Трагічна історія родини Федорчуків – новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства в повісті О. Кобилянської «Земля». Образи повісті.

Про матеріал

Тема: Трагічна історія родини Федорчуків – новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства в повісті О. Кобилянської «Земля». Образи повісті.

Мета:

  • -допомогти учням усвідомити ідейно – художній зміст твору, його проблематику, новаторський характер;
  • -розвивати навички самостійного прочитання твору великого за обсягом, вміння виділяти головне, коментувати деталі твору, з'ясовувати проблеми;
  • -виховувати шанобливе ставлення до природи, людини праці, любов до художнього слова.

Тип уроку: Засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет письменниці, картина біблійної легенди про Каїна та Авеля, ілюстрації до повісті.

Хід уроку

I. Оргмомент

Психологічна настанова "Самоналаштування":

- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

Перегляд файлу

Урок № 43- 44

Тема: Трагічна історія родини Федорчуків – новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства в повісті О. Кобилянської «Земля». Образи повісті.

Мета:

  • допомогти учням усвідомити ідейно – художній зміст твору, його проблематику, новаторський характер;
  • розвивати навички самостійного прочитання твору великого за обсягом, вміння виділяти головне, коментувати деталі твору, зясовувати проблеми;
  • виховувати шанобливе ставлення до природи, людини праці, любов до художнього слова.

Тип уроку: Засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет письменниці, картина біблійної легенди про Каїна та Авеля, ілюстрації до повісті.

Хід уроку

I. Оргмомент

Психологічна настанова "Самоналаштування":

 - Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

IІ. Актуалізація і корекція опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями:

 1) Які проблеми піднімає О.Кобилянська в повісті «Земля»? Розкрити проблему авторитету й поваги в селі через відношення до землі.

2) Назвати прототипів Федорчуків та Рахіри Чункач. Розповісти про них.

3) Пояснити особливості сюжету і композиції даної повісті. Чи подібні були Івоніка Федорчук та Михайло? Чим відрізнявся від них Сава?

4) Розповісти біблійну легенду про Каїна та Авеля. Чому повторив гріх Каїна Сава Федорчук? Як наважився порушити заповідь «Не убий»?

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

      Чи справді заздалегідь невідворотним був злочин і чи не можна було його відвернути? Саме такі думки тривожить кожного із нас після прочитання повісті «Земля». можна було б дати відповідь «Убив, бо хотів бути єдиним сином, одним єдиним спадкоємцем». Але чи справедливим буде таке однозначне твердження?

Давайте поміркуємо разом.

1. Михайло і Сава були неподібними ще з дитинства. У кого вдався старший син, а в кого молодший

2. За характером Сава стояв ближче до Maрійки. Чому ж не був ближчим її серцю? (Бо любити легше хорошу дитину, ніж неврівноважену).

3. Чи не було у характері Сави патології?

4. Коли вперше він вчинив тяжкий гріх? (Коли вкинув джмеля своєму  кривдникові за пазуху, а хлопчик від укусу помер). Як зреагувала Марійка на цей вчинок? Чому не покарала Саву? Порівняйте цей епізод з епізодом з роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, ясла повні?", коли Чіпка виколупав намальованому на іконі Богові очі. Що в цих епізодах спільного?

5. Михайло був ідеалом для батьків. Його любили, ставили за взірець. Невже в нього не було негативних рис? Як він ставився до Рахіри? Чи мав право так ненавидіти й обмовляти свою двоюрідну сестру?

6. Неправильне виховання породило в Caви комплекс неповноцінності. Він шукав на стороні людини, яка його могла би зрозуміти, оскільки сім'я стала йому давно чужою. Чи правильний був вибір Сави? Чи любила його Рахіра?

7. Як ставилися брати один до одного? Як ви це розумієте?

8. Михайло покірно пішов до війська, хоч ненавидів муштру. Який вихід знайшов Сава, щоб не йти служити, хоч армія не була для нього такою страшною, як для Михайла? Заради кого чи заради чого збирався покалічитися молодший син Федорчуків?

9. Під час відсутності Михайла Сава полюбив працю на землі, щиро трудився. Чи хвалили його батьки? Чи були ним задоволені? Як ви думаєте, таке ставлення було щирим?

10. Закоханий Сава називав Рахіру «своєю княгинькою», заради неї готовий був піти на смерть. Чи так само палко і любив свою кохану Михайло?

11. Михайло говорив Анні, що може жити з нею в місті. але ж землю любив сильніше від нареченої. Чому старший Федорчуків син зволікав зі шлюбом: боявся осуду, що звів дівчину? переживав, що  батьки можуть його покарати за гріх тим, що не дадуть землі? був істотою слабохарактерною, вихованою в тепличних умовах?

12. Михайло поклявся Анні піти з батьком до міста, а по дорозі признатися старому, що хоче одружуватися з Анною. Як ви розцінюєте те, що в останню мить парубок змінив свої плани?

13. Сава вбив Михайла. Чи страждав від цього? Як саме?

14. Батько простив Саві злочин, мати не змогла. Сава не зумів простити батькам, що скотився до гріха через кривди, заподіяні ним, через те, що раніше любили тільки Михайла. Чиє становище трагічніше?

15. Марійка вигнала Михайлову покритку з байстрям. Івоніка пізніше дорікав за це жінці. А він сам щось зробив, щоб полегшити становище Анни відразу після смерті Михайла? А міг зробити? Усвідомлював, що треба щось зробити негайно?

16. Чому нема щастя в сім'ї Сави і Рахіри? Чому воно є у Петра і Анни, хоч Анна любить тільки Михайла, любить навіть після його смерті?

17. Що було причиною вбивства брата братом: земля? неврівноважений характер Сави? поведінка Михайла? неправильне виховання братів? підбурювання Сави Рахірою? батьки братів?

18. Чи був закономірним злочин у клубку тих конфліктів і протиріч, що склалися?

ІІІ Закріплення вивченого  матеріалу.

1.Робота в парах.

Підготувати відповіді на запитання:

I група – В чому своєрідність розповідної манери авторки «Землі»?

II група – За допомогою яких прийомів розповіді розкрито психологією персонажів?

III група – Зясуйте художню функцію норатора в ідейній концепції повісті «Земля».

Літературний диктант

  1. Про який час ідеться у творі О.Кобилянської «Земля» (ХІХ століття)
  2. У якому краї відбуваються події твору; до якої держави належав цей край? (Буковина,Австро – Угорська імперія)
  3. Чому Докія й Івоніка журилися на весілля в Парасинки? (Михайло мав іти до війська, а вони хотіли поєднати своїх дітей і землю).
  4. Чому батьки були проти зв’язку Сави з Рахірою? (Двоюрідна сестра та погана репутація)
  5. Як ставилися до Сави в сім’ї Рахіри? (Він відчував підтримку, нічого йому не забороняли)
  6. Яким було ставлення матері та братів до Анни?(Забирали гроші, били, ображали)
  7. Чому дівчати мало товаришували з Анною? (Для хлопців – бідна, а за дівчат була шляхетнішою)
  8. Який недобрий знак бачила Анна щодо її з Михайлом кохання? (Марево у лісі)
  9. Найгірша образа для Михайла в казармі. (Вилизувати сміття)
  10. Чому Сава став на шлях розправи з братом і чому? (Рахіра, їй потрібна була земля, а не Сава)
  11. Чому батько був впевнений втому, що саме Сава вбив Михайла? (Куля з їхньої рушниці)
  12. Який символічний образ проходить через увесь твір? (Земля)

IV. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.

Створення асоціативних рядів:

Сімя – любов – повага – діти …

           ІV. Домашнє завдання

1) Підготувати цитатну характеристику образів Івоніки, Марійки, Михайла та Сави.

2) Скласти сюжетний ланцюжок 16 – 32 розділів.

Частина ІІ. Образи повісті.

Мета: 

  • проаналізувати основні фактори характеротворення героїв,розкрити особливості змалювання образів;
  • розвивати критичне мислення, увагу, творчі здібності, навички роботи з текстом;
  • виховувати кращі моральні якості учнів, формувати світлі ідеали.

Тип уроку: комплексного застосування умінь і навичок

Обладнання: текст твору, ілюстрації до твору

ХІД УРОКУ

Повість «Земля», крім літературної

та мовної вартості, зберігатиме

тривале значення і як документ

способу мислення героїв, втілення

в них народної моралі.

Іван Франко

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Середній і достатній рівні  сенкани.

Високий рівень  компаративний аналіз творів.

2.     Усне рецензування відповіді.

ІІІ. Евокація

1.     Виділення з теми минулого уроку ключових слів.

2.     Слово вчителя.

Відповідаючи на питання: «У чому секрет популярності твору О. Кобилянської «Земля», напевне, наголосимо на тому, що цікавою і неповторною її робить манера викладу письменницею матеріалу, багатство мовних і лексичних засобів, а ще – герої, більшість із яких – духовно багаті й красиві, шляхетні та благородні. Дослідження образної системи твору, характеристика персонажів і буде темою нашого уроку.

І\/. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

1.     «Мозковий штурм» (визначення завдань, які учні ставлять собі на уроці).

\/. Побудова знань

Слово вчителя

Ольга Кобилянська у своїй повісті показує зв’язки селян із землею, а також взаємини між людьми, породжені такою прихильністю до землі. Розповідаючи про владу землі та наслідки, до яких вона може призвести, письменниця глибоко занурюється в психологію кожного персонажа твору, переконливо змальовуючи внутрішній світ, почування, прагнення, надії, радощі та горе. Проблему землі авторка насамперед піднімає в історії Івоніки та Марійки Федорчуків.

2. Робота в групах

Об’єднуємо клас у чотири групи. Перша та друга працюють над складанням характеристики образу Івоніки, третя та четверта – Марійки. Потім групи представляють результати своєї роботи. Група, що виступатиме другою, доповнює відповіді попередньої фактами та прикладами, які не були озвучені, але, на думку учнів, є важливими для розуміння характеру персонажа чи мотивів його вчинків.

(Для полегшення роботи групам пропонується скористатися схемами аналізу художніх образів)

СХЕМА АНАЛІЗУ ХУДОЖНІХ ОБРАЗІВ

1.     Хто? Звідки? Якого роду? Чим займається?

2.     Чи є в нього прототип?

3.     Портрет героя (відповідність чи невідповідність зовнішності й внутрішнього світу).

4.     Персонаж епізодичний, другорядний чи головний.

5.     Подача характеру героя (у розвитку чи епізодично).

6.     Психологічна складність характеру (духовне багатство, моральна краса си потворність, їх співвідношення в душі героя)

7.     Місце і роль персонажа в сюжеті.

8.     Мова як засіб самовираження персонажа.

9.     Ставлення до героя інших дійових осіб.

10.   Ставлення автора до свого героя.

11.   Пов’язані з цим героєм проблеми, які порушує автор. Чи актуальні вони сьогодні?

12.    Моє сприйняття героя.

3. Аналіз виконаної роботи

Рівневі завдання

Достатній рівень. Складання цитатної таблиці (обрати 2 ключові цитати до образів Мрійки ат Івоніки, прокоментувати їх)

Образ Марійки

Образ Івоніки

Цитата

Коментар

Цитата

Коментар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Високий рівень. Кола Венна. Компаративний аналіз образів героїнь творів «Земля» та «Хіба ревуть воли, як ясла повні» Марійки та Мотрі

Марійка                                                                        Мотря

Середній рівень. «Запитайте в автора» (відповідно до теми твору)

\/І. Рефлексія

Використовуючи метод «Прес», доведіть чи спростуйте твердження, що Івоніка та Марійка Федорчуки – втілення цінностей народної моралі.

Метод «Рюкзак». Заслуховування відповідей учнів

\/ІІ. Підсумки уроку. Оголошення оцінок та їх обґрунтування. Домашнє завдання

1.     Високий рівень. Скласти візитну картку героя (Івоніки або Марійки).

2.     Достатній і середній рівні. Скласти план за змістом статті «Івоніка, батько Авеля і Каїна» із журналу «Українська мова та література» (2008 рік, №9, сторінки 21-25), який ви знайдете у шкільній бібліотеці.

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
15 вересня 2018
Переглядів
2071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку