«Толерантність врятує світ»

Про матеріал
Сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Сьогодні дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.
Перегляд файлу

ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»

Виховний захід:      «Толерантність      врятує  світ»

 

Результат пошуку зображень за запитом "картинка толерантність"

 

 

 

Підготував:  Вихователь Вахула С.С.

Тема: Толерантність врятує світ

 

Епіграфи  до заходу: 

«Ваша думка для  мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя».                                     

Вольтер

«Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.  Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами    взаємної терпимості»  

                               Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 

Мета заходу:

- вміти пояснювати поняття «толерантність»; розповідати про значення толерантності в житті людей та в демократичному суспільстві; засвоїти звички толерантної поведінки;

- розкрити поняття „толерантність”, показати певні рівні  толерантної поведінки людини;

- розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати,  приймати   рішення, вибирати правильну позицію;

- виховувати спостережливість, уважність до інших людей;

- виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої   людини від себе, вчити встановлювати стосунки на  доброзичливій основі;

- сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;

- виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість   і небайдужість

 

 

 Актуальність теми: сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Сьогодні дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.

Очікувані результати:

Після цього заняття учні зможуть:

  • Пояснювати, що означає поняття «толерантність»;
  • Розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру;
  • Досягати компромісу в конфліктних ситуаціях;
  • Вдосконалити навички роботи в групах, вміння логічно і критично мислити.

Обладнання: малюнки до теми, роздавальний матеріал, ватман, фломастери, емблеми, ноутбук, відеофільми і відеокліпи

Форма проведення: тренінг.

 

 

1 .Вступне слово  вихователя.
 

Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з основними принципами толерантності. Термін толерантність у тлумачному словнику пояснюється як терпимість до чужої думки, вірування, поведінки. Толерантність є основою людських взаємин, уміння жити за принципом: стався до людей так, як ти хочиш, щоб вони відносилися до тебе.

 

 

Міні-лекція

 

Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві.

 

Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній та підписаній Юнеско 16 листопада 1995р.

У ст..1 говориться, що:

1.1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті й переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

1.2. Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

Поняття толерантності зустрічається ще у ХVІІІ ст. в епоху Просвітництва. Французький філософ і просвітитель Вольтер писав: «Ваша думка для  мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя».

Ці слова є епіграфом нашого заняття.

 

Вправа «Чим ми схожі?»

 Вихователь  пропонує учням знайти спільні риси з товаришем. Наприклад: «Таня, вийди, будь ласка до мене, тому, що у нас з тобою однаковий колір волосся (або ми схожі тим, що живемо на Землі, або ми одного росту і т.д.). Таня виходить і запрошує вийти кого-небудь таким же чином. Гра продовжується до тих пір, поки всі учасники не опиняться в колі.

 

 

 

F:\Документи\ФОТО ПО ЗАХОДАХ ЛІЦЕЮ 2024р\IMG_20231211_194731_mfnr.jpg

 

    Виховний захід: «Толерантність  врятує  світ»

 

 Толерантність

  • У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.
  • У французів – як певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичних і релігійних поглядів.
  • У іспанців  толерантність означає здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.
  • У китайців бути толерантним – проявляти великодушність по відношенню до інших.
  • В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому.
  • А у персидському – ще й готовність до примирення.
  • В українців толерантність – це здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким.

 

Визначення «толерантності»

Термін «толерантність» походить з латинської і означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги.

Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.

Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.

Толерантність  передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.

 Вихователь: Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий акса­кал. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово -ТЕРПИМІСТЬ !»

 

F:\Документи\ФОТО ПО ЗАХОДАХ ЛІЦЕЮ 2024р\IMG_20231211_194858_mfnr.jpg

 

             Виховний захід: «Толерантність  врятує  світ»

 

Вправа «Що таке толерантність?»

Мета:

  • дати можливість сформулювати поняття «толерантності»;
  • показати багатоаспектність поняття «толерантність».

Матеріали: на дошці приклеїти визначення поняття «толерантність»( на листочках на лицевій стороні пише «Толерантність – це …», а на зворотній – визначення). Після виступу представників груп листочки повернути.

Час проведення – 10 хв.

Створюються 4 групи по 5 учнів. Кожна повинна виробити в результаті «мозкового штурму» своє визначення поняття «толерантності». Визначення має бути коротким. Після обговорення представники груп представляють свої визначення. Кожне визначення виписується на ватмані. Після того  вихователь повертає прикріплені на дошці визначення. Учні знайомляться з ними і висловлюють своє ставлення до них.

 

 Вихователь задає питання:

  • Що об’єднує ці визначення?
  • Чим вони відрізняються?
  • Яке визначення є найбільш вдалим?
  • Чи можна дати одне визначення поняття «толерантність»?

В процесі обговорення звернути увагу на такі моменти:

  • Поняття толерантність має безліч сторін.
  • Кожне з визначень виявило певну межу толерантності.

 

 

Вправа «Як ми розуміємо поняття толерантність?»

Пропонується завдання: користуючись роздавальним матеріалом, пояснити вислови видатних людей про толерантність (робота в групах).

Прочитайте наведені висловлювання та обговоріть:

  • Що для автора означає поняття «толерантність».
  • Чи погоджуєтеся ви з автором цього висловлювання.

Готується як роздавальний матеріал.

  • Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій, давньоримський імператор і філософ)
  • Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне, досконаліше, людяніше суспільство. (А.Сахаров, радянський вчений в галузі ядерної фізики)
  • Закликаю відмовитися від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість. (Л.Кучма, Президент України)
  • Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя. (Вольтер, французький просвітитель епохи Просвітництва)

 

 

 

Конкурс. «Компліменти».

 Запрошуються представники від команд, протилежного полу і отримують завдання сказати один одному якомога більше компліментів.

 

 Гра «Асоціативний ряд»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)

Т – терплячий, товариський, тактовний.

 О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

 Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

 Е – енергійний, елегантний, ефективний.

 Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

 А – активний, акуратний, авторитетний.

 Н – надійний, найдорожчий.

 Т – терплячий.

 Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

 І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

 С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

 Т – тактовний, товариський.

 Ь.

 

 

 

 

Обговорення

-         Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви?

-         Мені теж дуже - дуже вони подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

 

 

 

 Вихователь:  Отже, толерантність – це мистецтво жити у світі несхожих людей та ідей.

Учень. Толерантність – не поступливість. Толерантність вища від цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.

Учень. Протягом останніх 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч воєн, у яких загинуло майже 5 млрд. чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах сталося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чол. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише 30 років.

Учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від воєн і конфліктів.

 

Вправа «Емблема толерантності»

Мета:

  • Продовжити роботу з визначенням толерантності.
  • Розвивати фантазію, експресивні способи самовираження.

Матеріали: фломастери, кольоровий папір.

Завдання: кожна група повинна створити емблему толерантності. Час на малювання – 5 хв. Кожна з груп висуває гасло, що відображає сутність емблеми.

 Вихователь. Судячи з ваших емблем і їх захисту, ми можемо зробити висновок: толерантність – це повага до людини, до її життя, до природи, до вчинків людини. Найвища наука життя – бути добрим.

 

Вихователь. Все залежить від нас, толерантність починається з повсякденного життя. Лише толерантні і доброзичливі люди можуть побудувати демократичну, процвітаючу державу.

 

Підсумок заняття

 

-         Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?

  • Сформулюйте, що таке толерантність?
  • Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
  • Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?

-         Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань

 

   «Мішечка порад»:

-         будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;

-         навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;

-         цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;

-         зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

  Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

     Бути завжди уважним;

     Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;

     Бути гуманним і милосердним;

     Не ображати співбесідника.

   Я хочу закінчити годину нашого спілкування словами  німецького поета Гете:  «Перед великим розумом я схиляю голову,

                перед великим серцем я стаю на коліна».  

 

Вихователь. Все залежить від нас, толерантність починається з повсякденного життя. Лише толерантні і доброзичливі люди можуть побудувати демократичну, процвітаючу державу.


docx
Додано
26 травня
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку