Філія «Жемчужненська гімназія»
Юрїївського ліцею
Юрїївської селищної ради
7 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих.
Теми нацизму та Голокосту в повісті.
Вчитель Ольга Михайлівна СВИРИДЮК
Зарубіжна література. 7 клас.
Тема уроку: Джон Бойн. «Хлопчик у смугастій піжамі». Зображення Другої світової війни крізь долі дітей і дорослих. Теми нацизму та Голокосту в повісті.
Мета: ознайомити з основними відомостями про життя і творчість Дж. Бойна; розширити знання учнів про зображення Другої світової війни та її впливу на людство; розвивати навички роботи із цитатами, асоціативне й образне мислення учнів; виховувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати дружелюбність, людську гідність, неприйняття насилля та війни.
Розвиток ключових компетентностей: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної.
Формування предметної літературної компетентності: комунікативна, емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна.
Тип уроку: сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, відеоролики.
« Усе це сталося дуже давно й ніщо
подібне не станеться. Не в наші дні
не в нашу історичну добу».
( Дж.Бойн)
ХІД УРОКУ
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Війна… Страшне слово. Страшніше, ніж смерть, тому що смерть – неминуче природне явище, а війна - страхіття, викликане злою волею інших людей.
Це не просто — говорити про війну, що йде по землі, що перевіряє кожного на міцність: чи встоїть, чи витримає, чи захистить Вітчизну?
1. Використаймо метод проєктування подій роману на сьогодення.
-Чи можемо ми сказати, що ті страшні події, з якими ми познайомилися на сторінках роману, залишилися в минулому?
На дошці 3 фото, які допоможуть вам дати правильну відповідь.
Фото Захисників Маріуполя.
Фото табору в Оленівці після теракту.
Фото військових дій в Ізраїлі
Але набагато складніше — говорити про людину, яка протистоїть цій війні. Що для кожного з вас означає слово «війна»?
А) Інтерактивна вправа «Асоціації».
Діти створюють асоціативний портрет(робота в зошитах).
«Війна» «Людина»
Смерть, розпач, Чесність, любов, людяність
біда, страх, милосердя, допомога, щирість,
сльози, сум, страждання. доброта, ніжність.
Для кожного ці слова звучать по-різному і часто ми не надавали великої уваги, але саме зараз ми зрозуміли. Бо як вам відомо 24 лютого 2022 року близько 4 години ранку за українським часом, путін оголосив, що прийняв рішення оголосити військову операцію на сході України. І це стало початком кривавої війни, яка триває і дотепер.
Упродовж цього й наступних уроків ми спробуємо, пережити події та випробування, а головне — спробуємо зрозуміти, що допомагає зберегти в л юдині людське, допомагає подолати війну.
I. Оголошення теми. Очікувані результати навчальної діяльності.
Експрес-опитування. Робота з інтерактивною дошкою. Формувальне оцінювання (самооцінювання - впродовж уроку учні виставляють бали собі на полях зошита, учитель теж відстежує результати).
Б)Перевірка домашнього завдання за допомогою опорної схеми-конспекту. Вдома ви мали опрацювати біографію Джона Бойна . І зараз ми це перевіримо ( розташувати слова у вигляді 6-кутної зірки, пояснивши , що це за символ і чи зустрічається на сторінках роману ).
Ірландія
Дублін народився письменник Триніт Коледж
університет володар премії Брауна
Премія миру ім. Густава Гайнемана
14 романів 70 оповідань шість романів
для дорослих для дітей
«Хлопчик в смугастій піжамі»
2006рік
Дублін живе
В) «Цифрова плутанка». Інтерактивна вправа «Думай - працюй – ділись!» (Додаток 1)
Пригадайте, що таке сюжет твору. Розташувати за порядком та з’єднати елементи сюжету роману.
1.Розвиток подій
2. Експозиція
3.Зав’язка.
4.Розв’язка
5.Кульмінація
– «пригоди» Бруно;
-переїзд сім’ї Бруно з Берліна до Геть – Звідси;
– знахідка батька Бруно;
– «це не дім, і він ніколи ним не буде»;
– Бруно зі Шмулем за загорожею
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
В роки Другої світової війни здійснювались систематичні гоніння і знищення людей за ознакою їхньої расової, національної приналежності (євреї, роми , масони, інваліди, нетрадиційна орієнтація), другими словами – геноцид. Створювалися концентраційні табори - спеціально обладнані місця для примусового утримання полонених військовослужбовців, які існували на території України під час Другої світової війни. Чи є у ХХІ столітті такі табори? Так, сьогодні на непідконтрольній території Донеччини, у колишній виправній колонії в селищі Оленівка, Волноваського району, ворог утримує (точної цифри ніхто не знає) до трьох тисяч “неблагодійних” людей, які “не пройшли фільтрацію” після виходу з Маріуполя. “Можна стверджувати, що це фактично справжній концентраційний табір ХХІ сторіччя, створений росією в центрі Європи”, – наголосив радник міського голови П. Андрющенко.
Масове вбивство полонених в Оленівці — терористичний акт, здійснений російськими окупаційними військами у ніч на 29 липня 2022 року в селищі Молодіжному Оленівської селищної ради проти українських військовополонених — захисників «Азовсталі» в Маріуполі. Від вибухів на території колишньої Волноваської виправної колонії № 120, де утримували українських захисників, загинуло щонайменше 53 полонених, понад 130 було поранено. Всього за даними росіян в бараці було 193 людини.
Джон Бойн казав: « Людська пам’ять суспільства є надто короткою, було слід діяти більше… Ймовірно , найближчим часом знайдуться люди, аби закарбувати те,що відбувається в Україні». Автор вважає, що про злочини проти людства треба говорити вголос, аби знищити світове зло.
Щоб глибше зрозуміти зміст повісті «Хлопчик в смугастій піжамі» нам необхідні знання з історії .Ось місто Освенцим, що знаходиться в Польщі. Тут у 1940-1945 роках існував один із найбільших нацистських таборів Аушвіц або Аушвіц-Беркенау.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=SqUqA6QQW0M
День звільнення табору 27 січня1945 року визнано ООН Міжнародним днем пам’яті жертв Голокосту. Що таке Голокост?( Голокост – систематичне гоніння і знищення людей за ознакою їхньої расової, етнічної, національної приналежності, сексуальної орієнтації або генетичного типу як неповноцінних, шкідливих.)
ІУ. Оголошення теми та мети уроку.
« Усе це сталося дуже давно й ніщо подібне не станеться. Не в наші дні й не в нашу історичну добу». Саме такими словами закінчується твір Дж. Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі», сьогодні ми з’ясуємо як складаються долі дітей і дорослих , змальованих у творі. Тут про голокост – найстрашніший геноцид в історії людства – розповідається з уст дитини. Усі жахіття, що відбувалися в Німеччині у ті часи, автор показує через сприйняття дев’ятирічного німецького хлопчика Бруно. В подальшому ми знайомимось з єврейською дитиною - Шмулем. Їхня дружба була незвичайною, а доля містичною та трагічною.
V.Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів.
1. Робота над темою уроку за змістом твору.
Отже, розкажіть про німецьку родину яку описує нам автор.( Тато Ральф, мама Ельза , діти- старша Гретель та молодший , дев’ятирічний Бруно. Бабуся та дідусь мешкають окремо.
-Що змінилося у житті хлопчика, що почало бентежити?(Чому родині треба переїжджати і жити в місті, яке називається Геть-Звідси?
-Чому бабуся Наталі проти татової нової посади , чому новий вчитель каже, що історія та географія мають нові підходи до вивчення, а література взагалі необов’язкова. Це дивує Бруно , оскільки бабуся Наталі вчить їх з Гретель багато читати. Світ змінився у душі малого, він ніби перебуває в іншій реальності.
-Що найбільше хлопчину вражало, вабило, цікавило після переїзду? (Життя в таборі, чому одні люди носять смугасті піжами, а інші одягнуті в однострій, мають кобуру та дуже серйозні).
-Душа Бруно ніби роздвоювалася, про що думає він, спостерігаючи за «фермою» за вікном? (Про відсутність друзів, про велику кількість військових в їхньому будинку.)
- Кого зустрів випадково Бруно ? Що розділяє хлопчиків?
2.«Впізнай мене». (перевірка знання тексту). Додаток 2.
Цитую уривок, пропонуючи учням вставити на місці пропусків імена героїв:
1. Хоч новина справді була дивною і прикрою, ……не мав потреби порушувати правила чемності, яких його навчили.
2. Мені сумно без,.., …,…— сказав Бруно.
-А мені сумно без,…,…,… — сказала Гретель,
3. До речі, … не була єдиною служницею в новому домі.
4. Я навіть не думаю, що матиму з ким погратися, крім … , а яка втіха гратися з нею? Адже вона …
5. Його здивувало, що всі вони — малі хлопчаки, їхні батьки й діди, їхні дядьки, люди, яких можна зустріти на кожній дорозі і які, схоже, зовсім не мають родичів, були вдягнені однаковісінько: у … вгорі та внизу й у …. на головах.
6. Ми вдома, Бруно, — сказав тато нарешті лагідним голосом. …— наш новий дім.
7. «Бачиш, Бруно, вони й не люди зовсім», — відповів …, коли Бруно запитав, хто ті однаково одягнені люди за огорожею.
8.Я знаю лише таке, — почав Шмуль. — До того, як ми приїхали сюди, я жив зі своєю мамою, батьком і братом … у маленькій квартирці над майстернею, де тато виготовляв годинники.
9. … подарував мені чудового годинника, якого в мене більше нема. Там був золотий циферблат. Я накручував годинник щовечора, перед тим як лягав спати, і він завжди показував точний час.
10. Якимсь чином слова … вплинули на Бруно, і він придушив у собі бажання ще раз скрикнути: «Ой!», — а …. закінчив вимочувати рану зеленкою, узяв з аптечки бинт і зробив перев’язку.
11 . А тоді в кімнаті стало зовсім поночі, й усупереч хаосу, який розпочався, … виявив, що досі тримає у своїй руці руку …, й ніщо у світі його не примусить її випустити.
12. ….. повернулася до Берліна з ….. й багато годин сиділа у своїй кімнаті, плачучи, не тому, що вона повикидала геть своїх ляльок і не тому, що залишила всі свої мапи в Геть-Звідси, а тому, що їй дуже не вистачало ….
3.Аналітична бесіда.
-Чи згадує Джон Бойн, що події у творі відбуваються в роки війни? А чи відчуваємо ми, що це , безумовно, війна?
- Чи схожа ситуація в нашій країні сьогодні? Наведіть приклади.
- Чи можлива дружба між Бруно та Шмулем?
-Хто за національністю хлопці,зображені у творі?
- Чому, на вашу думку, такі різні хлопчики стали друзями?
- Чи змінився внутрішній світ Бруно після спілкування з Шмулем?
- Що спонукало Бруно пробратися на територію табору?
-Знайдіть та прочитайте в тексті, до яких наслідків це призвело…
4.Підсумовуючи вивчене ,створюємо світ дитинства - образи Бруно та Шмуля за прийомом «Гронування».Клас ділиться на 2 групи.
Додаток 3,4.
5. Прийом «Передай емоцію». За допомогою смайлика передайте емоцію сприйняття прочитаного роману.
- Хто з героїв роману «Хлопчик у смугастій піжамі вам сподобався найбільше? Чим саме?
-А в чому особливість зображення світу дорослих? Який він, світ дорослих, у Джона Бойна? Давайте спробуємо це довести.
6.Створення власного образу .(Клас ділиться на групи і записують.)
Додаток 5.
-Як у романі діти сприймають світ довкола через власні очі і що відчувають? Світ дітей у творі– …
-Як діти у романі сприймають світ дорослих довкола через власні очі і що відчувають?
Світ дорослих очима дітей – це світ …
7.Перегляд відео. (Від 09.07.2023року).
Друга світова війна – це не тільки страшні злочини і масові вбивства, це ще й час сміливі люди, які, ризикуючи своїм життям, здійснювали ризикуючі вчинки. Це невідомий британський підданий – сер Ніколас Уїнтон. Організувавши евакуацію, Ніколас Уїнтон в 1939 році врятував 669 єврейських дітей.
В наш час відбувається викрадення наших українських дітей, вбивства українських солдат, страшні злочини російською федерацією. Україна намагається повертати маленьких і дорослих українців додому. Пропоную подивитися відео емоційної зустрічі діток зі своєю мамою, яку не бачили понад 1,5 року. На цьому відео ми побачимо і 45 воїнів, повернутих додому та тіла загиблих в Оленівці: колонії на окупованій частині Донеччини, де росіяни підірвали барак разом із військово-полоненими. Більшість тіл уже ідентифікувати.
: https://1plus1.video/tyzhden/tsn-za-20230709-emocijna-zustrich-ukrayina-povernula-ditej-yakih-vkrala-rosiya-vijskovih-i-tila-zagiblih-v-olenivci
VІ. Підбиття підсумків уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-Що найбільше зачепило мене в цій історії ?
VІІ. Оцінювання. Надання інформації про досягнення результатів навчання учнів на певних етапах уроку (самооцінювання, виявлення причин виникнення утруднень, мотивація до самовдосконалення) .
VIІІ. Домашнє завдання
1. Для всіх. Переказувати цікаві епізоди роману Бойна «Хлопчик у смугастій піжамі» від імені героя (на вибір).
2. Для бажаючих. 1. Намалювати ілюстрації до цих епізодів.
Додаток 1.
1.Експозиція – переїзд сім’ї Бруно з Берліна до Геть – Звідси
2.Зав’язка – «це не дім, і він ніколи ним не буде»
3.Розвиток подій – «пригоди» Бруно
4.Кульмінація – Бруно зі Шмулем за загорожею
5.Розв’язка – знахідка батька Бруно.
Додаток 2.
1. Хоч новина справді була дивною і прикрою, ……не мав потреби порушувати правила чемності, яких його навчили. (Бруно)
2. Мені сумно без,.., …,…— сказав Бруно. (Карла, Даніеля й Мартіна)
-А мені сумно без,…,…,… — сказала Гретель, (Гільди, Ізабель і Луїзи)
3. До речі, … не була єдиною служницею в новому домі. (Марія)
4. Я навіть не думаю, що матиму з ким погратися, крім … , а яка втіха гратися з нею? Адже вона … . (Гретель), ( Безнадійний Випадок).
5. Його здивувало, що всі вони — малі хлопчаки, їхні батьки й діди, їхні дядьки, люди, яких можна зустріти на кожній дорозі і які, схоже, зовсім не мають родичів, були вдягнені однаковісінько: у … вгорі та внизу й у …. на головах. (смугасті піжами, смугасті шапочки)
6. Ми вдома, Бруно, — сказав тато нарешті лагідним голосом. …— наш новий дім. (Геть-Звідси)
7. «Бачиш, Бруно, вони й не люди зовсім», — відповів …, коли Бруно запитав, хто ті однаково одягнені люди за огорожею. (батько)
8.Я знаю лише таке, — почав Шмуль. — До того, як ми приїхали сюди, я жив зі своєю мамою, батьком і братом … у маленькій квартирці над майстернею, де тато виготовляв годинники. (Йосипом)
9. … подарував мені чудового годинника, якого в мене більше нема. Там був золотий циферблат. Я накручував годинник щовечора, перед тим як лягав спати, і він завжди показував точний час. (Тато)
10. Якимсь чином слова … вплинули на Бруно, і він придушив у собі бажання ще раз скрикнути: «Ой!», — а …. закінчив вимочувати рану зеленкою, узяв з аптечки бинт і зробив перев’язку.(Павела, Павел)
11 . А тоді в кімнаті стало зовсім поночі, й усупереч хаосу, який розпочався, … виявив, що досі тримає у своїй руці руку …, й ніщо у світі його не примусить її випустити. (Бруно, Шмуля)
12. ….. повернулася до Берліна з ….. й багато годин сиділа у своїй кімнаті, плачучи, не тому, що вона повикидала геть своїх ляльок і не тому, що залишила всі свої мапи в Геть-Звідси, а тому, що їй дуже не вистачало …. (Гретель, матір’ю, Бруно)
Додаток 3.
Додаток 4.
Додаток 5.
Світ дітей-
(це світ непорозуміння з дорослими, страх, безпомічність, розділення сімей, жорстокість, прилучення до пристойного товариства, пута й перепони, голод, намагаються зрозуміти світ).
Світ дорослих-
(світ дорослих здавався дитині світлим, надійним, добрим, як його мама, зіткнувшись з реальністю концентраційного табору, він побачив іншу сторону цього світу - сповнену жорстокості, ненависті, ворожнечі. Так смугаста піжама перетворилася для нього з символа дитинства на символ убивства, життя так, як треба, жаль, безвихідь, жах, різноманітні проблеми, які створюють