«Толерантність та взаємоповага як запорука мирного співіснування»
Мета:
ввести і закріпити визначення терміну "толерантність"; відпрацьовувати вміння бачити індивідуальне в кожній людині; показати, що таке толерантне ставлення до відмінностей; сформувати уявлення про толерантне ставлення; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: комп’ютер, мультмедіа
Єпіграф:
Тепер, коли ми навчилися
Літати по повітрю, як птахи,
Плавати під водою, як риби,
Нам не вистачає тільки одного:
Навчитися жити на землі, як люди.
(ірландський письменник Бернард Шоу)
Хід виховної години:
І. Організаційний момент
Створимо гарний настрій. Знайдіть мовчки очима сусіда і посміхніться йому так, щоб стало приємно і йому, і тобі. Спасибі за позитивний настрій.
ІІ. Повідомлення теми
Сьогодні незвичайний урок. Слухайте уважно. Читання притчі.
Жила-була на світі сім'я. Не проста сім'я. Понад 100 осіб налічувалося в ній.
Хіба мало таких сімей? Так, немало. Але це сім'я була особлива. Ні сварок, ні лайки, ні бійок, ні розбратів.
Дійшов слух про цю сім'ю до самого владики. І вирішив він перевірити, чи правду говорять люди. Прибув він в село, і душа його пораділа: чистота і порядок, краса і світ. Добре дітям, спокійно людям похилого віку.
Здивувався владика і вирішив дізнатися, як домоглася всього цього сім'я. Прийшов він до старійшини.
- Розкажи,- каже.
Довго писав щось на папері старійшина. А, коли написав, простягнув владиці. Всього 3 слова були написані на папері: "любов, прощення, терпіння».А в кінці аркуша: "СТО разів любов, СТО разів прощення, СТО разів терпіння".
-І все?
- Так, - відповідав Старий, - це і є основа життя всякої хорошої сім'ї.
І подумавши, додав:
- І світу теж.
Учитель: які три слова стали законом в сім'ї, де панували мир і злагода?
Діти: любов, терпіння, прощення.
Учитель: і сьогодні перший урок присвячується ...?
Діти: дружбі, доброті, терпінню, любові, повазі…
Учитель: все те, про що ви зараз говорили, можна об'єднати, назвати одним словом «толерантність». Вам зрозуміло значення цього слова?
ІІІ. Основна частина
1. Знайомство з новим поняттям
16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засноване в 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. 16 листопада 1995, в Парижі учасники двадцять восьмої конференції ЮНЕСКО, а це 185 країн, прийняли Декларацію принципів толерантності. Символ толерантності – це рукостискання.
2. З історії
Останнім часом з'явилося багато нових слів. І одне з них – толерантність. Звернемося до історії. На рубежі XVIII–XIX століть у Франції жив князь Шарль Моріс Талейран. Він відрізнявся тим, що при різних урядах залишався незмінно міністром закордонних справ. Це була людина талановита у багатьох галузях, але, насамперед, – в умінні враховувати настрої оточуючих, шановливо ставитися до них і при цьому зберігати свої власні принципи, прагнути до того, щоб керувати ситуацією, а не сліпо підкорятися обставинам. З ім'ям цієї людини і пов'язане поняття «толерантність».
3. Визначення толерантності
Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.
4. Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному:
в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;
у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;
у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;
у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;
в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;
в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).
5. Висловлювання дітей
Толерантність - це…
ІV. Фізкультхвилинка
Діти отримують завдання: зобразити привітання людей з різних країн.
* скласти руки (як в «молитві») на рівні грудей і вклонитися (Японія);
• потертися носами (Нова Зеландія);
* потиснути один одному руки, стоячи на великій відстані один від одного (Великобританія);
• міцно обійнятися і три рази поцілувати один одного в щоки (Росія)
* показати язик (Тібет);
* дуже міцно потиснути один одному руки, стоячи близько один до одного (Німеччина);
• помахати рукою;
• обійнятися і поцілувати в щоки чотири рази по черзі (Париж).
6. Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримуватися правил толерантного спілкування:
ІV. Заключна частина
Заключне завдання "Дерево толерантності"
Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.)
Наприкінці мені хочеться сказати, що клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.
1