ТЕМА УРОКУ: ТКАНИНИ. ОРГАНИ. ФІЗІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ.
Мета уроку :дати визначення органи ,фізіологічні системи, познайомити учнів із фізіологічними та регуляторними системами, з'ясувати значення функцій для організму, вивчити особливості будови органів та систем , дати учням знання щодо типів тканин організму людини та їх будову, формувати вміння виявляти функції тканин;
розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності;
виховувати розуміння важливості знань особливостей свого організму для себе та близьких
Тип уроку :засвоєння нових знань
Обладнання :підручник ,зошит ,опорні схеми "фізіологічні та регуляторні системи "
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Установити відповідність між назвами органел та їхніми функціями.
1 Рибосоми 2 Мітохондрії 3 Апарат Гольджі 4 Лізосоми |
А Перетравлення не тільки речовин, які потрапляють до клітини, а й відмерлих частинок власних органел клітини Б Накопичення, виведення і хімічна модифікація синтезованих клітиною речовин В Забезпечення зв’язку різних частин клітини (компартментів) між собою Г Забезпечення клітин енергією Д Біосинтез білка |
Відповідь: 1 — Д, 2 — Г, 3 — Б, 4 — А.
Поставте знак «+», якщо твердження правильне, і знак «–», якщо хибне.
1) Клітина є елементарною структурною й функціональною одиницею організму.
2) Усі клітини побудовані за єдиним планом.
3) Кожна клітина ззовні вкрита клітинною стінкою.
4) Цитоплазма — в’язка, напіврідка речовина, у якій містяться органели.
5) Рибосоми беруть участь у синтезі білків.
6) Ендоплазматична сітка представлена системою плоских замкнених мішечків-цистерн, які обмежені мембраною.
7) Усі клітини організму людини мають ядро.
8) Мітохондрії вкриті подвійною мембраною.
9) Внутрішня мембрана мітохондрії утворює вирости, які називаються ламелами.
10) У комплексі Гольджі формуються мітохондрії.
11) У рибосомах містяться травні ферменти.
12) Включення — непостійні утворення клітини.
13) Більшість клітин має тільки одне ядро.
14) Зовні ядро вкрите ядерною оболонкою, яка складається з двох мембран.
15) Вміст ядра називають клітинним соком.
16) Ядро виконує функцію зберігання інформації щодо всіх ознак організму.
17) Рибосом багато в клітинах тканин, які швидко ростуть.
18) На поверхні клітинної мембрани містяться рецептори.
19) Ендоплазматичну сітку з рибосомами на поверхні її мембрани називають незернистою.
20) Лізосоми утворюються в комплексі Гольджі.
21) Основна функція мітохондрій — синтез енергії.
21) Включення — запаси поживних речовин (жири, вуглеводи).
23) Білки теж можуть бути включеннями.
24) Клітина є цілісною біологічною системою.
Відповідь:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
– |
– |
+ |
– |
– |
– |
+ |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
– |
+ |
+ |
+ |
– |
+ |
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. ТКАНИНА- сукупність клітин, спільних за походженням, подібних за будовою і функціями.
В організмі людини розрізняють такі типи тканин: епітеліальні, тканини внутрішнього середовища (рідкі, скелетні та сполучні), м'язові та нервові.
Епітеліальна тканина, або епітелій складається з клітин епітеліальної тканини, які щільно прилягають одна до одної, та слаборозвиненої міжклітинної речовини. Епітелій вкриває тіло ззовні, вистилає порожнини тіла та внутрішніх органів (покривний), а також утворює більшість залоз (залозистий, або секреторний).
Покривний епітелій захищає нижчі шари клітин інших тканин від шкідливих механічних і хімічних впливів. Епітелій шлунково-кишкового тракту бере участь у всмоктуванні різних поживних речовин, а епітелій органів виділення - у виведенні з організму продуктів обміну. В окремих органах (органи дихання) є епітелій, який має війки і називається війчастий. Він допомагає видаляти з дихальних шляхів сторонні часточки. Клітини залозистого епітелію здатні утворювати специфічні речовини — секрети (ферменти, гормони, слиз).
Епітелій може складатися з одного шару клітин - одношаровий (вистилає протоки залоз, стінки шлунка, кишечнику тощо) або з кількох шарів –багатошаровий(ротова порожнина, стравохід тощо). Епітеліальні тканини мають дуже високу здатність до відновлення.
Тканини внутрішнього середовища виконують в організмі різноманітні функції: трофічну(живильну) - беруть участь в обміні речовин; захисну - її клітини беруть участь в утворенні імунітету; опорну - утворюють скелет людини; пластичну - є основою структури різних органів. З огляду на це виділяють трофічні, опорні та опорно-трофічні тканини.
До трофічних належать кров і лімфа, які мають рідку міжклітинну речовину. Ці тканини забезпечують зв'язок між тканинами, постачають поживні речовини і виводять з організму продукти обміну речовин, захищають організм від впливів зовнішнього середовища.
До опорних тканин внутрішнього середовища належать кісткова(утворює кістки скелета) і хрящова (утворює міжхребцеві диски, поверхню суглобів, хрящі гортані, трахеї, вушної раковини). Особливість цих тканин визначає міжклітинна речовина: у кістковій вона міцна і тверда, а в хрящовій - міцна й еластична.
До опорно-трофічних сполучних тканин відносять жирову, пухку і щільну. Жирова тканина складається із заповнених жиром клітин та міжклітинної речовини. Найбільше вона розвинена в підшкірній жировій клітковині.
Пухка сполучна тканина міститься в кровоносних судинах.
Щільна сполучна тканина- це група волокнистих клітин, які щільно прилягають одна до одної. Вона утворює власне шкіру, сухожилля, зв'язки, рогівку ока.
Особливими видами опорно-трофічних тканин є ретикулярна тканина, що заповнює кровотворні органи, та ендотеліальна, яка утворює внутрішню оболонку всіх кровоносних і лімфатичних судин. Сполучна тканина бере участь у загоюванні ран. Маючи найвищу здатність до відновлення, вона заповнює місця ушкодження інших тканин. Щоправда, їхні функції не виконує.
М'язова тканина складається з клітин, у цитоплазмі яких є особливі скоротливі волоконця -міофібрили. Основні властивості цієї тканини - збудливість і скоротливість. Здатність до скорочення забезпечує пересування людини, а також рухи частин її тіла, скорочення стінок судин і серця. Розрізняють посмуговану (поперечносмугасту) і непосмуговану (гладеньку) м'язові тканини.
Посмуговані м'язи складаються з дуже видовжених багатоядерних волокон. З посмугованої тканини побудовані скелетні й мімічні м'язи, м'язи язика, гортані, верхньої частини стравоходу, діафрагми.
З особливого типу посмугованої тканини утворений серцевий м'яз. У ній містяться спеціальні ділянки, у яких м'язові волокна змикаються. Це сприяє їхньому одночасному скороченню.
Непосмуговані м'язові тканини забезпечують скорочення внутрішніх органів - шлунково-кишкового тракту, легень і бронхів, системи сечостатевих органів, а також кровоносних і лімфатичних судин.
Нервова тканина складається з нервових клітин (нейронів) і клітин, що оточують нейрони, нейроглії.
Нейрон - основна структурна і функціональна одиниця нервової системи. Він має тіло і відростки (дендрити й аксони). У тілі нейрона міститься ядро. Дендрити - відносно короткі відростки, що сприймають і передають інформацію до тіла клітини. Аксон- довгий відросток, за допомогою якого передаються імпульси від нервової клітини до інших нервових клітин або робочих органів.
Нейроглія виконує такі важливі функції: опорну (заповнює проміжки між нервовими клітинами); живлення (через неї до нейронів надходять поживні речовини і кисень); захисну (запобігає потраплянню до нейронів шкідливих речовин) та секреторну (виділяє біологічно активні речовини). Основна властивість нервової тканини - збудливість і провідність.
Орган – це частина тіла, яка має певну форму і будову, займає певне положення, виконує одну або декілька фізіологічних функцій
Органи спеціалізуються на виконанні певних функцій, потрібних для забезпечення життєдіяльності організму.
Приміром,
серце виконує функцію насоса, (перекачує в організмі кров);
нирки – функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин;
печінка бере участь у процесах травлення, обміну речовин, знешкодженні токсичних сполук тощо.
Як класифікують органи ?
Органи |
|
Зовнішні шкіра; волосся; вуха; нігті; очі. |
Внутрішні (містяться в порожнинах тіла) мозок; серце; печінка; судини |
Для того ,щоб наш організм працював злагоджено органи об'єднують у системи . Вчені виділяють 2 основні системи : фізіологічну та регуляторну . Що ж це за системи ?
Які системи органів можна віднести до фізіологічних і яка їх функція?
Фізіологічні системами |
Функції |
Будова |
1.Система покривів тіла. |
захищає організм від шкідливих зовнішніх впливів; забезпечує контакти з навколишнім середовищем |
|
2. Опорно-рухова система |
тіло підтримується в певному положенні здійснюються різноманітні рухи та пересування в просторі (ходьба, біг, стрибки). |
скелет і м’язи |
3. Травна система (мал. 13). |
надходження, механічна та хімічна обробки їжі, всмоктування поживних речовин у кров і лімфу, виведення назовні неперетравлених решток |
Ротова порожнина→ стравохід→шлунок→дванадцятипала кишка→тонкий кишечник→ товстий кишечник→ пряма кишка |
4. Дихальна система (мал. 14). |
газообмін (окиснюються органічні речовини і вивільняється енергія, потрібна для забезпечення процесів життєдіяльності) |
гортань→трахеї→ бронхи→ легені |
5. Видільна система (мал. 15). |
видаляють кінцеві продукти обміну речовин, непотрібні або шкідливі для організму |
Нирки |
6. Серцево-судинна (кровоносна) і лімфатична системи (мал. 16) |
транспорт по організму поживні речовини, продукти обміну, кисень і вуглекислий газ, біологічно активні сполуки, беруть участь у захисних реакціях організму. |
|
7. Нервова система (мал. 17). |
сприйняття впливів зовнішнього і зміна внутрішнього середовища, аналіз цієї інформації і відповідно зміна діяльності органів або систем органів; забезпечення нормальної діяльності організму, його функціональної єдності. |
центральну і периферичну нервову систему |
8. Сенсорні системи (мал. 18). |
сприймають, аналізують і переробляють інформацію про зміни навколишнього середовища та внутрішнього стану організму забезпечують зв’язок організму із зовнішнім середовищем. |
|
9. Ендокринна система (мал. 19) |
гормони беруть участь у регуляції усіх функцій організму, у координації діяльності окремих органів і організму в цілому. |
складається із залоз кожна з яких виробляє і виділяє в кров особливі біологічно активні речовини – гормони |
10. Імунна система (мал. 20) |
реагує на надходження чужорідних для організму хімічних речовин і живих організмів, серед яких є й хвороботворні. Потрапляння їх в організм запускає захисні реакції, у результаті яких чужорідні організми чи речовини розпізнаються та знешкоджуються специфічними біл ками або певними клітинами. |
|
11.Статева система |
розмноження людини |
|
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Що таке фізіологічна система ?
Що входить в фізіологічну систему?
Що входить в регуляторну систему ?
Що таке рефлекторна дуга ?
Розкажіть про нейрогуморальну регуляцію?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
§ 3 читати та переказувати ,виконати тестові завдання в кінці абзацу,вивчити конспект