Урок "Тема: Борис Грінченко. Життя і творчість письменника. Багатогранність діяльності. Утвердження прагнення людини до любові, добра в оповіданні «Каторжна». Психологізм твору."

Про матеріал

Урок з української літератури для учнів 10 класу. Тема: Борис Грінченко. Життя і творчість письменника. Багатогранність діяльності. Утвердження прагнення людини до любові, добра в оповіданні «Каторжна». Психологізм твору. Апробований під час атестації, опублікований у газеті "Освіта Буковини".

Перегляд файлу

План

уроку з української літератури

 

 Тема: Борис Грінченко. Життя і творчість письменника. Багатогранність діяльності. Утвердження прагнення людини до любові, добра в оповіданні «Каторжна». Психологізм твору.

 Мета: допомогти учням розкрити й осмислити багатогранну діяльність Б. Грінченка як митця і вченого, показати масштаби його творчості; розвивати вміння сприймати текст, аналізувати його зміст, зіставляти та аналізувати факти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати логічно правильне мовлення учнів; виховувати найкращі людські якості, а особливо любов до людей, співчуття, добро та милосердя.

 Тип уроку: комбінований.

Обладнання: словник Б. Грінченка; електронні презентації; оповідання «Каторжна», збірки творів письменника.

Метод уроку: літературний диктант, дослідження творчої спадщини письменника, бесіда з елементами розповіді, робота з текстом твору, розв’язання проблемних завдань, евристична бесіда, мозковий штурм, складання психологічного портрету, підручником.

Література до уроку:

  1. Грінченко Б. Словник української мови: в 4-ох томах. – К., 1907-1909
  2. Дзеверін І. Борис Грінченко. – К. : Наукова думка, 1990 – 268 с.
  3.               Животенко-Піанків А. Педагогічно-прсвітницька праця Бориса Грінченка. – К. : Просвіта, 1999 – 157 с.
  4.               Каленюк С. Духовний пам'ятник Бориса Грінченка // Слобожанський луг: Літературно-мистецький альманах. – Луганськ: “Світлиця”, 2000 – 18 с.
  5.               Малиш М. Борис Грінченко – видавець книг для народу: конспект лекцій. – К. : Освіта, 1994 – 47 с.
  6.               Маркотенко Т. Етнографічний коментар до грінченковських фразеологізмів (на матеріалі першого тому словаря української мови) // Проблеми творчої спадщини Бориса Грінченка. –Луганськ: “Світлиця” 1993 – С. 20 – 23
  7.               Огієнко І. Історія української літературної мови. – К. : Либідь, 1999 – 305 с.
  8.               Пастух Б. Борис Грінченко – безкомпромісний лицар національної ідеї. – Луганськ: Книжковий світ, 1998 – 348 с.
  9.               Погрібний А. Борис Грінченко: Нарис життя і творчості. – К. : Дніпро, 1988 – 321 с.
  10.          Тимошик М. Книга для автора, редактора, видавця: Практичний посібник. – К.: Наша культура і наука, 2006. – 560 с. – ISBN 966-7821-35-8
  11.          Літературна спадщина Бориса Грінченка, http://www.library.lg.ua/grin/sl_kr.htm, 21.11.2010.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина.
    1.        Підготовка кабінету до заняття, перевірка наявності учнів.
  2. Актуалізація опорних знань з раніше вивченого матеріалу
  • Літературний диктант

1) Коли відбуваються події повісті М. Старицького «Оборона Буші»? (Восени 1654 року.)

2) Чиїм володінням був раніше замок «Орлине гніздо» в Буші? (Роду польських шляхтичів Чарнецьких.)

3) Від кого й чому велася оборона Буші? (Від поляків, які хотіли повернути свої володіння й помститися.)

4) Чий це портрет: «Струнка постава. Здається легесенькою, прозорою. Вродливого личенька риси й елегантні, й шляхетні; в чорних, стиснутих бровах криється непорушна воля й відвага»? (Мар'яни.)

5) Хто керував обороною Буші? (Сотник Завісний.)

6) Кому доручили очолювати оборону замку? (Дочці сотника Мар'яні)

7) Хто така Катря? (Подруга Мар'яни, дружина хорунжого.)

8) Ким для Мар'яни був Антось Корецький? (Названим братом, коханим.)

9) Яку таємницю довірив отець Василь Мар'яні? (Що під церквою — пороховий погріб.)

10) Як після переходу на бік шляхти Антось зустрівся з Мар'яною? (Приїхав парламентером.)

11) Як чинили козаки, потрапивши в безвихідь, в оточення ворогів? (Убивали одне одного.)

12) Чим закінчується твір? (Мар'яна підриває фортецю із собою, коханим, захисниками та ворогами.)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми познайомимось з діячем, який, «…обвівши духовним зором Україну з краю в край, постеріг, зрозумів тяжке її безпомічне становище – і вирішив оддати життя своє на  службу їй, кинувшись самотужки обслуговувати потреби її духа», так сказав про цю видатну особистість український композитор, основоположник української національної музики Микола Лисенко. Хто ж це?.. Увага на екран (перегляд відеоролика).

 

  1.               Ознайомлення учнів з темою та метою заняття

Сьогодні ми повинні осмислити багатогранну діяльність Б.Грінченка як митця і вченого, зрозуміти й сприйняти його слово, проаналізувавши оповідання «Каторжна», розвиваючи при цьому свої вміння зіставляти й аналізувати факти, виховуючи в собі найкращі людські якості, а особливо любов до людей.

Протягом заняття ви працюватимете в зошитах самостійно, робитимете нотатки, які допоможуть вам під час підготовки до контрольної роботи.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

Маючи псевдонім «Вартовий», Борис Грінченко дійсно три десятиліття стояв на сторожі рідної культури, був прикладом самовідданої праці, громадсько-просвітитель¬ської діяльності.

Давайте перевіримо індивідуальні випереджувальні завдання, які ви отримали на минулому уроці, і дізнаємось більше про Б. Грінченка.

 

  • Презентація результатів індивідуальної роботи  учнів.

Учень 1.  Борис Дмитрович Грінченко  народився 9 грудня 1863 р. на хуторі Вільховий Яр на Харківщині, тепер Сумської області у родині відставного офіцера із збіднілих дворян. Батько добре знав українську мову, але спілкувався нею тільки з селянами, дома ж розмовляли тільки російською. Грамоті він навчився в сім'ї і досить рано.

  У 1874 р. поступив до Харківської реальної школи. В цей час формується суспільно-політична позиція Б. Грінченка-юнака, його тяжіння до революційного народництва.

29 грудня 1879 р. 16-річного юнака було заарештовано за читання та розповсюдження забороненої книжки С. Подолинського "Парова машина". Як наслідок - йому було заборонено навчатись в вищих навчальних закладах.  Після року заслання на батьківському хуторі Б. Грінченко повертається до Харкова в пошуках роботи. У невимовно скрутних матеріальних умовах, він старався якось існувати, ще й наполегливо працювати над собою, готуючись до екстернату у Харківському університеті на народного вчителя.

У 1881 р. він успішно склав екзамен . Одержавши право працювати в школі. У 1883 році після літніх курсів вчителів він одержав посаду у селі Олексіївці Зміївського повіту. У Змієві на вчительських курсах Борис Грінченко познайомився із молодою вчителькою Марією Миколаївною Гладиліною. Ця зустріч у його житті була найважливішою.

На початку 1884 р. він одружується з Марією Миколаївною, яка стала йому вірним другом і соратником у всіх справах, а згодом - письменницею і перекладачем.  У 1887 р. молоде подружжя Грінченків приїздить до с. Олексіївка. Відома освітня діячка і письменниця Христина Данилівна Алчевська відкрила народну школу. Вона була незадоволена навчальним процесом і розшукувала справжніх ентузіастів освіти.

Учень 2. У селі Олексіївці Борис Грінченко з дружиною повністю присвятили себе навчально-виховній роботі. Можна з впевненістю сказати, що саме тут сформувався Б. Грінченко як письменник. Прозові та поетичні твори, публіцистичні есе - надбання шестирічного перебування в Олексіївці. Тут Грінченко проявив себе як педагог - новатор, досвід якого і до наших днів не втратив своєї актуальності, тут ним написано близько двохсот творів.

 На передодні складних політичних подій Грінченки змушені були попрощатися з селом Олексіївка. В той час у Луганську не було такого середовища серед інтелігенції, де б можна було знайти спільне за інтересами товариство. Друзі з Чернігова були зацікавлені переїздом до них Грінченка. Особливо ж – Володимир  Cамійленко, Михайло Коцюбинський та ін. Перші два входили у "Братство тарасівців". І сім'я переїздить до Чернігова.

У Чернігові у 1894 році Грінченко влаштувався на посаду ділознавця оціночної комісії. Служба у земстві все ж таки давала шматок хліба. Але за доносом  Бориса Дмитровича було звільнено.  Після звільнення із Земської управи Грінченка, родина опинилися в скрутному матеріальному становищі. Через деякий час друзі допомогли влаштуватися йому у Чернігівському музеї української старожитності завзятого колекціонера Василя Тарновського.  Борис Грінченко з властивою йому працьовитістю взявся за діло. Разом з Марією Миколаївною цілими днями і вечорами проводив упорядкування нагромаджених безцінних скарбів української старовини. У 1900 році був складений і виданий великий том "Каталога музея украинских древностей". Багато довелось їздити по Україні і розшукувати нові невідомі експонати.

  Дуже велику увагу приділяє Б. Грінченко видавничій справі - 50 книжок для народу, неймовірно великим тиражем для того часу - 200 тисяч примірників.

 Після звільнення з Чернігівського земства Б. Грінченку у 1902 році  запропонували взяти участь у створенні словника української мови, який задумала видавати редакція " Киевской старины ". І сім'я Грінченків вирішила відгукнутися на запрошення. Вони переїжджають до Києва.

  Матеріальні умови в Києві були набагато кращими. Але це не змінило ні характеру, ні працьовитості Грінченка. Він повністю поринув у роботу над словником, який мав бути закінчений до першого листопада 1904 року. Важко працюючи сім годин в день, героїчний подвиг їх увінчався успіхом.

"Словарь української мови " вийшов у світ 1907-1909 рр. у чотирьох томах. Словник містить 68 тисяч українських слів з народної писемної мови, починаючи від Котляревського ї до початку ХХ століття. Словник був удостоєний Російською Імператорською Академією Наук другої премії М. І. Костомарова.

Учень 3.        Під час перебування у Києві, Б. Грінченко не тільки працював над словником, а й займався громадською діяльністю. В 1905-1907 роках його діяльність здебільшого зосередилася навколо організації української преси і товариства "Просвіта".  Донька Грінченків Настя, переїхавши у Київ разом з батьками, вступила до восьмого класу гімназії Дубинської. Вона цікавилась українським національним рухом, перекладала, пробувала писати, захоплювалась музикою. Після закінчення гімназії Настя поїхала у Львів, де записалася на філософський факультет і слухала лекції професорів Грушевського, Колесси, Студинського. Незабутнє враження справила на неї зустріч з Франком. Крім того, вона познайомилася з членами РУП (революційна українська партія), що її повністю захопило. Приїжджаючи додому в Київ, не дивлячись на перевірку, вона привозила підпільну літературу. Вона обрала революційний шлях, ставши активною учасницею соціал-демократичного робітничого руху.

 Архівні документи засвідчують її пряму причетність до збройних виступів в роки першої російської революції, в яких вона брала участь зі своїм нареченим. Батьки з розумінням ставилися до революційної діяльності доньки і витратили немало зусиль, щоб звільнити її з в'язниці за станом здоров'я.

 На початку 1906 року у Насті розвинувся туберкульоз. Невдовзі надійшла трагічна розв'язка: Настя Грінченко померла 1 жовтня 1908 року, а вслід за нею і її крихітний син, єдиний онук письменника.

  Грінченко тяжко пережив нещастя, у яке потрапила його родина. Він починає хворіти і у вересні 1909 року виїздить разом з дружиною на лікування до Італії. Південне місто Оспедаленні стало його останнім життєвим притулком. 6 травня 1910 р. не стало видатного українського письменника, вченого, освітнього і громадського діяча. Похорони відбулися 9 травня у Києві на Байковій горі.

Учень 4. Творчими первістками Бориса Грінченка були поезії.

Письменник у поетичних творах майстерно відтворив працю, побут, тяжкі умови життя села, створив колоритні образи бурлак, сиріт, удів («На полі», «Бурлака», «Шматок хліба», «Удові»). Досить часто узагальнені картини життя народу, його трагізм переростають у багатозначні образи-символи («Смутні картини», «Хлібороб»). Навіть у пейзажній ліриці звучать соціальні мотиви, поет ні на хвилину не забуває про становище рідного народу («Над Дніпром», «Квітчані сльози», «Могила», «Нудьга», «І тихая хатиночка»). Цікавими є твори, в яких виразно звучать інтернаціональні мотиви (поема «Матільда Аграманте» (1897)). Ідея дружби між народами звучить у віршах «Некрасову й Шевченкові», «Друзям». Розвінчуванню фальшивого народолюбства українського панства поет присвятив вірші «Патріот», «Українець», викриттю лібералізму — «Російські ліберали». Починаючи з кінця 90-х рр. ХІХ ст. у поезії Б. Грінченка з’являються заклики до збройної боротьби («Я — раб», «Боязким», «Приходить час», «Співцеві»). Схиляння перед героїчними постатями минулого («Леандро», і «Людина я… І мушу червоніти») тісно переплітається в поезії Б. Грінченка з темою  прометеїзму. Поета завжди приваблювали сильні постаті, їх воля, незламність у боротьбі проти тиранії, деспотизму (поеми «Гальма», «Смерть отаманова», «Лесь, преславний гайдамака»).

Б. Грінченко виступав і в жанрі байки, віршової казки. Ним написано чимало творів за сюжетами народних гуморесок («Брехун», «Швидка робота»). Гумористично-сатиричні байки Б. Грінченка насичені народними прислів’ями, приповідками, влучними фразеологічними виразами, багаті на пейзажні зарисовки, сповнені щирого ліризму.

 

 

Учень 5. Прозові твори.

Виступав Б. Грінченко також і в жанрі малої прози. Основна тема цих творів письменника — тяжке життя народу, здебільшого селянської бідноти. В оповіданнях першого періоду творчості виявилося прагнення автора брати за основу не саме життя, а лише морально-культурницьку ідею, він намагався надати творам «народно-просвітнього» характеру. Але згодом Б. Грінченко позбувся цієї вади. І вже пізніше написані оповідання позначені глибокими соціальними мотивами. Автор виступає справжнім письменником-реалістом, майстром психологічного портрету. В оповіданнях «Хата», «Хатка в балці» Б. Грінченко зумів відтворити колоритні образи епохи, розкрити драматичні ситуації в житті своїх героїв. Голод, злидні, постійна нужда й щоденне піклування про шматок хліба такі основні мотиви сповнених драматизму оповідань «Грицько», «Украла», «Без хліба».

Тяжке життя шахтарів, показ побуту міського бідного люду з його проблемами теж знайшли своє відображення у творах письменника (оповідання «Батько та дочка», «Панько», «Каторжна», «Серед чужих людей»).

Чимало творів письменник присвятив змалюванню безправного становища сільського вчителя («Екзамен», «Непокірливий»). Найцікавішими оповіданнями письменника є твори, в яких змальовано долю дитини, тобто твори про дітей. Вони відзначаються глибоким гуманізмом, проникненням у світ дитячої психології («Олеся», «Украла», «Кавуни», «Дзвоник», «Ксеня», «Сестриця Галя» та ін.). Стражденній долі дітей-сиріт автор присвячує оповідання «Ксеня», «Сама, зовсім сама», «Дзвоник». Письменник з болем пише про загублене дитинство малюків, яких злидні і горе передчасно роблять дорослими, життєві обставини часто штовхають навіть на думки про смерть. Автор вміло передає психологічний стан своїх героїв, соціально і психологічно вмотивовує зміни в їх характері.

Б. Грінченко написав кілька сатиричних оповідань з життя інтелігенції та панства («Як я вмер», «З заздрощів», «Історія одного протесту»), в яких висміяв обмеженість, підлабузництво, лицемірство.

Працював Б. Грінченко і в жанрі повісті. Перша рання повість «Сонячний промінь», як і друга «На розпутті», присвячена діяльності народнолюбної інтелігенції, її взаєминам із народом. Б. Грінченко пізніше написав повість про життя села «Під тихими вербами», яка є своєрідним продовженням повісті «Серед темної ночі».

Учень 6. СЛОВНИК

    Борис Грінченко зробив неоцінений вклад у розвиток лексикографії. На початку літа 1902 року, він поринув у роботу над Словником, який відповідно до умов редакції "Киевской старины" мав бути закінчений до 1 листопада 1904 року. Слід зазначити, що словникарська праця здавна перебувала у колі інтересів письменника. Ще тринадцятирічним, будучи учнем третього класу Харківського реального училища, він почав складати український словник.

Починаючи роботу, Грінченко зробив підрахунок щоденного обсягу матеріалу, який необхідно було опрацювати, щоб своєчасно завершити справу. Але виявилося, що отриманий від "старої громади" матеріал потребує первинної обробки, тому на початку він планував "щодня робити 120 слів", та, боячись не встигнути до строку, з 8 жовтня 1903 року переходить на більш напружений графік: "157 слів на день треба робити", а з 26 січня 1904 року планує перейти на 173 слова на день.

Красномовно характеризують обсяг вкладеної Б. Грінченком праці його примітки на полях Словника: "З початку літери Б... все написано наново", "На Д додатків до 500 слів", "Е... мало одне слово", "Літери Ф не було взагалі". Він додав до Словника багато свого матеріалу, а все зроблене до нього, ґрунтовно переглянув, від чого кожна з "готових" карток, як свідчили його сучасники, була густо змережена червоним чорнилом. На початок листопада 1904 року робота над "Словарем української мови" в 68 тисяч слів була завершена.

  Титанічна праця Б. Грінченка над Словником – науковий подвиг: письменник і його дружина, працюючи невтомно більше двох років щоденно по 10-12 годин без вихідних, відклавши всі інші літературні та громадські справи, здійснили роботу цілої інституції. "Словарь роблю..., і руками, і ногами, і зубами", – ця напівжартівлива фраза, зронена у листі до В. Гнатюка, достатньо розкриває, яких зусиль коштувала Грінченкові ця праця.

Усе подвижницьке життя Бориса Грінченка, його творча й наукова праця були присвячені одній меті – утвердженню української національної ідеї, відродженню української національної держави, утвердженню української мови, культури, народної духовності й моралі.

 

Слово викладача.  Аналізуючи почуте, ми можемо зробити висновок, що праця – це не просто улюблене заняття Грінченка, це і є його життя. Воно гідне подиву, а невтомна титанічна діяльність викликає в нас захоплення. Для нас Б.Грінченко – це фено́мен Великого Трударя.

 - Ким же був Б. Грінченко? Систематизуємо отриманні знання, склавши асоціативну схему.

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Робота над оповіданням Б. Грінченка «Каторжна»

  1. Слово викладача.

Перу Бориса Грінченка належить чимало творів для дітей і про дітей. Орієнтуючись, насамперед, на творчість Л. Толстого та І. Франка, знавець дитячої психології написав ряд оповідань, серед яких і «Каторжна», в яких відображено духовний світ селянської дитини. В основу сюжету дитячих оповідань  Бориса Грінченка лягли переважно конкретні життєві випадки, учасником або свідком яких був сам автор.

2. Обговорення назви оповідання.

- Що ви очікували дізнатись, знаючи тільки назву оповідання?

- Про що йдеться в оповіданні Б. Грінченка «Каторжна»? (Розповідається про життя дівчинки Докії, яку всі називали «каторжна».)

- Що означає слово «каторжна»?

Учень отримав випереджувальне завдання дослідити етимологію та значення слова «каторжна».

1. Слово «каторжна» похідне від «каторга» – запозичене з грецької мови – «галера, примусова праця», пов’язане з дієсловом – з гр. «заганяю; примушую; обмежую» (за «Етимологічним словником української мови»).

 2. Згідно із «Словником української мови», який уклав Б.Грінченко – «каторжний» – 1) употребляется как бранное слово – «злой, дурной».

 3. Маємо обґрунтування назви оповідання в самому тексті: «… вона була тоді справді каторжна, що її нічим не дошкулиш - ні словом, ні ломакою».

3. Фронтальна бесіда за змістом оповідання  «Каторжна»

  • Яка трагедія сталася в житті Докії, коли їй було сім років? (Померла мати)
  • Згадайте перші дні перебування мачухи в домі Докії. Які зернини зростають у душі семирічної дівчинки?
  • Якими рисами характеру дівчина схожа на свою матір?
  • Поміркуйте: чому, на вашу думку, у Докії «завсіди був вовчий погляд»?
  • Що найбільше дратувало в Докії мачу­ху, батька? (Що не плакала, не просилася.)
  • Як рідний батько ставився до доньки?
  • Як ставилися мачушині діти до Докії, чому?
  • Чому на вулиці не любили Докію?
  • Який спосіб самозахисту обрала Докія?

 

  • Проблемне питання

- А чому автор увів у художню тканину твору саме образ калини, а не верби чи іншого дерева?

Учень. Один із символів України – це калина, вона асоціюється із материнською любов’ю та мудрістю. У нашого народу існує безліч прислів’їв про калину:

Який кущ, така й калина, яка мати, така й дитина.

У лузі калина з квіточками, неначе мати з діточками.

Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині.

Тому, взявши за основу фольклорну традицію, Б. Грінченко вводить в оповідання саме кущ калини  «… і нахиляла тоді до неї калинонька свої віти, і здавалось дівчинці, що то мати рідна руки до неї простягає…».

 

 

  • Хто із персонажів оповідання «Каторжна» порушив віковий звичай?
  • Як бачимо, мачуха завдала непоправної шкоди душі Докії, перетнула духовний зв’язок доньки й матері.             
  •    Коли героїні відкрилася краса природи, довколишнього світу? Знайдіть і зачитайте ці рядки у творі. (Коли покохала.)
  •    Чи справжніми були почуття Семена?
  •    Що здалося Докії найобразливішим при намаганні з'ясувати стосунки з хлопцем? (Що він, як і всі, назвав її каторжною.)
  •    Як вона йому помстилася?
  •    Чому дівчина кинулася гасити пожежу?
  •     Пригадайте останні слова Докії. Що вони означають?
  •    Як поставилися люди до загибелі геро­їні, чому?

 

  • Питання на рефлексію.

 - А які почуття сповнили ваше серце, коли читали художній текст?

 

6. Узагальнення і систематизація набутого досвіду з теми.

 

  • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

 

Чинники формування характеру головної героїні оповідання «Каторжна»:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Підведення підсумків уроку.

  • Яка основна думка та проблематика твору?

Орієнтовні відповіді

  • Життя в злобі, нелюбові приводить до злочину.
  • Людина не може жити без любові, добра.
  • Байдужість до страждань інших — таке ж зло.
  • Багато в житті залежить не тільки від тих, хто поряд, й від самої людини.
  • Утвердження прагнення людини до любові, добра.

 

Коментар викладача.

В оповіданні «Каторжна» Б. Грінченко виявив себе як майстер психологічної прози. Він не тільки зображує зовнішні дії та вчинки людини, а й досліджує внутрішні спонукальні чинники, що зумовлюють поведінку героїні. Це дає право стверджувати, що письменник працює в руслі новітніх шукань української новелістики межи століть.

Твори Б. Грінченка примушують нас замислитися над швидкоплинністю життя й по-іншому поглянути на свої вчинки. Лише сильна особистість, тверді переконання, моральні принципи здатні протистояти негативним суспільним явищам. Саме цього бажаю вам: бути сильними, за будь-яких ситуацій вміти протистояти обставинам, залишаючись порядною, шляхетною людиною.

 

8. Оцінювання.

 

9. Домашнє завдання.

 1. Підготуватися до тематичної контрольної роботи «Творчість І.Франка, Б.Грінченка»

 2. Скласти письмову образну характеристику Докії.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
8899
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку