Контрольна робота з теми «Відокремлені члени речення» 8 клас
Варіант І
1. Відокремлюються такі члени речення: А підмети і присудки; А головні й другорядні; В означення, обставини, додатки. 2. В якому з речень є відокремлена прикладка? А Над хатою піднялись у небо голуби, знаменуючи мир і благодать. Б Це був старий і кмітливий слюсар, майстер заводу. В Всупереч усякому сподіванню, бабуся подарувала мені кілька книг. 3. У реченні Хвилюючись, Тимко розповідав про свої перші успіхи є: А відокремлений додаток; Б відокремлена прикладка; В відокремлена обставина. 4. Відокремленим уточнюючим другорядним членом ускладнене речення:
A На Близькому Сході важливу роль в житті людей відігравала глина (В. Мезенцев).
Б Тут серед степової тиші казка сама просилася в слова (І. Цюпа).
B Ми часто похапцем живем все відкладаючи на потім (В. Крищенко).
Г Десь за річкою гув болотяний бугай (Г. Тютюнник).
5. При виділенні дієприслівникового звороту помилку допущено в реченні:
A А старший царевич, злякавшись батькового гніву, сидів осторонь і мовчав (Іван Білик).
Б Твої слова, не вмиті потом непогамовного труда, пролинуть непотрібним льотом не залишаючи сліда (М. Рильський).
B Незважаючи на малесенький вітерець, парило і робилося душно (Григорій Тютюнник).
Г Степ, струснувши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором (Панас Мирний). 6.Укажіть речення з прямою мовою. Розділові знаки пропущено. А Дмитро Білоус стверджував що мова це пісня душі покладена на слова Б Як кажуть люди материна молитва із дна моря рятує В С. Плачинда стверджує мова об’єднує згуртовує людей у націю. Г Ви говоріть а ми будемо слухати. 7.У якому випадку при перебудові речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою допущено помилку: А Жінка поцікавилася, чого він мовчить. Б Карпо спитав Мотрю, хто їй купив намисто. В Леся Українка писала, що, доле, ти міцніша і я корюся.
Г Гетьман заперечив головою, що не хоче. 8.Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1. Пряма мова;
2. діалог;
3. непряма мова;
4. цитата.
А) Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався (М. Стельмах).
Б) М. Рильський говорив, що «слово «вчитель» з давніх-давен користується великою шаною у народі».
В) – Добридень, дідусю! – вітається хлопчик.
- Добридень, синку! – радіє дід – Сідай, я тебе яблучком почастую з медом (О. Іваненко).
Г) «Та чим же я вам досадив?» – Ягнятко, плачучи, питає (Л. Глібов).
9. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Іду я, засмучений хлопчик, до старого коваля (О. Довженко)
10. Установіть відповідність між реченням і другорядним членом у ньому.
1 відокремлена прикладка 2 відокремлений додаток 3 відокремлена обставина 4 відокремлене означення |
А Сумно і мовчки тоді похилилася квітка, листям своїм тремтячи в передсмертнім конанні. (Б. Грінченко) Б І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита. (Д. Луценко) В І сон мене так ніжно обійма, що, окрім сну, не хочеться нічого. (Б. Чіп) Г Вже й молодик ішов за гору, та зачепивсь за осокір. (М. Самійленко) Д Іду я, степів перехожий, радію од щастя землі. (В. Сосюра)
|
11. Складіть діалог «Веселі канікули» (8-10 реплік) і запишіть його, правильно розставивши розділові знаки. Використовуйте відокремлені члени речення.
Варіант II
1. З якою метою відокремлюються другорядні члени речення? А з метою надання особливого смислового навантаження; Б щоб виразити ставлення мовця до сказаного; В щоб вказати на особу, до якої звертаються з мовленням. 2. Обставини, виражені дієприслівниковим зворотом, відокремлюються: А завжди; Б на початку речення; В після дієслова - присудка. 3. Підкреслені слова у реченні Нікого тут нема, крім мене й господині, є. А відокремленим означенням; Б відокремленим додатком; В відокремленими уточнюючими членами речення.
4. Виділене слово (словосполучення) не є відокремленим членом у реченні:
A Далеко за річкою блиснуло щось (М. Коцюбинський).
Б Степ осяяний сонцем дихав пахощами росяних трав (П. Панч).
B В провулках поміж тинами клубочилася темрява але небо було світле і зоряне (Григорій Тютюнник).
Г Журавлі летять із гирла кудись аж за Київ в поліські болота (О. Гончар).
5. Укажіть речення з непрямою мовою. Розділові знаки пропущено. А. Яка ти розкішна земле думала Маланка. Б. Хто дітей любить той добрий чоловік говорила колись моя бабуся. В. Сам до себе говорив Тимофій що земля найкраще пахне восени. Г. Олена подумала ніщо так не красить людину як натхнення. 6.Укажіть речення з пунктуаційною помилкою при прямій мові. А. Дівчина грайливо запитала: «А може, вона справді лісова мавка? » Б. «Не проводжайте мене.» - Попросила дівчина рідних. В. «Михайлику, хочеш побачити диво? – питає мене дядько Себастіян. - Підійди до мене…» Г. Казав пан : «Кожух дам», та слово його тепле.
7. Установіть відповідність між реченням і відокремленим другорядним членом у ньому.
1. Відокремлене означення;
2. відокремлена прикладка;
3. відокремлена обставина.
А. Крім того, процес вимирання цих ящерів тривав не менше мільона років (В. Мезенцев)
Б. Дорога, майнувши сірим хвостом, безшумно сховалася в зелені хлібів (В. Винниченко)
В. Іду я, засмучений хлопчик, до старого коваля (О. Довженко)
Г. Сповнений любові, я іду по вулиці вузкій (В. Сосюра) . 8.Установіть відповідність між реченнями з прямою мовою і схемами речень. Розділові знаки пропущено.
А «П, - а, - п» |
|
1. Яка краса вигукнула Докія і оце воно у воді росте |
Б «П? –а: - П» |
|
2.Отоді це сталося пояснила мама коли почалася повінь |
В А : «П!» |
|
3. А батько ще й додасть добре діло за людиною ніколи не пропаде |
Г. «П! – а. – П? » |
|
4. Крейсер зайшов у затоку хтось гукає з кургану. |
|
|
5. А що як гирлига скипів Горпищенко і додав по–філософськи у нас гирлига й ракета поруч стоять. |
9. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес. (Нар. творч.) 10.Заміни пряму мову непрямою. Запиши утворене речення. Д.Павличко писав : «Я - син простого гуцула – лісоруба із Карпат» 11. Складіть діалог «У кінотеатрі» (8-10 реплік) й запишіть його, правильно розставивши розділові знаки. Використайте відокремлені члени речення.
ІІІ варіант
1. Відокремлені члени речення на письмі виділяються: А дужками; Б комами, рідше - тире; В тільки тире. 2. Назвати речення з уточнюючими членами. А Зустрівся з робітниками - моїми мудрими братами. Б Недалеко від берега, біля самого Хотина,з давніх-давен височать над Дністром руїни старої фортеці.
В У хату ввійшов старий Джеря, високий, тонкий, з сивуватими довгими вусами. 3. Підкреслені слова у реченні Ніхто того не чув, не знав й не бачив, опріч Марка маленького - це: А відокремлена прикладка; Б відокремлена обставина; В відокремлений додаток. 4. Виділений відокремлений член є обставиною в реченні:
A Він лежав лицем просто неба і дивився на темне небо, засіяне зорями, ніби чорне поле пшениці (І. НечуйЛевицький).
Б Славутич-ріка тече з давнини нашої (Б. Олійник).
B Там, під кучерявою вербою, і освітив її місяць, хорошу й смутну, у маковім вінку (М. Вовчок).
Г Ти живеш у Києві – прекрасному й чарівному місті (Ю. Смолич).
5. Виберіть рядок, у якому цитату записано неправильно.
A) «Кобзар», за словами Івана Франка, – це: ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу.
Б) Максим Рильський писав, що словник – «пишний яр, а не сумне провалля».
B) Поетеса Л. Костенко зверталася до сучасників:
…І якби на те моя воля, Написала б я скрізь курсивами: – Так багато на світі горя, Люди, будьте взаємно красивими!
Г) «Учитесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет. 6. Заміни пряму мову непрямою. Запиши утворене речення. «Я не знав, що мій учень поетом, українським поетом зросте…» каже він. . 7.В якому з речень є відокремлена прикладка? А Над хатою піднялись у небо голуби, знаменуючи мир і благодать. Б Це був старий і кмітливий слюсар, майстер заводу. В Всупереч усякому сподіванню, бабуся подарувала мені кілька книг.
8. Установіть відповідність між поняттями та прикладами.
1. Пряма мова;
2. діалог;
3. непряма мова;
4. цитата.
А) Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки (Остап Вишня).
Б) «Мушу йти в полонину, Марічко», – сумував Іван заздалегідь (М. Коцюбинський).
В) За словами О.С. Мельничука, «Основною одиницею мови в усіх мовах є речення».
Г) – Вставай! Годі спати. Треба вирішити, як нам жити далі.
- Що? – не второпав спросоння Марусик.
- Ти як хочеш, а я думаю втекти з дому, – важко зітхнув Сашко Циган. (В. Нестайко) 9. Установіть відповідність між реченням і відокремленим другорядним членом у ньому.
1. Відокремлене означення;
2. відокремлена прикладка;
3. відокремлена обставина.
А. Крім того, процес вимирання цих ящерів тривав не менше мільона років (В. Мезенцев)
Б. Дорога, майнувши сірим хвостом, безшумно сховалася в зелені хлібів (В. Винниченко)
В. Іду я, засмучений хлопчик, до старого коваля (О. Довженко)
Г. Сповнений любові, я іду по вулиці вузькій (В. Сосюра) 10. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Іду я, засмучений хлопчик, до старого коваля (О. Довженко)
11. Складіть діалог «Цікава подія» (8-10 реплік) і запишіть його, правильно розставивши розділові знаки. Використовуйте відокремлені члени речення.