РОЛЬ ШКІЛЬНОЇ БІБЛІОТЕКИУФОРМУВАННІ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНІВ
Сухорукова Галина Вікторівна
Україна,м.Запоріжжя, Запорізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
№91, бібліотекар
Мета:використання різних форм і методів роботи по інформаційному забезпеченню потреб читачів,надати знання учням про книгу,її історію та значення у житті людини, перевірка знань молодших школярів про книгу, виховувати любов учнів до книги взагалі та повагу до неї, прищеплювати любов до читання книги.
«Всім хорошим я зобов'язаний книзі», − так говорив Максим Горький.
Я з ним повністю згодна. Я вважаю, що книги грають дуже важливу роль в житті людини. І зараз я спробую це довести.
По-перше, як ви взагалі уявляєте життя без книг? Це ж нудно і нецікаво!Як іноді гидко дивитися на лежнів, які цілими днями сидять за комп'ютерами і телевізорами. Який від них толк? А книга − це ключ до знань. Читаючи, її ти дізнаєшся багато нового і корисного для себе. Навіть древні люди говорили: «Люди перестають мислити, коли перестають читати».
По-друге, книга розвиває кругозір. Адже це так цікаво зазирнути в неї і побачити минуле: битви, царів, лицарські турніри, походи, війни, географічні та наукові дослідження, дізнатися про історію своєї Батьківщини й пізнати культуру і релігію інших народів.
По-третє, книга розвиває мислення і фантазію. Як здорово іноді буває представити себе грецьким героєм бо вченим, який ось-ось відкриє новий закон фізики, фараоном або царицею Єгипту!Подумки побувати в інших країнах і містах, представити і опинитися в католицькому храмі, в протестантській церкві або в православному соборі.
По-четверте, книги допомагають нам приймати правильні рішення. Іноді, дивлячись на героїв книги, ми пізнаємо самих себе або своїх друзів, ми вчимося на чужих помилках і намагаємося їх не допускати.
По-п'яте, читаючи будь-який твір, ми стаємо грамотніше, як в усній, так і в письмовій мові. Ми поповнюємо свій словниковий запас, тим самим робимо себе більш цікавою людиною. Але не можна забувати про те, що книги треба читати призначені для свого віку. Погодьтеся нерозумно, якщо в шістнадцять років людина читає казки «Колобок» і «Курочка ряба», а п'ятирічному малюкові мама на ніч читає «Війну і мир» Толстого.
Я вважаю, що змогла переконати вас у тому, що книги – це цінні речі, вони необхідні людям і грають важливу роль в житті людини, так як вони нас вчать, дають поради, за допомогою книг ми дорослішаємо і пізнаємо і світ. З раннього дитинства людина знайомиться з книгами. Вони будуть супроводжувати її все життя. Вони будуть її постійними супутниками, допоможуть розібратися у важких питаннях, вирішити найважливіші життєві проблеми.
Саме тому бібліотека школи № 91 є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, вихователів, батьків. Одним із важливих напрямків роботи якої є формування інформаційної культури читачів,формування любові до книги, це й світ відкриттів, світ творчості, де формується читач-творець.
В рамках Всеукраїнського місячника шкільної бібліотеки та Тижня дитячої та юнацької книги шкільна бібліотека увагу приділяла вихованню в учнів любові до книги та прищеплюванні учнів до читання книг через впровадженню активних форм популяризації книги:різноманітні конкурси (конкурс плакатів « У світ через книжку»,малюнків « Бібліотека очима дітей» (фото № 1), фотоконкурс «Дитина і книга» , «Я,моя сім’я і книга»(фото №2),створенню бук трейлерів та відеороликів з пропаганди книги, проведенні акцій «Подаруй бібліотеці книгу з власним автографом», проведенні масових заходів з популяризації книг,які допомагають дитині пізнавати навколишній світ через літературу.
Так наприклад,одним з бібліотечних заходів з популяризації книги, проведеною бібліотекою, був захід для учнів 2 класу під назвою «Її Величність Книга!» (фото № 3),який спрямований на залучення учнів молодших класів та їх батьків до читання книги ,використовуючи засоби ІКТ (презентації: «Історія виникнення книги», «Найбільша і найменша книга в світі», вікторина «У царстві казок», конкурси «Кошик Червоної Шапки» відгадування загадок, «Склади прислів’я про книгу», «Логічний ланцюжок», «З якої казки?»відгадування казок через малюнки; співання пісні «Про книгу»). Суть якої якомога найбільше дітей прищепити любов до книги, зацікавити їх до читання книжок. Жодна дитина не залишалась без уваги та без подарунка –книги,що надає змогу учням прищепити інтерес та любов до читання книги. Не забуваючи при цьому батьків учнів,які проводили конкурс з подарунками для дітей. Батьки подальшому будуть прищеплювати любов до книги та до читання книг дітьми. За допомогою батьків та бібліотечного активу було організовано оформлення роботами учнів (малюнками та книжковими інсталяціями подарункових книг), нагородження адміністрацією школи грамотами та подарунками найкращих читців школи та їхніх батьків,що стимулює інших дітей читати книжки.
Треба відмітити, що під час проведення масових заходів в рамках Всеукраїнського місячника шкільної бібліотеки та Тижня дитячої та юнацької книги можна проводити різноманітні форми з популяризації книги це: бібліотечні уроки, квести, лекції,бесіди,заходи(бібліокафе, бібліокешинг, бібліомікс тощо).
Отже сучасна шкільна бібліотека має бути поряд з педагогом і координувати свою діяльність у напряму прищеплення культури читання, яка буде складатися з таких частин: формування інформаційної читацької компетентності; з самоосвіти, яка передбачає раціональні засоби роботи з друкованими виданнями та іншими інформаційними джерелами інформації; бібліотечно-бібліографічних знань, загальної культури учня[1].
Суспільство, яке читає, є суспільством мислячим, бо читання залишається базовим інструментом культури у світі інформації[1].
Таким чином, перше і дуже важливе знайомство з книгами відбувається у людини в зовсім ранньому віці. Пішовши до школи і навчившись читати, ми маємо унікальну можливість поринути в чарівний і таємничий світ літератури. Багатьом не подобається читати класику, яка передбачена за шкільною програмою. Однак, перш ніж відмовитися, необхідно запам’ятати, що успіху в житті може досягти тільки грамотна людина. Література, навіть якщо вона не до смаку, розвиває мислення і пам’ять. Крім того, ніхто не може сказати, що книга нецікава, поки сам не прочитає.
На сьогодні спостерігається динамічне урізноманітнення джерел одержання пізнавальної інформації. Зростає кількість користувачів з кількома точками доступу до Інтернету (стаціонарний комп’ютер, ноутбук, планшетний комп’ютер, смартфон). Але ніщо не може замінити книгу,яку ми можемо відчувати дотиками пальців, запах нової книжки та яка дає змогу нам фантазувати.
В закінченні я хочу сказати словами В. Сухомлинського «День без думки, без читання – марно прожитий день. Незмінним джерелом знань і невичерпним джерелом твого духовного багатства є книжка. Умій не тільки читати, а й перечитувати. Читання – це праці, творчість, самовиховання твоїх духовних сил, волі.» [5].
Додатки:
Фото №1
«Бібліотека очима дітей» та «У світ через книжку!»
Фото № 2
Фотоконкурс «Дитина і книга» і «Я,моя сім*я і книга»
Фото № 4Свято Книги «Її Величність – Книга» для 2кл
https://www.facebook.com/photo?fbid=1080282952155295&set=pcb.1556998747768544
Джерела інформації:
1. Сучасний учень і культура читання. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://school79.edu.kh.ua/osnovni_napryami_diyaljnosti/biblioteka/formuvannya_kuljturi_chitannya/
2. Відео альбом та фото звіт о проведенні заходу для 2 класу «Її величність книга».[Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.facebook.com/school91.zp/
3. Відео альбоми «Бібліотека очима дітей», «У світ через книжку»[Електронний ресурс]. Режим доступу:https://www.facebook.com/school91.zp/community/?ref=page_internal
4. Іванченко О.Л. Роль книги в житті людини. Світ книг. Ранок, 2007.- 206с.
5.Вислови В.Сухомлинського про книгу[Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://bibliotekapav.blogspot.com/p/blog