Трагедія селянської родини як частина трагедії українського народу за романом У.Самчука «Марія»

Про матеріал
Визначити актуальність твору; спрогнозувати майбутнє України з точки зору автора й сучасної людини
Перегляд файлу

 

Урок української літератури

11 клас

 

Тема    Трагедія селянської родини як частина трагедії українського народу

                   за романом У.Самчука «Марія».

Мета: ­   дослідити умови життя українського села в період штучного

                      голодомору 1932-1933 років;

    визначити актуальність твору;

    спрогнозувати майбутнє України з точки зору автора й сучасної людини;

  • сприяти формуванню профільної орієнтації учнів щодо професій

     філологічного спрямування;

  • виховувати повагу та любов до справжніх працівників землі,

     годувальників усього людства;

  • вести підготовку до зовнішнього незалежного оцінювання;
  • розвивати усне зв’язне мовлення учнів, уміння спілкуватися.

 

Девіз    «Учитель і мудрець нічому не вчать, а тільки вказують шлях до істини».

         Сократ.

 

Обладнання:     таблиця «Життя і творчий шлях Уласа Самчука»;

                             ілюстрації до твору;

                       вишитий рушник;

                       матеріали про життя та творчість письменника;

                       матеріали про голодомор 1932-1933 років;

                 мультимедійний проектор, екран.

 

Тип уроку   комбінований.

 

Хід уроку

 

1.   Організаційний момент.

      Актуалізація опорних знань учнів:

      1.  Коли написано роман?

      2.  Штучний голодомор? Хто і з якою метою організував цей голодомор?

            ( – радянська влада прагнула примусити українське селянство

                 вступати до колгоспів;

                    хотіла винищити фізично клас «куркулів»).

      3.  Твір названо «Марія»? Чому? Представницею якого класу вона була?

           Кому твір присвячено?

 

 2.  Оголошення теми, мети уроку.

                 Цілепокладання.

             Отже, мета уроку: –  дослідити умови життя українського селянства в

                                                 часи голодомору і зрозуміти;

                                                 спрогнозувати майбутнє нації з точки зору

                                                   автора – Уласа Самчука – і з точки зору сучасної

                                                   людини.

3.  Обговорення змісту твору:

  1.   Отже, Марія була двічі одружена.

       Розказати про її стосунки з Гнатом.

    2.    Чому вона погодилась вийти за нього заміж, якщо не кохала?

  1.   Яка доля дітей Марії і Гната?

                 Чи не вбачаєте ви в цьому якогось символізму?

                      Висновок:  шлюб без кохання – не освячений Богом;

                                                                             нікому не принесе щастя;

                                                                             не має майбутнього.

  1. Якими були стосунки Марії та Корнія?

    Чи кохали вони один одного?

    Чи були обоє щасливими?

  1. Чому Марія дозволяла себе кривдити, принижувати?

      Заради чого вона страждала?

          Висновок:  -  заради можливості бути з коханим, людина інколи здатна навіть  терпіти наругу над собою;

  • але чи кожна людина погодиться на таке до себе ставлення?

     (відкрита проблема, відповідь на яку може дати лише життя).

 

  1. Як вплинула солдатчина на Корнія?
  2. І з таким ледачим, грубим, але коханим чоловіком Марія була згодна прожити  все життя?

   Невже він не зміниться?

                     Висновок:  сумлінна сільська праця здатна морально відродити 

                                         людину,  виявити найкращі її якості: працелюбність,  

                                         терплячість,   любов до людей.

 

  1.  І ось, нарешті: коханий чоловік, родина, діти, добробут…

     То Марія тепер щаслива?

     Що цього разу примушує її страждати?

             (1917 рік. Товарищі! Свобода! Радянська влада.

             Спалити все, що нагадує спокій, добробуд. Революція!

             Мы наш, мы новый мир построим, кто был ничем, тот станет всем!)

  1.   На селі з’являються два комуністи – Архип та Лаврін. Хто це такі? Чи

       однаково вони себе вели? Чому так?

  1.   Чию життєву позицію передають такі слова:

            «Чужого не візьмеш – свого не буде». Прокоментувати.

  1.   Чому і як сталася зміна українського національного характеру Максима

        Перепутька під впливом більшовицької ідеології?

  1.    Як вирішив Корній Перепутька долю свого сина Максима?

       Кого він убив?

           Висновок:  Корній убив не стільки сина, скільки втілення ворожої

                                народу комуністичної ідеології в образі Максима.

 

  1.   Що є втіленням майбутнього кожної родини? Яка доля дітей Марії?
  2.   Хто ж відродить Україну? Діти  Максимів-комуністів?
  3.   Чим закінчується роман? (німим запитанням  – а що ж далі?).
  4.   Чи бачить У.Самчук майбутнє у розвитку української нації?

                 Висновок:  Автор у розпачі, він розгублений, не впевнений, що

                                      український народ має майбутнє. 

17.  Глухий кут? Але сьогодні Україна є, вона живе, діє, мріє…

               Які ж рушійні сили здатні відродити і людину, і державу?

     Автор дає відповідь на це питання в образах Марії, Корнія, Архипа.

           Висновок:  1    праця;

                                2 –  любов;

                                3 –  страждання;   

                                4 –  образ Божої Матері.

 

 4.  Рольова гра у групах:

            1.   Улас Самчук – український Гомер XX ст.(бібліотекар).

            2.   Коментар афоризму (вчитель).

            3.  Сторінка із щоденника (актор).

       4. Найбільший пам’ятний день із життя літературного персонажа (журналіст).

       5.  Людське щастя літературного героя ( літературний критик).

            6.   Машина часу (фантаст).

          7.   Якби письменником був я… (письменник).

 

  1.    Висновки:

              1.   Чи отримали ви естетичну насолоду від прочитання твору?

              2.   Кого У. Самчук засуджує в творі?

              3.   Кого автор прославляє? Кому співає хвалебну оду?

              4.   Представники якої професії, на вашу думку, роблять найбільше для

                    інших людей?

              5.   А чи на достойному рівні живуть сьогодні селяни?

              6.   Які висновки зробили для себе після вивчення твору?

              7.   Що з того, про що сьогодні говорили, знадобиться у вашому житті?

 

6.    Коментування виступів учнів.               

  7.    Підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання з української

         літератури. Тестування.

  8.    Взаємоперевірка. Оцінювання. Оголошення результатів.

  9.    Домашнє завдання.

 

1

 

doc
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
27 серпня
Переглядів
30
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку