Тренінг "Абетка спілкування"

Про матеріал

Розробка тренінгового заняття "Абетка спілкування" для 6 класу у використанні в роботі для вчителів основи здоров'я. Тренінг містить інтерактивні вправи з основної частини тренінгів.

Перегляд файлу

Відділ освіти Добропільської міської ради

Методичний кабінет

Білицька ЗОШ І-ІІІ ст.№ 9 Добропільської міської ради

 

 

 

 

Тренінг

6 клас

 

«Абетка спілкування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     Підготувала:

учитель основ здоровя

Білицької ЗОШ І-ІІІ ст.№ 9

Філіппова О.І.

 

 

 

 

 

 

 

Добропілля

 

 

Мета: надати учням знання і практичні рекомендації про основи спілкування, довести необхідність удосконалення своєї мови, познайомити дітей з формами спілкування, формувати культуру спілкування, сприяти об'єднанню дитячого колективу,

розвивати навички спілкування з іншими людьми, взаємодії з ними на основі співчуття, співрозуміння, доброзичливості.

Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, ватман.

Епіграф до тренінгу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші.                                                        Ось чому і   дружба, і допомога, і спілкування  були б неможливими, якби не існувало між нами  взаємної терпимості». 

                                                     Г.Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

 

Хід тренінгу

  1. Організаційний блок

1. Привітання

Тренер. Добрий день усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.

2. Вправа „Комплімент”
Мета: розвивати навички спілкування, формувати позитивну самооцінку
Тренер. Як ви розумієте слово „комплімент”? (Комплімент – це приємне схвальне зауваження на чиюсь адресу, похвала)
- Чи часто ви чуєте похвалу на свою адресу?
- Подумайте, чи є у вас привід похвалити товаришів, знайти гарні слова для кожного з них?
(про зовнішність: „Яке в тебе чудове волосся!”, „Твої очі голубі як небо!”, „У тебе дуже мила посмішка!”, „Видно, що ти займаєшся спортом. Ти завжди зібраний і підтягнутий!”, „На тебе завжди приємно подивитися!”
про справи: „Мені дуже подобається, як ти в’яжеш”, „Де ти навчилася так чудово плести з бісеру?”, „Ти малюєш, наче художник”, „Де ти навчився так чудово танцювати?”, „Я б із задоволенням навчився грати на гітарі, так як ти”…)
- Отже, спробуємо. Кожен повернеться до свого товариша, який сидить ліворуч і скаже комплімент. Тільки будьте щирі! Придивіться до друзів, і ви побачите: у кожного є чому повчитися!
Запитання для обговорення:
- Яке враження справила на вас ця вправа?
- Чи було складно говорити комплімент?
- Що ви відчували, коли комплімент говорили вам?
- Як ви вважаєте, для чого ми виконували цю вправу?

- Я, надіюсь, що після сьогоднішнього заняття, ви кожного дня , будете говорити один одному компліменти.

3. Вправа «Очікування». "Чарівний стілець".

Мета: дати можливість учасникам висловити свої бажання, і при цьому відчути, що інші уважно слухають ці бажання, сприймають їх.

Тренер. Діти, тема нашого заняття: «Абетка спілкування». Пам’ятаєте, коли ви були ще в 5 класі, ми познайомились з чарівним стільцем. Ось сьогодні він знову з’явився у  нашому класі.  Кожний з вас, по черзі, має, сидячи на ньому, розповісти групі про свої очікування від тренінгу та про бажання, які виникають із цього приводу.

(діти розказують про свої очікування від заняття)

4. Правила роботи в групі

Мета: визначити правила продуктивної роботи групи під час тренінгу, створити сприятливий психологічний клімат; створити відчуття захисту; усвідомлення особливостейспілкування в групі, сприяння організації ефективногопростору для особистісного розвитку учасників групи.

Тренер. Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно пригадати правила, якими будуть керуватись учасники – тобто ми.

(діти розказують правила, якими будуть користуватися під час  заняття)

II. Основна частина

1.  Вправа «Мій образ»

Тренер роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).

Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе.

Коли всі виконають завдання, ведучий пропонує кожному по черзі розповісти про власний образ.

 

Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.

 

Тренер. А тепер погляньмо на нашу галерею. Подумайте і скажіть, який висновок ми можна зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)

- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними, доброзичливими одне до одного.)

- Від чого залежить ваша поведінка під час спілкування з різними людьми? (настрою)

- Як ви вважаєте, з якою людиною цікавіше спілкуватися: з емо­ційною чи нудною?(з емоційною)

На всі ці та інші запитання ми сьогодні разом знайдемо відповіді.

2. Розповідь тренера «Мистецтво спілкування»

Тренер. Взагалі, спілкування - це взаємодія двох або декілька осіб в обміні інформацією чи в практичній діяльності. Відомий філософ Л.Фейєрбах визначав значення спілкування: «Спілкування звеличує. У суспільстві людина мимоволі, без жодного удавання тримає себе інакше, ніж наодинці». Мистецтво спілкування - це одна з найбільших здібностей людини, вона піднімає її над усім живим і робить людиною!

-  За допомогою чого ми  спілкуємося? (Відповіді дітей)

Спілку­ються з допомогою слів, жестів, міміки, мови, листів, телефону, пейджера, факсу, комп'ютера. 

Так, саме завдяки вживанню різноманітних слів і відбувається спілкування. Ще в давнину казали про  вміння користуватися словом. У Володимира Мономаха

« Повчання синам» є такі рядки: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими …без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою». Тож дивіться яким треба бути, щоб вміло спілкуватися.

 

3. Робота в групах. Вправа. «Будуємо дім спілкування.» 

Мета:визначити які якості людини небхідні, щоб бути цікавим співрозмовником.

(На віконцях, дверях та цеглинах  діти записують якості людини та прикріплюють до будинку)

Побудувати будинок із якостей, важливих для спілкування.

 

Тренер. Для того щоб бути цікавим співрозмовником, самому краще розуміти людей, з якими спілкуєшся, потрібно вчитися правильно, красиво спілкуватися. Культура спілкування — дуже важлива частина загальної культури людини. Спілкуючись, людина використовує мову слів і мову жестів і міміки. Коли ми розмовляємо, ми , зрозуміло, звертаємо увагу на зміст повідомлення. Але не менш, а то й більш важлива інтонація, з якою ми вимовляємо ту чи іншу фразу. Будь яку пропозицію можна вимовити з великою кількістю відтінків, і кожен раз через  інтонацію пропозиція буде мати нове значення.

 

4. Вправа «Інтонація»

Спробуйте сказати просту фразу «Ну ось і все», але сказати її потрібно:

  • радісно, немов ви закінчили писати задану додому вправу;
  • кровожерливо, немов ви винищили всіх мух, які літали по квартирі;
  • сумно, немов підійшли до кінця канікули;
  • злякано, наче вас наздогнав вовк, від якого ви намагалися втекти;
  • стомлено, немов ви тільки-но очистили два відра картоплі.

 Тренер. Слово відіграє важливу роль у відносинах. Словом можна як образити так і заохотити. Які слова ви використовуєте задля , щоб уникнути непорозумінь.

 

5. Гра «Будь ласка»
Тренер.Чарівне слово "будь ласка" ми говоримо тоді, коли про щось  просимо. І зараз  я попрошу вас виконувати всі мої команди, але за умови, що я буду дуже чемна і після команди буду говорити слово "будь Ласка". Якщо я не скажу це слово,то ви команду не виконуєте.

"Підніміть праву руку вгору,будь ласка,...Ліву руку вгору, будь ласка візьміть руки, будь ласка, в замок, а потім дружно роз’єднайте..."Відзначили скільки в класі неуважних дітей? Хіба я сказала « Будь ласка».

 

6. Вправа «Звертання».

 Тренер. А зараз давайте з’ясуємо чи знаєте ви як треба звертатися до людей, які при цьому існують правила? Взагалі, є три види звертання: 
- офіційне (громадянин, пан);

- дружнє (шановний колега, старий, любий друже);
- фамільярне, допустиме тільки серед найближчих друзів. 

  Робота в групах.

Клас об’єднується в 3 групи. Кожна повинна на папері аркуші перелічити:

  • Кому та при яких умовах ми говоримо «Ви»?
  • Кому та при яких умовах ми говоримо «Ти»?
  • Кому можливо використовувати  фамільярне звертання? Та написати види звертань.

(Виконані роботи прикріплюються до дошки та розігруються звертання.)

 

6. Вправа «Правила спілкування?» (Робота в парах)

Тренер. Зараз, ви об’єднаєтесь у пари та запишете правила спілкування, використовуючи подані дієслова на допомогу вам. (Будьте, не забувайте, допомагайте, спонукайте, шануйте, виявляйте, навчіться).

(Діти записують свої правила та презентують їх).

 

7. Вправа «Діалог» (пальчиковий театр)

Тренер. У кожного з Вас є друг, з яким треба зав’язати бесіду, використовуючи правила спілкування, ввічливі слова, інтонацію, посмішку, правильно звертатись. Перша пара починає бесіду – одним реченням, інша продовжує, щоб у нас сталась гарна спів розмова.

 

III. Заключна частина

 

1. Тренер. Отже, спілкування – це не тільки взаємини, контакт між людьми, які пізнають одне одного, обмінюються інформацією і переживаннями з метою взаєморозуміння і взаєморегулювання поведінки. Але це і спосіб існування , і головна умова розвитку людей. Гармонійній людині легко в спілкуванні: їй не треба шукати теми для розмови. А спілкування – це наше, соціальне дихання. Дійсно, як важко вміти знаходити спільну мову! Як важливо розуміти одне одного!  З самого дитинства треба засвоїти науку спілкування, оволодівати вмінням вести себе серед людей так, щоб їм було добре, приємно, зручно!

Пам’ятайте про це!!!

 

2.  Вправа «Очікування».

Мета: визначити, наскільки реалізувались очікування кожного учасника.

Тренер. Які ваші враження від виконаних завдань?

- Чи справдились ваші очікування?

- Зараз, я пропоную присісти на чарівний стілець і за допомогою жестів та міміки виразити, чи реалізувались ваші очікування  від сьогоднішнього заняття. І ми побачимо як можна висловлювати свої думки та їх трактувати.

Тренер. Я дуже дякую за нашу плідну працю і домашнім завданням буде придумати казку про правильність спілкування.

 

doc
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
3284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку