Типи задач та способи їх розв'язування

Про матеріал

Тема: Типи задач та способи їх розв'язування

Дидактична мета: ввести поняття: арифметичний та алгебраїчний способи розв'язування задач; дати класифікацію задач: задачі на вартість, задачі на роботу, задачі на рух, геометричні задачі;

Розвиваюча мета: формувати вміння раціонального вибору способу розв'язування задач; розвивати логічне мислення, навики перенесення раніше набутих знань на вивчення нового матеріалу, рефлексивну компетентність;

Виховна мета: виховувати відповідальність за доручену справу; формувати соціальні компетенції;

Тип уроку: урок засвоєння і вдосконалення навичок і вмінь;

Перегляд файлу

Тема: Типи задач та способи їх розв'язування

(Слайд 2) Дидактична мета: ввести поняття: арифметичний та алгебраїчний способи розв'язування задач; дати класифікацію задач: задачі на вартість, задачі на роботу, задачі на рух, геометричні задачі;

Розвиваюча мета: формувати вміння раціонального вибору способу розв'язування задач; розвивати логічне мислення, навики перенесення раніше набутих знань на вивчення нового матеріалу, рефлексивну компетентність;

Виховна мета: виховувати відповідальність за доручену справу; формувати соціальні компетенції;

Тип уроку: урок засвоєння і вдосконалення навичок і вмінь;

Обладнання: мультимедійна дошка, проектор.

Хід уроку

І. Оголошення  теми й мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Знайти ціну цукерок, якщо:

а) за 2 кг заплатили 40 грн.

б) за 3 кг заплатили 63 грн.

в) за 3 кг заплатили х грн.

2. Знайти швидкість автобуса, якщо:

а) за 2 год він проїжджає 130 км

б) за 6 год він проїжджає 240 км

в) за 4 год він проїжджає х км

3. Знайти швидкість руху човна за течією річки і проти течії, якщо:

а) власна швидкість човна – 12 км/год, а швидкість течії - 4 км/год

б) власна швидкість човна – 15 км/год, а швидкість течії – 2 км/год

в) власна швидкість човна – 15 км/год, а швидкість течії – х км/год

Продуктивність праці – це обсяг продукції, виготовленої за деякий проміжок часу

4. Знайти продуктивність праці токаря, якщо:

а) за 2 год він виготує 8 деталей

б) за 4 год він виготує 40 деталей

в) за 4 год він виготує х деталей

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Ми повторили з вами залежність між величинами, так як сьогодні будемо розглядати задачі, де мова йтиме про одну, дві або три величини. Кожну задачу можна розв’язати за діями, як це робили раніше. Такий спосіб називають арифметичним. Але можна за умовою задачі скласти рівняння та розв’язати його. Такий спосіб називається алгебраїчним.

Знаючи різні способи розв'язування задач, завжди можна обрати найлегший, найкоротший і найраціональніший. В майбутньому це може допомогти в організації власного бізнесу, своєї справи, і навіть допомогти в формуванні бюджету сімї.

Учні-консультанти презентують вам по два способи розв'язування задачі і ви будете вирішувати, яким із них краще скористатися для розв'язування певної задачі. Слухаємо уважно, задаємо запитання, щоб можна було навчитися розв’язувати задачі самостійно та обрати кращий спосіб розв’язання.

Кожну задачу пояснюють по 2 учні-консультанти, що підготувалися заздалегідь, а потім пропонується задача для розв'язування в класі

Задачі для розв’язування в класі:

1. Розв'язати задачу (Слайд 3)

У Буратіно було 74 сольдо. Після того, як він купив собі підручники для школи, тато Карло дав йому 25 сольдо. Тоді у Буратіно стало 68 сольдо. Скільки сольдо витратив Буратіно на підручники?

Розв’язання (Слайд 4-5 )

Нехай Буратіно витратив на підручники х сольдо, тоді

(74 – х) + 25 = 68

74 – х = 68 – 25

74 – х = 43

х = 74 – 43

х =31

Відповідь: Буратіно витратив на підручники 31 сольдо.

2. Розв'язати задачу (Слайд 6):

З вершини прямого кута проведено промінь так, що він ділить прямий кут на два кути, один з яких більший за другий на 20 . Знайти величину кожного з утворених кутів.

Розв’язання (Слайд 7)

Прямий кут дорівнює 90˚ . Один з утворених кутів х, а другий х + 20˚.

х + х+ 20˚ = 90˚

2х = 90˚ – 20˚

2х = 70˚

х = 70˚ : 2

х = 35˚

35˚ + 20˚ = 55˚

Відповідь: один з кутів дорівнює 35˚ , а другий 55˚ .

3. Розв'язати задачу (Слайд 8):

 За 5 зошитів і 3 ручки заплатили 17 грн. 50 коп. Скільки коштує 1 зошит і 1 ручка, якщо зошит дешевший від ручки на 50 коп. ?

Розв’язання (Слайд 9-10)

1 зошит коштує х коп., а 1 ручка (х + 50) коп.

5 зошитів коштує грн., а 3 ручки 3(х + 50) коп.

Вся покупка 17 грн. 50 коп. = 1750 коп.

Маємо рівняння:

5х + 3(х + 50) = 1750

5х + 3х + 150 = 1750

8х = 1750 – 150

8х = 1600

х = 1600 : 8

х = 200

1 зошит коштує 200 коп.=2 грн.

1 ручка коштує 200+50=250 коп.=2 грн. 50 коп.

Відповідь: 2 грн., 2 грн. 50 коп.

4. Розв'язати задачу (Слайд 11)

У фруктовому саду необхідно посадити 12 дерев. Один робітник може виконати завдання за 6 год. Знайти час, необхідний для виконання цього завдання другим робітником, якщо за годину він саджає на 1 дерево більше, ніж перший робітник

Розв’язання (Слайд 12)

1) 12 : 6 = 2 (д) – продуктивність І робітника;

2) 2 + 1 = 3 (д) – продуктивність ІІ робітника;

3) 12 : 3 = 4 (год) – потрібно ІІ робітнику

Відповідь: 4 год.

5. Розв'язати задачу (Слайд 13):

Автомобілі виїхали одночасно із пункту А в протилежних напрямках. Перший автомобіль їхав зі швидкість 70 км/год, а другий – зі швидкість, на 10 км/год меншою, ніж перший автомобіль. На якій відстані один від одного будуть знаходиться автомобілі через 2 год після виїзду?

Розв'язання (Слайд 14-15)

1) 70 – 10 = 60 (км/год) – швидкість другого автомобіля;

2) 70 2 = 140 (км) – проїхав перший автомобіль;

3) 602 = 120 (км) – проїхав другий автомобіль;

4) 140 + 120 = 260 (км) – відстань між автомобілями;

Відповідь: 260 км.

6. Розв'язати задачу (Слайд 16):

За 5 зошитів і 3 ручки заплатили 17 грн. 50 коп. Скільки коштує 1 зошит і 1 ручка, якщо зошит дешевший від ручки на 50 коп. ?

Розв'язання (Слайд 17)

1 зошит коштує х коп., а 1 ручка (х + 50) коп.

5 зошитів коштує грн., а 3 ручки 3(х + 50) коп.

Вся покупка 17 грн. 50 коп. = 1750 коп.

Маємо рівняння:

5х + 3(х + 50) = 1750

5х + 3х + 150 = 1750

8х = 1750 – 150

8х = 1600

х = 1600 : 8

х = 200

1 зошит коштує 200 коп.=2 грн.

1 ручка коштує 200+50=250 коп.=2 грн. 50 коп.

Відповідь: 2 грн., 2 грн. 50 коп.

ІV. Підведення підсумків

Що нового з'явилося у вашому арсеналі знань про розв'язування задач?

Чи можна однозначно виділити, який спосіб розв'язування задач кращий?

Щоб розв’язувати задачі, треба знати…

V. Домашнє завдання (Слайд 18)

Розв'язати задачі:

1. На скільки днів шкільній їдальні вистачить 800 л молока, якщо хлопчики за 8 днів випивають 960 л молока, а дівчатка за 6 днів – 480л?

2. З вершини розгорнутого кута проведено промінь так, що він ділить розгорнутий кут на два кути, один з яких менший від другого на 50 . Знайти величину кожного з утворених кутів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема уроку: Типи задач та способи їх розв'язування

Номер слайду 2

Мета уроку. Дидактична мета: ввести поняття: арифметичний та алгебраїчний способи розв'язування задач; дати класифікацію задач: задачі на вартість, задачі на роботу, задачі на рух, геометричні задачі;Розвиваюча мета: формувати вміння раціонального вибору способу розв'язування задач; розвивати логічне мислення, навики перенесення раніше набутих знань на вивчення нового матеріалу;Виховна мета: виховувати відповідальність за доручену справу; формувати соціальні компетенції;

Номер слайду 3

Задача 1 . На полиці стояли книги. Після того, як з полиці взяли 12 книг, а поставили 9 книг, книг на полиці стало 39. Скільки книг стояло на полиці спочатку?Складемо короткий запис даних задачі у вигляді таблиціБуло. Взяли. Поставили. Стало?12 кн.9 кн.39 кн.

Номер слайду 4

Арифметичний спосіб. Кількість книг на полиці змінювали двічі.1. Скільки книг стояло на полиці перед другою зміною?39 - 9 = 30 (кн.).2. Скільки книг стояло на полиці перед першою зміною?30+12 = 42 (кн.). Отже, спочатку на полиці стояли 42 книги. Було. Взяли. Поставили. Стало?12 кн.9 кн.39 кн.

Номер слайду 5

Алгебраїчний спосіб. Було. Взяли. Поставили. Стало?12 кн.9 кн.39кн.

Номер слайду 6

Задача 2. У Буратіно було 74 сольдо. Після того, як він купив собі підручники для школи, тато Карло дав йому 25 сольдо. Тоді у Буратіно стало 68 сольдо. Скільки сольдо витратив Буратіно на підручники?

Номер слайду 7

Розв’язання. Нехай Буратіно витратив на підручники х сольдо, тоді(74 – х) + 25 = 6874 – х = 68 – 2574 – х = 43х = 74 – 43х =31 Відповідь: Буратіно витратив на підручники 31 сольдо

Номер слайду 8

Задача 3. На двох полицях стоять 72 книги. Скільки книг на кожній полиці, якщо на другій полиці книг у 2 рази більше, ніж на першій?Складемо короткий запис даних задачі у вигляді таблиці

Номер слайду 9

Арифметичний спосіб. Якщо книги, що стоять на першій полиці, становлять 1 частину, то на другій полиці — 2 такі частини.1. Скільки частин становлять 72 книги?1+2 = 3 (част.).2. Скільки книг припадає на одну частину (стоять на першій полиці)?72 : 3 = 24 (кн.).3. Скільки книг стоять на другій полиці?24 ∙ 2 = 48 (кн.). Отже, на 1 -й полиці стоять 24 книги, а на 2-й полиці — 48 книг

Номер слайду 10

Алгебраїчний спосіб. Нехай х — кількість книг, що стоять на 1 -й полиці, тоді 2х — кількість книг, що стоять на 2-й полиці. Отримаємо рівняння: х + 2х = 72. Розв’яжемо рівняння: 3х = 72, х = 72 : 3, х = 24 (кн.) — на 1 -й полиці. 2х = 2 ∙ 24 = = 48 (кн.) — на 2-й полиці. Отже, на 1 -й полиці стоять 24 книги, а на 2-й полиці — 48 книг.

Номер слайду 11

Задача 4. З вершини прямого кута проведено промінь так, що він ділить прямий кут на два кути, один з яких більший за другий на 20 . Знайти величину кожного з утворених кутів.

Номер слайду 12

Розв’язання Прямий кут дорівнює 90 . Один з утворених кутів х, а другий х + 20.х + х+ 20 = 902х = 90 – 202х = 70х = 7- : 2х = 3535 + 20 = 55 Відповідь: один з кутів дорівнює 35 , а другий 55 .

Номер слайду 13

Задача 5. За 2 кг яблук і 3 кг груш заплатили 31 грн. Скільки коштує кілограм яблук і скільки — кілограм груш, якщо груші дорожчі за яблука на 2 грн?Складемо короткий запис даних задачі у вигляді таблиці

Номер слайду 14

Вартість покупки знаходять як добуток ціни на кількість: С = a ∙ n, де a — ціна, n — кількість, С — вартість.1.  На скільки менше коштувала q покупка, якби ціна груш була така ж, як ціна яблук?2∙ 3 = 6 (грй).2.  Скільки коштувала б покупка, якби ціна груш була така ж, як ціна яблук?31 - 6 = 25 (грн).3.  Скільки коштує кілограм яблук?25 : 5 = 5 (грн).4.  Скільки коштує кілограм груш?5 + 2 = 7 (грy). Отже, 1 кг яблук коштує 5 грн, а 1 кг груш — 7 грн. Арифметичний спосіб

Номер слайду 15

Нехай х — ціна 1 кг яблук, тоді х + 2 — ціна 1 кг груш. Можемо скласти рівняння: х ∙ 2 + (х + 2) ∙ 3 = 31. Розв’яжемо його: 2х + 3(х + 2) = 31, 2х + Зх + 6 = 31, 5х = 31 - 6, 5х = 25, х = 25 : 5, х = 5 (грн) — ціна 1 кг яблук. Знайдемо ціну груш: х+2 = 5+ 2=7 (грн) — ціна 1 кг груш. Отже, 1 кг яблук коштує 5 грн, а 1 кг груш — 7 грн. Алгебраїчний спосіб

Номер слайду 16

Задача 6. За 5 зошитів і 3 ручки заплатили 17 грн. 50 коп. Скільки коштує 1 зошит і 1 ручка, якщо зошит дешевший від ручки на 50 коп. ?

Номер слайду 17

1 зошит коштує х коп., а 1 ручка (х + 50) коп.5 зошитів коштує 5х грн., а 3 ручки 3(х + 50) коп. Вся покупка 17 грн. 50 коп. = 1750 коп. Маємо рівняння:5х + 3(х + 50) = 17505х + 3х + 150 = 17508х = 1750 – 1508х = 1600х = 1600 : 8х = 2001 зошит коштує 200 коп.=2 грн.1 ручка коштує 200+50=250 коп.=2 грн. 50 коп. Відповідь: 2 грн., 2 грн. 50 коп.

Номер слайду 18

Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал. Розв'язати задачі:1. На скільки днів шкільній їдальні вистачить 800 л молока, якщо хлопчики за 8 днів випивають 960 л молока, а дівчатка за 6 днів – 480л?2. З вершини розгорнутого кута проведено промінь так, що він ділить розгорнутий кут на два кути, один з яких менший від другого на 50 . Знайти величину кожного з утворених кутів.

zip
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
25 вересня 2019
Переглядів
23418
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку