При реалізації завдань інтегрованого навчання в НУШ ,інтеграція розглядається не як механічне об’єднання окремих питань з різних навчальних предметів, а як їх органічне взаємопроникнення. Воно дає якісно новий результат, нове системне й цілісне утворення – формування цілісної картини світу.
Префікс «транс» передбачає злиття навчальних дисциплін з метою повноцінного розуміння сучасного світу, цілісність якого не може бути поділена для розуміння на частини, які є предметом вивчення окремих дисциплін. Найвищим виявом інтегрованого навчання є трансдисциплінарність, яка не є поєднанням дисциплін. Трандисциплінарність означає « понад дисциплінами».
У той час , коли міждисциплінарні програми беруть початок в окремих дисциплінах, трандисциплінарні розпочинаються з проблеми. І у процесі розв’язання цієї проблеми актуалізують знання з тих дисциплін, які необхідні для цього. На уроках, яких реалізується трансдисциплінарний підхід до інтегрованого навчання учень ставиться до окремих предметів не просто як до джерела певного об’єму знань, а як до «читання світу з унікальної точки сприйняття».
Ключова ідея трансдисциплінарного підходу до складання моделі інтегрованого уроку полягає в об’єднанні різних академічних дисциплін і практики для розв’язання проблеми, але без чіткого поділу на навчальні предмети. Трансдисциплінарність дає змогу підвищити нереалізований інтелектуальний потенціал здобувачів освіти, і, як наслідок, його ефективність. Дитиноцентризм в НУШ,який є однією з підвалин трансдисциплінарного навчання, дає змогу поєднати різні навчальні дисципліни і максимально наблизити учня до власного досвіду.
Трандисциплінарна інтеграція спрямована на поглиблення зв’язку навчального процесу та реальних життєвих ситуацій. Програми та уроки розробляються з огляду на типові проблеми учнів конкретної школи або класу. Завдяки цьому учні розвивають життєві компетентності, застосовуючи їх в реальному житті.
Притаманна НУШ нетрадиційна організація навчального простору, також відкриває можливості для проведення інтегрованих уроків з трансдисциплінарним підходом. Як правило ,у них створено всі умови для поєднання індивідуального і групового навчання у формах, які є комфортними для учня. У таких умовах учитель має ще більше можливостей використовувати сучасні різноманітні стратегії, прийоми, методи в навчанні учнів з даного навчального предмету.
Нагадаю декілька прийомів та стратегій, які можна використовувати на сучасних уроках. Проектні технології:створення «Інтелектуальних карт», «Ментальних карт», «Щоденні 3», «Щоденні 5», «Я- схема», «Я – речення», «Лепбук»…Інтерактивні технології: «Кубування», мозкова атака, асоціативний кущ, знаємо – хочемо знати –дізналися, та багато інших.
Одним із прийомів реалізації трансдисциплінарної інтеграції в навчанні є освітній інструмент – стрічка часу(timeline). Це максимально простий, зручний і зрозумілий формат подачі інформації, що сподобається учням будь – якого віку, і який підходить для більшості уроків. Увесь секрет в тому, що візуальний контент, який супроводжує стрічку часу, допомагає дітям послідовно все запам’ятовувати.
Таймлайни – інструмент за допомогою якого можна проілюструвати розвиток подій у просторі і часі. Який вигляд повинні мати такі стрічки часу? За яким принципом їх створювати? Їх можна малювати, робити аплікації, будувати вежі, ланцюжки. При цьому не забуваючи про інтегрований курс предметів.