Тренінг - виховна година " Твої життєві цінності" для учнів 10 - 11 класів для формування в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети
Виховний захід-тренінг для учнів 10 клас
з участю учнів, батьків та вчителів
Тема: Твої життєві цінності
Мета:
Обладнання: папір, ножиці, стікери, олівці, кулька, піраміда, , вислови відомих людей, кольоровий папір.
Тексти плакатів-висловів
«Веселість – це небо, під яким квітне усе, окрім злості» (Жан-Поль)
«Друг – це одна душа, що живе в двох тілах» (Аристотель)
«Молодість швидко летить: лови час, що йде» (Овідій)
«У людині все повинно бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки» (А.П.Чехов)
«Зла людина шкодить сама собі раніш, ніж пошкодить іншому» (А.Августин)
«Доброта – це те, що може почути глухий і побачити сліпий» (М.Твен)
«Перемагає той, хто бачить завтрашній день» (Л.Толстой)
«Якщо б гостре слово залишало сліди, ми б усі ходили забруднені» (В.Шекспір)
«Як би погано не доводилось, ніколи не зневіряйся, тримайся поки є сили» (О.Суворов)
«Перемога належить наполегливішим» (Наполеон Бонапарт)
«Уміння прощати – властивість сильних. Слабкі ніколи не прощають» (Махатма Ганді)
«Будьте милосердні до нещасних, будьте поблажливі до щасливих» (В.Гюго)
«Можна вибрати друга і по духу брата, та не можна матір рідну вибирати» (В.Симоненко)
«Мудрим потрібна мудрість, розумним – знання, а учням – уроки.» (В.Борисов)
Хід тренінгу
Захід-тренінг проводиться з участю батьків, вчителів та учнів. Учні сидять за партами, об’єднавшись у невеликі групи, навпроти них група вчителів , збоку – група – батьків.
Слово вчителя.
Почнемо, як завжди, з прийняття, а точніше – уточнення, правил роботи в нашій групі на сьогоднішньому занятті. А саме:
Оголошення теми та мети тренінгу.
Знайомство
1.Вправа «Хто народився в...»
Група сідає по колу. Зараз ми проведемо гру з допомогою якої ми краще впізнаємо один одного. Я буду ставити запитання, кого це стосується, встає і виконує завдання, яке я скажу. Питання - завдання:
- у кого сірі очі – тричі кліпніть;
- у кого є брат - потупати ногами;
- хто сьогодні смачно поснідав - погладьте себе по животику;
- хто родився восени – посмикайте себе за вушко;
- хто любить котів - тричі нявкніть;
- хто не любить втручатися у справи інших - скажіть колезі зліва, що це мене не стосується;
- хто п'є каву з цукром та молоком - подивіться під стілець;
- у кого є ластовиння – помахайте рукою;
- хто одружений – підніміть угору вказівний палець;
- у кого є діти - підстрибніть (один стрибок за кожну дитину);
- хто любить все знати - поміняйтесь місцем хто думає так само;
- хто, хоч інколи мріяв стати невидимим - закрийте лице долонями;
- хто любить спати - покажіть, як це робиться;
- хто думає що гра продовжується дуже довго - підніміть руки вгору і крикніть «досить».
Прослухати замітку
Газета «Завуч» № 4 за лютий 2007 року.
Думка одинадцятикласників Українського коледжу ім. В. О. Сухомлинського,
м. Київ, про сучасний урок:
«Навчання – нуднюща річ. До школи ми йдемо – наче на забій, наче на якусь виснажливу каторжну працю, де системно мордують нашу свідомість і наші мізки.
Досить часто від великої кількості інформації страшенно болить голова, починається своєрідне інтелектуальне отруєння, після чого вже не те, що вчитися, а навіть просто відсидіти на уроці дуже важко. Школа здається в’язницею, клас – камерою, вчителі – наглядачами, а чергове завдання – смертний вирок, навчання втрачає найменший сенс, стає марнуванням час, зусиль і нервів!!! Дорослі, почуйте нас!»
Запитання до залу:
Учням: Чи поділяєте ви думку ваших однолітків? Чому?
Вчителям: Як ви ставитесь до оцінки роботи дітьми?
Батькам: Чи погоджуєте ви з такими поясненнями про сучасне навчання
ваших дітей? Чому?
Навчання, участь у змаганнях, олімпіадах, конкурсах, здача ДПА, спілкування із знайомими та незнайомими людьми є складовою частиною вашого життя. Та іноді вони порушують психологічну рівновагу як і дитини, так і дорослого. Неспівпадання цінностей, смаків, уподобань спричиняє конфлікти поглядів.
Конфліктні ситуації – невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю.
Вправа «Відкрите серце»
Всім присутнім пропонується взяти в руку кульку і розповісти про ситуації, які виводять людину з рівноваги і про те, що допомагає в такій ситуації заспокоїтись. Кулька передається один одному по колу і учням, і вчителям, і батькам.
Кулька
Виводить з рівноваги
Вправа 2. Хмари
Н-д: «Я не хотів тебе обзивати, пробач», «Я не мав рації», «Давай помиримося»...)
ТАБУ В КОНФЛІКТНІЙ СИТУАЦІЇ
(скласти по 3 заборони від кожної групи в конфліктній ситуації)
Забороняється:
1. Несправедливо оцінювати партнера.
2. Приписувати йому погані наміри.
3. Демонструвати знаки зверхності.
4. Звинувачувати й приписувати відповідальність тільки партнерові.
5. Ігнорувати його інтереси.
6. Бачити все тільки зі своєї позиції.
7. Перебільшувати свої заслуги.
8. Нервувати, кричати, нападати.
9. Зачіпати «больові точки» і уразливі місця партнера.
10. Обрушувати на партнера багато претензій.
Учитель. Д. Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли - значить програли, якщо перемогли - теж програли». Чому? (Відповіді).
То ж пам'ятай, якщо ти прагнеш чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти у суперечці - це уникнути її.
Поради, як уникнути конфліктів та зберегти емоційну рівновагу.
ВЧИСЯ САМОРЕФЛЕКСІЇ:
1. Створюй більш ефективний образ свого «Я», знай про себе правду, вмій дивитися правді у вічі.
2. Реагуй на факти своєї поведінки, а не на уявлення про них.
3. Не приділяй підвищеної уваги до похвали і вихваляння.
4. Не реагуй надто емоційно на зовнішні подразники, умій контролювасти свою реакцію на них.
5. Умій прощати собі й іншим.
6. Не нашаровуй почуття жалості до себе.
7. Умій направляти свою агресію на справи, а не на людей
Східна притча «Віслюк»
Якось батько з сином мандрували. Батько сидів на віслюку, а син вів віслюка за вуздечку. Раптом вони почули, як один перехожий каже іншому:
— Поглянь на цього бідного хлопчика. Його маленькі ніжки ледь
встигають за віслюком. А жорстокий батько не знає жалю.
Чоловік узяв ці слова близько до серця. Він зліз з віслюка і звелів сину їхати верхи. Не минуло й кількох хвилин, як вони зустріли інших перехожих, які почали показувати на них пальцями і хитати головами:
— Яка ганьба! Малий їде верхи, як султан, а його бідолашний
батько біжить слідом.
Хлопчик страшенно зніяковів і попросив батька сісти позаду нього.
— Люди добрі, подивіться на це, — заголосила жінка під чадрою. — Як вони мучать нещасну тварину! У неї вже хребет провис, а старий і малий нероби сидять на ньому, як на канапі. Батько з сином мовчки злізли з віслюка і, понуривши голови, побрели далі. За рогом вони зустріли інших перехожих, почали насміхатися з них:
—Чого це ваш віслюк нічого не робить, не приносить жодної користі, навіть не везе когось із вас на собі?
Батько зітхнув, пригостив віслюка соломою і сказав синові:
— Хоч би що ми робили, хлопче, обов'язково знайдеться той, хто з нами не погодиться. Гадаю, ми самі маємо вирішувати, як нам мандрувати.
Запитання для обговорення
Слово вчителя.
У житті кожної людини є періоди випробувань і підвищеного психологічного навантаження. Уміння долати труднощі, що зазвичай виводять з рівноваги, дарує людині незрівнянне задоволення , підвищує самоповагу, додає енергії, збагачує життєвий досвід.
Отже, сьогодні ми також поговоримо про толерантність.
Вправа – очікування «Моє я»
З однакових аркушів паперу, складених навпіл без ножиць сформувати половинки контуру людського тіла, розгорнути фігурки і написати на них своє ім’я і 3 особистих якості (романтична, енергійна, доброзичлива тощо).
Поміркувати, чому з однакових папірців за однаковою інструкцією вийшли різні фігурки. Про що це свідчить. Розмістити фігурки на дошці так, як розміщені парти учнів, батьків і вчителів.
Толерантність – це така якість людини, що сприяє здатності поважати:
Слово вчителя.
Старшокласники постають перед проблемою пошуку свого місця у світі, усвідомлення життєвої місії, формування особистої системи цінностей, становлення моральності, визначення життєвої мети.
Цінності – це те, що є важливим у житті людини, за допомогою чого вона оцінює і звіряє будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети.
Існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно від того, у що вони вірять і де живуть. Це – любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, самоповага тощо. Їх називають вищими, або загальнолюдськими цінностями.
Вправа «Найцінніші речі»
Пропонується записати близько 10 найважливіших для кожної групи цінностей, під впливом чого, чи кого вони формуються. Ознайомити з ними присутніх.
Висновок: наші цінності формуються під впливом обставин і оточення: батьків, друзів, вулиці, телебачення.
Пам’ятайте, цінності впливають на нас, нашу поведінку і визначають наш життєвий шлях.
Притча «Найважливіші речі»
Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.
Заповнивши глечик по вінця, запитав:
— Цей глечик повний, чи не так?
— Так, — погодився юнак.
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камінням. Він усміхнувся і запитав:
— А тепер глечик повний?
Юнак ствердно кивнув.
Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.
— Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике
каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій
духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.
Він хвильку помовчав, а відтак мовив:
— Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім,
матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.
Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:
Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі»
Вправа «Скріпа»
Мета: показати наглядно наслідки неправильних рішень, дати зрозуміти можливість почати все спочатку.
Обладнання: скріпа на кожного учасника тренінгу.
Всі ми знаємо що наші вчикни тією чи іншою мірою впливають та змінюють нас. А от яким чином і в який бік залежить від самих нас. Все це можна сказати про вплив нашої поведінки та способу життя та здоров’я. Яким чином приходять ці зміни я наглядно продемонструю вам за допомогою вправи «Скріпа».
Кожному з вас надано звичайну канцелярську скріпку, у вас 10 секунд для того, щоб розігнути її та зробити якомога рівнішою. Продемонструємо результати, усі справились, молодці. Проте розслаблятися ще зарано. Я пропоную вам за той же період часу – 10 секунд – відновити скріпку і надати їй вихідну позицію та попередньому вигляду. Тепер подивимось у кого це вийшло найбільш вдало.
А зараз пропоную відповісти на запитання:
- Чи можна сказати, що скріпи виглядають так само, як і на початку вправи?
- Що важче розгинати чи згинати скріпку?
- Чому навчає нас приклад зі скріпкою?
Кожне рішення, яке приймаємо в житті так чи інакше змінює нас.
Незважаючи на минулі помилки, ми вже сьогодні маємо змогу розпочати все спочатку, та жити за іншими правилами.
Слово вчителя.
Життя підлітків – доволі стресове. Школа, уроки, додаткові заняття, непрості стосунки з батьками, вчителями, друзями, переживання через критику, реальні чи уявні проблеми – усе це призводить до перевтоми і погіршення самопочуття.
Пропоную прослухати повідомлення відомостей з біології.
Досліджуючи умови розвитку амеб, учені помістили їх у 2 різні ємкості, у першій постійна температура, вологість та інші умови підтримання на оптимальному рівні. У другій їх постійно змінювали.
У результаті експерименту з’ясувалося, що амеби у першій ємності гинули швидше, ніж у другій. Учені зробили висновок, що коли організму доводиться докладати зусиль і пристосовуватися до складних умов навколишнього середовища, це сприяє його росту і розвитку.
Пропоную створити модель сучасного випускника (показ презентацій).
Робота вчителя вимагає таких рис характеру як справедливість, сила волі, вміння зрозуміти відповідальність, стриманість, любов до дітей.
Батьки обожнюють власних дітей, їм хочеться розуміння від них і любові до них вчителів.
Щоб знайти взаємо порозуміння між учнями, батьками і вчителями, потрібно бути перш за все – толерантним, поважати думку один одного, бути терпимими, вміти слухати і дослухати, вміти сприймати зауваження, вміти адекватно на них реагувати, вміти співчувати.
Притча
«Суперечка птахів»
Один птахолов розстелив сітку в лісі. До неї потрапили різні птахи: ворони, голуби, жайворонки, дятли…
Стали вони спілкуватися один з одним.
Так і вийшло. Змахнули всі разом, підняли сітку і полетіли.
Побачив птахолов: сітка з птахами летить, побіг їх наздоганяти. В повітрі птахи летять, а він навздогінці біжить. Біжить і думає: «А до сітки то різні птахи потрапили! Дивись і пересваряться. А пересваряться, швидко не зможуть летіти, і сітка їх до землі потягне!».
Так і сталося. Спочатку птахи летіли дружно, а потім засперечалися. Ворони закаркали:
Послухали їх голуби і розсердилися.
Тут в суперечку вступили всі птахи, і почалось в них. Сперечались вони до упадку сил, ледве крилами махають, поки не впали разом з сіткою. Підбіг птахолов, схопив мотузку до сітки і притягнув до себе разом з птахами. Так їх усіх в клітки й посадив.
Обговорення.
Слово вчителя.
Притча «Перстень царя Соломона»
Цар Соломон, правитель Ізраїлю, уславився своєю мудрістю. Одного разу він попросив радників зробити йому перстень з написом, який міг би повертати сильні емоції у протилежний бік — втішати в горі й «опускати на землю» в часи тріумфу.
Радники довго роздумували над завданням Соломона і зрештою принесли йому перстень, на якому був напис: (можливо, хтось знає, що було написано на перстні?) - «І це все мине...»
Все в житті минає. Проходять образи, труднощі, і навіть часи слави. Але в будь-якому випадку необхідно гідно поводитись.
Життя прожить – не поле перейти.
А вам тим полем ще йти та йти!
Підсумок
От і наближається до логічного завершення наше тренінгове заняття. Я дякую всім за те, що були активними, біли цікавими та захопливими. І на останок в нас лишилася маленька вправа – «Гармонія».
Станьмо в коло, візьмімося за руки і побажаймо один одному: Я бажаю усім …..
Пам'ятка
ВЧИСЯ САМОРЕФЛЕКСІЇ:
1. Створюй більш ефективний образ свого «Я», знай про себе правду, вмій дивитися правді у вічі.
2. Реагуй на факти своєї поведінки, а не на уявлення про них.
3. Не приділяй підвищеної уваги до похвали і вихваляння.
4. Не реагуй надто емоційно на зовнішні подразники, умій контролювасти свою реакцію на них.
5. Умій прощати собі й іншим.
6. Не нашаровуй почуття жалості до себе.
7. Умій направляти свою агресію на справи, а не на людей