Вечірн.., тривожн.., прибережн.., дружн.., навколишн.., природн.., братн.., художн.., присутн.., пшеничн.., трикутн...
Вища круча, гаряча каша, пекуча цибуля, вужча площа, краща земля, нижча груша, свіжа рілля, домашній лікар, більша вежа.
Зеленавий, важкий, терпкуватий, свіжий, малесенький, прегарний, рідкуватий, здоровенний, порожній, білявий, пре чесний, молодший, кривий, дрібнесенький.
Металева пластинка, металевий голос, золотий перстень, золоті руки, мінорний лад, мінорний настрій, крижана вода, крижане серце, лисяче хутро, лисячий характер, батьківська хата, батьківська порада, баранячий хвіст, бараняча впертість.
7. Утворіть просту форму вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників.
Веселий, дорогий, синій, рідний, милий, чистий, гіркий, ясний, високий.
Тестові завдання
а) означає назву предметів;
б) означає назву ознаки або приналежність;
в) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.
2. Знайдіть прикметник твердої групи:
а) пізн (и, і) й;
б) житн (и, і) й;
в) безробітн (и, і) й;
г) дорожн (и, і) й.
3. Знайдіть прикметник м’якої групи:
а) семирічн (и, і) й;
б) зовнішн (и, і) й;
в) заможн (и, і) й;
г) придатн (и, і) й.
4. Знайдіть якісний прикметник:
а) український;
б) сталевий;
в) теплий;
г) скляний.
5. Знайдіть відносний прикметник:
а) великий;
б) вовчий;
в) зелений;
г) кам’яний.
6. Знайдіть прикметник вищого ступеня порівняння:
а) якнайбільший;
б) найдорожчий;
в) ширший;
г) рідніший за всіх.
7. Знайдіть прикметник найвищого ступеня порівняння:
а) кисліший;
б) менш відомий;
в) найдорожчий;
г) більш досвідчений.
8. Знайдіть прикметник, утворений префіксальним способом:
а) зелений;
б) безсилий;
в) найдешевший;
г) кисліший.
9. Знайдіть прикметник, утворений за допомогою сполучення основ:
а) завтрашній;
б) непоганий;
в) безстрашний;
г) десятирічний.
10. Знайдіть прикметник із префіксом пре- :
а) … карпатський;
б) … добрий;
в) … дорожній;
г) … земний.
11. Знайдіть прикметник із префіксом при- :
а) … морський;
б) … милий;
в) … тихий;
г) … чистий.
12. Знайдіть прикметник із суфіксом –нн- :
а) віко(н)ий;
б) букве(н)ий;
в) солов’ї(н)ий;
г) післяреформе(н)ий.
Діагностична робота з теми “ Прикметник “
Мета для учнів: вияснити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити прикметник у реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до даних прикметників |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати власні прикметники |
|
|
|
4. |
Визначити рід прикметника |
|
|
|
5. |
Розказати, як визначити рід |
|
|
|
6. |
Визначити число прикметника |
|
|
|
7. |
Швидко перевірити орфограму в правописі прикметників |
|
|
|
8. |
Виконати морфологічний розбір прикметника |
|
|
|
9. |
Придумати власне завдання з теми “ Прикметник “ |
|
|
|
10. |
Придумати завдання з “ пастками “ |
|
|
|
11. |
Розказати про те, як придумав “пастки “ |
|
|
|
12. |
Відповідати на питання з даної теми |
|
|
|
Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему “ Іменник “)
Займенник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається займенником? Наведіть приклади.
Контрольні завдання
1. Провідміняйте подані словосполучення. Якщо в деяких відмінках існують паралельні форми, наведіть їх.
Та вежа, це ремесло, той плаксій, ця площа, оце бажання, ота мрія, той перехожий, ота чаша, моя груша, нічиє кошеня, якась ніша, кожне обличчя, їхній лікар, його річ, жоден звір.
2. Запишіть подані займенники, знімаючи риску.
Ні/про/що, хто/сь, аби/який, ні/від/кого, казна/до/кого, хтозна/на/кому, будь/що, де/хто, ні/для/кого, що/небудь, будь/до/кого, аби/хто, де/що, казна/на/чому, чий/небудь, ні/про/що, аби/в/кого, скільки/небудь, де/який, будь/чий, ні/до/кого, котрий/сь.
3. Запишіть подані займенники в Р.в., О.в. та М.в. з прийменниками.
Будь-що, будь-хто, дещо,хто-небудь, що-небудь, абихто, абищо, ніхто, ніщо.
4. Запишіть займенники у непрямих відмінках. Поясніть правопис.
Де/в/кого, де/з/чим, до/де/кого, ні/до/кого, до/ні/кого, з/казна/ким, казна/з/ким, з/де/ким, де/з/ким, ні/до/чого, ні/до/чийого, до/ні/чийого, на/хтозна/що, з/аби/ким, аби/з/ким,за/будь/яких,ні/за/яких.
Тестові завдання
а) означає назви предметів;
б) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
в) означає назву ознаки предмета або його приналежність.
2. Знайдіть особовий займенник:
а) мій;
б) вони;
в) хто.
3. Знайдіть вказівний займенник:
а) скільки;
б) цей;
в) себе.
4. Де правильно записаний займенник:
а) ні з чим;
б) дезчим;
в) хтозна чий.
5. Знайдіть питальний займенник:
а) інший;
б) чий;
в) щось.
6. Знайдіть заперечний займенник:
а) свій;
б) ніхто;
в) скільки.
7. Знайдіть речення із зворотним займенником:
а) Іноді до Марії навідувався дехто з жінок;
б) У темнім лісі, за горами, зібравсь усякий звір;
в) З собою ми пісню візьмемо в дорогу життя.
8. Знайдіть неозначений займенник:
а) кожний;
б) хтось;
в) їхнім.
9. Знайдіть означальний займенник:
а) всякий;
б) дехто;
в) воно.
10. Які займенники належать до 1 особи:
а) ти, ви;
б) я, ми;
в) він, воно.
11. Як пишуться прийменники із займенниками:
а) разом;
б) окремо;
в) через дефіс.
12. Як змінюються займенники 3 особи однини:
а) за родами;
б) за відмінками, числами;
в) за особами.
Діагностична робота з теми “ Займенник“
Мета для учнів: вияснити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити займенник у реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до даних займенників |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати власні займенники |
|
|
|
4. |
Визначити рід займенника |
|
|
|
5. |
Виділити значущі частини в займенниках |
|
|
|
6. |
Визначити число займенника |
|
|
|
7. |
Швидко перевірити орфограму в правописі займенників |
|
|
|
8. |
Виконати морфологічний розбір займенника |
|
|
|
9. |
Придумати власне завдання з теми “ Займенник “ |
|
|
|
10. |
Придумати завдання з “ пастками “ |
|
|
|
11. |
Розказати про те, як придумав “пастки “ |
|
|
|
12. |
Відповідати на питання з даної теми |
|
|
|
Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему “ Іменник “)
Числівник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається числівником? Наведіть приклади.
Контрольні завдання
1. Провідміняйте подані числівники.
Сорок чотири, третє, семеро, двоє, шістдесятий, тридцять два, дев’яносто, два, дві п’ятих, сто,вісім.
2. Подані числівники запишіть у Н.в., Д.в. та О.в.
18, 21, 2, 4, 39, 11, 100, 200, 450, 579, 2347.
3. Доберіть кілька споріднених слів до слова п’ять. Визначте частини мови.
4. Розгадай ребуси. Запиши дане слово буквами.
7 я, 40 а, ли100к, 100ляр.
Зашифруй два слова у вигляді ребусів.
5. Добери приказки, загадки, у яких зустрічаються числівники.
6. З наведених слів випишіть числівники. Провідміняй їх.
Троє, потроїти, третій, трирічний, утроє, триста; дві цілих і сім восьмих, цілий (день), цілком, цілісний, в цілому.
7. Напишіть цифрами слова, поясніть відмінювання їх та правопис.
До 376 додати 7; від 292 відняти 24; до 3624 додати 9; від 1632 відняти 4; сума чисел дорівнює 203.
8. Придумай питання з теми “ Числівник “.
9. Склади повідомлення “ Що я знаю про числівник “.
10.Склади завдання з теми “ Числівник “ із “ пастками “. Місце “ пастки “ підкресли.
Тестові завдання
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;
б) означає кількість предметів, а також порядок їх при лічбі;
в) означає назви предметів.
2. Знайдіть кількісний числівник:
а) сто;
б) двадцять восьмий;
в) трьохсотий.
3. Знайдіть порядковий числівник:
а) чотирнадцять;
б) шістдесятий;
в) один.
4. Знайдіть простий числівник:
а) сімнадцять;
б) сорок три;
в) десять.
5. Знайдіть складний числівник:
а) шість;
б) дванадцять;
в) вісімдесят сім.
6. Знайдіть складений числівник:
а) шістсот двадцять чотири;
б) вісім;
в) сімнадцять.
7. Знайдіть числівник, який означає ціле число:
а) одна десята;
б) одинадцять;
в) дві сьомих.
8. Знайдіть числівник, який означає дробове число:
а) три;
б) десятеро;
в) вісім десятих.
9. Знайдіть збірний числівник:
а) тридцять;
б) дві сьомих;
в) шестеро.
10. Знайдіть правильно записаний числівник:
а) двохсот-тисячний;
б) двохсот тисячний;
в) двохсоттисячний.
11. Знайдіть правильно перекладене речення Я лег спать точно в двенадцать:
а) Я ліг спати точно в дванадцять;
б) Я ліг спати точно на дванадцяту;
в) Я ліг спати точно о дванадцятій.
12. Знайдіть правильно записаний у всіх відмінках числівник сто:
а) Н.в. сто б) Н.в. сто в) Н.в. сто
Р.в. ста Р.в. ста Р.в. ста
Д.в. стам Д.в. ста Д.в. стьом
З.в. сто З.в. сто З.в. стьох
О.в. стами О.в. ста О.в. стьома
М.в. на стах М.в. на ста М.в. на стах
Діагностична робота з теми “ Числівник“
Мета для учнів: вияснити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити числівник у реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до даних числівників |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати власні числівники |
|
|
|
4. |
Визначити рід числівника |
|
|
|
5. |
Виділити правильно записані числівники в реченні |
|
|
|
6. |
Визначити число числівника |
|
|
|
7. |
Швидко перевірити орфограму в правописі числівників |
|
|
|
8. |
Виконати морфологічний розбір числівника |
|
|
|
9. |
Придумати власне завдання з теми “ Числівник “ |
|
|
|
10. |
Придумати завдання з “ пастками “ |
|
|
|
11. |
Розказати про те, як придумав “пастки “ |
|
|
|
12. |
Відповідати на питання з даної теми |
|
|
|
Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему “ Іменник “)
Дієслово
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається дієсловом? Наведіть приклади.
Контрольні завдання
Боротися, кликати, лазити, клеїти, долати.
Читати, купити, везти, стояти, лізти, вчитися.
На дошці запис:
|
|
|
Дія відбувається до розмови
|
|
|
|
|
Кричить, сміється, грається
|
|
Що робитиме?
|
|
|
Майбутній час
|
|
Питання для обговорення:
(Далі проводиться робота по заповненню таблиці. Верхній рядок залишиться для назви колонок).
ПРИМІТКА
Якщо в учнів виникають труднощі із заповненням таблиці, необхідно провести роботу по відновленню змісту поняття “ Часи дієслова “.
Пізніше можна дати подібну таблицю з іншими вільними “ віконечками ”, скласти аналогічні завдання з інших тем.
При вивченні неозначеної форми дієслова учням необхідно запропонувати скласти граматичну модель інфінітива ( групова робота ). Кожна група будує свій варіант моделі. Потрібно організувати обговорення моделей і домовитися про те, що найкращий варіант моделі учні можуть використовувати в подальшій роботі.
Тестові завдання
а) виражає ознаку дії предмета;
б) означає дію предмета;
в) означає назву предмета.
2. Знайдіть дієслово в неозначеній формі:
а) спить;
б) робити;
в) світає.
3. Знайдіть дієслово в 1-й особі однини:
а) читаєш;
б) читає;
в) читаю.
4. Знайдіть дієслово в 2-й особі однини:
а) співаймо;
б) співаєш;
в) співаємо.
5. Знайдіть дієслово в 3-й особі однини:
а) падаємо;
б) падаю;
в) падає.
6. Знайдіть дієслово в 1-й особі множини:
а) забуваєте;
б) забуваю;
в) забуваємо.
7. Знайдіть дієслово в 2-й особі множини:
а) виходить;
б) виходите;
в) виходять.
8. Знайдіть дієслово в 3-й особі множини:
а) стоять;
б) стоїмо;
в) стоїть.
9. Знайдіть дієслово І дієвідміни:
а) говорити;
б) працювати;
в) стояти.
10. Знайдіть дієслово ІІ дієвідміни:
а) усміхатися;
б) гомоніти;
в) розуміти.
11. Знайдіть дієслово, у якому може відбуватися чергування О з А:
а) котити;
б) мовчати;
в) долати.
12. Знайдіть дієслово, у якому може відбуватися чергування О з Е:
а) возити;
б) косити;
в) робити.
Діагностична робота з теми “ Дієслово“
Мета для учнів: вияснити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити дієслово в реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до даних дієслів |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати власні дієслова |
|
|
|
4. |
Визначити час дієслова |
|
|
|
5. |
Визначити особу дієслова |
|
|
|
6. |
Визначити число дієслова |
|
|
|
7. |
Визначити рід дієслова |
|
|
|
8. |
Виконати морфологічний розбір дієслова |
|
|
|
9. |
Придумати власне завдання з теми “ Дієслово “ |
|
|
|
10. |
Придумати завдання з “ пастками “ |
|
|
|
11. |
Швидко визначити дієвідміну |
|
|
|
12. |
Відповідати на питання з даної теми |
|
|
|
Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему “ Іменник “)
Приcлівник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається прислівником? Наведіть приклади.
Контрольні завдання
Ясно, зовні, потроху, вузько, дотепер, погано, вголос, зозла, глибоко, надовго, значно, низько, мало, насамперед, трохи, відразу, знизу, цікаво, понині, близько,завжди, повсюди, добре, важко, згори, тепло, широко, вчора, колись.
Організова…о, гума…о, безпереста…о, захопле…о, безви…о, стара…о, невблага…о, безумов…о, зра…я, попідвіко…ю, невпевне…о, прихова…о, сумлі…о, навма…я, щоде…о, самовідда…о, тума…о, стурбова…о, невпи…о, спросо…я.
Від/давна, по/іншому, за/одно, віч/на/віч, рік/у/рік, будь/що/будь, рано/вранці, ані/трохи, будь/коли, с/під/лоба, з/роду/віку, якось/то, всього/на/всього, куди/таки, будь/як, хто/зна/куди, по/перше, мало/помалу, ні/звідки, з/діда/прадіда, до/тепер, по/дружньому.
Тестові завдання
1. Прислівник – це:
а) частина мови, яка означає дію предмета;
б) особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією;
в) невідмінювана частина мови, яка виражає ознаку дії предмета чи
іншої ознаки.
а) вголос;
б) праворуч;
в) напередодні.
а) красиво;
б) зопалу;
в) нерухомо.
4. Знайдіть прислівник, який означає місце дії:
а) тепло;
б) шалено;
в) вдома.
5. Знайдіть прислівник, який означає причину дії:
а) ззаду;
б) згарячу;
в) щовечора.
6. Знайдіть прислівник, який означає мету дії:
а) навмисне;
б) влітку;
в) вліво.
7. Знайдіть прислівник, який означає спосіб дії:
а) вночі;
б) глибоко;
в) схвильовано.
8. Знайдіть прислівник, який у вищому ступені має суфікс -ш-:
а) ясно;
б) весело;
в) швидко.
9. Знайдіть прислівник, у кінці якого пишеться -и:
а) поночі;
б) тричі;
в) залюбки.
10. Знайдіть прислівник, який пишеться через дефіс:
а) ні/куди;
б) коли/небудь;
в) час/від/часу.
11. Знайдіть прислівник, який пишеться разом:
а) нав/присядки;
б) часто/густо;
в) будь/де.
12. Знайдіть прислівник, у якому пишеться -н-:
а) зако(н)о;
б) стрима(н)о;
в) відмі(н)о.
Діагностична робота з теми “ Прислівник“
Мета для учнів: вияснити особисті досягнення та труднощі, пов’язані з виконанням завдань.
( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )
№ |
Зміст дії |
Важко |
Легко |
Не знаю |
1. |
Швидко виділити прислівник у реченні |
|
|
|
2. |
Поставити питання до прислівника |
|
|
|
3. |
За питаннями дібрати власні прислівники |
|
|
|
4. |
Дібрати синоніми, антоніми до даного прислівника |
|
|
|
5. |
Дібрати споріднені слова до даного прислівника |
|
|
|
6. |
Виділити значущі частини слова в прислівнику |
|
|
|
7. |
Визначити , з якої частини мови утворився прислівник |
|
|
|
8. |
Зрозуміти, що зустрілася “пастка“ в завданні з прислівником |
|
|
|
9. |
Придумати власне завдання з теми “ Прислівник“ |
|
|
|
10. |
Придумати завдання з “ пастками “ |
|
|
|
11. |
Виконати морфологічний розбір прислівника |
|
|
|
12. |
Відповідати на питання з даної теми |
|
|
|
Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему “ Іменник “)
Службові частини мови
Питання для обговорення
Прийменник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається прийменником? Наведіть приклад.
Контрольні завдання
1. Запишіть правильні сполуки слів, вибравши з дужок потрібні варіанти
прийменників.
Учитель (з, зі, із, зо) стажем.
Податись (у, в, уві) мандри.
Читати (у, в, уві) оригіналі.
Кілометрів (з, із, зі, зо) три.
Працював (у, в, уві) бібліотеці.
Бачити (у, в, уві) вікні.
Повернутися (з, із, зі, зо) школи.
Зазирати (у, в, уві) вічі.
Ти (з, зі, із, зо) мною.
У плач – уплач.
За очі – заочі.
У трьох – утрьох.
На втікача – навтікача.
У бік – убік.
З верху – зверху.
3. Складіть словосполучення “ прийменник + іменник “.
( Прийменники не повинні повторюватися. Завдання виконується за вказаний
час ).
Тестові завдання
1. Прийменник – це службова частина мови, яка:
а) вживається для з’єднання однорідних членів речення та частин
складного речення;
б) вносить різні додаткові відтінки значення в речення або
служить для утворення способів дієслів;
в) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших
слів у словосполученнях та реченнях.
2. Знайдіть первинний прийменник:
а) поза;
б) над;
в) задля.
3. Знайдіть вторинний прийменник:
а) від;
б) заради;
в) без.
4.Знайдіть непохідний прийменник:
а) крізь;
б) поруч;
в) ззаду.
5. Знайдіть похідний прийменник:
а) через;
б) вздовж;
в) між.
6. Знайдіть простий прийменник:
а) залежно від;
б) крізь;
в) поруч.
7. Знайдіть складний прийменник:
а) у зв’язку;
б) проти;
в) близько.
8. Знайдіть складений прийменник:
а) задля;
б) під час;
в) коло.
9. Знайдіть прийменник, який пишеться разом:
а) під/час;
б) залежно/від;
в) в/супереч.
10. Знайдіть прийменник, який пишеться окремо:
а) у/слід;
б) в/результаті;
в) на/прикінці.
11. Знайдіть прийменник, який пишеться через дефіс:
а) на/перекір;
б) з/понад;
в) за/допомогою.
12. Знайдіть правильно перекладене словосполучення в три часа:
а) третьої години;
б) о третій годині;
в) в три години.
Сполучник
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається сполучником? Наведіть приклад.
- На які розряди за значенням поділяються сполучники? Яку синтаксичну роль
виконують?
іншому – протиставним?
- Які особливості творення і правопису складних сполучників? Наведіть
приклади.
Контрольні завдання
Речення, використовуючи парні сполучники.
2. Напишіть, за якими ознаками розрізняють сурядні та підрядні сполучники.
Складіть одне просте й одне складне речення, використовуючи сполучники
сурядності.
3. Виділіть сполучники: між, якби, серед, через, однак. Наведіть власний приклад
словосполучень із простими сполучниками.
4. Запишіть, розкривши дужки:
Через(те)що, (не)зважаючи(на)те(що), (не)мов(би), начеб(то), тому(що).
Тестові завдання
1. Сполучник – це службова частина мови, яка:
а) вживається для з’єднання однорідних членів речення та частин
складного речення;
б) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;
в) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших
слів у словосполученнях та реченнях.
2. Знайдіть простий сполучник:
а) якщо;
б) проте;
в) хоч.
3. Знайдіть складений сполучник:
а) та й;
б) що;
в) чи.
4. Знайдіть сполучник сурядності:
а) але;
б) що;
в) коли.
5. Знайдіть сполучник підрядності:
а) і;
б) хоч;
в) або.
6. Серед сполучників сурядності знайдіть єднальний:
а) а;
б) також;
в) чи
7. Серед сполучників сурядності знайдіть протиставний:
а) однак;
б) також;
в) чи.
8. Серед сполучників сурядності знайдіть розділовий:
а) й;
б) зате;
в) або.
9. Серед сполучників підрядності знайдіть причиновий:
а) щоби;
б) тому що;
в) як.
10. Серед сполучників підрядності знайдіть сполучник мети:
а) бо;
б) щоб;
в) як.
11. Серед сполучників підрядності знайдіть порівняльний:
а) бо;
б) наче;
в) щоб.
12. Знайдіть речення, у якому сполучник пишеться разом:
а) Бійці замовкли, про/те пісня продовжувала звучати;
б) У довгій мові є недовгий зміст: люблю співати про/ те, про що
співаю;
в) Розповів хлопець про/те, що він чув від козаків.
Частка
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається часткою? Наведіть приклад.
Контрольні завдання
Поясніть свій вибір.
Слухай (же, ж), з чим (б, би), знайшли (б,би), звідки (же, ж), познайомтеся (же, ж), поспати (б, би), прийшла (би, б), хто (б, би).
Де/який, будь/де, хтось/то, що/правда, ані/когісінько, ні/хто, ні/в/кого, ні/за/що, ні/звідки, як/от, аби/де, хто/зна/як, не/аби/який, не/аби/хто, як/най/дорожче, коли/б/то, ні/би/то, а/все/ж/таки.
Ні/сенітниця, не/долік, не/правда, не/забаром, не/збудований ще, не/довірливо, не/все, не/зручно, не/збагненний, ні/хто, ні/до/кого, ні/де, не/вчили, не/досяжний, не/зграбно, не/мічний, не/борак, не/посаджений вчасно, не/втомний, не/вмію, не/близько, не/вартий уваги, не/далеко, а поряд, не/вмію, не/зважаючи на дощ.
Речення, використовуючи частку на позначення непевності.
Проте, хіба, для, ось, навіть, у, біля.
Красиво в лісі восени.
Наведіть приклад простого речення запропонованого змісту, використавши іншу підсилювальну частку.
Тестові завдання
1. Частка– це службова частина мови, яка:
а) вживається для з’єднання однорідних членів речення та частин
складного речення;
б) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;
в) надає словам чи реченням певних смислових чи емоційно-
експресивних відтінків або служить для творення морфологічних
форм та нових слів.
2. Знайдіть формотворчу частку:
а) ні;
б) нехай;
в) аж.
3. Знайдіть заперечну частку:
а) хай;
б) не;
в) б.
4. Знайдіть модальну частку:
а) невже;
б) не;
в) би.
5. Знайдіть частку, яка пишеться через дефіс:
а) неси/ж/но;
б) чим/би/то;
в) писав/таки.
6. У якому рядку всі слова – частки:
а) або, чи, та, але, а, щоб;
б) не, ні, б, же, егеж, казна;
в) при, до, об, но, через.
7. У якому рядку всі частки модальні:
а) хай, нехай, би, б, таки;
б) не, ні, хоч, навряд, тільки;
в) отож, он, ото, лише, оце.
8. З якими словами частка НЕ пишеться разом:
а) не/хтуючи;
б) не молодий, а старий;
в) не бійся.
9. З якими словами частка НІ пишеться окремо:
а) ні/де не побував;
б) ні/як не повернутися;
в) не повідомила ні/де вона відпочиватиме, ні/як її знайти.
10. Укажіть, коли частку ж (же) слід писати окремо:
а) Це те/ж оповідання чи інше?
б) А/вже/ж , прийду до вас у гості.
в) А/вже/ж темно, пора додому.
11. Укажіть речення, у якому вжито частку:
а) Концерт почався о сьомій годині.
б) Сніжок ліг рівно.
в) Хоч би поприбирали в кімнатах.
12. Укажіть речення, у якому вжито формотворчу частку:
а) Ти ж умієш ремонтувати велосипеди.
б) Нехай щасливою буде твоя доля.
в) Бачиш дерево он на узвишші.
Вигук
Питання для обговорення
- Яка частина мови називається вигуком? Наведіть приклад.
Контрольні завдання
Браво! Ох! От тобі й раз! Геть! Нене! Гайда! Спасибі. Цур. Гай-гай! Нумо! Матінко! Доброго здоров’я! Цить! Брр! Їй-бо! Отакої! Ква-ква! Тю1 Перепрошую. Назад! Вибачте. Брись!
незадоволення, у другому – сум, а в третьому – небажання.
3. Складіть із вигуком Ой! три речення так, щоб у першому з них вигук виражав
захоплення, у другому – біль, а в третьому – здивування.
Тестові завдання
1. Знайдіть вигук, який виражає почуття:
а) цить;
б) геть;
в) ах.
2. Знайдіть вигук, який виражає спонукання до якоїсь дії:
а) ой;
б) гей;
в) ай.
3. Знайдіть вигук, який виражає привітання:
а) агов;
б) добридень;
в) ціп-ціп-ціп..
4. Знайдіть речення, у якому вигук виділяється комою:
а) Ой вітрику, наш милий друже (Л.Глібов).
б) Ой скажи, дай пораду, як прожити без долі (Леся Українка).
в) О тепер Павликові є про що думати (К.Гордієнко).
Література
“ БАО “, - 1998.