травлення в ротовій порожнині Конспект уроку

Про матеріал

Розробка уроку з біології. Можна використовувати на уроках. Для закріплення вивченого матеріалу використовую логічні пари та ланцюжок. Розробила власний спосіб перевірки неправильного чищення зубів.

Перегляд файлу

Тема. Травлення в ротовій порожнині.

Мета: розкрити значення механічної обробки їжі в ротовій порожнині; ознайомити учнів з будовою, ти­пами зубів, профілактикою захворювання зубів; обґрун­тувати значення дотримання правил догляду за рото­вою порожниною; виховувати в учнів бережливе став­лення до власного здоров'я і здоров'я інших; розвивати в учнів пошукові та творчі здібності, формувати вміння робити висновки та узагальнення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиці «Будова органів травлення», «Будова й функції зубів», модель будови зуба, гребінець, вата, зубна щітка.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1) Одному з учнів пропонується підійти до таблиці «Будова органів травлення» і відповісти на за­питання:

1. Що таке травлення?

2. Які органи входять до системи травлення?

2) Чим відрізняється механічна від хімічної обробки?

3) Назвіть оболонки травного каналу.

4) Які функції травної системи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяль­ності

Проблемне запитання

— Чи можна за станом ротової порожнини, особливо зубів, гово­рити про стан травної системи в цілому?

I V. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Записи в робочому зошиті с. 81.

2. Пережовування їжі — важлива умова якісного травлення

Процес травлення починається в ротовій порож­нині. Тут відбувається механічна й хімічна обробка їжі. Механічна здійснюється з допомогою жуваль­ного апарату. Його сильні м'язи приводять у рух нижню щелепу із зубами. Цікаво, що в людей жу­вальний апарат розвинений слабше, ніж у тварин, бо ми вживаємо їжу, що пройшла кулінарну оброб­ку. За сотні тисяч років із часу існування найдав­ніших людей, які користувалися вогнем, травний апарат людини пристосувався до споживання ва­реної їжі, а тому від якості її приготування істотно залежить ефективність засвоєння. Проте старанне пережовування навіть такої підготовленої їжі, пе­ремішування її зі слиною і перетворення на м'яку еластичну грудочку — дуже важлива умова роботи шлунка. Тільки добре прожована їжа швидко про­сочується травними соками й повною мірою зазнає їх дії. А погано пережована їжа не може бути оброб­лена травними соками, більше того, великі шмат­ки подразнюють шлунок і можуть пошкодити його оболонку. Тому в людей з поганими зубами і в тих, хто неправильно вживає їжу, дуже часто бувають хронічні захворювання шлунка й навіть виразки. Доросла людина «озброєна» 32 зубами. Здорові зуби — запорука нормальної роботи травного трак­ту. Вони також є і прикрасою обличчя.

3. Органи ротової порожнини

Таблиця 1

Орган

Будова

Місцезнаходження та функції

Губи

Зовнішня поверхня вкрита шкірою, а внутрішня — слизовою оболонкою; у товщі міститься коловий м'яз

Утворюють переддвер'я ротової порожнини

Щоки

Утворені шкірою, м'язами і слизовою оболонкою, між м'язами — скупчення жирової тканини

Обмежовує порожнину рота

Піднебіння

Тверде піднебіння становлять відростки верхніх щелеп та горизонтальні пластинки піднебінних кісток

Відокремлює порожнину носа від порожнини рота

 

 

М'яке піднебіння утворене волокнистою пластинкою та м'язами; середня частина утворює язичок; по боках донизу відходять дужки, які обмежовують отвір, що називають зівом; між дужками є невеликі заглиблення — мигдаликові ямки

Відокремлює порожнину рота від носової частини глотки; бере участь у ковтанні

Мигдалики

Побудовані волокнистою сполучною тканиною, всередині якої багато лімфатичних вузлів

Захист від інфекцій: утворюються і дозрівають лімфоцити

Язик

М'язовий орган, що поділяється на дві частини: передню — тіло, яке завершується кінчиком, і задню — корінь. Слизова оболонка спинки язика утворює численні випини — язикові сосочки

Орган членороздільної мови, смаку; перемішує їжу

 

3. Види зубів, внутрішня будова зубів (розповідь з використанням таблиці «Будова й функції зубів» та моделі будови зуба)

Зуби — кісткові органи, що розташовані в ро­товій порожнині в комірках верхньої і нижньої щелеп. За формою й функціями розрізняють різ­ці, ікла, малі та великі кутні зуби. У кожному зубі розрізняють коронку, шийку й корінь. Спереду на кожній щелепі розташовані по чотири плоскі різ­ці. Поряд з ними міститься по одному іклу. Різці та ікла мають по одному кореню; ними відкушують їжу. Далі з кожного боку є два малі та три великі кутні зуби, які подрібнюють їжу. Нижні кутні зуби мають два, а верхні — три корені. Основні частини зуба:

Емаль вкриває коронку зуба зверху. - тверда

Дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки і кореня)-тверда

Цемент ( покриває шийку і корінь зуба) - тверда

Пульпа ( заповнює порожнину зуба) – внутрішня м’яка частина

Емаль зуба — найтвердіша тканина в організмі людини, за твердістю наближається до кварцу. На 97 % вона утворена солями й тільки 4 % припадає на білки та воду. Але й вона в разі недотримання гігієни зу­бів може стиратися і давати тріщини. Дентин роз­ташований під емаллю й утворює більшу частину коронки, шийки й кореня. Корені занурені в ясна. Цемент вкриває шийку й корінь зуба. Пульпа скла­дається зі сполучної тканини й заповнює порож­нину зуба. У пульпу через канал кореня входять кровоносні й лімфатичні судини, нерви. За рахунок пульпи відбувається живлення та ріст зуба.

4. Ріст зубів. Молочні та постійні зуби. Зуби мудрості

Зуби закладаються в ембріональний період, але перші зуби, які називають молочними, з'являються в 6 місяців, а до 10-12 років вони замінюються на постійні. Остання пара зубів називається зуби му­дрості, вони з'являються у віці від 17 до 25 років. Зуби мудрості — це останні восьмі кутні зуби. їх має бути чотири — два праворуч і два ліворуч. У деяких людей їх немає. Прорізуються вони важ­ко. Вважають, що саме ці зуби найчастіше уража­ються карієсом та іншими хворобами. Можливо, тому, що зубна щітка рідко до них дістає.

5. Гігієна зубів.  Бесіда про профілактику зуб­них хвороб та жуйки, правила чи­щення зубів.

V. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНІВ

1. Карієс – найпоширеніше захворювання зубів.

2. Профілактика захворювань зубів:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою

2) не вживайте види їжі з контрасними температурами один за одним

3) не розкушуйте дуже тверду їжу ( горіхи, кістки)

4) двічі на день ( вранці і увечері) чистіть зуби

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

6. Слинні залози. Склад і функції слини.

1) Коментоване читання Учні читають текст підручника і аналізують ма­л.

2) Слинні залози: малі — губні, щічні, кутні, піднебінні, язикові; великі парні — під'язикова, піднижньощелепна, привушна. Малі слинні залози виробляють слину постійно, великі — рефлек­торно.

Слина — безбарвна рідина зі слабколужною реакцією. За добу виробляється 1000—1200 мл сли­ни, яка містить 98% води і 2% сухої речовини. До складу сухої речовини входять:

• муцин — чим більше його, тим більш в'язка слина, відіграє роль змащувальної речовини під час формування харчової грудки;

• фермент амілаза — розщеп­лює варений крохмаль до цукру мальтози;

• фермент мальтоза — розщеп­лює мальтозу до глюкози;

• лізоцим — має бактерицидну дію.

Їжа в ротовій порожнині пе­ребуває недовго, тому амілаза не встигає розщепити крохмаль і цей процес триває у шлунку.

3) Ре­гуляція слиновиділення.

Починається з подразнення рецепторів порожнини рота. Нервові імпульси від рецепторів чутливими нервовими волокнами передаються до довгастого мозку, де розміщений слиновидільний центр. Від нього по відцентрових нервових волокнах нервові імпульси надходять до слинних залоз і стимулюють виділення слини. Умовно – рефлекторне слиновиділення відбувається за участі кори великих півкуль головного мозку. Достатньо побачити або згадати про їжу ( н – д, лимон), і виділення слини відбудеться обов’язково. Рефлекторний характер слиновиділення дослідив Іван Павлов, використовуючи фістольну методику. Фістули — це з'єднання органів із зовнішнім середовищем чи іншими органами.

VІ. ПРАВИЛА ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

Поганий стан зубів залежить від невміння пра­вильно чистити зуби. Стоматологи твердять, що, якщо якісно чистити зуби, то можна уникнути карієсу. Перше, що нам потрібно,— це зубна щітка. Щетина має бути синтетична, невисока й негуста. Зберігати зубну щітку потрібно у стаканах щети­ною догори. Користуватися два-три місяці. Що­тижня полоскати кип'ятком. Чистити треба ніби змітаючи із зуба утворений наліт, і велику увагу слід приділяти проміжкам між зубами. Чистити зуби треба 2,5-3 хв., бо тільки через 30с почина­ється взаємодія пасти із зубним нальотом.

 

 

 

Дослід підтвердження неправильного чищення зубів.

Беремо гребінець і накладаємо вату між зубці. Ми чистимо зуби щіткою горизонтально, але для видалення їжі між зубами необхідно чистити ще і вверх – вниз. В результаті зуби будуть чисті і здорові.

VIІ. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

1. Учні виконують письмове завдання. На малюнках зображено види зубів та їх внутріш­ню будову, а учні підписують цифрові позначення.

2. Робота з таблицею

Встановіть, який термін правої частини відпо­відає визначенню в лівій.

Таблиця 1

Логічні пари

1. Зуби

А. Вкриває коронку зуба зверху

2. Пульпа

Б. Ними відкушують їжу

3. Емаль

В. Складається зі сполучної тканини й заповнює порожнину зуба

4. Різці

Г. Найпоширеніша хвороба зубів

5. Кутні зуби

Д. Кісткові органи, що розташовані в ро­товій порожнині

6. Карієс

Е. Подрібнюють їжу

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Вивчити § 9 підручника.

2) Відповісти (усно) на запи­тання для допитливих після § 9.

3)Дати письмову відповідь на питання:

1. Який вид зубів у людини найбільш розвину­тий та з чим це пов'язано?

2. Порівняйте ікла, різці та кутні зуби, вкажіть, у чому полягає взаємозв'язок будови й форми зубів з їх функціями.

3) Заповнити таблицю.

Таблиця 2

Будова й функції зубів

Види зубів

Будова

Функції

Різці

 

 

Ікла

 

 

Малі кутні

 

 

Великі кутні

 

 

 

 

 

Біологічний ланцюжок

Учням роздається колода кар­ток, з якої вони по черзі витягу­ють по одній. На картках записа­но термін або визначення. Якщо записано термін, діти повинні пояснити його визначення, якщо визначення — назвати термін. Потім до терміна кожний учень

повинен знайти пару і на магнітній дошці побудувати по­слідовний логічний ланцюжок термінів.

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
6629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку