Дидактичний матеріал до теми «Синтаксис»
Виконати тестові завдання:
Вид речення |
приклад |
1.складносурядне |
А. Не сиза хмара над дібровою стала, то наближалася до тину стара видроока Кайдашиха. |
2.складнопідрядне |
Б. Дзвенить суха весна, гуде зелений дуб на згір'ях, і облизане каміння сміється до сонця. |
3.безсполучникове |
В. Він святкував почин свого нового життя, бо недавно князь Данило дарував йому в Тухольщині величезні полонини. |
4.складне з різними видами зв’язку |
Г.Співай, Марічко, не втрачай веселості. |
|
Д.Може, квіти зійдуть – і настане ще й для мене весела весна. |
1Д, 2В 3А, 4Б
Вид речення |
приклад |
1.складносурядне |
А. Отам, трохи нижче од Плютів, тягаю лящів,язі, красноперки. |
2.складнопідрядне |
Б. От тільки забула попередити тебе, що він не всяке українське любить. |
3.безсполучникове |
В. Рідко, нене, згадую про тебе, дні занадто куці і малі. |
4.складне з різними видами зв’язку |
Г. В цьому немає нічого дивного: повертаючи до молодих років, і сам стаєш ніби молодший, серце мусить більше працювати, а воно ж — стара калоша, моє серце |
|
Д. Майор наливав собі і пив, а з чарки на нього позирало вже не червоне бордо. |
1Д, 2Б, 3В, 4Г
Вид речення |
приклад |
1.складносурядне |
А. Тішилася великою симпатією межи своїми товаришками по заняттю, а навіть і самі професори, гострі подеколи до нечемності супроти своїх учеників і учениць, любили її по-батьківськи і робили їй свої закиди й уваги в найлагідніший спосіб, щоб лиш не діткнути її. |
2.складнопідрядне |
Б. А князь Гагін собі компонує, як би тих нещасних притушковати, щоб не спливла неправда наверх. |
3.безсполучникове |
В.Тряслась, крехтала, побивалась, як бубен, синя стала вся. |
4.складне з різними видами зв’язку |
Г.Та тепер його голос зомлів і погасло вітхніння, і не слухає вже його слів молоде покоління. |
|
Д. Ні! Я жива, я буду вічно жити! |
1Г, 2Б, 3Д, 4А
Вид підрядної частини |
приклад |
1.з'ясувальна |
А. Бинти нам правили й за рукавиці, котрі ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях. |
2.означальна |
Б. Багато землі переорав, поки не звільнився від свого смутку. |
3. умови |
В. Не пам’ятаю, як розставляли черниць. |
4.часу |
Г.Там, де Іман завертав круто межі кряжів Сіхоте-Аліня, наші взяли трохи ліворуч. |
|
Д.Марфа, якщо поблизу не видко людей, нескоро віддає йому листа. |
1В, 2А, 3Д , 4Б
Вид підрядної частини |
приклад |
1. з'ясувальна |
А. Як піднялись козаки з гетьманом Остряницею, тоді й він устряв до козацького війська. |
2. часу |
Б. Так ось яке діло, пане Мартине: ти знаєш, що я чоловік не бідний. |
3. мети |
В. Ловці йшли де парами, де одинцем, то сходячись, то розходячись, щоб вишукувати дорогу. |
4.означальна |
Г.Темне волосся він одкидав назад, як багато хто з селюків і дехто тепер з поетів. |
|
Д. Галичани – наші брати українці, яких одірвали од нас. |
1Б, 2А, 3В, 4Д
Вид підрядної частини |
приклад |
1.причини |
А. Чурай Маруся, що його любила, любила справді вірно і давно. |
2.умови |
Б. Про батька звістки не було з пів году, бо у Полтаву із того походу ніхто живий тоді ще не вернувсь. |
3.мети |
В.Як будеш так розношувати душу, вона, гляди, із совісті впаде. |
4.означальна |
Г. Я ту отруту з розпачу збирала, я змалку знаю, де яке зело. |
|
Д. Універсал прочитано публічно, щоб справу тую уморить навічно. |
1Б, 2В, 3Д, 4А.
Смислові зв’язки між частинами БСР |
приклад |
1.друга частина виражає причину |
А. А прийде пора, Іван поверне до неї, вона знов позбирає свої співанки. |
2.друга частина розкриває зміст першої |
Б. То в них і повелося:сьогодні ситий, бо учора їв. |
3.перша частина містить умову, друга - наслідок |
В.Почує щось українське – одразу заноровиться. |
4. перша частина містить причину, друга - наслідок |
Г.Не гідна ти дочкою лісу зватись: у тебе дух не вільний. |
|
Д.Тяжко образила Нечипора громада – вернувся він додому, трохи не плачучи. |
1Г, 2Б, 3В, 4Д
Схема речення |
приклад |
1.А: «П!». |
А. «Авжеж, - згодився батько, по-хазяйськи оглянувши повінь, - я знаю одне:штани в мене мокрі». |
2. «П?» - а. |
Б. «Тікати, тікати, - поривається в Григорія все, але він удає байдужого: - А далеко до міста?» |
3.»П, - а, -п.» |
В. «Боже мій! Що ж його на світі робити?» - питає Оришка. |
4. «П, -а:- П». |
Г. І застиг він на роки й на століття: «Дайте покататися, дядьку!» |
|
Д. Остап Вишня писав, що в нього немає жодного сумніву, що він народився. |
1Г, 2В, 3А 4Б
Вид підрядної частини |
приклад |
1.означальна |
А.Хоч він і розумом, і славою узяв над усіма, але йому не дають гетьманувати. |
2.допустова |
Б. Вона була як голос України, що клекотів у наших корогвах. |
3.причини |
В.Як не вернеш яєць, піду у волость позиватися. |
4.умови |
Г.Схаменіться, будьте люде, бо лихо вам буде! |
|
Д. Латину тільки не сказали, що від Енеф є посли. |
1Б, 2А, 3Г,4В
Розділовий знак |
Приклад (розділові знаки пропущено) |
1.кома |
А. У долоні у Марії місяць золотий горіх |
2.двокрапка |
Б.Буду мамо горда і вродлива з тебе дивуватися повік. |
3.тире, кома |
В.Все повторялось і краса, й потворність. |
4. тире |
Г. Улітку 1658 року Полтава згоріла дощенту. |
|
Д. «Вибачте сказав він ви товариш Михайло Світозаров?» |
1Б, 2В, 3Д, 4А
Пунктограма |
приклад |
1. кома в ССР |
А. Я знаю: моя мати і завтра піде в монастир. |
2. тире в ССР |
Б.Все минає – і краю немає. |
3. двокрапка в БСР |
В. 23 роки носю це прізвище, і воно як віспа на житті. |
4. тире в БСР |
Г. Не сором тепер Грицькові водитися з Чіпкою – він ще частіше став завертати до товариша. |
|
Д. Образ, над яким працювала невсипуче з розгорілими щоками, яким була перейнята до глибини душі, була велика копія образу Корреджо "Віроломна". |
1В, 2Б, 3А, 4Г
Пунктограма |
приклад |
1. двокрапка в БСР |
А. Бились наші козаченьки до ночі глухої – полягло наших чимало. |
2. кома при ОЧР |
Б. Я догадуюсь: тут живе одна бідна вдова з дочкою. |
3. кома в СПР |
В. Поезіє, сонце моє оранжеве! |
4. тире в БСР |
Г. Було зимно і чужо, коли я постукав у твоє лісове вікно. |
|
Д. І рушник вишиваний на щастя, на долю дала. |
1Б, 2Д, 3Г, 4А
Схема речення |
Приклад (окремі розділові знаки пропущено) |
1. «П?» - а. |
А. Ви зі мною згодні? і грохіт хриплого реготу покотився в темні княжі покої. |
2. «П!-а.-П». |
Б.Вона, вирвавши руку, відповіла Де ти пропав, божественний? |
3. «П, - а і…:- П». |
В. Тікай, Марічко! співала флояра Не бійся, душко |
4.А: «П?». |
Г.Александр гукнув учитель, глянувши на батька, а потім поставив питання Как зовут твоего отца? |
|
Д. Вона говорить що сміливі завжди мають щастя. |
1А, 2В, 3Г, 4Б
Ускладнювальний елемент |
приклад |
1. однорідні члени речення |
А.Україно! Ти моя молитва. |
2. відокремлені члени речення |
Б.Ще груші не достояли, а діти вже кинулися до них. |
3. звертання |
В. Хтось ними плакав, мучився, болів. |
4. вставне слово |
Г. Пухкий попілець ляже, вернувшися, в рідну землицю. |
|
Д. Це, як скажімо, вірувати в Бога. |
1В, 2Г, 3А, 4Д
Вид речення |
приклад |
1.складносурядне |
А. Коли лежиш обличчям до неба, то помічаєш, що є в ній щось не земне, а небесне. |
2.складнопідрядне |
Б. Вона піснями виспівала душу, вона пісні ці залишає нам. |
3.безсполучникове |
В. Тугар довго держав доньку в обіймах, а побачивши кров на її одежі,він аж затремтів. |
4.складне з різними видами зв’язку |
Г.Сьогодні усе для тебе: озера, гаї, степи. |
|
Д.Обминай їх, доню: раз тільки ступиш – і пропала воля. |
1В, 2А, 3Б, 4Д
1