Тренінг - виховна година " Твої життєві цінності"

Про матеріал

Тренінг - виховна година " Твої життєві цінності" для учнів 10 - 11 класів для формування в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети

Перегляд файлу

Виховний захід-тренінг для учнів 10 клас

з участю учнів, батьків та вчителів

Тема:   Твої життєві цінності

Мета:

  • сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети,
  • розвивати вміння працювати в групах, вміння зв’язано висловлювати думки
  • виховувати позитивні риси характеру, почуття толерантності, вміння адекватно реагувати на життєві випробування.

Обладнання: папір, ножиці, стікери, олівці, кулька, піраміда, , вислови відомих людей, кольоровий папір.

Тексти плакатів-висловів

«Веселість – це небо, під яким квітне усе, окрім злості» (Жан-Поль)

«Друг – це одна душа, що живе в двох тілах» (Аристотель)

«Молодість швидко летить: лови час, що йде» (Овідій)

«У людині все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки» (А.П.Чехов)

«Зла людина шкодить сама собі раніш, ніж пошкодить іншому» (А.Августин)

«Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий» (М.Твен)

«Перемагає той, хто бачить завтрашній день» (Л.Толстой)

«Якщо б гостре слово залишало сліди, ми б усі ходили забруднені» (В.Шекспір)

«Як би погано не доводилось, ніколи не зневіряйся, тримайся поки є сили» (О.Суворов)

«Перемога належить наполегливішим» (Наполеон Бонапарт)

«Уміння прощати – властивість сильних. Слабкі ніколи не прощають» (Махатма Ганді)

«Будьте милосердні до нещасних, будьте поблажливі до щасливих» (В.Гюго)

«Можна вибрати друга і по духу брата, та не можна матір рідну вибирати» (В.Симоненко)

«Мудрим потрібна мудрість, розумним – знання, а учням – уроки.» (В.Борисов)

 

Хід тренінгу

Захід-тренінг проводиться з участю батьків, вчителів та учнів. Учні сидять за партами, об’єднавшись у невеликі групи, навпроти них група вчителів , збоку – група – батьків.

Слово вчителя.

  1. Прийняття правил роботи в групі.

Почнемо, як завжди, з прийняття, а точніше – уточнення, правил роботи в нашій групі на сьогоднішньому занятті. А саме:

  • активність;
  • правило «піднятої руки»;
  • говори «тут і зараз»;
  • доброзичлива, відкрита атмосфера;
  • не критикуй!
  • вимкнений мобільний телефон.

Оголошення теми та мети тренінгу.

Знайомство

1.Вправа «Хто народився в...»

Група сідає по колу. Зараз ми проведемо гру з допомогою якої ми краще впізнаємо один одного. Я буду ставити запитання, кого це стосується, встає і виконує завдання, яке я скажу. Питання - завдання:

- у кого сірі очі – тричі кліпніть;

- у кого є брат - потупати ногами;

- хто сьогодні смачно поснідав - погладьте себе по животику;

- хто родився восени – посмикайте себе за вушко;

- хто любить котів - тричі нявкніть;

- хто не любить втручатися у справи інших - скажіть колезі зліва, що це мене не стосується;

- хто п'є каву з цукром та молоком - подивіться під стілець;

- у кого є ластовиння – помахайте рукою;

- хто одружений – підніміть угору вказівний палець;

- у кого є діти - підстрибніть (один стрибок за кожну дитину);

- хто любить все знати - поміняйтесь місцем хто думає так само;

- хто, хоч інколи мріяв стати невидимим - закрийте лице долонями;

- хто любить спати - покажіть, як це робиться;

- хто думає що гра продовжується дуже довго - підніміть руки  вгору і крикніть «досить».

Прослухати замітку

Газета «Завуч» № 4 за лютий 2007 року.

Думка одинадцятикласників Українського коледжу ім. В. О. Сухомлинського,

 м. Київ, про сучасний  урок:

«Навчання – нуднюща річ. До школи ми йдемо – наче на забій, наче на якусь виснажливу каторжну працю, де системно мордують нашу свідомість і наші мізки.

Досить часто від великої кількості інформації страшенно болить голова, починається своєрідне інтелектуальне отруєння, після чого вже не те, що вчитися, а навіть просто відсидіти на уроці дуже важко. Школа здається в’язницею, клас – камерою, вчителі – наглядачами, а чергове завдання – смертний вирок, навчання  втрачає найменший сенс, стає марнуванням час, зусиль і нервів!!! Дорослі, почуйте нас!»

Запитання до залу:

Учням: Чи поділяєте ви думку ваших однолітків? Чому?

Вчителям: Як ви ставитесь до оцінки роботи дітьми?

Батькам: Чи погоджуєте ви з такими поясненнями про сучасне навчання

ваших дітей? Чому?

Навчання, участь у змаганнях, олімпіадах, конкурсах, здача ДПА, спілкування із знайомими та незнайомими людьми є складовою частиною вашого життя. Та іноді вони порушують психологічну рівновагу як і дитини, так і дорослого. Неспівпадання цінностей, смаків, уподобань спричиняє конфлікти поглядів.

Конфліктні ситуації – невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю.

Вправа «Відкрите серце»

Всім присутнім пропонується взяти в руку кульку і розповісти про ситуації, які виводять людину з рівноваги і про те, що допомагає в такій ситуації заспокоїтись. Кулька передається один одному по колу і учням, і вчителям, і батькам.

Кулька

Виводить з рівноваги

Вправа 2. Хмари

  1. Діти закривають очі, щоб оточуючі не заважали, і піднімають руку ті, кого ображали. (Результати опитування відомі тільки вчителю.) Підніміть руку ті, хто ніколи нікого не обізвав образливим словом.
  2. Вчитель роздає всім дітям листки у формі хмари, на яких діти пишуть образливе слово, яке було сказане в їхню адресу.
  3.   Хмаринки збирають і прикріплюють на великий жовтогарячий круг, що символізує сонце.
  4.  Запитання дітям: «Що зараз може статися:» (Хмари закрили сонце, наближається гроза...)
  5. Як знайти вихід із ситуації, що склалася, щоб розійшлися хмари і сонце прояснилося. (Висловлюються представники кожної групи) 

Н-д: «Я не хотів тебе обзивати, пробач», «Я не мав рації», «Давай  помиримося»...)

ТАБУ В КОНФЛІКТНІЙ СИТУАЦІЇ

(скласти по 3 заборони від кожної групи в конфліктній ситуації)

Забороняється:

1. Несправедливо оцінювати партнера.

 2. Приписувати йому погані наміри.

3. Демонструвати знаки зверхності.

 4. Звинувачувати й приписувати відповідальність тільки партнерові.

5. Ігнорувати його інтереси.

6. Бачити все тільки зі своєї позиції.

7. Перебільшувати свої заслуги.

8. Нервувати, кричати, нападати.

9. Зачіпати «больові точки» і уразливі місця партнера.

10. Обрушувати на партнера багато претензій.

Учитель. Д. Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли - значить програли, якщо перемогли - теж програли». Чому? (Відповіді).

То ж пам'ятай, якщо ти прагнеш  чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти у суперечці - це уникнути її.

Поради, як уникнути конфліктів та зберегти емоційну рівновагу.

ВЧИСЯ САМОРЕФЛЕКСІЇ:

1. Створюй більш ефективний образ свого «Я», знай про себе правду, вмій дивитися правді у вічі.

 2. Реагуй на факти своєї поведінки, а не на уявлення про них.

 3. Не приділяй підвищеної уваги до похвали і вихваляння.

4. Не реагуй надто емоційно на зовнішні подразники, умій контролювасти свою реакцію на них.

5. Умій прощати собі й іншим.

6. Не нашаровуй почуття жалості до себе.

7. Умій направляти свою агресію на справи, а не на людей

Східна притча «Віслюк»

Якось батько з сином мандрували. Батько сидів на віслюку, а син вів віслюка за вуздечку. Раптом вони почули, як один перехожий каже іншому:

 Поглянь на цього бідного хлопчика. Його маленькі ніжки ледь
встигають за віслюком. А жорстокий батько не знає жалю.

Чоловік узяв ці слова близько до серця. Він зліз з віслюка і зве­лів сину їхати верхи. Не минуло й кількох хвилин, як вони зустріли інших перехожих, які почали показувати на них пальцями і хитати головами:

 Яка ганьба! Малий їде верхи, як султан, а його бідолашний
батько біжить слідом.

Хлопчик страшенно зніяковів і попросив батька сісти позаду нього.

 Люди добрі, подивіться на це, — заголосила жінка під чадрою. — Як вони мучать нещасну тварину! У неї вже хребет про­вис, а старий і малий нероби сидять на ньому, як на канапі. Батько з  сином мовчки злізли  з  віслюка  і,  понуривши  голо­ви, побрели далі. За рогом вони зустріли   інших   перехожих, почали насміхатися з них:

—Чого це ваш віслюк нічого не робить, не приносить жодної користі, навіть не везе когось із вас на собі?

Батько зітхнув, пригостив віслюка соломою і сказав синові:

     Хоч би що ми робили, хлопче, обов'язково знайдеться той, хто з нами не погодиться. Гадаю, ми самі маємо вирішувати, як нам мандрувати.

Запитання для обговорення

  1. В чому суть цієї притчі?
  2. Чи завжди іншим подобається те, що ми робимо?
  3. Що таке власна думка?

Слово вчителя.

У житті кожної людини є періоди випробувань і підвищеного психологічного навантаження. Уміння долати труднощі, що зазвичай виводять з рівноваги, дарує людині незрівнянне задоволення , підвищує самоповагу, додає енергії, збагачує життєвий досвід.

Отже, сьогодні ми також поговоримо про толерантність.

Вправа – очікування «Моє  я»

C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\Фото041.jpgЗ однакових аркушів паперу, складених навпіл без ножиць сформувати половинки контуру людського тіла, розгорнути фігурки і написати на них своє ім’я і 3 особистих якості (романтична, енергійна, доброзичлива тощо).

Поміркувати, чому з однакових папірців за однаковою інструкцією вийшли різні фігурки. Про що це свідчить. Розмістити фігурки на дошці так, як розміщені парти учнів, батьків і вчителів.

Толерантність – це  така якість людини, що сприяє здатності поважати:

  • Право іншої людини на власну думку, відмінну від твоєї.
  • Терпимість до думок, переконань.
  • Вміння вислухати і дослухати думку іншого
  • Вміння сприймати зауваження і адекватно на них реагувати
  • Здатність співчувати
  • Це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Слово вчителя.

Старшокласники постають перед проблемою пошуку свого місця у світі, усвідомлення життєвої місії, формування особистої системи цінностей, становлення моральності, визначення життєвої мети.

Цінності – це те, що є важливим у житті людини, за допомогою чого вона оцінює і звіряє будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети.

Існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно від того, у що вони вірять і де живуть. Це – любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, самоповага тощо. Їх називають вищими, або загальнолюдськими цінностями.

Вправа «Найцінніші  речі»

Пропонується записати близько 10 найважливіших для кожної групи цінностей, під впливом чого, чи кого вони формуються. Ознайомити з ними присутніх.

Висновок: наші цінності формуються під впливом обставин і оточення: батьків, друзів, вулиці, телебачення.

Пам’ятайте, цінності впливають на нас, нашу поведінку і визначають наш життєвий шлях.

Притча  «Найважливіші  речі»

Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.

  •                 Що тебе тривожить, юначе?    - запитав старець.
  •                 Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливі­ше, — відповів юнак.
  •                 Це дуже просто, — сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак.

Заповнивши глечик по вінця, запитав:

 Цей глечик повний, чи не так?

 Так, — погодився юнак.

Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камін­ням. Він усміхнувся і запитав:

 А тепер глечик повний?

Юнак ствердно кивнув.

Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.

 Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике
каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій
духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.

      Він хвильку помовчав, а відтак мовив:

 Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім,
матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.

Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:

  •                     Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб'ють у проміжки між ними.

  

Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі»

  • Які життєві цінності схожі на велике каміння, які – на мале, які – на пісок?
  • Як ви їх розрізняєте?
  • У якому порядку ви «наповнюєте глечик» на цьому етапі свого життя?
  • Як можна більше дбати про велике каміння?

Вправа «Скріпа»

Мета: показати наглядно наслідки неправильних рішень, дати зрозуміти можливість почати все спочатку.

Обладнання: скріпа на кожного учасника тренінгу.

   Всі ми знаємо що наші вчикни тією чи іншою мірою впливають та змінюють нас. А от яким чином і в який бік залежить від самих нас.  Все це можна сказати про вплив нашої поведінки та способу життя та здоров’я. Яким чином приходять ці зміни я наглядно продемонструю вам за допомогою вправи «Скріпа».

     Кожному з вас надано звичайну канцелярську скріпку, у вас 10 секунд для того, щоб розігнути її та зробити якомога рівнішою. Продемонструємо результати, усі справились, молодці. Проте розслаблятися ще зарано. Я пропоную вам за той же період часу – 10 секунд – відновити скріпку і надати їй вихідну позицію та попередньому вигляду. Тепер подивимось у кого це вийшло найбільш вдало.

А зараз пропоную відповісти на запитання:

- Чи можна сказати,  що скріпи виглядають так само, як і на початку вправи?

- Що важче розгинати чи згинати скріпку?

- Чому навчає нас приклад зі скріпкою?

Кожне рішення,  яке приймаємо в житті так чи інакше змінює нас.

Незважаючи на минулі помилки, ми вже сьогодні маємо змогу розпочати все спочатку, та жити за іншими правилами.

Слово вчителя.

Життя підлітків – доволі стресове. Школа, уроки, додаткові заняття, непрості стосунки з батьками, вчителями, друзями, переживання через критику, реальні чи уявні проблеми – усе це призводить до перевтоми і погіршення самопочуття.

  • Яку освіту хочеш здобути?
  • Яких друзів хочеш мати?
  • До якої компанії належати?
  • За що ти готовий боротися?
  • Чого прагнеш досягти в житті?
  • Які ситуації тебе загартовують?

Пропоную прослухати повідомлення відомостей з біології.

Досліджуючи умови розвитку амеб, учені помістили їх у 2 різні ємкості, у першій постійна температура, вологість та інші умови підтримання на оптимальному рівні. У другій їх постійно змінювали.

У результаті експерименту з’ясувалося, що амеби у першій ємності гинули швидше, ніж у другій. Учені зробили висновок, що коли організму доводиться докладати зусиль і пристосовуватися до складних умов навколишнього середовища, це сприяє його росту і розвитку.

Пропоную створити модель сучасного випускника (показ презентацій).

C:\Users\пользователь\Desktop\img26.jpg

Робота вчителя вимагає таких рис характеру як справедливість, сила волі, вміння зрозуміти відповідальність, стриманість, любов до дітей.

Батьки обожнюють власних дітей, їм хочеться розуміння від них і любові до них вчителів.

Щоб знайти взаємо порозуміння між учнями, батьками і вчителями, потрібно бути перш за все – толерантним, поважати думку один одного, бути терпимими, вміти слухати і дослухати, вміти сприймати зауваження, вміти адекватно на них реагувати, вміти співчувати.

Притча

«Суперечка птахів»

Один птахолов розстелив сітку в лісі. До неї потрапили різні птахи: ворони, голуби, жайворонки, дятли…

Стали вони спілкуватися один з одним.

  • Спокусила нас приманка. Давайте всі разом махнем крилами і полетимо. Можливо, врятуємось.

Так і вийшло. Змахнули всі разом, підняли сітку і полетіли.

Побачив птахолов: сітка з птахами летить, побіг їх наздоганяти. В повітрі птахи летять, а він навздогінці біжить. Біжить і думає: «А до сітки то різні птахи потрапили! Дивись і пересваряться. А пересваряться, швидко не зможуть летіти, і сітка їх до землі потягне!».

Так і сталося. Спочатку птахи летіли дружно, а потім засперечалися. Ворони закаркали:

  • Ніхто не старається, так як ми , ворони! Аби ми лінувалися, як інші птахи, то вже б давно упали б на землю разом з усіма.

Послухали їх голуби і розсердилися.

  • Буде вам, ворони, - сказали вони. – ми ще більше вашого стараємось.

Тут в суперечку вступили всі птахи, і почалось в них. Сперечались вони до упадку сил, ледве крилами махають, поки не впали разом з сіткою. Підбіг птахолов, схопив мотузку до сітки і притягнув до себе разом з птахами. Так їх усіх в клітки й посадив.

Обговорення.

  • Як могли птахи врятуватись?
  • Чому в людей бувають суперечки?
  • До чого можуть призвести суперечки в класі, в школі, в сім’ї?

Слово вчителя.

Притча «Перстень царя Соломона» 

Цар Соломон, правитель Ізраїлю, уславився своєю мудрістю. Одного разу він попросив радників зробити йому перстень з написом, який міг би повертати сильні емоції у протилежний бік — втішати в горі й «опускати на землю» в часи трі­умфу.

Радники довго роздумували над завданням Соломона і зрештою принесли йому перстень, на якому був напис: (можливо, хтось знає, що було написано на перстні?) - «І це все мине...»

Все в житті минає. Проходять образи, труднощі, і навіть часи слави. Але в будь-якому випадку необхідно гідно поводитись.

Життя прожить – не поле перейти.

А вам тим полем ще йти та йти!

Підсумок

От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття.  Я дякую всім за те, що були активними, біли цікавими та захопливими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – «Гармонія».

Станьмо в коло, візьмімося за руки і побажаймо один одному: Я бажаю усім …..

C:\Users\пользователь\Desktop\Новая папка\анімації\1684649031.gif

 

 

 

 

                                            Пам'ятка

       ВЧИСЯ САМОРЕФЛЕКСІЇ:

1. Створюй більш ефективний образ свого «Я», знай про себе правду, вмій дивитися правді у вічі.

 2. Реагуй на факти своєї поведінки, а не на уявлення про них.

 3. Не приділяй підвищеної уваги до похвали і вихваляння.

4. Не реагуй надто емоційно на зовнішні подразники, умій контролювасти свою реакцію на них.

5. Умій прощати собі й іншим.

6. Не нашаровуй почуття жалості до себе.

7. Умій направляти свою агресію на справи, а не на людей

Оцінки та відгуки
  1. Білецька Таїсія Іванівна
    Дуже цікава робота. Дякую!
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку