Тестові завдання для 5 класу з теми "Лексикологія" (склад української лексики за походженням, за сферою використання, лексичне значення слова, особливості сполучуваності лексичних значень слова)
Варіант 1
1. Лексикою називається…
а) розділ науки про мову, що вивчає значення слів;
б) сукупність слів мови, її словниковий склад;
в) розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови;
2.Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
а) курінь, сільський, потоки;
б) грань, коронки, когут, злуда;
в) куций, батько, беркут;
г) глаголити, зелений, бриль, увага
3. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
а) фонема, лексема, суфікс, префікс;
б) гриб, дуб, мартинка, юнак;
в) холодник, легінь, навчання;
г) ом, явище, закон, сонечко.
4. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
а) вітряно, борг, доробок, здавна;
б) мішечок, колода, насадження;
в) мотовило, перелік, печеніг,
г) вояжер, дезинфекція, експедиція, ідальго.
5. У висловлюванні: «Речення –це слово або сполучення слів, яке виражає повідомлення, питання, прохання, наказ чи пораду» виділені слова — це:
а) розмовна лексика;
б) офіційно-ділова лексика;
в) наукова лексика
6. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано правильно:
а) прийти по справах, трапилося із-за недбалості, лікар по професії;
б) за взаємною згодою, за свідченням очевидців, писати за зразком;
в) в захист прав споживачів, в сім годин дня, на наступний день
7. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
а) олень, двір, жити, бабця;
б)дієздатний, вищезгаданий, сумісництво, гриф;
в) кошик, копиця, мисник, роса;
г) сніжок, вівця, халамидник, річище.
8. Позначити рядок, який містить характеристику слова буланий:
а) про річ, зроблену з міцної сталі;
б) про тварину сірого кольору;
в) про коня світло-рудої масті.
9. З'єднайте іншомовні слова з їх українськими відповідниками.( 1 бал)
Іміжд зрадник, втікач, толерантність згода, консенсус образ, дезертир терпимість
10. Продовжіть рядки слів, які б починалися елемнтами:
ГЕО – географія, … БІО – біологія, …
Варіант 2
1. . За походженням слова української мови поділяються на дві групи:
а) загальновживану лексику та обмежену у вживанні;
б) корінну українську та запозичені слова;
в) активну та пасивну лексику
2. Позначити, у якому рядку всі слова — діалектизми:
а) пір’я, влітку, прегарний;
б) спадщина, лижі, проміння;
в) червлений, посуд, батько, потоки;
г) каракати, качула, кресаня, легінь.
3. Позначити, у якому рядку всі слова — професіоналізми:
а) метан, пляшка, рідина, водичка;
б) карапкан, вія, олівець, малина;
в) рівняння, натуральні числа, тотожність, десяткові дроби;
г) шаланда, холодник, плай, сіль.
4. Позначити, у якому рядку всі слова іншомовного походження:
а) габітус, дебіт, едафон, інцизія;
б) вічко, бондар, дослідник, здоба;
в) млинок, коляда, нарукавник;
г) мудрість, перепал, петрушка.
5. У реченні «Не плач, татусю, ми ще повернемось назад» (В. Сосюра) виділене слово — це:
а) стилістично забарвлене;
б) жаргонізм;
в) діалектизм;
г) загальновживане.
6. Позначити, у якому рядку всі сполучення слів записано правильно:
а) моя автобіографія, написати об'яву;
б) стосунки між учнями, здобути овіту;
в) у першу чергу, освоїти правила;;
7. Позначити рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:
а) дощик, отець, штани, вила;
б) журавель, путь, дім, хліб;
в) постановити, ухвала, кредит, біржа;
г) віхола, вуста, Костя, ніч.
8. Позначити рядок, який містить характеристику слова дружний:
а) згуртований, одностайний;
б) доброзичливий, дружелюбний;
в) прихильний, неприязний.
9. З'єднайте іншомовні слова з їх українськими відповідниками
Етимологія котлета зодіак освіченість ерудиція сузір'я шніцель походження
10. Продовжіть рядки слів, які б починалися елемнтами
ГЕО – географія, … БІО – біологія, …