З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури першої категорії,
вчителя ОЗО «Покалівський ЗЗСО I-IIIступенів»
Овруцької міської ради
Нелеп Людмили Василівн
Покалів – 2020
Нелеп Л.В. Тиждень зарубіжної літератури в школі.
/Посібник.-Покалів, 2020.-24с.
Упорядник: Нелеп Людмила Василівна, вчитель зарубіжної літератури, кваліфікаційна категорія «спеціаліст I категорії», вчитель ОЗО «ПокалівськийЗЗСО
I-IIIступенів» Овруцької міської ради
У системі роботи сучасного вчителя значне місце посідають інтерактивні методи й прийоми, які спонукають школярів до творчої співпраці.
Одна з найактуальніших вимог реформи сучасної освіти – компетентнісний підхід до викладання навчальних предметів, що нині активно запроваджує Міністерство освіти України. Такий підхід передбачає опанування вчителем методики компетентнісного навчання, розуміння сутності Нової української школи. Зарубіжна література посідає особливе місце поміж шкільних дисциплін і є дієвим засобом у різнобічному розвитку особистості учнів, формуванню ключових компетентностей.
У посібнику «Тиждень зарубіжної літератури в школі» викладено методику організації позакласної роботи із зарубіжної літератури в закладах освіти, розглянуто питання методичної підготовки і проведення тижня зарубіжної літератури в школі, а також зроблено підбір матеріалів для їх проведення.
Видання рекомендовано до використання вчителям зарубіжної літератури.
Рецензент: Овадчук В.Д., керівник закладу ОЗО «Покалівський ЗЗСО
I – IIIступенів» Овруцької міської ради
Розглянуто та затверджено на засіданні методичної ради
ОЗО «Покалівський ЗЗСО I – III ступенів»
( Протокол №4 від 23 .12. 2020 року)
Зміст
I. Передмова………………………………………………...3
II. Позакласна робота в школі:…………………………..5
1. Типи предметних тижнів…………………………......5
2. Головні завдання проведення тижня………………...5
3. Принципи організації тижня…………………………5
4. Етапи підготовки тижня…………………………….6
III. Тиждень зарубіжної літератури в школі ….……..9
1.Літературний КВК «Хто? Що? Ко-ли? Чому і як?» - для учнів
5-6 кл…………………………………………………...…10 - 16
2.КВЕСТ «Літературний калейдоскоп»
(Літературна гра для учнів 5-7 класів.)……………….17 - 26
3. Юні інтелектуали………………………………...…27 -33
IY.Висновки або найкращі досягнення у популяризації
читання художньої літератури……………………….34
Y. Список використаних джерел ……………………...363
Література – це храм, куди можна увійти
лише з чистою совістю і благородними намірами
Ф. Шиллер
Дитина — головна з усіх цінностей світу. Ми часто переконуємося у її природній мудрості та винахідливості. Я вважаю, що творча особистість, закладена в кожній дитині, може вирости й розквітнути лише на благодатному ґрунті.
Література як один із видів мистецтва покликана збуджувати естетичні почуття. Головне — не залишити дитину байдужою, будити її думки і почуття, намагатися створювати такі умови, коли кожен захоче висловитись, а ще краще коли блищатимуть очі, червонітимуть щоки від захоплення чи то думками і вчинками героїв, чи то власними думками.
Важлива роль у вихованні учнів, розширенні й поглибленні їхніх знань, розвитку креативних здібностей належить саме виховній роботі у позаурочний час. Таку роботу називають позакласною. І тому головне завдання для мене — залучити до позакласної роботи учнів за їхніми здібностями, допомогти розвивати їх, щоб школярі могли легко і правильно визначатися у своїх бажаннях, здійснити своє покликання. А зробити це допоможе звернення до книжки, до кращих творів світової літератури. Читання класичного роману — це банкет, гідний богів. Допомогти учням взяти в ньому участь — покликання вчителя.
Позакласна робота — різноманітна освітня і виховна робота, спрямована на задоволення інтересів і запитів дітей, організована в позаурочний час.
Завдання позакласної роботи — закріплення, збагачення та поглиблення знань, набутих у процесі навчання, застосування їх на практиці; розширення загальноосвітнього кругозору учнів, формування в них наукового світогляду, вироблення вмінь і навичок самоосвіти; виявлення і розвиток індивідуальних творчих здібностей та нахилів; організація дозвілля школярів, культурного відпочинку та розумних розваг; поширення виховного впливу на учнів у різних напрямах виховання.
В. О. Сухомлинський вбачав завдання школи у тому, аби „кожен крок до знань був гордим злетом птаха, а не стомленою ходою знесиленого мандрівника, який ледь тягне за спиною важку ношу”. Тому, я вважаю, позакласна робота, власне, й відкриває перед учнями можливості такого злету: вони набагато краще починають вчитися, охоче звертаються до додаткової літератури з предмету, у них з’являється бажання до самостійної роботи з книгою, а плідність уроків літератури, своєю чергою, у суттєвий спосіб визначається підвищеним інтересом до мистецтва.
Позакласна робота в школі
Самою цікавою формою позакласної роботи є проведення предметного тижня,що допоможе учням реалізувати свій творчий потенціал. Тому розрізняють такі типи предметних тижнів:
1. Настановчий тиждень.
2. Тематичний тиждень
3. Підсумковий тиждень.
Головними завданнями проведення предметного тижня із зарубіжної літератури є:
· популяризація зарубіжної літератури як шкільного предмета і суміжних з нею дисциплін;
· розвиток інтересу учнів до зарубіжної літератури і читання;
· поглиблення і поширення знань учнів із предмета;
· сприяння розвитку читацької культури учнів;
· виявлення літературно-обдарованих дітей;
· організація неформального учнівського спілкування, сприяння самоствердженню та самоорганізації школярів;
· розвиток самостійної творчої діяльності учнів;
· удосконалення професійної майстерності вчителів-словесників;
· обмін досвідом, поповнення методичної скарбнички педагогів.
Організація тижня зарубіжної літератури ґрунтується на основі загальнодидактичних та методичних принципів.
Серед дидактичних назвемо такі:
- принцип системності, послідовності й наступності (предметний тиждень – це не просто низка випадкових епізодичних позакласних занять, а певна система послідовних навчально-виховних заходів, що організовуються з урахуванням віку і рівня розвитку дитячого колективу);
- поєднання педагогічного керівництва з ініціативою та самодіяльністю учнів (реалізація цього принципу передбачає безпосередню участь учнів у підготовці і проведені заходів тижня, усвідомлення школярами їхнього значення для гармонійного розвитку особистості, особистісного духовного зростання. Виховання творчої особистості можливе, якщо існують умови для вияву самостійності й творчості, схвалюються ініціатива та самодіяльність);
- принцип добровільної участі школярів (на відміну від уроків зарубіжної літератури, робота на яких регламентується єдиною і обов’язковою для всіх навчальною програмою, заходи тижня зарубіжної літератури є для школярів добровільними. Завдання вчителя полягає у тому, щоб організувати роботу таким чином, аби участь у заходах стала для школярів особистісно-значущою. Учні також мають право на свободу вибору індивідуального творчого самовираження: спробувати себе у ролі актора, режисера, читця, художника, екскурсовода тощо).
- принцип доступності (вимагає врахування реальних можливостей учнів, відмови від інтелектуального й емоційного перенавантаження).
Серед принципів організації позакласної роботи із зарубіжної літератури, які виокремлюють вітчизняні учені-методи О.О.Ісаєва та Ж.В.Клименко, виділяю такі, урахування яких забезпечуватиме високу ефективність предметного тижня:
- принцип тісної взаємодії позакласної роботи з уроками зарубіжної літератури;
- принцип взаємодії з іншими шкільними предметами та видами мистецтв;
- принцип взаємопов’язаного вивчення української та зарубіжної літератур.
До названих додаю також принцип залучення різноманітних видів діяльності учнів: навчальної, ігрової, читацької, виконавської, художньої тощо; принципи зацікавленості, масовості і видовищності.
Розглянемо етапи підготовки тижня зарубіжної літератури.
Досить складно чітко визначити, коли настав час готуватися до цього виховного заходу.Думаю, що творчий учитель готуватиметься до нього цілий рік. На уроках зарубіжної літератури ястворюю додаткову мотивацію: готую до предметного тижня. Малюємо ілюстрації до художнього твору, пишемо творчу роботу, готуємо проект, складаємо рекламу, оформлюємо читацький щоденник – кращі роботи обов’язково будуть презентовані у різноманітних заходах тижня. В такому разі достатньо за два-два з половиною місяці розпочати попередню підготовчу роботу.
Практика проведення предметних тижнів у школі показала, що в організації тижня зарубіжної літератури можна виділити чотири етапи. Перший – цілепокладання; другий – планування; третій – проведення; четвертий – підбиття підсумків, аналіз досягнутих результатів.
Перший етап – цілепокладання. На цьому етапі аналізую стан вивчення зарубіжної літератури в школі, позакласну роботу з предмета, чітко визначаю мету й головні завдання тижня, систему навчально-виховних заходів, якою можна досягти запланованих результатів, термін проведення тижня, сформувати робочу групу з підготовки заходу.
Другий етап – планування. При розробці плану тижня зарубіжної літератури рекомендую дотримуватись таких вимог:
· орієнтація на реалізацію потреб, інтересів дітей, їх розвиток, що передбачає врахування пропозицій школярів і батьків;
· залучення у процес підготовки та проведення предметного тижня вчителів зарубіжної літератури, бібліотекарів, учнівського колективу, батьків;
· відображення в роботі тижня літературних ювілеїв, пам’ятних дат;
· використання різноманітних видів і форм позакласної і позашкільної роботи з предмета;
· передбачення різних видів діяльності учнів;
· забезпечення участі у виховних заходах учнів основної і старшої школи;
· конкретність, реальність, обґрунтованість роботи, яка планується;
· врахування загальношкільних планів та планів виховної роботи класних керівників, традицій школи, досвіду проведення тижнів зарубіжної, української літератури минулих років тощо.
На етапі планування також визначаю відповідальних за проведення заходів (учителі, бібліотекарі, учні, батьки), укладаю графік проведення заходів, узгоджую з адміністрацією школи. Бажано, щоб план проведення тижня було складено за місяць-півтора до його проведення. Також на цьому етапі необхідно підготувати стендові завдання, стіннівки, творчі роботи, малюнки для виставки.
Безпосередньо перед початком основних заходів, потрібно класним керівникам на виховних годинах оголосити програму тижня зарубіжної літератури. Школу можна прикрасити висловами про книгу, літературу, читання. У фойє вивішується план роботи. Буде цікаво, якщо учні підготують яскраві рекламні листівки, анонси до запланованих заходів.
Третій етап – проведення. Я керую виконанням програми тижня, за необхідністю вношу корективи.
Четвертий етап – підбиття підсумків. На цьому етапі перевіряються письмові творчі роботи, оголошуються і нагороджуються переможці й активні учасники тижня. Аналізую проведену роботу (чи всі позиції плану вдалося виконати, чи відповідав зміст тижня визначеній меті, які заходи вдалися краще (а які провалилися) і чому, чи став предметний тиждень системою заходів, чи відповідало емоційне забарвлення заходу його задуму, яким був рівень активності учнів, якої оцінки заслуговує кожний член колективу, від чого слід відмовитись і що нового внести на наступний рік.
«… Слово, книжка і живілюдські стосунки.
Чим багатший естетичний досвід індивідуума,
тим досконаліший його смак,
тим чіткіший його моральний вибір,
тим він вільніший…»
Й.О.Бродський
Тиждень зарубіжної літератури
Понеділок
-Відкриття Тижня зарубіжної літератури.
-Бальзак і Верхівня. Віртуальна екскурсія.
-Літературний КВК «Хто? Що? Коли? Чому і як?» - для учнів 5-6 кл..
Віторок
-КВЕСТ «Літературний калейдоскоп» (літературна гра для учнів 5-8 кл.).
-Виставка малюнків «У світі літератури» – 5-11 кл..
Середа
Літературний конкурс «Юні інтелектуали» - для учнів 8-9 кл..
-Засідання клубу «Детективна агенція» -для учнів 10-11 кл..
Четвер
-Свято «Наша улюблена казка» - 5-11 кл..
П’ятниця
-Конкурс художнього читання «Світ поезії»-5-11 кл..
Лiтература — вчитель, добрий друг вона,
Завжди порадить щиро й допоможе.
В ній людства мудрість зібрана земна,
Тому вона — усе на світі може.
Мета: розвивати читацькі смаки та інтереси, зв'язне мовлення, мислення, пам'ять, увагу та кмітливість, інтерес до художнього слова, зарубіжної літератури.
Ведучий. Кожна епоха дарує людству нові винаходи і відкриття. Але найбільшим винаходом людства було письмо. Адже саме завдяки написаному слову люди збагнули світ і своє місце в ньому. Тож «сторінками» найдавніших книжок ставали камені, стіни печер, сокири, щити воїнів.
Перші люди навчилися робити зручні та легкі книжки з тонкої козячої або телячої шкіри. Першу таку книжку виготовили в Малій Азії, у стародавньому місті Пергамі у її ст. до н. е. Через це папір зі шкіри й називали пергаментом.
На нашій батьківщині ще за часів Київської Русі книга була у великій пошані. Київський князь Володимир Святославович, який жив 1000 років тому, відкрив школи, спеціальні майстерні, де переписували, розмножували книги. А за доби князювання Ярослава Мудрого в Києві при Софіївському соборі заснували першу бібліотеку. Там працювали переписувачі, перекладачі з інших мов. Так поступово читачеві відкривалася світова література.
Свою любов до книги в Клубі Веселих і Кмітливих сьогодні будуть доводити наші учасники — команди «Веселі » та «Кмітливі».
Просимо команд вийти для привітання:
1.Представлення членів журі
2. Привітання команд
3. Розминка
1. Хто були друзі Мауглі?
2. Що блищить під косою царівни Лебідь?
3. Чому казка має назву «Дюймовочка»?
4. Який герой казки «Снігова Королева» придумав чарівне дзеркало?
5. В якій казці описані всі пори року, що змінювати одна одну дуже швидко?
6. Яке слово намагався скласти з криги Кай?
4. Конкурс капітанів «Чий це портрет?»
1. «Потихеньку підросла
І, мов квітка, розцвіла.
Білолиця, чорнобрива,
І сумирна, й непримхлива.»
(Царівна, казка О. С. Пушкіна)
2. Очі її сяяли, наче зірки, але не було в них ні тепла, ні миру. (Снігова Королева)
3. Яке малесеньке! Воно зовсім голе... І яке сміливе... (Мауглі)
4. Незвичайна вигадниця, фантазерка та мрійниця, чудовий, надійний друг, кмітливе
розбишакувате руде дівчисько. (Пеппі)
5. Конкурс «Найкращий художник»
Змагаються по одному представнику від команди.
Завдання: намалювати ілюстрацію до літературного твору, підписати її, пояснити, що зображено.
6. Домашнє завдання. Конкурс «А все почалося з того..»
Кожній команді було запропоновано початок казки, необхідно було до фантазувати її.
1. Жив-був веселий хлопчик Петрик. На уроках бешкетував, ловив гав. Та ось одного разу за рогом вулиці зустрів він сірого Мохнатка. Чудернацька істота повела Петрика...
2. Жила-була в самісінькій хащі лісу 3міючка Оленка. Мала вона бути злою, але нема кому було чинити шкоду. Ось і вирішила Зміючка податись до міста. Одного разу вийшла вона на дорогу і...
7. Конкурс «Склади прислів’я»
Картка № 1.
1. Панам косять… а вбогому трасця.
2. Багатому щастя… а в мужиків чуби тріщать.
3. Пани б’ються... а семеро з ложкою.
4. Один з сошкою…. а собі хліба просять.
Картка №2.
1.Крутиться… як риба об лід.
2.Працює… як білка в колесі.
3.Б’ється…. як мати народила.
4.Голий… як чорний віл.
Картка № 3.
1. Прийшов Спас…. літо без хліба.
2. Грім гримить… зима з’їдає.
3. Літо збирає… держи рукавиці про запас.
4. Зима без снігу… хліб буде родить.
Картка № 4.
1. Вченому світ… а розум ще далі.
2. Людей питай… а з лісу виводить.
3. Око бачить далеко… а невченому тьма.
4. Наука в ліс не веде… а свій розум май.
Картка №5.
1. Невісток багато… а у матері серце болить.
2. У мачухи прямі очі… а він і не охне.
3. Дітки плачуть…. а хата не метена.
4. Вона за ним сохне… а дивиться косо.
Картка № 6.
1. Прип’явся… як деркач: усе дерчить.
2. Надувся… як реп'ях до кожуха.
3. Брехач… як ковальський міх.
4. Розходився… як холодний самовар.
Конкурс « Хто більше»
Члени команди відповідають на запитання.
Якщо відповідь неправильна, інша команда може дати свою відповідь.
Запитання команді «Веселі»
1. Назвіть титул героїні, покладений в основу казки Андерсена. (Королева)
2. Ім'я друга Герди. (Кай)
3. Найстрашніший ворог Мауглі. (Шер - Хан)
4. Скільки сестер було у дружиниСалтана? (Дві)
5. Хлопчик-зірка, як прогнав матір, став схожим на… (Жабу)
6. Маленька сіренька пташечка, яка прогнала Смерть? (Соловей)
Запитання команді «Кмітливі»
1. Скільки всіх було олов’яних солдатиків? (25)
2. Дівчинка, яка перемогла Снігову Королеву? (Герда)
3. Як мешканці джунглів називали вогонь? (Червона квітка)
4. Синдбад разом з друзями попали на острів (Волохатих мавп)
5. Що несла Червона Шапочка бабусі? (Пиріжки та горня олії)
6. Як називається збірка арабських казок? (« Тисяча і одна ніч»)
Поки журі підбиває підсумки, ведучий пропонує цікаву інформацію:
• найбільша у світі книга побачила світ у 1832 році у Лондоні, вона називається «Пантеон англійських героїв». Її довжина — 5, 7 м, а ширина — 3,7 м, розмір літер цієї книжки —15 см;
• найменшу книгу – « Мурашки» - було надруковано у 1980 році в Японії. Її розміри 1,4 х 1,4 см.
Конкурс « Цікаві запитання»
1. Балада Й. В. Гете, в якій син помирає на руках батька?
2. Як називалася шхуна, на якій подорожували герої роману Ж. Верна
«П’ятнадцятирічний капітан» ?
3. Істота, на яку був перетворений Хлопчик - Зірка за свою жорстокість?
4. В якому жанрі складав вірші МацуоБасьо?
5. Хто був другом Тома Сойєра?
6. Хто є основоположником жанру байки?
7.Скільки духів приходило до Скруджа?
8. За скількох чоловік працював Балда?
9. Стара чародійка, наділена магічною силою: вміє чаклувати, літає в ступі?
10. Заповідне місце на краю землі?
11. Ватажок легендарної вовчої зграї?
12. В якій країні побувала Аліса?
Поки журі підбиває підсумки, ведучий пропонує цікаву інформацію:
- найбільша у світі книга побачила світ у 1832 році у Лондоні, вона називається «Пантеон англійських героїв». Її довжина — 5, 7 м, а ширина — 3,7 м, розмір літер цієї книжки —15 см;
- найменшу книгу – « Мурашки» - було надруковано у 1980 році в Японії. Її розміри 1,4 х 1,1 см.
-а у «Книзі рекордів Гіннеса» зібрано всі відомості, які цікавлять людину: яка пташка найшвидше літає, а яка має найменші розміри, яка людина живе найдовше на Землі, хто має найвизначніші досягнення у спорті, праці, мистецтві тощо.
Відповіді
Картка № 1
1. Панам косять, а собі хліба просять.
2. Багатому щастя, а вбогому трясця.
3. Пани б'ються, а в мужиків чуби тріщать.
4. Один із сошкою, а семеро з ложкою.
Картка № 2
1. Крутиться, як білка в колесі.
2. Працює, як чорний віл.
3. Б'ється, як риба об лід.
4. Голий, як мати народила.
Картка № 3
1. Прийшов Спас — держи рукавиці про запас.
2. Грім гримить — буде хліб родить.
3. Літо збирає — зима з'їдає.
4. Зима без снігу — літо без хліба.
Картка № 4
1. Вченому світ, а невченому тьма.
2. Людей питай, а свій розум май.
3. Око бачить далеко, а розум ще далі.
4. Наука в ліс не веде, а з лісу виводить.
Картка № 5
1. Невісток багато, а хата не метена.
2. У мачухи прямі очі, а дивиться косо.
3. Дітки плачуть, а у матері серце болить.
4. Вона за ним сохне, а він і не охне.
Картка № 6
1. Прип'явся, як реп'ях до кожуха.
2. Надувся, як ковальський міх.
3. Брехач, як деркач: усе дерчить.
4. Розходився, як холодний самовар.
Мета: створити радісну атмосферу дійства; узагальнити та закріпити набуті знання за прочитаними творами світової літератури; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до художнього слова та літератури; формувати почуття прекрасного засобами світової літератури.
Організаційний момент
Учні заздалегідь отримують завдання: повторити вивчені твори зарубіжної літератури. Розробляються оцінювальні маршрутні листи для кожного класного колективу з назвами станцій. До програми КВЕСТУ долучаються вчителі, які будуть відповідальними за кожну станцію, контролюватимуть хід виконання завдань та виставлятимуть бали за правильні відповіді. На відповідних станціях прикріплюються таблички з написами станцій гри. Завдання учнів: ходити по станціях за маршрутним листом і відповідати на запитання. Учні, які набрали найбільшу кількість балів, – переможці.
Станція «Навколишній світ як диво»
Методичний коментар.
Потрібно правильно відповісти на запитання.
Оцінювання –максимально 12 балів
1. В якій казці герой як транспортний засіб використовує предмет меблів?
2. Який саме птах був золотим?
З. В якому творі «тридцять витязів чудових» виходять із «хвиль смарагдових»?
4. Хто з героїв прочитаної вами казки збирав квіти в зимовому лісі?
5. Скільки років рибалив старий рибалка?
6. Кого обернула в коней хрещена мати Попелюшки?
7. Який місяць подарував Пасербиці каблучку?
8. Скільки часу дали брати-місяці Пасербиці, щоб назбирати пролісків?
9. У якій казці розповідається про дуже незалежного героя, який від усіх утік?
10. У якій казці йдеться про дуже лінивого героя, який навіть ходити не хотів, а пересувався за допомогою предмета, зовсім для цього не пристосованого?
11. В якій казці розповідається про незвичайних музикантів? Хто вони?
12. Який незвичайний літаючий пристрій мала одна казкова бабуся?
Станція «Поетична»
Методичний коментар.
Вставити пропущені слова до вступу в поемі «Руслан і Людмила» «У лукомор’я дуб зелений…»
Оцінювання –максимально 12 балів
Край лукомор'я ____ зелений;
І золотий _________ на нім:
Щодня, щоночі ____ учений
На ________ кружляє тім;
Іде ________ — спів заводить,
___________ — казку повіда.
Дива там: ______ там бродить,
В гіллі _______ спить бліда;
На невідомих там _________
Сліди ___________ страхіть;
Там хатка на _______ ніжках
Без вікон, без ________ стоїть;
В примарах там _____ й долини;
Там на світанні _________ лине
На берег ________ пісковий,
І ___________ витязів чудових
Із хвиль виходять ____________,
Та ще й __________ їх морський;
Там ___________ мимоходом
Полонить _________ царя;
Там серед _______ перед народом
Через ліси, через ______
Чаклун несе _____________;
В темниці там _______ тужить,
А бурий ______ їй вірно служить;
З Ягою ________ там бреде,
Вперед сама собою ______;
Там цар _______ над злотом чахне;
Там ____________ дух...
Там __________ пахне!
І я там був, і _____ я пив;
Край моря бачив _____ зелений;
Під ним сидів, і ______ учений
Своїх _______ мене учив.
Одну згадав я: _____ люди,
Нехай для вас ця _______ буде...
У лукоморья ______ зелёный;
Златая ______ на дубе том:
И днем и ночью ______ учёный
Всёходит по _______ кругом;
Идёт ______ — песньзаводит,
___________ — сказкуговорит.
Там чудеса: там _______ бродит,
____________ на ветвяхсидит;
Там на неведомых ___________
Следы _____________ зверей;
Избушка там на __________ ножках
Стоит без окон, без _____;
Там _______ и долвиденийполны;
Там о зареприхлынут _______
На брегпесчаный и _________,
И _________ витязейпрекрасных
Чредойиз вод выходят _______,
И с ними ________ ихморской;
Там _____________ мимоходом
Пленяет _____________ царя;
Там в __________ перед народом
Через леса, через ________
Колдун несёт _________;
В темнице там _______ тужит,
А бурый ______ ей вернослужит;
Там ________ с Бабою-Ягой
Идёт, ________ сама собой;
Там царь ________ над златом чахнет;
Там _____ дух... там _______ пахнет!
И там я был, и _____ я пил;
У моря видел ______ зеленый;
Под ним сидел, и ______ учёный
Свои мне _______ говорил.
Одну я помню: ______ эту
Поведаютеперь я _______...
Станція «Стилістичний практикум»
Методичний коментар.
Запропонувати свої епітети замість пропущених із поезій Кітса. Порівняти авторські епітети з запропонованими.
Оцінювання –максимально 16 балів
1.Зійти на гору, просторінь…
Побачити річок, олини без ліку.
В гай занести…тягар думок.
Де олень перескочивши струмок,
З наперстянки зганяє бджілку…(Велику, легкий, дикий)
2.Тому, хто в місті жив, як у неволі,
Так любо вийти в тишу…
І в височінь…
Послать молитву небесам і долі.(Польову, усміхнено-живу)
Станція «Скринька слів»
Методичний коментар.
Скласти якнайбільше слів, використовуючи букви даного слова
Оцінювання –максимально 3 бали
Л І Т Е Р А Т У Р А
Станція «Художня»
Методичний коментар.
Представники команд методом жеребкування обирають літературний персонаж, портрет якого повинні намалювати за дві хвилини.
Оцінювання –максимально 12 балів
Снігова королева
Попелюшка
Цибуліно
Баба-Яга
Червона Шапочка
Буратіно
Колобок
Станція «Народ скаже, як зав’яже»
Методичний коментар.
Вставити пропущені слова та словосполучення у прислів’я та приказки.
Оцінювання –максимально 6 балів
Язик до __________ доведе.
Сім разів відміряй, _______ _________.
Із пісні __________ не викинеш.
Маєш честь – ти _________, а без честі - _________.
Два ___________ в одній печері не вживуться.
На вустах – усмішка, на язиці - ________
Станція «Заплутані доріжки»
Методичний коментар.
Розгадати кросворд та назвати ключове слово.
Оцінювання –максимально 6 балів
1.Хлопчик з льодяним серцем
2.Брати – казкарі
3.Казкова героїня, якій допомагали гноми
4.Які квіти знайшла пасербиця зимою в лісі
5.Ім’я героїні, яка загубила черевичок
6.Названа сестра Кая
Ключове слово: Героїня казки Г.К.Андерсена, дуже маленька на зріст
1.Який місяць допоміг пасербиці назбирати пролісків
2.Які черевички були у Попелюшки
3.Хто написав казку «Червона шапочка»
4.Яка квітка нагадала Герді про Кая
5.Кого побачила пасербиця в лісі біля багаття
6.Автор казки «Дванадцять місяців»
Ключове слово: Казкова героїня, якій допомагали гноми
Станція «Ерудити»
Методичний коментар.
Потрібно виконати завдання, які розміщені на картинках
Оцінювання –максимально 8 балів
Станція «Казкові загадки»
Методичний коментар.
Відгадайте казкових персонажів, визначте, до якої казки вони належать.
Оцінювання – максимально 8 балів.
1.Він звірят усіх лікує,
Від холери їх лікує.
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить.
(К.Чуковський «Айболить»)
2.До школи прямує хлопчик дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
(О.Толстой «Пригоди Буратіно»)
3.Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
(Ш.Перро «Червона Шапочка»)
4.Сидить дівчина в корзині
На ведмежій дужій спині.
А чому ж вона сховалась,
До ведмедя не призналась?
(Народна казка «Маша і ведмідь»)
ТИЖДЕНЬ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Маршрутний лист
_______ клас
Станції
1. «Навколишній світ як диво» ____________________
2. «Поетична» ____________________
3. «Стилістичний практикум» ____________________
4. «Скринька слів» ____________________
5. «Художня» ____________________
6. «Народ скаже, як зав’яже» ____________________
7. «Заплутані доріжки» ____________________________
8. «Ерудити» ____________________
9. «Казкові загадки»_______________________
Загальна кількість балів_____________
Літературний конкурс
( Для учнів 8-9 класів)
Мета: пригадати вивчені твори; з'ясувати, у чому полягає пізнавальне значення зарубіжної літератури; повторити та узагальнити вивчений матеріал; розвивати образне й логічне мислення, творчі здібності учнів; формувати любов до читання художніх творів.
Конкурс можна проводити, поділивши клас на 2 команди, а можна проводити у вигляді конкурсу на особисту першість.
«Привітання»
(учасники готують завчасно назву, девіз команди, емблему, обирають капітана команди). Журі оцінює оригінальність, зв'язок із зарубіжною літературою.
«Р о з м и н к а»
Ведучий. Наша розминка називається « Все починається з дитинства». Пригадаймо:
1. Істота, яка втекла з дому і зуміла обманути всіх, крім лисиці? (Колобок)
2. Яка загублена річ стала житлом для всіх жителів лісу? (Рукавичка)
3. Хто з літературних героїв, будучи дитиною, міг підняти коня? (Пеппі)
4. Яка телевізійна гра з’явилась завдяки довірливості дурненького незвичного хлопчика? (Поле чудес)
5. З якого незвичного матеріалу було зроблено черевичок казкової красуні? (Кришталь)
6. До якої породи належить собака Артемон у повісті «Пригоди Буратіно» (Пудель)
7. Як звали німецьких казкарів братів Грімм? (Якоб та Вільгельм)
8. Як називається найвідоміша збірка арабських казок? (1000 і одна ніч)
9. Яке слово мав скласти з кубиків хлопчик, що замерзав у палаці злої королеви? (Вічність)
10. Що таке «Хогвартс»? (Школа чарівників і магів)
«Відгадайка»
Ведучий.
Наш наступний конкурс нагадає нам про тих героїв, з якими ми дуже добре знайомі…
1.Як можна побачити одночасно всіх місяців року? (Піти зимою по підсніжники)
2.Хто був одночасно і розбійником і героєм? (Робін Гуд)
3.Звідки родом і як звали найстаршого російського багатиря (Ілля Муромець)
4.У чому міфологічний герой приніс на землю вогонь? (Очеретина)
5.Що використовував Алладін, щоб викликати джина? (лампу)
6.На якому птахові подорожував Нільс ? (гусак)
7.Як рятувався від хижих звірів колобок? (Співав пісеньку)
8.На чому Вакула добирався в Петербург? (На чорті)
« Звірі – друзі наші»
Ведучий
У цьому конкурсі ми з вами згадаємо тварин, яких ми зустрічали у вивчених творах, та їхні імена.
1. Як звали красуню що її визволив з полону комар? (Муха-цокотуха)
2. Яким другим іменем називала мати-вовчиця Мауглі? (Жабеня)
3. Як звали володаря Корумпо ? (Лобо)
4. Як звали коня Тараса Бульби? (Чорт)
5. Під яким іменем у творі Сеттона-Томпсона з’являється біла вовчиця?
(Бланка)
6. Як звали ватажка вовчої зграї, що виховала Мауглі? (Акелла)
7. Що означає ім’я Шер-хан? (Кульгавий)
8. За допомогою якої тварини Том Сойєр збирався виводити бородавки? (Пацюк)
9. Як звали собаку, що знав дві букви С і В (Дінго)
10. Як звали мавпочку, яка мешкала у ПеппІ-Довга Панчоха? (Пан Нельсон)
«Лабіринт міфів»
Ведучий.
Мабуть, немає людини, яка б не любила подорожувати. Ми з вами також здійснимо віртуальну подорож у часі. Ми побуваємо в «колисці» світової культури, Давній Греції.
1. Як звалося місце, де мешкали грецькі боги? (Олімп)
2. Він, за давнім міфом, був сином Зевса і земної жінки? (Геракл)
3. Що означало ім’я героя, який здійснив 12 подвигів. (Уславлений Герою)
4. Яка нитка може вивести з найзаплутанішого лабіринту ? (Аріадни)
5. Хто з міфічних героїв сам собі створив дружину? (Пігмаліон)
6. На яке ложе краще ніколи не потрапляти? (Прокрустове)
7. Яке найбрудніше місце довелося побачити Гераклу? (Авгієві стайні)
8. Як звали раба, що виявився мудрішим за свого хазяїна? (Езоп)
9. Яке місце було найвразливішим у одного з героїв? (П’ята у Ахілла)
10. Усього їх було 9. Проте до літератури мають відношення лише. Про кого йде мова? (Музи)
11. Як звати героя, який зумів умовити царя підземного царства повернути йому дружину? (Орфей)
12. Назвіть імена героїв, які довели, що людина може літати. (Дедал, Ікар).
«Моя Батьківщина…»
Ведучий.
А зараз допоможіть письменникам повернутись на їх Батьківщину, назвавши її.
Франческо Петрарка (Італія)
Мігель Сервантес (Іспанія)
Вільям Шекспір (Англія)
Генріх Гейне (Німеччина)
Вальтер Скотт (Англія)
Адам Міцкевич (Польща)
Джеймс Олдрідж (Австралія)
О.Генрі (Америка)
Михайло Шолохов (Росія)
Вольтер (Франція)
«Знайомі імена»
Ведучий
Подорожуючи різними країнами, ми зустріли багато знайомих героїв. Хто ж вони? Давайте спробуємо пізнати їх.
1. Цей герой прожив самотньо на острові 28 років і зумів знайти собі вірного друга. (Робінзон)
2. Йому пророкували страшну смерть від надійного друга. Він прожив до старості, але помер все-таки, коли відвідував свого товариша. (Олег)
3. Вона сказала, що Мауглі колись обов’язково повернеться до людей, так само, як вона повернулась до джунглів. (Багіра)
4. Він все життя розмовляв прозою і не знав про це…(Журден)
5. «Ми завжди у відповіді за тих, кого приручаємо»,- стверджував цей герой.. (Маленький принц)
6. «Голова потвори глибоко запала між плечима, на спині виріс горб, як гарбуз, а зразу ж від грудей звисали тонкі, немов ліщинові палички ноги». Хто це? (Цахес)
7. Йому вручили нагороду як переможцю турніру. «І ніколи вінець рицарства не був покладений на більш гідне чоло. (Айвенго)
8. Попереду інших мчав рицар, від усіх меткіший, за всіх вродливіший. Так і летіло чорне волосся з-під мідної його шапки; маяв на руці зав’язаний дорогий шарф, вишитий руками першої красуні.(Андрій)
9. Він цілими днями стругав рівнесенькі стріли для довжелезного лука й прив’язував до них гусячі пера. (Робін Гуд)
10. Лікар стверджував, що, якби вона хоч раз спитала, який буде фасон рукавів у пальтах цієї зими, він би поручився, що у неї було б 5 шансів з 10,
що вона виживе. (Джонсі)
11. Він 7 разів записав на дошці одну фразу, але так і не зміг її дописати
(Подорожній…)
«Вона – жінка, вона – всесильна»
Ведучий.
Її безмежна любов, ніжність і тепло душі надихали чоловіків на ратні подвиги, наснажували високістю думок поетів і філософів, вона була і залишається носійкою родинного тепла і оберегом духовних цінностей. Отже, поговоримо про жінок.
1. Іменем цієї фінікійської царівни, яку викрав закоханий Зевс, названо одну з частин світу. (Європа)
2. Як звали дружину київського князя Ігоря? (Ольга)
3. Дружина єгипетського фараона Ехнотона – прекрасна… ( Нефертіті)
4. На чию честь було названо столицю Греціі? (Афіна Паллада)
5. Остання цариця Єгипту роду Птоломеїв – знаменита… (Клеопатра)
6. У назві якого міста є сто жіночих імен? (Севастополь)
7. Столиця європейської країни, названа жіночим іменем. (Софія)
8. В Путивлі-граді вранці рано співає, плаче… (Ярославна)
9. Кого із жінок називали «залізною леді»? (Маргарет Тетчер)
10. Як звали першу жінку-космонавта Радянського Союзу. (В.Терешкова)
11. Заради якої жінки турецький султан Сулейман розпустив свій гарем? (Роксолани)
12. Як звали жінку, іменем якої було названо марку німецького автомобіля? (Мерседес)
«Поговоримо про всяку всячину»
Ведучий.
І закінчуємо ми нашу сьогоднішню зустріч всякою всячиною.
1. Як звали Фауста? (Генріх)
2. Що означає ім’я Мефістофель? (Руйнівник, обманщик)
3. Про кого сказано: «Якби йому судилася корона, то був би він достойним королем. (Гамлет)
4. Як звали даму серця Дон Кіхота? (Дульсінея)
5. Героїні якого твору повернув життя звичайний листок? (Останній листок»)
6 В одному сучасному творі його звуть Велесичем, в іншому – Славута. Справжнє його ім’я нікому не відоме Хто він? (Автор «Слова о полку Ігоревім»)
7. Нам сьогодні він найбільш відомий як поет. Проте його сучасники знали його як фізика, математика, астронома. (О.Хайям)
8. Що в літературі означають схеми 4,4,4,2 та 4,4,2,2? (Будова сонета)
9. У якій казці розповідається про те, що раніше можна було «шикнути» буквально на півкопійки? ( «Муха-цокотуха»)
10. Яка казка попереджає, що варто лише раз напитися, щоб стати козлом?
(«Сестриця Оленка та братець Іванко»)
Учитель підводить підсумки змагання, відзначаючи найбільш ерудованих учнів.
Висновки або найкращі досягнення у популяризації
читання художньої літератури
Художня література є одним з найбільш важливих інструментів для всебічного гармонійного розвитку особистості. За допомогою художніх образів людина отримує можливість пізнати світ у всіх його проявах, і це при тому, що в реальному житті вона може навіть ніколи не відчути і не пережити того, що прочитала в книгах. В силу багатьох причин ми не можемо брати безпосередню участь у всіх видах діяльності, а це означає, що художня література в житті людини відіграє найважливішу роль в якості своєрідної форми пізнання реальної дійсності.
Художня література сприяє глибокому і цілеспрямованому літературному розвитку особистості, це необхідна умова становлення культури людини, яка самостійно будує своє життя і відповідає за свої вчинки перед своєю совістю і людьми. Це можна розцінювати як вклади в банках. Спочатку кладемо на депозит гроші і потім знімаємо з відсотками. З літературою відбувається трохи схоже. Кладемо собі на депозит прочитані літературні твори, а потім використовуємо свою начитаність в найрізноманітніших ситуаціях. Читання художньої літератури сприяє придбанню навичок різних переживань, емоційних і душевних, пов’язаних зі сприйняттям творів різних авторів, історичних епох, жанрів і стилів. У людини виробляються стійкі пріоритети, вона реалізує свої уподобання, прихильності в широкій мережі мистецьких творів світової культури. Прихильність людини до певного жанру художньої літератури та до певних авторів може сформуватися ще в дитячому віці, після прочитання казок та творів для дітей.
У процесі читання творів художньої літератури у людини розвивається мова, збагачується словниковий запас, уточнюється й активується її словник на основі формування конкретних понять і уявлень, виробляється вміння чітко і ясно висловлювати свої думки в усній і письмовій формі. Все це відбувається завдяки тому, що класичні твори художньої літератури написані загальновизнаною літературною мовою з образним і точним, емоційним і зігрітим ліризмом, який найбільше відповідає особливостям людського сприйняття.
Художня література сприяє формуванню у людини правильних моральних уявлень і виховує в неї позитивні почуття і емоції. Людина починає усвідомлювати ставлення оточуючих до себе і формувати відповідне ставлення до них, у неї складається уявлення про добро і зло, справедливість і несправедливість, ввічливість і грубість, скромність і нахабство, щедрість і жадібність. З книг людина може почерпнути безліч позитивних прикладів, на які слід рівнятися у своєму подальшому житті.
Художня література є ще й потужним інструментом естетичного виховання. Читаючи книги, людина розуміє силу художнього слова автора, починає відчувати повагу до творчості письменника, який зумів у своєму творі глибоко і яскраво розкрити образи різних людей, їхній внутрішній світ і взаємини. Дуже часто книги, прочитані в дитинстві, запам’ятовуються людиною на все життя, оскільки саме в дитячому віці емоційні переживання найбільш сильні. У дитячому віці завдяки злиттю естетичного та емоційного сприйняття художніх творів починає формуватися духовна складова особистості людини, і упускати таку можливість не можна ні в якому разі.
Читання і адекватне сприйняття художніх творів вирішує відразу три завдання. По-перше, розширюється і поглиблюється кругозір людини, збагачуються її знання і емоції. По-друге, за допомогою книг посилюється виховний вплив. По-третє, книги сприяють збагаченню і розвитку мови.
1. Жарков О. Роль і значення позакласної роботи у загальній системі навчання [Електронний ресурс] / О. Жарков, Ю. Коломієць. – Режим доступу: www. URL: http://www.rusnauka.com/26 OINXXI2009/Pedagogica/52580.doc.htm.
2. З досвіду проведення позакласної роботи із зарубіжної літератури. //Зарубіжна література в школах України. – 2007. – № 11
3. Ісаєва О. Позакласна робота із зарубіжної літератури та проблема формування читача / О. Ісаєва. //Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1999. – № 7. – С. 8–1
4. Мартинець А. Позакласна робота із зарубіжної літератури: метод. посібник /А. Мартинець. //Зарубіжна література. – 2002. – №18. – С. 24.
5. Позакласна робота із зарубіжної літератури [текст] /Упоряд. Н. Жданова, І. Желиміс. – К.: Шкільний світ, 2009. – 120 с.
6. Черезова І. Позакласна робота як засіб розвитку творчого потенціалу учнів. /І. Черезова. //Зарубіжна література в школах України. – 2007. – № 11. – С. 2–4.
1