23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Толерантна педагогіка в освітньому та виховному просторі школи. Робота волонтерського загону «Надійність»

Про матеріал
Майстер-клас "Толерантна педагогіка в освітньому та виховному просторі школи. Робота волонтерського загону «Надійність»" розроблено як теоретично-практичні рекомендації для заступників директорів з виховної роботи, класних керівників, педагогів-організаторів. Представлено різноаспектні системи роботи з учнівським колективом. Дані матеріали допоможуть креативно, нестандартно провести позаурочні заходи як із здобувачами освіти, так і з дорослими.
Перегляд файлу

Толерантна педагогіка в освітньому та виховному просторі школи.
    Робота волонтерського загону «Надійність»

Киця Н.М.

А почнемо ми наше спілкування з китайської притчі.

Назва притчі «Гарна сім'я».
                                              «Гарна сім'я»

Жила - була на світі сім'я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося у цій родині. І вона займала ціле село. Так і жили всією родиною і всім селом. Ви скажете: ну і що, хіба мало великих сімейств на світі. Але справа в тому, що сім'я була особлива - мир і злагода панували в тій родині. Ні сварок, ні лайки, ні, Боже збав, бійок і чвар. Дійшов слух про цю сім'ю до самого владики країни. І він вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Прибув він у село, і душа його відродилася: кругом чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно старим. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як жителі села добилися такого лада, прийшов до глави сім'ї; розкажи, мовляв, як ти досягаєш такої згоди і миру в твоїй родині. Той узяв аркуш паперу і почав щось писати, писав довго - видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав лист владики. Той узяв папір і став розбирати каракулі старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері:
Любов;
Прощення;
Терпіння. 
І в кінці листа: сто раз любов, сто разів прощення, сто раз терпіння. Прочитав владика, почухав, як водиться, за вухом і запитав: - І все? - Так, - відповів старий, - це і є основа життя будь-якої хорошої сім'ї. І, подумавши, додав: - І світу теж.
-У цього визначення є своє поняття ТОЛЕРАНТНІСТЬ.

-  З чим у вас асоціюється толерантність?

Квітка - Кожен учасник отримає паперову квітку з пелюстками різного кольору. Напишіть ваші ідеї з однієї сторони.

- Наша творча група проаналізувала і підготувала розповіді про різні аспекти толерантності на основі літературних і життєвих історій за мотивами творів Бруно Ферреро.

У процесі презентації, поступово заповнюйте пелюстки з іншої сторони.

Квітка толерантності.

1

Молода жінка поверталася з роботи додому на авто. Вона вела дуже обережно, бо машина ж новісінька, лише вчора придбана завдяки ощадливості чоловіка, який відмовляв собі у багатьох речах, аби купити саме цю модель. На напруженому перехресті жінка на хвильку розгубилася і цього виявилося досить, аби бампером врізатись у машину попереду.

Жінка розплакалася. Як пояснити чоловікові, що сталося? Жінка стала шукати свої документи. Звідти випала якась картка.

На картці характерним почерком чоловіка було написано: «Коли щось трапиться – пам’ятай, сонце, що я кохаю тебе, а не авто!»

Нам варто весь час про це пам’ятати: найважливіші люди, а потім все інше. Ми-бо стільки робимо для предметів, автомобілів, організацій, матеріального забезпечення! Якби-то стільки часу й уваги ми присвячували людям, світ був би інший.

Толерантність – це турбота і розуміння.

Бруно Ферреро «Випадок», с.10-11 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

 

2

Тато зі сином ішли по пасажу, у якому розмістилися численні магазини і дрібні крамнички. Тато ніс велику торбу, наповнену розмаїтими пакунками. Дитина чіплялась за руку і намагалась щось сказати. Тато роздратовано сопів і врешті сказав дитині: «Я купив тобі робота, купив футбольний костюм… Що ще маю тобі купити?».

«Візьми мене за руку», - попросив хлопчик (Бруно Ферреро «Випадок», с.10-11 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

 Толерантність – це терплячість.

 

3

Наймолодша донечка вимагала, аби мама щовечора читала їй перед сном одну казку. Якось мама подумала, що може купити їй диск із записаними казками. Дівчинка навчилася користуватися диском і кілька днів усе йшло добре.

Та одного вечора вона знову дала мамі в руки книжку.

  •       Люба моя, - сказала мама, ти ж умієш ставити диск.

Так, але тоді я не можу сісти так близько до тебе, а ти не обіймаєш мене рукою! – відповіла дівчинка (с.21. Бруно Ферреро (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.).

Толерантність – це спілкування.

 

4

Вона була дружиною славетного ученого, кандидата на Нобелівську премію у царині хімії. Але це була самотня жінка, засмучена постійною відсутністю чоловіка, котрий, знай, пересідав з одного літака в інший, летів з однієї конференції на іншу.

Коли професор повертався додому і заставав дружину в сльозах, то реагував суворо і непривітно.

Якось, бачачи сльози, що текли по її обличчі, чоловік сказав холодно: «Чого плачеш? Дивися: сльози – це лише трохи соди, кальцію, глюкози, дрібка протеїнів, вуглецю… у смішній кількості. Чим є сльоза? Виділенням зайвої рідини».

Занадто часто ми дивимось на інших очима хіміка.

Бруно Ферреро «Очима хіміка», с.20 -21 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

Толерантність – це співчуття.

 

5

Толерантність інколи ідентифікують з пацифізмом і байдужістю.

  •       Скажи мені, скільки важить сніжинка? – запитала синиця голуба.
  •       Майже нічого, - відповів голуб.

Тоді синиця розповіла таку історію:

  •                   Якось я відпочивала на сосновій гілці, аж раптом почав падати сніг. Це не була заметіль, ні, лише кружляли легесенькі сніжинки. Оскільки в мене не було інших занять, то я почала рахувати сніжинки, що опускалися на мою гілку. Їх упало 3.751.952. Коли ж легенько і тихенько упала ще одна сніжинка, таке собі майже нічого, як ти з цього приводу висловився, - гілка зламалася…

Голуб, великий авторитет у галузі миру, на хвильку замислився, а потім промовив:

  •       Можливо, потрібно ще тільки однієї особи, аби у світі запанував мир?

Подумай, а може бракує тільки тебе?

Бруно Ферреро «Майже нічого», с.9 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

Толерантність – це не байдужість, а співпраця.

 

6

Якось незадовго до Різдва учителька поставила своїм учням запитання:

  •       Хто з вас є бідним і, отже, має отримати подарунок з нагоди свята?

Діти, що вважали свою родину незаможною, підняли руки.

Місто було маленьким, усі один одного знали. Після уроків учителька покликала до себе восьмирічного хлопчика, що звався Діні. Родина його недавно прибула з Африки, й усі знали, що вони дуже бідні.

Вчителька запитала, чому він не підняв руки.

  •       Бо я не бідний.
  •       А хто є бідним, як ти гадаєш?
  •       Діти, що не мають батьків.

Подивилась на нього вражено і мовчки відпустила.

На Святвечір Діні отримав подарунок – дві пари новісіньких черевичків. Доти ніколи ще не отримував нових черевичків!

Але й без подарунку Діні знав: його родина вельми багата.

Бруно Ферреро «Багатство» с.14 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

Толерантність – це милосердя і повага до гідності.

 

7

Є відома картина: Ісус поночі в саду. В лівій руці він тримає світильник, що розганяє темряву, а правою стукає в міцні грубі двері.

Коли картину вперше виставили у галереї, один відвідувач звернув увагу художника на дивну особливість.

  • У вашій картині є похибка: двері – без клямки…
  • Жодної похибки, – заперечив художник. – То двері до людського серця. Й відчиняються вони лише зсередини.

Бруно Ферреро «Брама», с.18 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

       Толерантність – це свідомість і відкритість.

8

Жив колись хлопчисько із доволі складним характером. Він легко вибухав гнівом, був сварливий і робив багато шкоди.

Одного дня батько дав йому мішечок із гвіздками і сказав, аби він забивав один цвях у палісад, що оточував подвір’я, стільки разів, скільки із кимось посвариться.

У перший день хлопець забив 36 гвіздків.

Із плином часу зрозумів, що легше було би контролювати вибухи гніву, аніж кожен раз забивати цвяхи, і якось увечері сказав батькові, що упродовж цього дня ні з ким не посварився.

Батько сказав йому: «Це дуже добре. Тепер кожного дня, коли ні з ким не посваришся, витягуй із палісаду по одному цвяшкові».

За якийсь час хлопчина повитягував усі гвіздки.

  • Сину мій, це чудово, але глянь: у палісаду повно дір. Дерево вже ніколи не буде таке, як колись. Коли ти робиш шкоду, то тим, кого любиш, завдаєш ран подібних до цих дір.

Пам’ятаймо: людські істоти слабкі і їх легко поранити.

Ми всі носимо на собі етикетку з написом: «Виявляти турботу! Поводитись обережно! Делікатний товар!»

Бруно Ферреро «Гвіздки», с.44 (365 коротких історій для душі / Бруно Ферреро – Львів: Свічадо, 2014 – 456 с.)

Толерантність – це ввічливість.

9

Ця історія заснована на сучасних реаліях і має безпосереднє відношення до нашого суспільства, хоч і відбувалась на іншій стороні планети.

Одного дня наприкінці семестру вчителька англійської мови вручила кожному учневі список з іменами і прізвищами усіх у класі і попросила записати найкраще, що вони могли сказати один про одного. Наступного дня кожен отримав свій аркуш, де однокласники описали його найкращі риси. З хороши настроєм  усі пішли на канікули і більше не згадували про це завдання.

Пройшли роки…

Одного з колишніх учнів було вбито на війні і вчителька, як годиться, прийшла на похорон віддати шану героєві. Після того, як труну опустили в могилу, до неї підійшов батько загиблого.

  •       Ось, це знайшли у нього в нагрудній кишені.

Розгорнувши зім’ятий листок, вчителька побачила, що це аркуш, на якому багато років тому її учні написали теплі слова про загиблого солдата.

  •       Дякую Вам, - сказала мати. – Він дорожив цим.

Усі колишні однокласники почали збиратись навколо вчительки.

  •       Я теж бережу свій аркуш.
  •       І я.
  •       І я…

Сльози, що бриніли в очах у вчительки, тепер полились рясним дощем.

Наше життя таке швидке і напружене, що ми часто забуваємо проявляти увагу до інших. Робіть це до того, як стане запізно.

Толерантність – це підтримка.

 

 

Обмін думками.

- Порівняйте ідеї. Поняття толерантності багатогранне. Які ще пелюстки ви можете додати до квітки толерантності?

- Ось як визначено толерантність і поняття, що пов’язані з нею за допомогою Інтернетдодатка Wordle, який допомагає вибрати найчастіше повторювані слова у певному контексті і показати частоту їх вживання за допомогою розміру шрифту.

10

 

- Серцевина вашої  квітки залишилася незаповненою. Чому?

Напевно, щоб кожен запитав себе: що роблю і що можу зробити у цьому напрямку я?

Вже не перший рік ми намагаємося накладати поняття толерантності на роботу нашого волонтерського загону «Надійність».

Ми – не байдужі і хочемо змінити світ на краще.

Що може волонтер ?

Волонтер може дуже багато: дати дружбу, допомогу, дати пораду, допомагати перемогти свої недоліки, віддати свій час, можливо відкрити нову сторінку життя, вислухати, засвічувати посмішки, дарувати любов.

Волонтерський загін «Надійність»

Наш девіз: «Добро дій, добро твори, 
                      до людей з добром іди»

Наша мета:

«Ділитися любов’ю і теплом з кожним, виховувати повагу, співчутливе та толерантне ставлення до людей певних категорій та похилого віку»

МОТИВИ ДІЯЛЬНОСТІ ВОЛОНТЕРА

  • бажання допомогти іншим;
  • почуття соціальної значущості;
  • самовираження;
  • придбання корисних соціальних і практичних навичок;
  • організація дозвілля;
  • особистість, яка свідомо, добровільно, безкоштовно діє в різних сферах життя;
  • людина, у якої активна життєва позиція;
  • свідомий та активний громадянин, зацікавлений у допомозі іншим;
  • індивід, який має бажання змінити все на краще;
  • професіонал в певному напрямку;
  • особа, небайдужа до проблем суспільства;
  • неординарна, творча, відкрита, добра людина.

Основні напрямки роботи волонтерських загонів

  • соціальний захист
  •  екологія
  • благоустрій
  • профілактика алкогольної і наркотичної залежності, пропаганда здорового способу життя,
  • правозахисна діяльність
  • збереження історичної та культурної спадщини
  • сприяння діяльності у сфері фізичної культури і масового спорту
  • співпраця в сфері освіти, науки, культури, мистецтва, освіти, духовного розвитку особистості.

Відповідно до зазначених напрямків та за планом роботи ми проводимо наступні заходи:

  • виступ на лінійці до Міжнародного дня волонтера
  • акція «Збери кришечку- збережи долю»
  • благодійні ярмарки
  • акція «Від серця до серця»
  • акція «Допоможи солдату»
  • профілактика алкогольної і наркотичної залежності, пропаганда здорового способу життя,
  • акція «Подарунок для воїна в АТО»
  • зустрічі учнів з бійцями АТО
  • Всеукраїнська акція «Лист солдату»
  • Співпраця з бібліотекою
  • Сіячі доброї надії
  • Благодійні концерти
  • Турбота про людей похилого віку
  • Співпраця з музеями

Сільському музею обов’язково потрібна підтримка ентузіастів. Тому наш волонтерський загін «Надійність» вирішив постійно допомагати своїм односельчанам.

Як відомо, Новомиколаївка була заснована у 1861 році. Історія села – це люди, які своїми справами показали вірність рідному краю. Не осоромили пам'ять предків і представники нинішнього покоління: учасники АТО.

Тому у юних ентузіастів з’явилася чудова можливість допомогти сільському музею. Працюючи у бібліотеці та шкільному музеї патріотичного виховання, діти розпочали збирати документи, світлини своїх земляків, які у ХХІ столітті стали на захист рідної землі, як у свій час її захищали їхні предки не лише в часи Другої світової війни, а ще у ХVІІІ столітті. Доказом цього є рядки у Збірці статистичних відомостей по Дніпровському повіту: «Новомиколаївка утворена у 1861 році вихідцями з Бесарабії, частково нащадками запорожців».

Приємно, що наш загін – це добре сформована команда однодумців. Діти не лише самі відшукують зернини істини історії рідного краю, а й долучають до роботи своїх рідних. Таким чином у юних новомиколаївчан формується почуття патріотизму, становлення гідного громадянина своєї країни. Тому ми і надалі будемо намагатися робити все, щоб продовжити славні традиції односельчан. Адже недарма, працюючи з музейними документами, натрапили на такі слова: «Не відривайся від землі, пам’ятай про те, навіщо ти живеш, до чого прагнеш, що скажеш людям, з якої криниці п’єш живу воду…». Тому наш загін сприйняв цей вислів, як життєву настанову, як свій девіз.

     З метою патріотичного виховання 19 вересня 2018 року члени волонтерського загону «Надійність» здійснили екскурсію до сільського музею. Краєзнавець Сергій Володимирович Киця провів з дітьми круглий стіл на тему «Новомиколаївське підпілля», який був присвячений Дню партизанської слави України. Окрему увагу екскурсовод приділяє партизанському руху на території села Новомиколаївки та участі в ньому молоді.

 Юні волонтери постійно упорядковують території біля пам’ятників та обелісків.

Щорічно створюють великоднє дерево у сільському парку.

А в зимовий період учасники волонтерського загону «Надійність» розвішують годівнички для пташок на подвір’ї школи.

ПОБАЖАННЯ  ТА ПЛАНИ НА  МАЙБУТНЄ

  • вивчати та використовувати цінний міжнародний та вітчизняний досвід з питань волонтерського руху;
  • дізнаватись про нові форми та методи волонтерської діяльності в Україні;
  • співпрацювати з державними та громадськими організаціями і установами в галузі соціальної роботи;
  • займатися розробкою нових проектів та подальша реалізація існуючих проектів задля доброї справи.

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

Вправа «Асоціативний ряд»

Мета: Дати визначення поняттю «толерантність», розвивати вміння логічно та послідовно висловлювати свою думку.

Психолог: Шановні педагоги!  У   кожної підгрупи на столі знаходиться аркуш паперу зі словом. Необхідно напроти кожної групи написати  характеристики людини, яка асоціюється з поняттям «толерантності» й починається з букви вертикального рядка.

Т_______________________________

О_______________________________

Л_______________________________

Е_______________________________

Р_______________________________

А_______________________________

Н_______________________________

Т_______________________________

Н_______________________________

І________________________________

С_______________________________

ТЬ_______________________________

 

Психолог: Поняття «толерантність» має багато аспектів. Кожне з визначень ви являє якусь грань толерантності.

Т – терплячий, товариський, тактовний.

 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

 Е – енергійний, елегантний, ефективний.

 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

 А – активний, акуратний, авторитетний.

 Н – надійний, найдорожчий.

 Т – терплячий.

 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т – тактовність, талановитість

 

Вправа « Педагогічні терези»

Мета : Сприяти усвідомленню й переживанню свого «Я»; пробуджувати потреби в пошуку в собі прихованих якостей і можливостей через входження і освоєння ситуацій, що містять у собі нові можливості подивитися на себе.

Психолог: Один мудрець сказав, що в країні самолюбства завжди є невідкриті землі. Тож я вам пропоную відшукати в собі приховані якості та властивості. Треба  уявити, що один божевільний учений створив двох роботів-вихователів. Одного такого робота він наділив негативними якостями, а другого позитивними.

Одній групі пропонується описати якби поводився робот із позитивними якостями в дитячому закладі, а другій – поведінку робота з негативним набором  особистісних якостей.

Психолог: Чи сподобалась вам там вправа? Що описувати найприємніше було?

Відповіді учасників.

 

Психолог:  Бути толерантним нині актуально. Кожна людина зацікавлена в тому, щоб зберегти своє здоров’я.  залежати від соціуму, де особистість перебуває у безпосередній взаємодії з оточенням, означає отримувати різні позитивні й негативні емоції. Щоб уберегтися від негативних емоцій, потрібно бути толерантним і незалежно від ситуації відповідно до норм етикету, відповідати вчинкам і словам оточення.

 

Вправа-демонстрація «Вплив слова на людину»

Матеріал: Склянка з чистою водою, сіль, перець, грудка землі.

Психолог демонструє вплив поганих, необдуманих слів на людину.

Психолог: Візьмемо склянку води. Уявімо, що це людська душа - чиста, проста, наївна, здатна вбирати в себе  все і хороше, і погане.

Сіль - грубі, солоні слова;

Перець – пекучі, образливі слова;

Грудка землі - неуважність, байдужість, ігнорування.

Коли ми все добре змішаємо отримаємо стан людини. Скільки мене часу, доки все осяде і забудеться? А варто лише легенько збовтати – і все осяде, і все підніметься на поверхню. А це – стреси, неврози.

Які почуття ви відчували під час вправи-демонстрації?

Висновок: Коли ми з кимось сваримося і кажемо щось не приємне, ми залишаємо в душі людини ось такі сліди. І не має значення, скільки разів ми потім попросимо пробачення. Словесні рани заподіють такий самій біль, як і фізичні. Тому свою терпимість і розуміння ми можемо виявляти по-різному: спокійно, без зайвої критики, витримано, доброзичливо, тобто толерантно.

 

 

Вправа «Яким має бути волонтер?»

 

Перекидаючи один одному м' ячик, учасники висловлюють свої думки про те, якими особистими якостями має володіти волонтер.

 

Вправа «Що може зробити волонтер?»

 

Мета: визначити сфери діяльності во­лонтерів, мотивувати учасників приєдна­тися до волонтерського руху.

Об'єднання у групи (актори, худож­ники).

  • Актори - готують пантоміму про те, що може робити волонтер на тренінгах.
  • Художники - розробляють плакат про те, які заходи можна провести у школі.

 

Вправа «Модель волонтера»

Мета: активізувати креативне мислен­ня учасників, конкретизувати їхні уявлен­ня про волонтерів.

Вчитель: «На мою думку, волонтер - це сучасна людина, яка старанно працює й активно відпочиває, має багато друзів і сама є вірним другом, завжди намагається приймати правильні рішення і допомагати тим, хто цього потребує. А що ви про це думаєте? Створіть власну модель волонте­ра. Використайте усі підручні матеріали».

Намалювати символ волонтерства.

 

 Волонтер – це людина, яка...”

 

1. Любить допомагати людям безкорисливо

2. Відгукується на чужий біль, чужі проблеми

3. Допомагає людям отримати допомогу

4. Вміє працювати з людьми

5. Любить і поважає людей, яким допомагає

6. Оптиміст

 

„Щоб бути волонтером, треба

мати такі особистісні якості...”

 

1. Любов до людей, доброта, милосердя

2. Розуміння і бажання вирішувати проблеми іншої людини

3. Уважність і терпіння

4. Співчуття і безкорисливість

5. Комунікабельність (вміння спілкуватися)

6. Відповідальність і порядність

7. Відкритість, відвертість, привабливість

Вправа „Крила добра”

Робота в групах.

Запропонувати волонтерські соціальні інціативи на рівні своєї громади

 

Вправа «Аркуші добрих побажань»

      Учасникам роздаються аркуші на яких вони пишуть свої імена, аркуші збирає ведуча, потім роздає кожному але з іншим ім’ям кожен, кожен пише побажання для того учасника аркуш з ім’ям якого він отримав. Аркуші знову збираються і віддаються тій людині, чиє ім’я там написано.

 

 

«Толерантність врятує світ»

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

 

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

 

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний всесвіт побудуй!

 

Пам’ятка волонтера

Доброта  та милосердя - це милість людського серця, розуміння, співчуття, це перш за все любов, толерантність у ставленні до людей.

Це не слабкість, а сила, тому що добрі люди здатні прийти на допомогу.

Це найвища ознака людяності коли не чекаєш, коли тебе просять допомогти, а сам відчуваєш, що твоя безкорислива допомога необхідна людині у скрутну хвилину її життя.

І не важливо: чи це втішне слово, чи матеріальна підтримка, чи вміння розділити чужий біль і горе, як власні.

 

    Дякую всім за активну участь. Я сподіваюсь, що наша зустріч залишить глибокий слід в душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.

          Ми не зможемо відразу зробити толерантними ні свою поведінку, ні поведінку інших людей. Однак важливий навіть один маленький крок у цьому напрямку.

          Нехай кожен з вас, нехай ваш клас, ваша школа, наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів нашої планети Земля.

 

docx
Додано
13 червня
Переглядів
38
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку