Тканини. Ограни. Фізіологічні системи.

Про матеріал
Дати визначення органи ,фізіологічні системи, познайомити учнів із фізіологічними та регуляторними системами, з'ясувати значення функцій для організму, вивчити особливості будови органів та систем , дати учням знання щодо типів тканин організму людини та їх будову, формувати вміння виявляти функції тканин.Розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності.Виховувати розуміння важливості знань особливостей свого організму для себе та близьких.
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: ТКАНИНИ. ОРГАНИ. ФІЗІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ.

Мета уроку :дати визначення органи ,фізіологічні системи, познайомити учнів із фізіологічними та регуляторними системами, з'ясувати значення функцій для організму, вивчити особливості будови органів та систем , дати учням знання щодо типів тканин організму людини та їх будову, формувати вміння виявляти функції тканин;

розвивати ключові та предметні компетентності, пізнавальні інтереси, спрямовані на отримання нових знань про живу природу, інтелектуальні уміння та творчі здібності;

 виховувати розуміння важливості знань особливостей свого організму для себе та близьких

Тип уроку :засвоєння нових знань

Обладнання :підручник ,зошит ,опорні схеми "фізіологічні та регуляторні системи "

 

Хід уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Установити відповідність між назвами органел та їхніми функціями.

1  Рибосоми

2  Мітохондрії

3  Апарат Гольджі

4  Лізосоми

А Перетравлення не тільки речовин, які потрапляють до клітини, а й відмерлих частинок власних органел клітини

Б  Накопичення, виведення і хімічна модифікація синтезованих клітиною речовин

В Забезпечення зв’язку різних частин клітини (компартментів) між собою

Г  Забезпечення клітин енергією

Д Біосинтез білка

 Відповідь: 1 — Д, 2 — Г, 3 — Б, 4 — А.

Поставте знак «+», якщо твердження правильне, і знак «–», якщо хибне.

1)   Клітина є елементарною структурною й функціональною одиницею організму.

2)   Усі клітини побудовані за єдиним планом.

3)   Кожна клітина ззовні вкрита клітинною стінкою.

4)   Цитоплазма  в’язка, напіврідка речовина, у якій містяться органели.

5)   Рибосоми беруть участь у синтезі білків.

6)   Ендоплазматична сітка представлена системою плоских замкнених мішечків-цистерн, які обмежені мембраною.

7)   Усі клітини організму людини мають ядро.

8)   Мітохондрії вкриті подвійною мембраною.

9)   Внутрішня мембрана мітохондрії утворює вирости, які називаються ламелами.

10)    У комплексі Гольджі формуються мітохондрії.

11)    У рибосомах містяться травні ферменти.

12)    Включення  непостійні утворення клітини.

13)    Більшість клітин має тільки одне ядро.

14)    Зовні ядро вкрите ядерною оболонкою, яка складається з двох мембран.

15)    Вміст ядра називають клітинним соком.

16)    Ядро виконує функцію зберігання інформації щодо всіх ознак організму.

17)    Рибосом багато в клітинах тканин, які швидко ростуть.

18)    На поверхні клітинної мембрани містяться рецептори.

19)    Ендоплазматичну сітку з рибосомами на поверхні її мембрани називають незернистою.

20)    Лізосоми утворюються в комплексі Гольджі.

21)    Основна функція мітохондрій  синтез енергії.

21)    Включення  запаси поживних речовин (жири, вуглеводи).

23)    Білки теж можуть бути включеннями.

24)    Клітина є цілісною біологічною системою.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

 

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

+

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. ТКАНИНА- сукупність клітин, спільних за походженням, подібних за будовою і функціями.

В організмі людини розрізняють такі типи тканин: епітеліальні, тканини внутрішнього середовища (рідкі, скелетні та сполучні), м'язові та нервові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епітеліальна тканина, або епітелій складається з клітин епітеліальної тканини,  які щільно прилягають одна до одної, та слаборозвиненої  міжклітинної речовини. Епітелій вкриває тіло ззовні, вистилає порожнини тіла та внутрішніх органів (покрив­ний), а також утворює більшість залоз (залозистий, або секреторний).

Покривний епітелій захищає нижчі шари клітин інших тканин від шкідливих механічних і хімічних впливів. Епітелій шлунково-кишкового тракту бере участь у всмоктуванні різних поживних речовин, а епітелій органів виділення - у виведенні з організму продуктів обміну. В окремих органах (органи дихання) є епітелій, який має війки і називається війчастий. Він допомагає видаляти з дихальних шляхів сторонні часточ­ки. Клітини залозистого епітелію здатні утворювати специфічні речовини — секрети  (ферменти, гормони, слиз).

Епітелій може складатися з одного шару клітин - одношаровий (вистилає протоки залоз, стінки шлунка, кишечнику тощо) або з кількох шарів –багатошаровий(ротова порожнина, стравохід тощо). Епітеліальні тканини мають дуже високу здатність до відновлення.

Тканини внутрішнього середовища виконують в організмі різноманітні функції: трофічну(живильну) - беруть участь в обміні речовин; захисну - її клітини беруть участь в утворенні імунітету; опорну - утворюють скелет людини; пластич­ну - є основою структури різних органів. З огляду на це виділяють трофічні, опорні та опорно-трофічні тканини.

До трофічних належать кров і лімфа, які мають рідку міжклітинну речовину.  Ці тканини забезпе­чують зв'язок між тканинами, постачають поживні речовини і виводять з організму продукти обміну речо­вин, захищають організм від впливів зовнішнього середовища.

До опорних тканин внутрішнього середовища на­лежать кісткова(утворює кістки скелета)  і хрящова (утворює міжхребцеві диски, поверхню сугло­бів, хрящі гортані, трахеї, вушної раковини). Особли­вість цих тканин визначає міжклітинна речовина: у кістковій вона міцна і тверда, а в хрящовій - міцна й еластична.

До опорно-трофічних сполучних тканин відносять жирову, пухку і щільну. Жирова тканина скла­дається із заповнених жиром клітин та міжклітинної речовини. Найбільше вона розвинена в підшкірній жировій клітковині.

Пухка сполучна тканина міститься в кровоносних судинах.

Щільна сполучна тканина- це група волокнистих клітин, які щільно прилягають одна до одної. Вона утворює власне шкіру, сухожилля, зв'яз­ки, рогівку ока.

Особливими видами опорно-трофічних тканин є ретикулярна тканина, що заповнює кровотворні органи, та ендотеліальна, яка утворює внутрішню оболонку всіх кровоносних і лімфатичних судин. Сполучна тканина бере участь у загоюванні ран. Маючи найвищу здатність до відновлення, вона заповнює місця ушкодження інших тканин. Щоправда, їхні функції не виконує.

 

М'язова тканина складається з клітин, у цитоплазмі яких є особливі скоротливі волоконця -міофібрили. Основні властивості цієї тканини - збудливість і скоротливість. Здатність до скорочення забезпечує пере­сування людини, а також рухи частин її тіла, скорочення стінок судин і серця. Розрізняють посмуговану (поперечносмугасту) і непосмуговану (гладеньку) м'язові тканини.

Посмуговані м'язи складаються з дуже видовже­них багатоядерних волокон. З посмугованої тканини побудовані скелетні й мімічні м'язи, м'язи язика, гортані, верхньої частини стравоходу, діафрагми.

З особливого типу посмугованої тканини утворений серцевий м'яз. У ній містяться спеціальні ділянки, у яких м'язові волокна змикаються. Це сприяє їхньому одночасному скороченню.

Непосмуговані м'язові тканини забезпечують скорочення внутрішніх органів - шлунково-кишкового тракту, легень і бронхів, системи сечостатевих органів, а також кровоносних і лімфатичних судин.

 

Нервова тканина складається з нервових клітин (нейронів) і клітин, що оточують нейрони, нейроглії.

Нейрон - основна структурна і функціо­нальна одиниця нервової системи. Він має тіло і відростки (дендрити й аксони). У тілі нейрона міститься ядро. Дендрити - відносно ко­роткі відростки, що сприймають і передають інфор­мацію до тіла клітини. Аксон- довгий відросток, за допомогою якого передаються імпульси від нерво­вої клітини до інших нервових клітин або робочих органів.

Нейроглія виконує такі важливі функції: опорну (заповнює проміжки між нервовими кліти­нами); живлення (через неї до нейронів надходять поживні речовини і кисень); захисну (запобігає потраплянню до нейронів шкідливих речовин) та секреторну (виділяє біологічно активні речовини). Основна властивість нервової тканини - збудли­вість і провідність.

 

  1. http://ukrmap.su/images/g8b/g8_1_files/image016.gifЯк ви можете пояснити ,що таке орган?

Орган – це частина тіла, яка має певну форму і будову, займає певне положення, виконує одну або декілька фізіологічних функцій

Органи спеціалізуються на виконанні певних функцій, потрібних для забезпечення життєдіяльності організму.

Приміром,

серце виконує функцію насоса, (перекачує в організмі кров);

нирки – функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин;

печінка бере участь у процесах травлення, обміну речовин, знешкодженні токсичних сполук тощо.

Як класифікують органи ?http://ukrmap.su/images/g8b/g8_1_files/image016.gif

Органи

Зовнішні

шкіра;

волосся;

вуха;

нігті;

очі.

Внутрішні

(містяться в порожнинах тіла)

мозок;

серце;

печінка;

судини

http://ukrmap.su/images/g8b/g8_1_files/image016.gifДля того ,щоб наш організм працював злагоджено органи об'єднують у системи . Вчені виділяють 2 основні системи : фізіологічну та регуляторну . Що ж це за системи ?

 

  1. http://ukrmap.su/images/g8b/g8_1_files/image016.gifФізіологічні системами це  - функціональне об’єднання органів, що виконують в організмі спільні функції.

 

Які системи органів можна віднести до фізіологічних і яка їх функція?

Фізіологічні системами

Функції

Будова

1.Система покривів тіла.

захищає організм від шкідливих зовнішніх впливів;

забезпечує контакти з навколишнім середовищем

  •       шкіра та слизові оболонки

2. Опорно-рухова система

тіло підтримується в певному положенні

здійснюються різноманітні рухи та пересування в просторі (ходьба, біг, стрибки).

скелет і м’язи

3. Травна система (мал. 13).

надходження,

механічна та

хімічна обробки їжі,

 всмоктування поживних речовин у кров і лімфу,

виведення назовні неперетравлених решток

Ротова порожнина→

стравохід→шлунок→дванадцятипала кишка→тонкий кишечник→ товстий кишечник→ пряма кишка

4. Дихальна система (мал. 14).

газообмін (окиснюються органічні речовини і вивільняється енергія, потрібна для забезпечення процесів життєдіяльності)

гортань→трахеї→ бронхи→ легені

5. Видільна система (мал. 15).

видаляють кінцеві продукти обміну речовин, непотрібні або шкідливі для організму

Нирки

6. Серцево-судинна (кровоносна) і лімфатична системи (мал. 16)

транспорт по організму поживні речовини, продукти обміну, кисень і вуглекислий газ, біологічно активні сполуки,

беруть участь у захисних реакціях організму.

 

7. Нервова система

 (мал. 17).

сприйняття впливів зовнішнього і зміна внутрішнього середовища,

аналіз цієї інформації і відповідно зміна діяльності органів або систем органів;

забезпечення нормальної діяльності організму, його функціональної єдності.

центральну і периферичну нервову систему

8. Сенсорні системи

(мал. 18).

сприймають,

аналізують і

переробляють інформацію про зміни навколишнього середовища та внутрішнього стану організму

забезпечують зв’язок організму із зовнішнім середовищем.

  •   зорова,
  •   слухова,
  •   смакова,
  •   нюхова,
  •   дотикова,
  •   рівноваги

9. Ендокринна система (мал. 19)

гормони беруть участь у регуляції усіх функцій організму, у координації діяльності окремих органів і організму в цілому.

складається із залоз кожна з яких виробляє і виділяє в кров особливі біологічно активні речовини – гормони

10. Імунна система (мал. 20)

реагує на над­ходження чужорідних для організму хімічних речо­вин і живих організмів, серед яких є й хвороботворні.

Потрапляння їх в організм запускає захисні реакції, у результаті яких чужорідні організми чи речовини розпізнаються та знешкоджуються специфічними біл ками або певними клітинами.

 

11.Статева система

розмноження людини

 

 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Що таке фізіологічна система ?

Що входить в фізіологічну систему?

Що входить в регуляторну систему ?

Що таке рефлекторна дуга ?

Розкажіть про нейрогуморальну регуляцію?

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

§ 3 читати та переказувати ,виконати тестові завдання в кінці абзацу,вивчити конспект

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
6 червня 2023
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку