Тестові та практичні завдання до вивчення частин мови 5-7 клас

Про матеріал

Вивчення частин мови в 6-7 класах

( практичні завдання )

Морфологія вивчається в 6 – 7 класах. Учні повинні опанувати вчення про частини мови як граматичні класи слів, що характеризуються спільним частиномовним значенням, граматичними категоріями і синтаксичною роллю в словосполученні і реченні.

Знання з морфології створюють базу для вироблення орфографічних навичок учнів: школярі навчаються правильно вживати слова та їх форми в реченні, передавати на письмі.

Посібник містить практичні завдання з морфології. Учитель української мови на власний розсуд може використати на уроці матеріал, відповідно до підготовки учнів.

Частини мови

( загальні поняття )

Питання для обговорення

- Як пов'язані між собою слова в реченні?

-Для чого словам потрібне граматичне значення?

-Чи всі слова мови мають граматичне значення?

-Що об'єднує слова, які відносяться до однієї частини мови?

-Як довести, що в українській мові є кілька частин мови?

-Скільки слів належить до однієї частини мови: одне, кілька, багато? Доведіть.

-Чи можна визначити частину мови, не розуміючи змісту слова? Доведіть.

Тестові завдання


1.Іменник – це частина мови, яка:

а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;

в) означає назви предметів;

г) означає кількість предметів або порядок при лічбі.

2. Знайдіть іменник, який означає назву істоти:

а) стіл;

б) будинок;

в) дорога;

г) кошеня.

Перегляд файлу

 

                         Вивчення частин мови в 6-7 класах

                                       ( практичні завдання )

 

     Морфологія вивчається в 6 – 7 класах. Учні повинні опанувати вчення про частини мови як граматичні класи слів, що характеризуються спільним частиномовним значенням, граматичними категоріями і синтаксичною роллю в словосполученні і реченні.

     Знання з морфології створюють базу для вироблення орфографічних навичок учнів: школярі навчаються правильно вживати слова та їх форми в реченні, передавати на письмі.

     Посібник містить практичні завдання з морфології. Учитель української мови на власний розсуд може використати на уроці матеріал, відповідно до підготовки учнів.

 

                                                           Частини мови

( загальні поняття )

 

                                                              Питання для обговорення

       -    Як повязані між собою слова в реченні?

  • Для чого словам потрібне граматичне значення?
  • Чи всі слова мови мають граматичне значення?
  • Що обєднує слова, які відносяться до однієї частини мови?
  • Як довести, що в українській мові є кілька частин мови?
  • Скільки слів належить до однієї частини мови: одне, кілька, багато? Доведіть.
  • Чи можна визначити частину мови, не розуміючи змісту слова? Доведіть.

 

                                                                           Іменник

                                                              Питання для обговорення

 

      -     На що вказують іменники?

  • Як змінюються іменники?
  • На які розряди за значенням поділяються іменники?
  • Як називаються іменники, які відповідають на питання хто? Наведіть приклади.
  • Як називаються іменники, які відповідають на питання що? Наведіть приклади.
  • У чому полягає різниця між власними назвами і загальними? Відповідь проілюструйте на прикладах.
  • Які іменники належать до спільного роду? Наведіть приклади.
  • Як визначити рід незмінюваних іменників іншомовного походження? Наведіть приклади.
  • Продовж міркування: Я можу довести, що дане слово – іменник...
  • Скільки в українській мові існує відмінків? Назвіть їх.
  • Які синтаксичні функції виконує іменник? Які серед них найпоширеніші? Наведіть приклади.
  • Скільки відмін іменників ви знаєте? Наведіть приклади.
  • У яких відмінах іменники поділяються на групи?
  • Які групи мають іменники? Наведіть приклади.
  • Для чого потрібно вміти визначати відміни іменників?
  • Які іменники належать до 1 відміни? На які групи вони поділяються? Чим зумовлений цей поділ?
  • Які особливості відмінювання іменників 1 відміни? Наведіть приклади.
  • Які іменники належать до 2 відміни? Наведіть приклади.
  • Які іменники належать до 3 відміни? Наведіть приклади.
  • Які особливості відмінювання іменників 3 відміни? Відповідь проілюструйте прикладами.
  • Які іменники належать до 4 відміни? Наведіть приклади.
  • Які особливості відмінювання іменників 4 відміни?
  • Продовж міркування: Щоб визначити відміну іменника, потрібно…

 

-  Іменники, які належать до однієї відміни, мають однакове лексичне та граматичне      значення? Доведіть.

  • Для чого люди вигадали іменники?
  • Чи є мови, у яких немає іменників?

 

                                                          Контрольні завдання

  1. Подані іменники поділіть на групи таким чином:
    1. ті, що мають форми однини та множини;
    2. тільки однини;
    3. тільки множини.

     Пожежа, двері, блокнот, кмітливість, рукавиці, пісок, людина, дитинство, шафа,      

     Зіньків, колір, шахи, переїзд, сірник, ножиці.

 

  1. Запишіть іменники у формі Р.в. однини.

Сокіл, клас, майданчик, світ, туман, курінь, інститут, Харків, вівторок, снігопад, берег, гектар, водень, хліб, вуж.

 

  1. Визначте рід і відміну кожного з наведених іменників.

Корінь, курча, мати, Максим, тінь, телятко, природа, зілля, ялина, базіка.

 

  1. Провідміняйте в однині і, де можливо, у множині іменники.

Місто, ластівка, Київ, вулиця, лоша, молодість, груша, комар.

 

  1. Поставте кожен із наведених іменників спочатку у формі Р.в., а потім О.в. однини. Визначте, до якої групи належить кожен іменник.

Малина, слива, яблуня, доброта, гуща, чаша, серія, вечеря, кобза, діжа, Юлія.

 

  1. Провідміняйте:

Н.в. Рись Наталія Миколаївна, Рись Микола Федорович

Н.в. Симоненко Тамара Михайлівна, Симоненко Тарас Якович

 

  1. Запишіть подані сполуки у формі звертання.

Пані Ярослава, друг Микола, колега Шевчук, панна Олеся , товаришка Ольга, Іван Олексійович.

 

  1. Запишіть подані іменники у формі Д.в. та Кл.в.

Катерина, Ігор, молодість, земля, друг, нива, юнак, вітер, учень, радість.

 

  1. Поставте іменники у Р.в., визначте закінчення.

Двері, чари, ножиці, духи, Ромни, дрова, сани, штани.

 

 

Тестові завдання

 


  1. Іменник – це частина мови, яка:

а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;

в) означає назви предметів;

г) означає кількість предметів або порядок при лічбі.

     2.  Знайдіть іменник, який означає назву істоти:

           а) стіл;

           б) будинок;

           в) дорога;

           г) кошеня.

     3.  Знайдіть іменник, який означає назву неістоти:

           а) собака;

           б) дівчина;

           в) стілець;

           г) комар.

     4.  Знайдіть загальну назву:

          а) (Д,д)ніпро;

          б) (О,о)ксана;

          в) (П,п)етро;

          г) (Р,р)ічка.

     5.  Знайдіть власну назву:

          а) (О,о)зеро;

          б) (С,с)обака;

          в) (Д,д)митро;

          г) (М,м)істо.

     6.   Знайдіть іменник чоловічого роду:

          а) книга;

          б) собака;

          в) дорога;

          г) суддя.

 

     7.   Знайдіть іменник жіночого роду:

          а) біль;

          б) путь;

          в) Сибір;

          г) накип.

     8.   Знайдіть іменник спільного роду:

          а) сирота;

          б) тополя;

          в) адреса;

          г) дріб.

     9.   Знайдіть іменник твердої групи:

          а) пісня;

          б) межа;

          в) машина;

          г) поле.

     10.   Знайдіть іменник мішаної групи:

          а) тиша;

          б) земля;

          в) книга;

          г) староста.

     11.   Знайдіть іменник, який належить до 3 відміни:

          а) гора;

          б) черга;

          в) мати;

          г) село.

     12.   Знайдіть іменник, який належить до 4 відміни:

          а) листя;

          б) ягня;

          в) сімя;

          г) полумя. 


 

Діагностична робота з теми Іменник

 

     Мета для учнів: визначити особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

      (Оцінки за роботу не виставляються. Аркуш із надрукованим текстом роздається кожному учневі.)

 

 

                         Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити іменник у реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до іменника

 

 

 

3.

За питаннями дібрати іменники

 

 

 

4.

Визначити рід іменника

 

 

 

5.

Розказати, як визначити рід іменника

 

 

 

6.

Визначити число іменника

 

 

 

7.

Швидко перевірити орфограму в корені іменника

 

 

 

8.

Швидко виділити значущі частини в іменника

 

 

 

9.

Довести, що правильно виділив значущі частини

 

 

 

10.

Зрозуміти, що зустрілася пастка у завданні

 

 

 

11.

Придумати своє завдання (з пасткою і без пастки)

 

 

 

12.

Розповісти, як придумав завдання

 

 

 

 

       (Потрібно попередити учнів про те, що бали за роботу не будуть виставлятися, щоб вони обєктивно і чесно розказали про свої досягнення й труднощі, повязані з вивченням іменника.)

        Проаналізувати результати роботи можна за допомогою таблиці

 

 

 

 

 

 

Прізвище,

імя учня

 

 

                                                 Номер питання

1

2

3

4

5

6

7

в

л

н

в

л

н

в

л

н

в

л

н

в

л

н

в

л

н

в

л

н

 

1

 

 

 

 

 

 

 

Абрамов А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прикметник

                                                              Питання для обговорення

       -    Яка частина мови називається прикметником? Наведіть приклади.

  • Які морфологічні ознаки має прикметник?
  • Які синтаксичні функції виконує прикметник?
  • Що спільного у граматичному значенні іменників та прикметників?
  • Чому види граматичних значень іменників і прикметників співпадають?
  • Які прикметники називаються якісними? Наведіть приклади.
  • Які прикметники називаються присвійними? Наведіть приклади.
  • Які прикметники називаються відносними? Наведіть приклади.
  • Наведіть приклади переходу відносних та присвійних прикметників у якісні.
  • Як утворюється проста форма вищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклади.
  •  Як утворюється проста форма найвищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклади.
  • Як утворюється складена форма вищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклади.
  • Як утворюється складена форма найвищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклади.
  • Як утворюються присвійні прикметники? Наведіть приклади.
  • Які прикметники відносяться до твердої групи відмінювання? Наведіть приклади.  
  • Які прикметники відносяться до мякої групи відмінювання? Наведіть приклади.  
  • У чому полягає особливість відмінювання складних прикметників , другою частиною яких є – лиций?  
  • Чим відрізняються повна стягнена і повна нестягнена форми прикметників жіночого та середнього роду? Наведіть приклади. 
  • Чим відрізняються повна і коротка форми  прикметників чоловічого роду? Наведіть приклади. 
  • Продовж міркування: Я можу довести, що слово відноситься до прикметника…
  • Продовж  міркування: Якщо слово відноситься до прикметника, то…
  • Яке граматичне значення допоможе довести, що дане слово – прикметник?
  • Для чого люди придумали прикметники?
  • Чи є мови, у яких люди не користуються прикметниками? Довести свою думку.

 

                                                                Контрольні завдання

 

  1.  Утворіть від поданих прикметників просту і складену форми вищого та найвищого ступенів порівняння.

Дзвінкий (голос), тонка (тканина), гарне (обличчя).

Близька (дорога), солодкий (напій), вузька (стежка).

  1. Утворіть від поданих іменників присвійні прикметники, запишіть їх у Н.в. однини чоловічого роду та Н.в. однини жіночого роду.

Віталій, Ольга, дід, учитель, Василь, Соломія.

Ліля, Джеря, Оксана, столяр, внучка, орач.

  1. Допишіть закінчення, розділіть прикметники на тверду й м’яку групи.

Вечірн.., тривожн.., прибережн.., дружн.., навколишн.., природн.., братн.., художн.., присутн.., пшеничн.., трикутн...

  1. Напишіть словосполучення в О.в. однини. Поясніть правопис.

Вища круча, гаряча каша, пекуча цибуля, вужча площа, краща земля, нижча груша, свіжа рілля, домашній лікар, більша вежа.

  1. З поданих прикметників випишіть ті, що не мають ступенів порівняння.

Зеленавий, важкий, терпкуватий, свіжий, малесенький, прегарний, рідкуватий, здоровенний, порожній, білявий, пре чесний, молодший, кривий, дрібнесенький.

  1. Визначте якісні, відносні та присвійні прикметники. Випишіть словосполучення, у яких відносні чи присвійні прикметники мають значення якісних.

Металева пластинка, металевий голос, золотий перстень, золоті руки, мінорний лад, мінорний настрій, крижана вода, крижане серце, лисяче хутро, лисячий характер, батьківська хата, батьківська порада, баранячий хвіст, бараняча впертість.

7.  Утворіть  просту форму вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників.

Веселий, дорогий, синій, рідний, милий, чистий, гіркий, ясний, високий.

 

                                                                   Тестові завдання

 


  1. Прикметник – це частина мови, яка:

а) означає назву предметів;

б) означає назву ознаки або приналежність;

в) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх.

     2.   Знайдіть прикметник твердої групи:

           а) пізн (и, і) й;

           б) житн (и, і) й;

           в) безробітн (и, і) й;

           г) дорожн (и, і) й.

     3.   Знайдіть прикметник мякої групи:

           а) семирічн (и, і) й;

           б) зовнішн (и, і) й;

           в) заможн (и, і) й;

           г) придатн (и, і) й.

     4.   Знайдіть якісний прикметник:

           а) український;

           б) сталевий;

           в) теплий;

           г) скляний.

     5.   Знайдіть відносний прикметник:

           а) великий;

           б) вовчий;

           в) зелений;

           г) камяний.

     6.   Знайдіть прикметник вищого ступеня порівняння:

           а) якнайбільший;

           б) найдорожчий;

           в) ширший;

           г) рідніший за всіх.

     7.   Знайдіть прикметник найвищого ступеня порівняння:

           а) кисліший;

           б) менш відомий;

           в) найдорожчий;

           г) більш досвідчений.

     8.   Знайдіть прикметник, утворений префіксальним способом:

           а) зелений;

           б) безсилий;

           в) найдешевший;

           г) кисліший.

     9.   Знайдіть прикметник, утворений за допомогою сполучення основ:

           а) завтрашній;

           б) непоганий;

          в) безстрашний;

          г) десятирічний.

   10.  Знайдіть прикметник із префіксом пре- :

          а) … карпатський;

          б) … добрий;

          в) … дорожній;

          г) … земний.

   11.  Знайдіть прикметник із префіксом при- :

          а) … морський;

          б) … милий;

          в) … тихий;

          г) … чистий.

   12.  Знайдіть прикметник із суфіксом –нн- :

          а) віко(н)ий;

          б) букве(н)ий;

          в) соловї(н)ий;

          г) післяреформе(н)ий.


 

Діагностична робота з теми Прикметник

 

     Мета для учнів: вияснити  особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

     ( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )

 

Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити прикметник у реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до даних прикметників

 

 

 

3.

За питаннями дібрати власні прикметники

 

 

 

4.

Визначити рід прикметника

 

 

 

5.

Розказати, як визначити рід

 

 

 

6.

Визначити число прикметника

 

 

 

7.

Швидко перевірити орфограму в правописі прикметників

 

 

 

8.

Виконати морфологічний розбір прикметника

 

 

 

9.

Придумати власне завдання з теми Прикметник

 

 

 

10.

Придумати завдання з пастками

 

 

 

11.

Розказати про те, як придумав пастки

 

 

 

12.

Відповідати на питання з даної теми

 

 

 

 

     Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему Іменник)

 

 

                                                             Займенник

 

                                                     Питання для обговорення

 

       -    Яка частина мови називається займенником? Наведіть приклади.

  • Які морфологічні ознаки має займенник? Відповідь проілюструйте прикладами.
  • Які синтаксичні функції виконує займенник?
  • Які займенники називаються особовими? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Який займенник називається зворотним? Якими морфологічними ознаками він характеризується?
  • Які займенники називаються присвійними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Які займенники називаються вказівними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Які займенники називаються означальними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Які займенники називаються питальними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Які займенники називаються відносними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Які займенники називаються неозначеними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Як утворюються неозначені займенники? Які з них пишуться разом, а які через дефіс?
  • Які займенники називаються заперечними? Якими морфологічними ознаками вони характеризуються?
  • Як утворюються заперечні займенники?  Як вони пишуться?

 

 

                                            Контрольні завдання

   1. Провідміняйте подані словосполучення. Якщо в деяких відмінках існують   паралельні форми, наведіть їх.  

Та вежа, це ремесло, той плаксій, ця площа, оце бажання, ота мрія, той перехожий, ота чаша, моя груша, нічиє кошеня, якась ніша, кожне обличчя, їхній лікар, його річ, жоден звір.

  2.  Запишіть подані займенники, знімаючи риску.   

Ні/про/що, хто/сь, аби/який, ні/від/кого, казна/до/кого, хтозна/на/кому, будь/що, де/хто, ні/для/кого, що/небудь, будь/до/кого, аби/хто, де/що, казна/на/чому, чий/небудь, ні/про/що, аби/в/кого, скільки/небудь, де/який, будь/чий, ні/до/кого, котрий/сь.

  3.  Запишіть подані займенники  в Р.в., О.в. та М.в. з прийменниками.

Будь-що, будь-хто, дещо,хто-небудь, що-небудь, абихто, абищо, ніхто, ніщо.

  4.  Запишіть займенники у непрямих відмінках. Поясніть правопис.                        

Де/в/кого, де/з/чим, до/де/кого, ні/до/кого, до/ні/кого, з/казна/ким, казна/з/ким, з/де/ким, де/з/ким, ні/до/чого, ні/до/чийого, до/ні/чийого, на/хтозна/що, з/аби/ким, аби/з/ким,за/будь/яких,ні/за/яких.

 


                                                  Тестові завдання

  1. Займенник – це частина мови, яка:

                        а) означає назви предметів;

                        б) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

                        в) означає назву ознаки предмета або його приналежність.

2.  Знайдіть особовий займенник:

                        а) мій;

                        б) вони;

                        в) хто.

3.  Знайдіть вказівний займенник:

                        а) скільки;

                        б) цей;

                        в) себе.

4.  Де правильно записаний займенник:

                        а) ні з чим;

                        б) дезчим;

                        в) хтозна чий.

5.  Знайдіть питальний займенник:

                        а) інший;

                        б) чий;

                        в) щось.

6.  Знайдіть заперечний займенник:

                        а) свій;

                        б) ніхто;

                        в) скільки.

7.  Знайдіть речення із зворотним займенником:

                        а) Іноді до Марії навідувався дехто з жінок;

                        б) У темнім лісі, за горами, зібравсь усякий звір;

                        в) З собою ми пісню візьмемо в дорогу життя.

8.  Знайдіть неозначений займенник:

                        а) кожний;

                        б) хтось;

                        в) їхнім.

9.  Знайдіть означальний займенник:

                        а) всякий;

                        б) дехто;

                        в) воно.

10. Які займенники належать до 1 особи:

                      а) ти, ви;

                      б) я, ми;

                      в) він, воно.

11. Як пишуться прийменники із займенниками:

                      а) разом;

                      б) окремо;

                      в) через дефіс.

12.  Як змінюються займенники 3 особи однини:

                       а) за родами;

                       б) за відмінками, числами;

                       в) за особами.


 

 

                                 Діагностична робота з теми Займенник

 

     Мета для учнів: вияснити  особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

     ( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )

 

Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити займенник у реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до даних займенників

 

 

 

3.

За питаннями дібрати власні займенники

 

 

 

4.

Визначити рід займенника

 

 

 

5.

Виділити значущі частини в займенниках

 

 

 

6.

Визначити число займенника

 

 

 

7.

Швидко перевірити орфограму в правописі займенників

 

 

 

8.

Виконати морфологічний розбір займенника

 

 

 

9.

Придумати власне завдання з теми Займенник

 

 

 

10.

Придумати завдання з пастками

 

 

 

11.

Розказати про те, як придумав пастки

 

 

 

12.

Відповідати на питання з даної теми

 

 

 

 

Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему Іменник)

                                                                 Числівник

 

                                              Питання для обговорення

      -     Яка частина мови називається числівником? Наведіть приклади.

  • Що спільного в числівників та прикметників?
  • Яку особливу роботу виконують числівники? Як це відображається на назві?
  • Чи правильно кажуть, що якщо слово називає порядок чи кількість предметів при лічбі, то воно завжди буде числівником? Доведи.
  • Продовж міркування: За лексичним значенням слово пять означає кількість. Щоб визначити, до якої частини мови воно належить, треба… 
  • Які числівники називаються кількісними? Наведіть приклади.
  • На які групи поділяються кількісні числівники? Наведіть приклади.
  • Які числівники називаються порядковими? Наведіть приклади.
  • Які морфологічні ознаки мають кількісні числівники? Порядкові?
  • У ролі яких членів речення може виступати числівник?
  • Що спільне в будові числівників шість, шістдесят, шістдесят чотири? Пояснити особливості побудови та правопису таких числівників.
  • На які групи поділяються числівники за будовою? Наведіть приклади.
  • Які числівники називаються простими?
  • Які числівники називаються складними?
  • Які числівники називаються складеними?
  • Як відмінюється числівник один?
  • Як відмінюються числівники два, три, чотири?
  • Які особливості відмінювання числівників – назв десятків?
  • Які особливості відмінювання числівників – назв сотень?
  • Як відмінюються порядкові числівники?
  • Які особливості відмінювання дробових числівників?
  • Для чого люди вигадали числівники?

 

                                                Контрольні завдання

 

  1. Провідміняйте подані числівники.

Сорок чотири, третє, семеро, двоє, шістдесятий, тридцять два, девяносто, два, дві пятих, сто,вісім.

  2. Подані числівники запишіть у Н.в., Д.в. та О.в.

18, 21, 2, 4, 39, 11, 100, 200, 450, 579, 2347.

  3. Доберіть кілька споріднених слів до слова пять. Визначте частини мови.

  4. Розгадай ребуси. Запиши дане слово буквами.

 7 я, 40 а, ли100к, 100ляр.

      Зашифруй два слова у вигляді ребусів.

  5. Добери приказки, загадки, у яких зустрічаються числівники.

  6. З наведених слів випишіть числівники. Провідміняй їх.

Троє, потроїти, третій, трирічний, утроє, триста; дві цілих і сім восьмих, цілий (день), цілком, цілісний, в цілому.

7. Напишіть цифрами слова, поясніть відмінювання їх та правопис.

До 376 додати 7; від 292 відняти 24; до 3624 додати 9; від 1632 відняти 4; сума чисел дорівнює 203.

  8. Придумай питання з теми Числівник .

  9. Склади повідомлення Що я знаю про числівник.

10.Склади завдання з теми Числівник із пастками  . Місце пастки підкресли.

 


                                                     Тестові завдання

 

  1. Числівник – це частина мови, яка:

                    а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

                    б) означає кількість предметів, а також порядок їх при лічбі;

                    в) означає назви предметів.

2.  Знайдіть кількісний числівник:

                    а) сто;

                    б) двадцять восьмий;

                    в) трьохсотий.

 

3.  Знайдіть порядковий числівник:

                    а) чотирнадцять;

                    б) шістдесятий;

                    в) один.

4.  Знайдіть простий числівник:

                    а) сімнадцять;

                    б) сорок три;

                    в) десять.

5.  Знайдіть складний числівник:

                    а) шість;

                    б) дванадцять;

                    в) вісімдесят сім.

6.  Знайдіть складений числівник:

                    а) шістсот двадцять чотири;

                    б) вісім;

                    в) сімнадцять.

7.  Знайдіть числівник, який означає ціле число:

                    а) одна десята;

                    б) одинадцять;

                    в) дві сьомих.

8.  Знайдіть числівник, який означає дробове число:

                    а) три;

                    б) десятеро;

                    в) вісім десятих.

9.  Знайдіть збірний числівник:

                    а) тридцять;

                    б) дві сьомих;

                    в) шестеро.

10.  Знайдіть правильно записаний числівник:

                     а) двохсот-тисячний;

                     б) двохсот  тисячний;

                     в) двохсоттисячний.

11.  Знайдіть правильно перекладене речення   Я лег спать точно в двенадцать:

                     а) Я ліг спати точно в дванадцять;

                     б) Я ліг спати точно на дванадцяту;

                     в) Я ліг спати точно о дванадцятій.

12.  Знайдіть правильно записаний у всіх відмінках числівник  сто:

                     а) Н.в. сто                  б) Н.в. сто            в) Н.в. сто      

                         Р.в.  ста                      Р.в. ста                  Р.в. ста

                         Д.в. стам                    Д.в. ста                 Д.в. стьом

                         З.в.  сто                      З.в. сто                  З.в. стьох

                         О.в. стами                  О.в. ста                 О.в. стьома

                         М.в. на стах               М.в. на ста            М.в. на стах


 

                                        Діагностична робота з теми Числівник

 

        Мета для учнів: вияснити  особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

     ( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )

 

Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити числівник у реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до даних числівників

 

 

 

3.

За питаннями дібрати власні числівники

 

 

 

4.

Визначити рід числівника

 

 

 

5.

Виділити правильно записані числівники в реченні

 

 

 

6.

Визначити число числівника

 

 

 

7.

Швидко перевірити орфограму в правописі числівників

 

 

 

8.

Виконати морфологічний розбір числівника

 

 

 

9.

Придумати власне завдання з теми Числівник

 

 

 

10.

Придумати завдання з пастками

 

 

 

11.

Розказати про те, як придумав пастки

 

 

 

12.

Відповідати на питання з даної теми

 

 

 

 

Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему Іменник)

                                                               Дієслово

                                                    Питання для обговорення

      -     Яка частина мови називається дієсловом? Наведіть приклади.

  • Які морфологічні ознаки має дієслово?
  • Які синтаксичні функції виконує дієслово?
  • Яка форма дієслова називається неозначеною (інфінітивом)? Наведіть приклади.
  • Які дієслова називаються перехідними? Наведіть приклади.
  • Які дієслова називаються неперехідними? Наведіть приклади.
  • Які дієслова називаються дієсловами недоконаного виду? Наведіть приклади.
  • Які дієслова називаються дієсловами доконаного виду? Наведіть приклади.
  • Що означає дійсний спосіб дієслова? Наведіть приклади.
  • Які морфологічні ознаки дійсного способу?
  • Що означає умовний спосіб дієслова? Наведіть приклади.
  • Які морфологічні ознаки умовного способу?
  • Що означає наказовий спосіб дієслова? Наведіть приклади.
  • Які морфологічні ознаки мають дієслова наказового способу?
  • Доповни міркування: Якщо слово змінюється за … і за …, то воно відноситься до … дієслова.
  • Скільки часових форм має дієслово? На які питання відповідають дієслова кожного часу? Відповідь проілюструйте прикладами.
  • Які морфологічні ознаки мають дієслова минулого часу?
  • Які морфологічні ознаки мають дієслова теперішнього часу?
  • Які морфологічні ознаки мають дієслова майбутнього часу?
  • Які дієслова належать до І-ї дієвідміни? Наведіть приклади.
  • Які дієслова належать до ІІ-ї дієвідміни? Наведіть приклади.
  • Які дієслова називаються безособовими? Наведіть приклади.
  • Які синтаксичні функції виконують безособові дієслова?
  • Для чого люди придумали дієслова?
  • Чи є мови, у яких не використовують дієслова? Доведи свою думку.

 

                                                Контрольні завдання

 

  1. Утворіть від поданих дієслів форми 1-Ї особи однини та 1-ї і 2-ї особи множини теперішнього часу. Зверніть увагу на чергування приголосних у коренях.  Ходити, возити, слухати, смикати, косити, нести.
  2. Утворіть від поданих дієслів форми 2-ї особи однини та множини теперішнього і майбутнього часу (проста форма).

     Боротися, кликати, лазити, клеїти, долати.

  1. Утворіть від поданих дієслів форми 2-ї особи однини та 1-ї і 2-ї особи множини наказового способу.

    Читати, купити, везти, стояти, лізти, вчитися.

  1. Завдання виконується фронтально чи в групах.

На дошці запис:

 

 

 

 

 

Дія відбувається до розмови

 

 

 

 

 

Кричить, сміється, грається

 

 

Що робитиме?

 

 

 

Майбутній час

 

 

      Питання для обговорення:

  • Що тут записано?
  • Що потрібно зробити?

(Далі проводиться робота по заповненню таблиці. Верхній рядок залишиться для назви колонок).

  • Яку загальну назву можна дати таблиці?
  • Назвіть кожну колонку.
  • Що потрібно було побачити (зрозуміти) в таблиці?

 

                                                                      ПРИМІТКА

     Якщо в учнів виникають труднощі із заповненням таблиці, необхідно провести роботу по відновленню змісту поняття Часи дієслова.

     Пізніше можна дати подібну таблицю з іншими вільними віконечками, скласти аналогічні завдання з інших тем.

     При вивченні неозначеної форми дієслова учням необхідно запропонувати скласти граматичну модель інфінітива ( групова робота ). Кожна група будує свій варіант моделі. Потрібно організувати обговорення моделей і домовитися про те, що найкращий варіант моделі учні можуть використовувати в подальшій роботі.

 


                                                                  Тестові завдання

 

  1. Дієслово – це частина мови, яка:

                   а) виражає ознаку дії предмета;

                   б) означає дію предмета;

                   в) означає назву предмета.

 

  2.  Знайдіть дієслово в неозначеній формі:

                          а) спить;

                          б) робити;

                          в) світає.

  3.  Знайдіть дієслово в 1-й особі однини:

                         а) читаєш;

                         б) читає;

                         в) читаю.

  4.  Знайдіть дієслово в 2-й особі однини:

                          а) співаймо; 

                          б) співаєш;

                          в) співаємо.

 

  5. Знайдіть дієслово в 3-й особі однини:

                          а) падаємо; 

                          б) падаю;

                          в) падає.

  6.  Знайдіть дієслово в 1-й особі множини:

                          а) забуваєте; 

                          б) забуваю;

                          в) забуваємо.

  7.  Знайдіть дієслово в 2-й особі множини:

                          а) виходить; 

                          б) виходите;

                          в) виходять.

  8.  Знайдіть дієслово в 3-й особі множини:

                          а) стоять; 

                          б) стоїмо;

                          в) стоїть.

  9.  Знайдіть дієслово І дієвідміни:

                          а) говорити; 

                          б) працювати;

                          в) стояти.

10. Знайдіть дієслово ІІ дієвідміни:

                          а) усміхатися; 

                          б) гомоніти;

                          в) розуміти.

11. Знайдіть дієслово, у якому може відбуватися чергування О з А:

                          а) котити; 

                          б) мовчати;

                          в) долати.

12. Знайдіть дієслово, у якому може відбуватися чергування О з Е:

                          а) возити; 

                          б) косити;

                          в) робити.


                                      Діагностична робота з теми Дієслово

        Мета для учнів: вияснити  особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

     ( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )

 

Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити дієслово в реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до даних дієслів

 

 

 

3.

За питаннями дібрати власні дієслова

 

 

 

4.

Визначити час дієслова

 

 

 

5.

Визначити особу дієслова

 

 

 

6.

Визначити число дієслова

 

 

 

7.

Визначити рід дієслова

 

 

 

8.

Виконати морфологічний розбір дієслова

 

 

 

9.

Придумати власне завдання з теми Дієслово

 

 

 

10.

Придумати завдання з пастками

 

 

 

11.

Швидко визначити дієвідміну

 

 

 

12.

Відповідати на питання з даної теми

 

 

 

 

Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему Іменник)

 

                                                                       Приcлівник

 

Питання для обговорення

 

       -     Яка частина мови називається прислівником? Наведіть приклади.

  • Які синтаксичні функції виконує прислівник?
  • На які синтаксичні групи поділяються прислівники за значенням і роллю в реченні?
  • У чому полягають особливості лексичного значення прислівника?
  • Що спільного у прислівників та прикметників?
  • Якої частини слова не мають усі прислівники? Доведіть.
  • Від яких частин мови творяться прислівники? Якими способами?
  • На які групи поділяються означальні прислівники?
  • На які групи поділяються обставинні прислівники?
  • Які прислівники називаються прислівниками часу? Місця? Причини? Мети?
  • Як утворюється проста форма вищого ступеня порівняння прислівників?
  • Як утворюється складена форма вищого ступеня порівняння прислівників?
  • Як утворюється найвищий ступінь порівняння прислівників?
  • Які особливості правопису складних прислівників?

 

                                                                Контрольні завдання

 

  1. Знайдіть серед наведених прислівників якісно-означальні. Випишіть їх і утворіть вищий і найвищий ступені порівняння.

Ясно, зовні, потроху, вузько, дотепер, погано, вголос, зозла, глибоко, надовго, значно, низько, мало, насамперед, трохи, відразу, знизу, цікаво, понині, близько,завжди, повсюди, добре, важко, згори, тепло, широко, вчора, колись.

  1. Запишіть слова, вставляючи пропущені букви “ н “ або  “ нн “.

Організова…о, гума…о, безпереста…о, захопле…о, безви…о, стара…о, невблага…о, безумов…о, зра…я, попідвіко…ю, невпевне…о, прихова…о, сумлі…о, навма…я, щоде…о, самовідда…о, тума…о, стурбова…о, невпи…о, спросо…я.

 

 

  1. Запишіть, знімаючи риску.

Від/давна, по/іншому, за/одно, віч/на/віч, рік/у/рік, будь/що/будь, рано/вранці, ані/трохи, будь/коли, с/під/лоба, з/роду/віку, якось/то, всього/на/всього, куди/таки, будь/як, хто/зна/куди, по/перше, мало/помалу, ні/звідки, з/діда/прадіда, до/тепер, по/дружньому. 

 


                                                  Тестові завдання

   1. Прислівник – це:

                           а) частина мови, яка означає дію предмета;

                           б) особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією;

                           в) невідмінювана частина мови, яка виражає ознаку дії предмета чи              

                                 іншої ознаки.

  1. Знайдіть прислівник, який означає час дії:

                           а) вголос;

                           б) праворуч;

                           в) напередодні.

  1.  Знайдіть прислівник, який означає ознаку дії:

                           а) красиво;

                           б) зопалу;

                           в) нерухомо.

4.  Знайдіть прислівник, який означає місце дії:

                           а) тепло;

                           б) шалено;

                           в) вдома.

5.  Знайдіть прислівник, який означає причину дії:

                           а) ззаду;

                           б) згарячу;

                           в) щовечора.

6.  Знайдіть прислівник, який означає мету дії:

                           а) навмисне;

                           б) влітку;

                           в) вліво.

7.  Знайдіть прислівник, який означає спосіб дії:

                           а) вночі;

                           б) глибоко;

                           в) схвильовано.

8. Знайдіть прислівник, який у вищому ступені має суфікс -ш-:

                           а) ясно;

                           б) весело;

                           в) швидко.

9. Знайдіть прислівник, у кінці якого пишеться -и:

                           а) поночі;

                           б) тричі;

                           в) залюбки.

10. Знайдіть прислівник, який пишеться через дефіс:

                           а) ні/куди;

                           б) коли/небудь;

                           в) час/від/часу.

11. Знайдіть прислівник, який пишеться разом:

                           а) нав/присядки;

                           б) часто/густо;

                           в) будь/де.

 

12. Знайдіть прислівник, у якому пишеться -н-:

                           а) зако(н)о;

                           б) стрима(н)о;

                           в) відмі(н)о.


 

                                       Діагностична робота з теми Прислівник

 

        Мета для учнів: вияснити  особисті досягнення та труднощі, повязані з виконанням завдань.

     ( Оцінки за роботу не виставляються. Текст роботи необхідно надрукувати й видати кожному учневі. Учитель самостійно визначає час проведення роботи, кількість запитань для неї. )

 

Зміст дії

Важко

Легко

Не знаю

1.

Швидко виділити прислівник у реченні

 

 

 

2.

Поставити питання до прислівника

 

 

 

3.

За питаннями дібрати власні прислівники

 

 

 

4.

Дібрати синоніми, антоніми до даного прислівника

 

 

 

5.

Дібрати споріднені слова до даного прислівника

 

 

 

6.

Виділити значущі частини слова в прислівнику

 

 

 

7.

Визначити , з якої частини мови утворився прислівник

 

 

 

8.

Зрозуміти, що зустрілася пастка в завданні з прислівником

 

 

 

9.

Придумати власне завдання з теми Прислівник

 

 

 

10.

Придумати завдання з пастками

 

 

 

11.

Виконати морфологічний розбір прислівника

 

 

 

12.

Відповідати на питання з даної теми

 

 

 

 

Виконати аналіз роботи можна за допомогою таблиці ( див. тему Іменник)

 

 

Службові частини мови

 

                                            Питання для обговорення

 

  • Що таке частина мови – слово чи група слів?
  • На які дві великі групи поділяються всі частини мови? Що лежить в основі такого поділу?
  • Чим самостійні частини мови відрізняються від службових? Що спільного в цих групах частин мови?
  • Які службові частини мови ви знаєте?
  • Як ви думаєте, чи є службові частини мови в інших мовах? Доведіть свою думку. Наведіть приклади.
  • Які частини мови, на вашу думку, утворилися раніше: самостійні чи службові? Доведіть своє міркування.
  • Які помилки можна допустити при правописі службових частин мови?
  • Продовж міркування: Щоб відрізнити прийменник від префікса, треба…
  • Що спільного в лексичному значенні всіх службових частин мови? (Питання-  пастка).
  • Що спільного в граматичному значенні всіх службових частин мови? (Питання - пастка).

 

Прийменник

 

Питання для обговорення

       -     Яка частина мови називається прийменником? Наведіть приклад.

  • Чому прийменник називають службовою частиною мови?
  • Яку функцію виконує прийменник у реченні?
  • З якими частинами мови поєднується прийменник, а з якими ні? Чому?
  • З якими відмінками вживаються прийменники? Наведіть приклади.
  • На які групи поділяються прийменники за походженням?
  • Які прийменники належать до непохідних (первинних)? Наведіть приклади.
  • Які прийменники належать до похідних (вторинних)? Наведіть приклади
  • Як поділяються прийменники за будовою? Наведіть приклади.
  • У чому полягають особливості правопису прийменників.

 

                                                Контрольні завдання

 

   1.  Запишіть правильні сполуки слів, вибравши з дужок потрібні     варіанти

    прийменників.
    Учитель (з, зі, із, зо) стажем.

    Податись (у, в, уві) мандри.

    Читати (у, в, уві) оригіналі.

    Кілометрів (з, із, зі, зо) три.

    Працював (у, в, уві) бібліотеці.

    Бачити (у, в, уві) вікні.

    Повернутися (з, із, зі, зо) школи.

    Зазирати (у, в, уві) вічі.

    Ти (з, зі, із, зо) мною.

  1. З наведеними словами і сполуками слів складіть окремі речення. Поясніть, чому в одному випадку ці сполуки пишуться разом, а в іншому – окремо.

У плач – уплач.

За очі – заочі.

У трьох – утрьох.

На втікача – навтікача.

У бік – убік.

З верху – зверху.

  3.  Складіть словосполучення прийменник + іменник.

       ( Прийменники не повинні повторюватися. Завдання виконується за вказаний

       час ).

  1. Складіть речення, у якому багато службових частин мови.
  2. Придумайте завдання із “ пастками “ з теми   “ Прийменник “.

 

                                                            


Тестові завдання

   1. Прийменник – це службова частина мови, яка:

                           а) вживається для зєднання однорідних членів речення та частин

                               складного речення;    

                           б) вносить різні додаткові відтінки значення в речення або   

                               служить для утворення способів дієслів;

                           в) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших

                               слів у словосполученнях та реченнях.

  2. Знайдіть первинний прийменник:

                           а) поза;    

                           б) над;

                           в) задля.

  3. Знайдіть вторинний прийменник:

                           а) від;    

                           б) заради;

                           в) без.

  4.Знайдіть непохідний прийменник:

                           а) крізь;    

                           б) поруч;

                           в) ззаду.

  5.  Знайдіть похідний прийменник:

                           а) через;    

                           б) вздовж;

                           в) між. 

  6.  Знайдіть простий прийменник:

                           а) залежно від;    

                           б) крізь;

                           в) поруч. 

  7.  Знайдіть складний прийменник:

                           а) у звязку;    

                           б) проти;

                           в) близько. 

8.  Знайдіть складений прийменник:

                           а) задля;    

                           б) під час;

                           в) коло.

9. Знайдіть прийменник, який пишеться разом:

                           а) під/час;    

                           б) залежно/від;

                           в) в/супереч.

10. Знайдіть прийменник, який пишеться окремо:

                           а) у/слід;    

                           б) в/результаті;

                           в) на/прикінці.

11. Знайдіть прийменник, який пишеться через дефіс:

                           а) на/перекір;    

                           б) з/понад;

                           в) за/допомогою.

12. Знайдіть правильно перекладене словосполучення    в три часа:

                           а) третьої години;    

                           б) о третій годині;

                           в) в три години.


 

                                                                   Сполучник

 

                                                          Питання для обговорення

       -    Яка частина мови називається сполучником? Наведіть приклад.

  • Чому сполучник називають службовою частиною мови?

    -     На які розряди за значенням поділяються сполучники? Яку синтаксичну роль  

         виконують?

  • Які сполучники називаються сурядними? Наведіть приклади.
  • На які групи за значенням поділяються сполучники сурядності? Приклади.
  • Який сполучник сурядності може бути в одному випадку єднальним, а в

            іншому – протиставним?

  • Які сполучники називаються підрядними? Наведіть приклади.
  • На які групи за значенням поділяються сполучники підрядності? Приклади.
  • На які групи поділяються сполучники за походженням?
  • Які сполучники належать до первинних (непохідних)? Наведіть приклади.
  • Які сполучники належать до вторинних (похідних)? Наведіть приклади.
  • На які групи поділяються сполучники за будовою?
  • Які особливості творення і правопису складних сполучників? Наведіть приклади.

       -   Які   особливості  творення   і   правопису   складних   сполучників? Наведіть   

         приклади.

 

                                                Контрольні завдання

  1. Дайте визначення повторюваних і парних сполучників. Складіть два простих   

Речення, використовуючи парні сполучники.

     2.  Напишіть, за якими ознаками розрізняють сурядні та підрядні сполучники.

       Складіть одне просте й одне складне речення, використовуючи сполучники

       сурядності.

3.  Виділіть сполучники: між, якби, серед, через, однак. Наведіть власний приклад

     словосполучень із простими сполучниками.

   4.  Запишіть, розкривши дужки:

      Через(те)що, (не)зважаючи(на)те(що), (не)мов(би), начеб(то), тому(що).

 


                                                  Тестові завдання

  1. Сполучник – це службова частина мови, яка:

                           а) вживається для зєднання однорідних членів речення та частин

                               складного речення;    

                           б) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;

                           в) виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших

                               слів у словосполученнях та реченнях.

  2. Знайдіть простий сполучник:

                             а) якщо;    

                           б) проте;

                           в) хоч.

  3. Знайдіть складений сполучник:

                             а) та й;    

                           б) що;

                           в) чи.

  4. Знайдіть сполучник сурядності:

                             а) але;    

                           б) що;

                           в) коли.

  5. Знайдіть сполучник підрядності:

                             а) і;    

                           б) хоч;

                           в) або.

      

  6. Серед сполучників сурядності знайдіть єднальний:

                             а) а;    

                           б) також; 

                           в) чи

7. Серед сполучників сурядності знайдіть протиставний:

                             а) однак;    

                           б) також; 

                           в) чи.

8. Серед сполучників сурядності знайдіть розділовий:

                             а) й;    

                           б) зате; 

                           в) або.

 

9. Серед сполучників підрядності знайдіть причиновий:

                             а) щоби;    

                           б) тому що; 

                           в) як. 

 

10. Серед сполучників підрядності знайдіть сполучник мети:

                             а) бо;    

                           б) щоб; 

                           в) як. 

11. Серед сполучників підрядності знайдіть порівняльний:

                             а) бо;    

                           б) наче; 

                           в) щоб. 


 

 

12. Знайдіть речення, у якому сполучник пишеться разом:

                             а) Бійці замовкли, про/те пісня продовжувала звучати;      

                           б) У довгій мові є недовгий зміст: люблю співати про/ те, про що

                               співаю;                    

                           в) Розповів хлопець про/те, що він чув від козаків.

 

 

 

                                                            Частка

 

                                           Питання для обговорення

      -     Яка частина мови називається часткою? Наведіть приклад.

  • Чим відрізняється частка від інших службових частин мови?
  • У чому полягають службові функції часток?
  • На які розряди поділяються частки за значенням і вживанням?
  • Яку функцію виконують модальні частки?
  • На які групи поділяються модальні частки? Наведіть приклади.
  • Які частки належать до словотворчих? Наведіть приклади.
  • Які частки належать до формотворчих? Наведіть приклади.
  • Які граматичні форми творяться за допомогою формотворчих часток? Відповідь прокоментуйте прикладами.
  • Які особливості правопису часток?

 

                                                Контрольні завдання

 

  1. Запишіть наведені сполуки слів, вибравши з дужок потрібні варіанти часток.

Поясніть свій вибір.

Слухай (же, ж), з чим (б, би), знайшли (б,би), звідки (же, ж), познайомтеся (же, ж), поспати (б, би), прийшла (би, б), хто (б, би).

  1. Напишіть слова разом, окремо чи через дефіс. Поясніть правопис.

Де/який, будь/де, хтось/то, що/правда, ані/когісінько, ні/хто, ні/в/кого, ні/за/що, ні/звідки, як/от, аби/де, хто/зна/як, не/аби/який, не/аби/хто, як/най/дорожче, коли/б/то, ні/би/то, а/все/ж/таки.

  1. Запишіть слова. Поясніть написання часток НЕ, НІ.

Ні/сенітниця, не/долік, не/правда, не/забаром, не/збудований ще, не/довірливо, не/все, не/зручно, не/збагненний, ні/хто, ні/до/кого, ні/де, не/вчили, не/досяжний, не/зграбно, не/мічний, не/борак, не/посаджений вчасно, не/втомний, не/вмію, не/близько, не/вартий уваги, не/далеко, а поряд, не/вмію, не/зважаючи на дощ.

  1. Напишіть, яку роль у мовленні виконують модальні частки. Складіть просте

Речення, використовуючи частку на позначення непевності.

  1. Випишіть частки. Складіть два речення, використовуючи частки.

Проте, хіба, для, ось, навіть, у, біля.

  1. Перебудуйте речення, використовуючи підсилювальну частку.

Красиво в лісі восени.

Наведіть приклад простого речення запропонованого змісту, використавши іншу підсилювальну частку.

 


                                                   Тестові завдання

 

  1. Частка– це службова частина мови, яка:

                           а) вживається для зєднання однорідних членів речення та частин

                               складного речення;    

                           б) виражає почуття, спонукання до дії, але не називає їх;

                           в) надає словам чи реченням певних смислових чи   емоційно-  

                               експресивних відтінків або служить для творення морфологічних

 форм та нових слів.

 

 

  2. Знайдіть формотворчу частку:

                             а) ні;    

                           б) нехай;

                           в) аж.

  3. Знайдіть заперечну частку:

                             а) хай;    

                           б) не;

                           в) б.

  4. Знайдіть модальну частку:

                             а) невже;    

                           б) не;

                           в) би.

  5. Знайдіть частку, яка пишеться через дефіс:

                             а) неси/ж/но;    

                           б) чим/би/то;

                           в) писав/таки.

  6. У якому рядку всі слова – частки:

                             а) або, чи, та, але, а, щоб;    

                           б) не, ні, б, же, егеж, казна;

                           в) при, до, об, но, через.

  7. У якому рядку всі частки модальні:

                             а) хай, нехай, би, б, таки;    

                           б) не, ні, хоч, навряд, тільки;

                           в) отож, он, ото, лише, оце.

8. З якими словами частка НЕ пишеться разом:

                             а) не/хтуючи;    

                           б) не молодий, а старий;

                           в) не бійся.

  9. З якими словами частка НІ пишеться окремо:

                             а) ні/де не побував;    

                           б) ні/як не повернутися;

                           в) не повідомила ні/де вона відпочиватиме, ні/як її знайти.

10. Укажіть, коли частку ж (же) слід писати окремо:

                             а) Це те/ж оповідання чи інше?    

                           б) А/вже/ж , прийду до вас у гості.

                           в) А/вже/ж темно, пора додому.

11. Укажіть речення, у якому вжито частку:

                             а) Концерт почався о сьомій годині.    

                           б) Сніжок ліг рівно.

                           в) Хоч би поприбирали в кімнатах.

12. Укажіть речення, у якому вжито формотворчу частку:

                             а) Ти ж умієш ремонтувати велосипеди.    

                           б) Нехай щасливою буде твоя доля.

                           в) Бачиш дерево он на узвишші.


  

                                                            Вигук

 

                                           Питання для обговорення

       -     Яка частина мови називається вигуком? Наведіть приклад.

  • Чому вигук називають особливою частиною мови?
  • Які лексико-граматичні особливості вирізняють вигуки  з-поміж інших частин мови?
  • На які групи за значенням поділяються вигуки?
  • Які вигуки належать до емоційних? Наведіть приклади.
  • Які вигуки належать до спонукальних? Наведіть приклади.
  • Які вигуки належать до груп слів мовного етикету (слова ввічливості)? Наведіть приклади.
  • На які групи за походженням поділяються вигуки?
  • У чому полягають особливості функціонування вигуків у реченні? Відповідь прокоментуйте прикладами.

 

                                                Контрольні завдання

 

  1. З наведених вигуків випишіть окремо емоційні, спонукальні, звуконаслідувальні, слова мовного етикету.

Браво! Ох! От тобі й раз! Геть! Нене! Гайда! Спасибі. Цур. Гай-гай! Нумо! Матінко! Доброго здоровя! Цить! Брр! Їй-бо! Отакої! Ква-ква! Тю1 Перепрошую. Назад! Вибачте. Брись!  

  1. Складіть із вигуком  Ох! три речення так,  щоб у першому з них вигук виражав           

незадоволення, у другому – сум, а в третьому – небажання.

   3.  Складіть із вигуком Ой! три речення так,  щоб у першому з них вигук виражав           

     захоплення, у другому – біль, а в третьому – здивування.

 

                                                  


Тестові завдання

 

 1. Знайдіть вигук, який виражає почуття:

                             а) цить;      

                           б) геть;

                           в) ах.

  2. Знайдіть вигук, який виражає спонукання до якоїсь дії:

                             а) ой;      

                           б) гей;

                             в) ай.

  3. Знайдіть вигук, який виражає привітання:

                             а) агов;      

                           б) добридень;

                             в) ціп-ціп-ціп..

  4.  Знайдіть речення, у якому вигук виділяється комою:

                             а) Ой вітрику, наш милий друже (Л.Глібов).     

                           б) Ой скажи, дай пораду, як прожити без долі (Леся Українка).

                             в) О тепер Павликові є про що думати (К.Гордієнко).

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                 Література

 

  1. Гнатюк Л.,Кононенко О. Українська мова. – Київ: Феміна, 1995.
  2. Козачук Г. Українська мова для абітурієнтів. – Київ: “ Вища школа “, 2006.
  3. Романова О. Тестові завдання з української мови для 5 – 7 класів. – Донецьк: ВКФ “ БАО “, - 1998.
  4. Романова О. Тестові завдання з української мови для 10 – 11 класів. – Донецьк: ВКФ 

       БАО, - 1998.

 

 

doc
Додано
25 березня 2018
Переглядів
14724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку