1
Конспект уроку української мови в 11 класі
Типи підрядного зв’язку у словосполученні. Складні випадки перекладу словосполучень з російської мови українською
Мета: повторити й поглибити знання школярів про типи підрядного зв’язку в словосполученні; формувати вміння правильно перекладати словосполучення українською мовою, визначати головне й залежне слово, тип підрядного зв’язку; розвивати навички аналізу мовних явищ, уважність, творчі здібності учнів; виховувати любов до рідного слова, культуру усного та писемного мовлення.
Тип уроку: урок формування умінь та навичок учнів.
Обладнання: зошити, підручники, посібники для підготовки до ЗНО, мультимедійна установка, роздатковий матеріал, підручники.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи. Налаштування учнів на роботу. Нагадування правил уроку.
- Добрий день, шановні одинадцятикласники! Ми починаємо урок, який поповнить ваші знання й водночас збагатить вас новими, ви зможете поділитися своїми вміннями з товаришами, розкрити свої творчі здібності. Але не забувайте головних правил нашого уроку, а саме:
- бути уважними й активними;
- не соромитися запитувати, якщо виникнуть проблеми;
- бути відкритими й ділитися своїми знаннями з товаришами.
Отже, я бажаю вам успіху в оволодінні знаннями, а зараз посміхніться один одному й побажайте удачі й натхнення.
ІІ. Ознайомлення з темою та метою уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Розгорніть зошити й запишіть число, назви виду роботи й тему нашого уроку: «Типи підрядного зв’язку у словосполученні. Складні випадки перекладу словосполучень з російської мови українською»
Тема, яку ми будемо розглядати, для вас не є новою, адже ви вже маєте певні знання, тому вам не важко буде заповнити таблицю:
«Знаю» |
«Хочу дізнатися» |
«Дізнався» |
|
|
|
Отже, коли ми вже маємо чіткі орієнтири, вже не будемо блукати манівцями й перейдемо до повторення основних відомостей про словосполучення як синтаксичну одиницю. Але перед цим хочу оголосити епіграф нашого уроку:
Надзвичайна мова наша є ще таємницею. В ній усі тони і відтінки, всі переходи звуків від твердих до найніжніших… Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла. І справді, інше слово часом дорогоцінніше самої речі.
В. Сухомлинський
Це й справді так: у кожному слові криється своя суть, своя таємниця. Упродовж 11 років ви намагаєтеся її осягнути, зрозуміти, ретельно вивчаючи мову. Тож сьогоднішній урок не буде винятком, він іще на крок наблизить вас до розгадки таємниці рідної мови. Тож сміливіше вперед, де вас жде багато цікавого,
А для цього нам необхідно відновити відомі вже знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.
1-ша група – розповідає все, що знає про словосполучення, й наводить приклади
2-га група – види словосполучень за будовою
3-тя група - види словосполучень за способом вираження головного слова
4-та група – що не можна вважати словосполученням.
5-та – типи підрядного зв’язку: узгодження, керування, прилягання.
Перевірка роботи груп
Корегування відповідей, доповнення вчителя.
ІV. Пояснення нового матеріалу. Перегляд презентації.
V.Засвоєння знань у процесі виконання практичних завдань
Таємниця перша:
З поданих поєднань слів виписати ті, що становлять словосполучення:
Виховання дітей, накивати п’ятами, вивчати мову, працювати натхненно, рідна мова, знати й вивчати, Чорне море, свавілля стихії, ніхто з них, буду вчитися, ловити гав, червоне й чорне, вивчати сумлінно, бджоли літають.
Слово вчителя:
Словосполучення може мати свою специфіку при перекладі з російської мови українською, тому треба бути особливо уважними, коли перекладаємо певні конструкції, особливо з прийменниками у, по, при та інших. Саме про це нас попереджує О.Авраменко у своїх відеоуроках. Тож пропоную переглянути декілька фрагментів
Перегляд відеоуроків 2 та 5 (с. 28. Блог О.Авраменка).
А зараз подивіться на презентацію, на цьому слайді зібрано ті випадки перекладу словосполучень, які викликають найбільше труднощів при перекладі з російської мови українською. Зверніть на них увагу!
Отсутствует по болезни – відсутній через хворобу, болеет гриппом – хворіє на грип, росли по обеим сторонам – росли обабіч, работать по пятницам – працювати щоп’ятниці, обратиться за помощью – звернутися по допомогу, вычислить по формуле – обчислити за формулою, двигаться по направлению – рухатися в напрямку, поставить в известность – довести до відома, поступить в институт – вступити до інституту (університету), принять во внимание – взяти до уваги.
Отже, ми ще на один крок наблизилися до розгадки великої таємниці, яку приховує наша мова, але цей крок ще далеко не останній. Тож пропоную виконати літературне редагування й виправити помилки, які були там допущені.
Таємниця третя. Літературне редагування
Виправте помилки й запишіть правильно речення.
Подай мені, будь ласка, підручник по хімії. Я непогано розмовляю на англійській мові. Я хотів би подякувати сестричку. Ми зустрінемося в одинадцять годин ранку. Мені хотілося б купити холодильник у розстрочку. Він не піде на прогулянку, у нього сильна нежить. Не роби вигляд, що ти не розумієш. Дівчина, стояча на зупинці, зразу кинулася мені в очі своїм яскравим одягом.
Таємниця 4. Практикум-переклад
Перекладіть українською мовою
Материальная помощь, предоставить льготи, действующее законодательство, докладная записка, опыт работы, опытный человек, признаться в любви, получить образование, выходить из автобуса, работать согласно приказу, сильный насморк, злая собака, суровая Сибирь,одержать победу, потерпеть поражение.
Таємниця 5.
Тест-взаємоперевірка. Робота в парах
1. Синтаксис — це:
а) система правил уживання на письмі розділових знаків, способи будови речення;
б) розділ граматики, що вивчає будову та значення словосполучень і речень, способи зв'язку слів у словосполученні, речень у тексті;
в) розділ мовознавчої науки, що вивчає словосполучення, його будову.
2. Укажіть поєднання слів, що не є словосполученнями:
а) іменник з прийменником;
б) займенник з іменником;
в) числівник з іменником.
3. Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:
а) стану знаменитим, сад цвіте, війна і мир;
б) хустка з китицями, ішов стежкою, читав голосно:
в) ручка дверей, писав грамотно, смішний анекдот.
4. Укажіть, у якому рядку поєднання слів не є словосполученням:
а) флора і фауна, накивати п'ятами, слова мовчать;
б) звести очі, високі хеті, знайомий з дитинства;
в) свіже повітря, писати у зошиті, готувати обід.
5. Укажіть, у якому рядку правильно визначено тип словосполучення:
а) хтось із нас — займенникове;
б) малювати фарбами — іменникове;
в) працюючи наполегливо — прислівникове.
6. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях головне слово
виражене однією частиною мови:
а) йшов поспішаючи, діяв по-дружньому, письмо охайне;
б) підійшов до стола, взяв книжку, помчав щодуху;
в) чистий зошит, писати правильно, десяте січня.
7. Укажіть, у якому рядку в усіх словосполученнях головні слова виражені різними частинами мови:
а) жертвувати життям, недоспівати пісню, жити в мирі;
б) навчальний рік, отчий дім, дорожчий товар,
в) гарний ліс, далеко від рідні, дуже веселий.
8. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення іменникові:
а) милуюся краєвидам, цікавий фільм, сніжна зима;
б) рідний дій, сильний чоловік, квітуча долина;
в) холодніший за воду, працюючий творчо, сьомий за списком.
9. Укажіть, у якому рядку всі словосполучення прислівникові:
а) мовні шаради, навчитись любити, символізує красу,
б) втричі швидше, дуже весело, далеко від своїх;
в) працювати старанно, десятий клас, карбуй на камені.
10. Укажіть, у якому рядку у словосполученнях спосіб зв'язку — узгодження:
а) озимий клин, тихі води, тепле повітря;
б) яскраво зеленіло, степові квіти, туманний ранок;
в) посіяли хліб, повітря блищало, йшли швидко.
11. Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком керування:
а) перегляд фільму, народні пісні, говорити тихо;
б) волога земля, доглядати дитину, гірське повітря;
в) читати книгу. любити людей, син землі.
12. Укажіть, у якому рядку слова об'єднані зв'язком прилягання:
а) висячи під стелею, відпочиваючи на курорті, приємна риса;
б) квітнучи навесні, сидів замислившись, співана дзвінко;
в) виступаючи на мітингу, озвалася несміло, намагалась затопити.
Колективна перевірка тесту.
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить:
Все як пишеться, в ній вимовляється,
Все, як пісня, у ній звучить.
І журлива вона, й піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ній душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
Дорожи українською мовою,
Рідна мова - основа життя.
Хіба мати бува примусовою?
Непутящим бува дитя!
Сподіваюся, серед вас таких дітей немає, тому я покладаюся на вас і вірю в те, що ви досягнете того, що запланували, дійдете до поставленої мети й успішно складете ЗНО. Тому я бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, тільки тоді ви зможете розгадати всі її таємниці, які вона приховує.
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Оцінювання відповідей учнів
VIІ. Домашнє завдання: вивчити $ 17 – 19, вправа 236 (утворити словосполучення) , за довідником $ 42, с.360 – 364 виконати тестові завдання.